Ruostevika takaoven ja takapyörän välissä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Ruostevika takaoven ja takapyörän välissä

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Eli tuo kotelo tuossa takaoven takapuolella, takapyörän edessä on takaoven puolelta mätä. Siinä on tuommonen parin sormen mentävä aukko, sisään kun kurkkaa niin kotelon sisäpuolikin on ruosteessa.

Mitenkäs tämä olisi paras korjata? Umpeen hitsaus sinällään ei kuulosta kovin mielekkäältä, koska kotelon sisään jäisi tällöin ruoste muhimaan.
Mistäköhän tuonne pääsee käsiksi sisäpuolelta?
Olisiko hyvä leikata helmalistaan asti (~15cm kotelon alareunasta) kotelo auki ja jostakin ehjempikorisesta hitsata tilalle vastaava pala?
Vai saako tähän jonkinlaista korjauspalaa varaosana?

Voin käydä tuosta kuvan napsaisemassa, jos joku osaisi sen perusteella antaa vähän lisäohjeita.

Lisäksi kiinnostaisi, miten olette korjanneet oven alapäitä? Takaovet ovat alapäistään vain ruosteessa, ei mätiä. Riittääkö päälipuolen putsaus ja maalaus vai leviääkö se saumoista myös sisäpuolelle?
Entäpä kun etuovissa on myös hitsattavaa, mitenkäs sisäpuolen putsaaminen ja maalaaminen sujuu? Onko helpompi hommata jostakin etuovet, jotka ovat ehjät tai vain pintaruosteessa?

Edit: Kuvia löytyy http://koti.mbnet.fi/~akyttala/kuvat/Saab_ruostevika/
Siinä on oikealta ja vasemmalta puolelta erikseen lähikuvia sekä molemmin puolin vähän kauempaa, jotta selviää, missä ruostevika on. Vasemmalta puolelta on kuvattu myös pyöräkotelon puolelta, siinä näkyy vähän rusehtavaa ja sormella kun kokeili, oli jäljellä vain massat. Peltiä siis ei tuossa yhdessä kohdassa ole. Siitä pyöräkotelokuvasta kyllä tihrustamalla näkee vähän ruosteväriä..
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Itsekin täytyisi aloittaa 2d satkun oviprojekti, molemmilta puolilta ovien pohjat menee uusiksi ja ainakin oikealta myös se sisäpuoli. Sellaista "pintaruosteista" ovea tuskin helposti löytää, nuo kun tuppaavat mätänemään juuri kotelon sisältä alkaen. Ainakin omissa ovissa siellä missä vain pienikin kukkanen näkyy, meisseli menee iloisesti läpi pellistä.

Meinasin leikata mädän pois, putsata sisäpuolen niin hyvin kuin pystyy ja ehkä vetää sellaisella "läpihitsattavalla" sinkkispraylla, hitsata uudet pellit ja lopuksi suihkutella rei'istä jotain aika öljymäistä suoja-ainetta, että varmasti leviää joka puolelle koteloon. Tiedä sitten onko hyvä systeemi, mutta aika näyttää. Nämäkin ovat jo kerran korjatut ovet (edellisen omistajan toimesta), mutta niin vain ovat kuin paperia taas.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kerroppas lisää, mitä on tämä "läpihitsattava" sinkkispray ja mistä sitä saa? Ehkäpä siinä olisi hyvä suoja tuohon mun projektiinikin.
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Würthilta ainakin löytyy tuollainen "weld-through primer" tai mikä nyt nimeltään onkaan. Viimeksi taisin nähdä moista ihan HongKong tavaratalossa. Kyllähän tuo siitä sauman kohdalta palaa pois, mutta sen ei pitäisi pahasti haitata hitsaamista ja suojaa ainakin toivottavasti vähän peltejä sisäpuolelta.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kahden pellin väliin kuuluu sitten myös kotelonsuoja aine, sitähän käytetään korroosionesto käsittelyjen yhteydessä,sikäli mikäli saa laitettua vaan.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

900i kirjoitti:Kahden pellin väliin kuuluu sitten myös kotelonsuoja aine, sitähän käytetään korroosionesto käsittelyjen yhteydessä,sikäli mikäli saa laitettua vaan.
Onneksi se on melkolailla notkeata ja hyvin imeytyvää ainetta.Imeytyy peltien väliin pienistäkin rakosista Itse juuri viikonloppuna ruiskuttelin satkun hitsattuihin oviin kotelosuojat. Oikeanlaisella ruiskulla onnistuu hyvin ja saa jokapaikkaan, kun vaan raaskii laskea reilusti ainetta niin, että alkaa valumaan vesireistä ulos.
Entinen jäsen#2331
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ruostevika takaoven ja takapyörän välissä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

akyttala kirjoitti:Eli tuo kotelo tuossa takaoven takapuolella, takapyörän edessä on takaoven puolelta mätä. Siinä on tuommonen parin sormen mentävä aukko, sisään kun kurkkaa niin kotelon sisäpuolikin on ruosteessa.

