MIKSI???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saba -87
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 12:59

MIKSI???

Viesti Kirjoittaja saba -87 »

Olen vähän (no okei, paljon) harkinnut saabin ostoa. Kertokaa omistajat miksi minun kannattaisi valita saab. Hyviä / huonoja puolia.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

No 99/90/900 kategoriassa ainakin verraton hinta-laatusuhde. syy: automalli ei uppoa nuorisoon, kysyntä vähäisempää kuin tarjonta (esim viime vuonna JOKA päivä poistui n. 4kpl ysiysejä rekisteristä).

Hyväkuntoisen ja pitkäikäisen yksilön löytää helposti alle tuhannella eurolla. Hyviä tee-se-itse yksilöitä saa 0-100 eurolla.

Pelkästään kaupunkiajoon kauppakassiksi ehkä tarpeettoman raskas, mutta jos ajaa usein isoilla teillä tai tarttee muuten isoa autoa niin ehdoton valinta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saba -87
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 12:59

Viesti Kirjoittaja saba -87 »

niin ei mullakaan oikein tukijoita ole näissä saab jutuissa. yksin saan ihailla nuorena poikana nättejä saabeja. ei kaverit oikein lämpene niille :). Ehkä osa niiden vetovoimaa onkin siinä kun niitä ei pyöri kylällä pitkin päivää :?:
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo, olenpa kuullut tuota OG900:sta sanottavan pappasedaniksikin..
Eipä ole minun menoani haitannut, ei edes eilisessä lumimyrskyssä :-)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hyviä puolia voisin luetella tässä vaikka kuinka, mutta mainitsenpa kuitenkin pari huonoa puolta:

Jos / kun hankit ensimmäisen Saabisi, paluuta muihin merkkeihin ei enää ole :D

Se turbo-kuume iskee kuitenkin enemmin kuin myöhemmin, ja siinä vaiheessa "tauti" on jo täysin parantumaton 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Joo, tämä on kamalaa. Kaikki päivät sitä vain miettii, miten saisi turbo-saabin hommatua :?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Itse olen 22-vuotias ja täysin hurahtanut Saabeihin. Kaupungilla kun katselee, niin eipä siellä pojat kauheesti pil*u Saabeilla ajele, mutta eipä niillä pikkubemareilla sitten paljon viivalla pärjätäkkään..
Minunkin kohdalla turbokuume nousi pitkälti yli 39 asteeseen, joten oli parempi vaihtaa 900i 8v, tähän 900 16v matalapaineturboon. Kuume hellitti hetkellisesti 8) Nyt olen tyytyväinen, että olen saanut jo 3 kaveriani järkiinsä, eli hommaamaan Saabin ja yksikään heistä ei ole päätöstään katunut!
Tämä auto on ollut minulla nyt vajaan vuoden ja vikalistassa ei ole todellakaan mitään mainittavaa. Edes perus kulutusosia ei ole hajonnut, toki olen vaihdellut niitä, mitä nyt yleensä aika ajoin vaihdetaan.
9-5 2,3t Wagon `06
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Niin lisäänpä vielä, että olen itse 28v ja oikeastaan kukaan kavereistani ei juuri saabeista piittaa. Mutta ainakin yksi plussa 900 saabeissa on, että vakuutukset on mielestäni paljon edullisempia kun monessa muussa autossa.

No varaosia saa hyvin ja monet osat käy ristiin eri vuosimallien kanssa. Mielestäni auto tehty sillätavalla, että sitä on jopa mahdollista/kannattavaa korjata.

