elikkäpäs onkos kellään tietoa mitä nuo motonetin täydelliset tiiviste sarjat pitää sisällään....eli ylä ja alapuolentiiviste sarjat...
niin ja kuulin tuossa huhuja että saabissa pitäs vaihtaa kanenpultit aina kun käyttää kenen pois mutta kun ne maksaa yli 20€ kappale....
mitä sisältää?
Re: mitä sisältää?
Kuulit vääriä huhuja, kyllä ne pultit voi käyttää uudestaankin, ainakin muutamaan kertaan. Motonetissä pulttisarja maksaa tuon 20 eur.kkarjala kirjoitti:niin ja kuulin tuossa huhuja että saabissa pitäs vaihtaa kanenpultit aina kun käyttää kenen pois mutta kun ne maksaa yli 20€ kappale....
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... 6bolts.htm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=115827
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Voi ne käyttää uudelleen. Siis ne pultit, mutta suositus on että aina uudet. Siinä tulee jotain venymää yms yms joka voi olla kohtalokasta. Joku asentaja joskus viisivuotta sitten perusteli hyvin tän asian mut en muista enää mikä oli se pää syy. oliko sitten just tuo pulttien venyminen ja sen vaikutus todellisen kireyden suhde momenttiin.
Omaan koneeseen en ole koskaan vanhoja laittanut jos kone on auki ollut.
Diiseleissä kai tärkeämpääkin vaihtaa noi.
Omaan koneeseen en ole koskaan vanhoja laittanut jos kone on auki ollut.
Diiseleissä kai tärkeämpääkin vaihtaa noi.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Seuraa lyhyt luento pulteista:
Ne kannen pultit ovat ns. venymäruuveja joiden materiaali on hyvin tasalaatuista. Venymäruuvin tunnistaa yleensä siitä, että ruuvin kierteetön osa on ohuempi kuin kierreosa.
Tällaiset ruuvit kiristetään aina kulmakiristyksellä, eli viimeinen kiristys on esim. 90 astetta ilman momenttia. Tällöin ruuvi venyy hallitusti mutta venyttävä voima on silti alle ruuvin materialin myötörajan. Tällä vältetään kitkavomien aiheuttamat erot ruuvien kiristyksessä, eli kaikki ruuvit puristavat kantta lohkoon likimain samalla voimalla. (Joka on muuten tuhansia kiloja / ruuvi)
Uudelleenkäyttöä rajoittaa ruuvin venyminen niin paljon, että kierreosa osuu reiän pohjaan. Korjaamokäsikirjasta ei löydy maksimimittaa mutta Haynes neuvoo vertaamaan pituutta uuteen pulttiin ja vaihtamaan kaikki pultit ainakin paljon ajettuihin moottoreihin ("if the engine has completed a high mileage").
Jos pulttisetti ei maksa kuin 20 e, ne kannattaa minun mielestäni vaihtaa aina.
Ne kannen pultit ovat ns. venymäruuveja joiden materiaali on hyvin tasalaatuista. Venymäruuvin tunnistaa yleensä siitä, että ruuvin kierteetön osa on ohuempi kuin kierreosa.
Tällaiset ruuvit kiristetään aina kulmakiristyksellä, eli viimeinen kiristys on esim. 90 astetta ilman momenttia. Tällöin ruuvi venyy hallitusti mutta venyttävä voima on silti alle ruuvin materialin myötörajan. Tällä vältetään kitkavomien aiheuttamat erot ruuvien kiristyksessä, eli kaikki ruuvit puristavat kantta lohkoon likimain samalla voimalla. (Joka on muuten tuhansia kiloja / ruuvi)
Uudelleenkäyttöä rajoittaa ruuvin venyminen niin paljon, että kierreosa osuu reiän pohjaan. Korjaamokäsikirjasta ei löydy maksimimittaa mutta Haynes neuvoo vertaamaan pituutta uuteen pulttiin ja vaihtamaan kaikki pultit ainakin paljon ajettuihin moottoreihin ("if the engine has completed a high mileage").
Jos pulttisetti ei maksa kuin 20 e, ne kannattaa minun mielestäni vaihtaa aina.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Itse tyydyin vain vertailemaan kaikkia pultteja keskenään, enkä havainnut eroa. Ajattelin, että jos joku pulteista olisi venähtänyt, ja perustuen siihen olettamukseen että ei kaikki pultit ole voineet venähtää samalla tavalla.
Hyvinhän tuo porukoiden 900S -92 näyttää pelaavan. Ässällä olin muunmuassa siellä Alastarossakin käymässä. Öljynkulutuskin muuten loppui siihen, kun kansi laitatettiin palaneen pakoventtiilin takia kuntoon. Pakovenan palamisen ajankohdassa oli hyvää onnea, kun emme vielä olleet uusineet venttiilivarrenkumeja. Kuluneet kumithan aiheuttivat öljynkulutuksen, joka oli välillä jopa yli 1 litra/1000km. (Pahin episodi oli kerran matka-ajossa. Joensuu-Mänttä välillä meni 1litra öljyä.)
Toki voidaan aina spekuloida, paloiko pakovena öljynkulutuksen ja karstaisuuden takia? Paljon mahdollista...
Hyvinhän tuo porukoiden 900S -92 näyttää pelaavan. Ässällä olin muunmuassa siellä Alastarossakin käymässä. Öljynkulutuskin muuten loppui siihen, kun kansi laitatettiin palaneen pakoventtiilin takia kuntoon. Pakovenan palamisen ajankohdassa oli hyvää onnea, kun emme vielä olleet uusineet venttiilivarrenkumeja. Kuluneet kumithan aiheuttivat öljynkulutuksen, joka oli välillä jopa yli 1 litra/1000km. (Pahin episodi oli kerran matka-ajossa. Joensuu-Mänttä välillä meni 1litra öljyä.)
Toki voidaan aina spekuloida, paloiko pakovena öljynkulutuksen ja karstaisuuden takia? Paljon mahdollista...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01