Mitenkäs tämä olisi paras korjata? ...
Juuri korjasin saman kohdan satkusta pari viikkoa sitten. Oli mädäntynyt melko "mukavasti" juurikin sen takia, että joskus joku oli "korjannut" ruosteita heppaamalla pellin vanhojen ruosteiden päälle ja massat niskaan... Se oli kylmästi vaan rälläkällä koko kotelo auki, vanhasta kotelosta käytin sen osan, joka oli vielä tervettä peltiä, loput askartelin sitten pala kerrallaan uudesta pellistä ja kiinni "kemppi-liimalla" :) Tuosta se oli lähtenyt takaoven kynnyskotelon takapääkin happanemaan, joten sitäkin piti avata n. 10cm matkalta ja laittaa uutta peltiä. Muutama ilta siinä meni käsityön parissa, mutta toivottovasti tuo nyt kestää ainakin vuoden-pari...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Re: Ruostevika takaoven ja takapyörän välissä

Viesti Kirjoittaja akyttala »

V.J.S kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Eli tuo kotelo tuossa takaoven takapuolella, takapyörän edessä on takaoven puolelta mätä. Siinä on tuommonen parin sormen mentävä aukko, sisään kun kurkkaa niin kotelon sisäpuolikin on ruosteessa.

Mitenkäs tämä olisi paras korjata? ...
Juuri korjasin saman kohdan satkusta pari viikkoa sitten. Oli mädäntynyt melko "mukavasti" juurikin sen takia, että joskus joku oli "korjannut" ruosteita heppaamalla pellin vanhojen ruosteiden päälle ja massat niskaan... Se oli kylmästi vaan rälläkällä koko kotelo auki, vanhasta kotelosta käytin sen osan, joka oli vielä tervettä peltiä, loput askartelin sitten pala kerrallaan uudesta pellistä ja kiinni "kemppi-liimalla" :) Tuosta se oli lähtenyt takaoven kynnyskotelon takapääkin happanemaan, joten sitäkin piti avata n. 10cm matkalta ja laittaa uutta peltiä. Muutama ilta siinä meni käsityön parissa, mutta toivottovasti tuo nyt kestää ainakin vuoden-pari...

Näin taidan tehdä sitten itsekin. Onhan se parempi edes vähän yrittää kuin vain ruiskia pakkelilla tms. pikakorjauksella piiloon.
Parin vuoden väleinhän näitä askartelee ihan mielellään uusiksi, vähän tekohengitystä ennen kuin auto menee ihan surkeeseen kuntoon. Tulevaisuudessa oon kyllä kaavaillut purkavani kaiken korista irtilähtevän pois, hiekkapuhallus kauttaaltaan ja uudet maalit päälle. Mutta tämä saa odottaa rahallisempia aikoja, kunhan saan siihen asti auton pysymään kasassa. ;)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

toi on aika herkkä kohta, oon ollu huomaavinani että siinä nurkassa on jotkut rakoset tehtaan jäljiltäPELKÄLLÄ KITILLÄ. ne kun rapisee veks niin takapyörä kusee suoraan sisään koteloon ja siellä ei juuri tuuletusta ole. eli kantsii kytätä ko. kohta onko lisäkitin tarvetta ennenkuin myöhäistä. kaikkiin noihin kohtiin mihin pyörän suihku osuu pahiten oon pyrkiny paneen lisäsuojausta.

Jos ei tee kunno hitsausta niin useinkin yhtä hyvin kestää padding ja sikamassalla suojaus ja on nopeempi, hitsaa sit kunnolla ku tekee.
Täs tapaukses ei kyl enää muu ku raaka hitsaus tuu kyseeseen.
Luulisin jotta kun on ton näköstä niin ei oo ainoo paikka eli veikkaisin että ei kandee liian hyvää tehdä, ei nää oo ikuisii.. Harvalla saappaallakaan yli 25 vuotta kärrätään. Jäbät kun pääsee hankkeisiin niin nuarempaa ne investoi.
Ovien tuuletuksen puute saattaa olla yks syy miks ovet lahoo, mut paha niitäkään on itse lisäillä.
Poistoreiät sais olla reilumpia ja niissä kaatoa.
massaukset on kans monen laatuisia.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Saabissa on kieltämättä ihmeellisiä koloja ja paikkoja, joihin ruoste kerääntyy. Onneksi pohjalevy on melkoisen hyvin suunniteltu.