Onhan tuo vähän erinäköinen kuin monet nykyautot, mutta mielestäni pirun tyylikäs 8)

Edellinen auto oli vm. 86 90 ja nyt on alla 900 2.1i vm. 92. Sairaus etenee, minullakin on turbo seuraavaksi kiikarissa 8O
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

lucaf kirjoitti:No 99/90/900 kategoriassa ainakin verraton hinta-laatusuhde. syy: automalli ei uppoa nuorisoon
Taidan olla erilainen nuori :lol:

Ikää reilut 18 ja jo kaksi omaa saabia pihassa :lol:
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Erilainen nuori olen minäkin :D ikää 22 vuotta ja Saabismi ollut jo jonkin aikaa sellaisessa vaiheessa, etten edes voi harkita mitään muuta merkkiä. Tai no, ehkä leikkikaluksi kelpaisi jokin Ferrari, Viper tms. :lol: Seuraavaksi on saatava turbo, mielellään OG900.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

En lue itseä kovin paljon nuoreksi, ikää 24, mutta ku 18 vuotiaana ostaa ekaksi autoksi Saabin, niin olin täysin myyty, vaikka 99 oli huonossa kunnossa. Nykyään monien remonttien ja ~4900€ jälkeen olen edelleen täysin hurahtanut Saabeihin, ja kyllähän tuossa Mimmikin "todisti" miksi Saabilla kannattaa ajaa.

Mikä "kuume" minulla on, kun olen 3 viimeisen yön aikana nähnyt unta 2002 vuosimallin 9-3 Turbo Jubileestä, 185hp, värinä steel gray, AS3, urh. alusta, Fondin A9 17" vanteet jne. Samantapainen uni joka yö, aamulla peti ei ole märkä :lol: , mutta kuitenkin. Onko tämä sitä turbosaabismia??? Ongelmana on, että en voi itseäni "hoitaa" ostamalla unenmukaista autoa, pakko kärsiä :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

dimebak kirjoitti:En lue itseä kovin paljon nuoreksi, ikää 24, mutta ku 18 vuotiaana ostaa ekaksi autoksi Saabin, niin olin täysin myyty, vaikka 99 oli huonossa kunnossa. Nykyään monien remonttien ja ~4900€ jälkeen olen edelleen täysin hurahtanut Saabeihin, ja kyllähän tuossa Mimmikin "todisti" miksi Saabilla kannattaa ajaa.

Mikä "kuume" minulla on, kun olen 3 viimeisen yön aikana nähnyt unta 2002 vuosimallin 9-3 Turbo Jubileestä, 185hp, värinä steel gray, AS3, urh. alusta, Fondin A9 17" vanteet jne. Samantapainen uni joka yö, aamulla peti ei ole märkä :lol: , mutta kuitenkin. Onko tämä sitä turbosaabismia??? Ongelmana on, että en voi itseäni "hoitaa" ostamalla unenmukaista autoa, pakko kärsiä :?
Mä kirjoitin tän tuolle tonnari palstalle joku aika sitten...

"Juu, kyllä tässä kävi niin että tämä mies lähtee kesällä Ruottista hakeen itselle tonnari aeron. Niin hirveä autokuume ettei voi nukkua, tehdä töitä, syödä, harrastaa yhdyntää akan kanssa.. APUA!"

Et ei se helppoa ole täälläkään.... :lol: :lol:
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Alkuperäisen kysymyksen esittäjälle vastaus:

Miksi minä hankin Saabin?

Alussa ainakin halusin auton, jossa on kuljetuskapasiteettia ja iso takaluukku, eli 3 tai 5 ovea. (Coupemalliset autot ovat mielestäni kauniita ja urheilullisen näköisiä.) Jarrulevyt jokanurkassa, 2.0 ruiskumoottori ja hintakin piti olla järkevä. Lisäksi halusin luotettavan ja turvallisen auton, jossa on suhteellisen yksinkertainen ja vahva tekniikka. Näiden lisäksi halusin auton olevan eurooppalainen. Polttoaineenkulutuksella ei ollut suurta merkitystä. Saab vastasi näihin toiveisiin ja on osoittautunut erittäin hyväksi autoksi. Saabismi tarttui niin pahasti, että tuskinpa merkki enää tulee vaihtumaan. :)