Tämä mun auto on melkoisen ehjä muuten, takaluukussakaan ei ole yhtään mätää, vain vähän ruostetta pohjalla. Etukulmat ovat siis ehjät, mitä pidän vähän ihmeenä.
Vetarin ympärykset ovat myös täysin ehjät, en tiedä miten alkuun ovat säilyneet mutta nyt ainakin venttiilikopan tiiviste ja tehostin roiskivat sen verran öljyä, että etupäästä ei pitäisi minkään mädäntyä. Pienet öljyvuodot ovat siis enemmänkin hyödyllisiä kuin haitaksi. ;)
Auton etupääkin on säilynyt mielestäni hyvin, syylärin kehikko on ehjä ja palkki sen alla hyvässä kunnossa.
Kilometrejäkin on vasta ~380tkm. Pelaa kuin ihmisen mieli.

Olin aikeissa jo vaihtaa autoa, mutta katsastukseen oli vaihdettava tuulilasi ja pakoputki, joku aika sitten on tehty kaasariremontti Länsiautossa ja nyt juuri oikealle puolelle pyöränlaakeri- ja vetariremonttia, joten rahaa on jo palanut sen verran, että päätin korjata/korjauttaa ruosteviat.
Jahka saan korin kuntoon, niin voisi suunnitella jonkun tehokkaamman istuttamista pellin alle, 100hv ei oikein kunnolla liikuta noin painavaa peliä. ;)

Edit: Jaa niin, tuulilasin alapuolella kulmissa on myös ruostetta, kannattaako lasi ottaa irti korjauksen ajaksi? Irtoaako helposti ehjänä vai onko mahdollisuus, että rikkoutuu? Harmittavaista, kun tuulilasi on vasta vaihdettu, mutta siellä paikassa eivät korjaa ruostevikoja alta..

Editedit: Arvioikaapas mulle muuten, mitä maksaa ympärimaalauttaa Saab jossain maalaamossa, jos itse purkaa sisustan ja lasit pois?
Paikasta riippuen voisi nykäistä myös konehuoneen tyhjäksi ja viedä jollakin trailerilla pelkkä rullaava kori täydelliseen maalaukseen..
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

stara kirjoitti:toi on aika herkkä kohta, oon ollu huomaavinani että siinä nurkassa on jotkut rakoset tehtaan jäljiltäPELKÄLLÄ KITILLÄ.
Nuo kitit on tehtaan laittamia korimassoja, joita löytyy kaikista autoista. Kaikki osat hitsataan paikoilleen "jonkinlaisella" toleranssilla, ja mahdolliset saumat peitetään juuri noilla elastisilla korimassoilla.

Kun vaihtaa peltejä, kannattaa noiden paikkojen hitsisaumat tiivistää korimassalla, kunhan ensin on laittanut alle hyvän ruosteenestomaalin.
Entinen jäsen#2331
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

On tainnut työn laatu olla parempaa 80-luvulla, kun tuossa -84 mallissa sama kohta on ihan ehjä. Muutenkin näkyy näitä vanhempia olevan yleisesti paremmassa kunnossa kuin uudempia. Johtuuko sitten vain sen aikaisista paremmista myrkyistä maalien ja massojen seassa vai kunnolla tehdystä työstä..
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

akyttala kirjoitti:On tainnut työn laatu olla parempaa 80-luvulla, kun tuossa -84 mallissa sama kohta on ihan ehjä. Muutenkin näkyy näitä vanhempia olevan yleisesti paremmassa kunnossa kuin uudempia. Johtuuko sitten vain sen aikaisista paremmista myrkyistä maalien ja massojen seassa vai kunnolla tehdystä työstä..
Taitaa olla suurin syy kunnollisessa ruostesuojauksessa, jota pidän omasta mielestäni suurimpana tekijänä auton kuntoa katsottaessa. Mikään maali tai saumamassa ei pidä ruostetta kurissa, mikäli päällekkäisien peltien väliin pääsee kosteutta. Yleensä ne ruostuvat sisältä ulospäin.

Itse tein erääseen V-alkuiseen autoon ns. pikamaalauksen pari vuotta sitten, ja en hitsannut lahoja oven alalaitoja, vaan kylmästi korjasin ne kitillä (siis näinhän niitä ei saisi korjata). Ruiskutin kunnolla kotelosuojaa ovien sisään, ja vielä tänäänkin ne on kohtuukuntoiset. Ilman tuota suojausta kosteus ja ruoste olisi tullut läpi alta kuukauden.
Entinen jäsen#2331
Vastaa Viestiin