Ostin siis 2001 tammikuussa tuon 900i -88:n, jonka mittarissa oli 274tkm. Nyt kolme vuotta myöhemmin mittarissa 348tkm. Tokihan sitä on pitänyt laitella ja vaihtaa kuluvia osia, mutta kertaakaan ei ole jättänyt tienposkeen. Nuukana miehenä olisin toki voinut korjata ainoastaan katsastusmiehen määrätessä, mutta olen ajatellut auton kestävän pidempään, kun huollan ja pidän sen tip top kunnossa. Ajo-ominaisuuksia on tullut paranneltua, olen ostanut hyvät renkaat jne. Tavoitteena ajaa tuon pelin mittariin ainakin se puolimiljoonaa kilometriä. Tällä tahdilla tuolla pirssillä ajellaan meidän taloudessa ainakin seuraavat 6vuotta. ;)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:Pelkästään kaupunkiajoon kauppakassiksi ehkä tarpeettoman raskas, mutta jos ajaa usein isoilla teillä tai tarttee muuten isoa autoa niin ehdoton valinta.
Korjaan hieman. Oma vuoden 75 tuplaysini on pelkästään kaupunkiajoja varten hankittu ja korvaa siinä tehtävässään aiemman Fiatin. Raskas se ei ole. Kerrassaan upea. Eikä sillä kyllä tarvitse maantielle siirtymistäkään pelätä, ei edes talvella. Ja pirun lämpimiä. Fiat kun lämpeni vasta keväällä.

Varoituksen sana myös minulta: Kun yhden olet saanut, tekee mieli taas uutta, jne... Tällä hetkellä oma ongelmani koskee sitä, ettei ne kaikki mahdu millään pihalle. Pitääkö tässä ihan muuttaa, vai löytyisikö jostain tallipaikkaa?

Ikää 32-vuotta, mutta ihan kuin teini, joka on hurahtanut autoihin ;)

Tsekkaa www-sivuni: http://www.vippet.net/jari/saab99
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Anttulanttu
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 10:45
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Anttulanttu »

Heip,

Itselläni ei ole, eikä ikinä ole ollut tätä automerkkiä kohtaan mitään erikoista sympatiaa. Nelisen vuotta sitten piti saada matka-ajoon luotettava, halpa, yleinen (varaosien saatavuus) ja paljon kuljetuskapasiteettia omaava auto. Pimpanhankintaan löytyy parempia konsteja kuin erikoisvanteinen levikepommi! Eri vaihtoehtoja tutkittuani viivan alle jäi vain Saab 900i 5d combi.
Auto on rakennettu varsin järkevällä ideologialla, helppo korjailla omin päin, varaosien saatavuus hyvä. Sama osa käy usein yli koko mallisarjan 79-93, Toisin kuin monella muulla automerkillä esim. ryyppyvaijeria ostaessa pitää muistaa auton korimalli, kuutiot, valmistuspäivä ja suunnilleen auton väri!
Saabeilla saa kiskoa 1500kg peräkärryä, ei sillä että se jaksaisi, muttei ainakaan lain kirjainta tallota autotraileria vetäessä. Missä nykyautossa on yli 1000kg vetomahdollisuus?
Combin takakontti penkit käännettynä ylittää kooltaan monet farmareina pidetyt autot ilman suolavelliä itseensä keräävää pystyperää. Lastaus korkeus matala, kontti alkaa puskurista.
Itselläni moottori vuotaa päällensä kaikkia nesteitä, ja näyttää siten hirveältä, mutta määräajoin huollettuna varsin luottokone. Vaihdelaatikot lienevät kaikissa paljonajetuissa Saabeissa synronoinneiltaan karmeita, mutta sen kanssa oppii elämään.
Tormäilyautoistakin tutut kumipuskurit ovat helkutin rumat mutta varsin kätevät ahtaissa parkkihalleissa (vrt. korinväriseksi maalatut muovipuskurit pakkasella).
Jossain vaiheessa päivitän -85:sen satkuni 90-luvun alun vastaavaan.
90-luvun alun jälkeen mielestäni autonvalmistajilla ja lainsäätäjillä naksahti päässä ja iski vauhtisokeus saastepäästo ja turvallisuusasioissa. Näiden digitaali vehkeiden hankita käytettynä voipi olla vähemmän järkevää.

Kaikenlaisia vanhoja paskoja ajaneena voin sanoa että ysisatanen on kovastipaljon vähemmän paska kuin muut!

-PappaAntti 28v
Vastaa Viestiin