99 -82 kannentiiviste/jakoketjun kiristin
99 -82 kannentiiviste/jakoketjun kiristin
Hei vaan saabistit! Eka kertaa foorumissa Saabi asialla.
Mulle tuli v2004 99 GLS vm.1982 aj 170 tkm. Oli ruostetta ja vikoja,korjasin viat ja ruosteet moottori loistokuntoinen ja kohtalainen kori.1 omistajalta. Ajanu oon nyt 40 tkm ja hyvin toimii.
Sain kaverilta toisen samanlaisen Saabin, sellaisen kattoluukullisen mallin ja jotain pientä hienoutta. Kaverin vehkeessä on luultavasti kansipahvi rikki tai kansi halki, meinaan nestettä tuli sylintereistä tulpanreijistä aikalailla,kun laitoin sinne paineilmaa. olen ottanut pois venttilikopan kannen, ja kyssäri kuuluu, miten nokka-akselin ketjun kiristin löysätään tässä ko mallissa vm 1983. Näyttää kiristin olevan tuolla kannen sisällä, eikä ulkopulella lokissa näy ,että sitä kiristintä voisi löysentää? siis jos joku tietää ,niin kiitollisena tiedoista. SAABEIHIN HURAHTANUT:
Mulle tuli v2004 99 GLS vm.1982 aj 170 tkm. Oli ruostetta ja vikoja,korjasin viat ja ruosteet moottori loistokuntoinen ja kohtalainen kori.1 omistajalta. Ajanu oon nyt 40 tkm ja hyvin toimii.
Sain kaverilta toisen samanlaisen Saabin, sellaisen kattoluukullisen mallin ja jotain pientä hienoutta. Kaverin vehkeessä on luultavasti kansipahvi rikki tai kansi halki, meinaan nestettä tuli sylintereistä tulpanreijistä aikalailla,kun laitoin sinne paineilmaa. olen ottanut pois venttilikopan kannen, ja kyssäri kuuluu, miten nokka-akselin ketjun kiristin löysätään tässä ko mallissa vm 1983. Näyttää kiristin olevan tuolla kannen sisällä, eikä ulkopulella lokissa näy ,että sitä kiristintä voisi löysentää? siis jos joku tietää ,niin kiitollisena tiedoista. SAABEIHIN HURAHTANUT:
katsoppa
sinne ketjua pitkin alemmas ja näwet sellasen kiristimen ja sitä pitäs meisselin kärjellä muistaakseni kikottaa ja toisella vapauttaa ja tönästä ineen
oliko noin,paremmin tietäjät korjatkoon. ja jos kansi paska niin löytyy oiottu suoraan varastosta.
oliko noin,paremmin tietäjät korjatkoon. ja jos kansi paska niin löytyy oiottu suoraan varastosta.
99:n kannentiiviste/jakoketjun kiristin
sinne ketjua pitkin alemmas ja näwet sellasen kiristimen (JOO SEN MÄ NÄIN)ja sitä pitäs meisselin kärjellä muistaakseni kikottaa(TÄSSÄPÄ SANA,JOTA EN AIKAISEMMIN OLE KUULLUT):) ja toisella vapauttaa ja tönästä ineen(TÄSSÄ TOINEN SANA ,JOTA EN YMMÄRRÄ,SORI,MUTTA TAITAA OLLA MURRETTA.
oliko noin,paremmin tietäjät korjatkoon.
NIIN SIINÄ KIRISTÄJÄN PÄÄLLÄ ON SELLAINEN 6X6 MILLIÄ LEVEÄ REIKÄ,JOSTA NÄKYY LUULTAVASTI OHUT JOUSI. SITTEN SIELLÄ SIVULLA ON KAKSI SELLAISTA PIENTÄ NIINKUIN METALLI NASTAA, JOISTA EN TIEDÄ?
HUOMENNA OTAN KUVAN KIRISTÄJÄSTÄ JA LAITAN TÄNNE FOORUMIIN NIIN NÄKYY SITTEN ,MITÄ MIELTÄ?
ja jos kansi paska niin löytyy oiottu suoraan varastosta.
JOO KATOTAAN TÄÄ SITTE,KO OON SAANU TON VANHAN KANNEN POIS.
T. SAABO, jota vielä havittelen!!!!
oliko noin,paremmin tietäjät korjatkoon.
NIIN SIINÄ KIRISTÄJÄN PÄÄLLÄ ON SELLAINEN 6X6 MILLIÄ LEVEÄ REIKÄ,JOSTA NÄKYY LUULTAVASTI OHUT JOUSI. SITTEN SIELLÄ SIVULLA ON KAKSI SELLAISTA PIENTÄ NIINKUIN METALLI NASTAA, JOISTA EN TIEDÄ?
HUOMENNA OTAN KUVAN KIRISTÄJÄSTÄ JA LAITAN TÄNNE FOORUMIIN NIIN NÄKYY SITTEN ,MITÄ MIELTÄ?
ja jos kansi paska niin löytyy oiottu suoraan varastosta.
JOO KATOTAAN TÄÄ SITTE,KO OON SAANU TON VANHAN KANNEN POIS.
T. SAABO, jota vielä havittelen!!!!
99:n kannentiiviste/jakoketjun kiristin
Tere!
Sanokko vielä ,missä kohtaa kiristintä tuo nipukka on?
H-koneessa voi kiristimen löysätä sopivan pitkällä meisselillä tms. painamalla kiristimessä olevaa nipukkaa, ja painamalla kiristintä samalla sisäänpäin..
T. SAABO, jota vielä havittelen!!!!
Sanokko vielä ,missä kohtaa kiristintä tuo nipukka on?
H-koneessa voi kiristimen löysätä sopivan pitkällä meisselillä tms. painamalla kiristimessä olevaa nipukkaa, ja painamalla kiristintä samalla sisäänpäin..
T. SAABO, jota vielä havittelen!!!!
Ja jos kannen haluat irrottaa ei ketjua tarvi mitenkään löysätä. Nokkaakselinpyörän tulipellinpuolella on sellainen peltiviritys jossa reikä johoin kierät 8 mm pultin jolloin nokkapyörä lukittuu peltiin. Sitten pyörän pultit irti ja se on siinä. Kasaus päinvastaisessä järjestyksessä.
Jos löysäät nokkapyörän lukitsematta sitä peltiin saattaa koko kiristin hajota jakokopan pohjalle (tai sitten ei)
Jos löysäät nokkapyörän lukitsematta sitä peltiin saattaa koko kiristin hajota jakokopan pohjalle (tai sitten ei)
Re: 99:n kannentiiviste/jakoketjun kiristin
ootas hetki. käyn kaivamassa kiristimen varaosakopista ja laitan kuvan tähän.numisma kirjoitti:Tere!
Sanokko vielä ,missä kohtaa kiristintä tuo nipukka on?
H-koneessa voi kiristimen löysätä sopivan pitkällä meisselillä tms. painamalla kiristimessä olevaa nipukkaa, ja painamalla kiristintä samalla sisäänpäin..
T. SAABO, jota vielä havittelen!!!!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tässä kuva:
tuo on uuden malli kiristin. H-koneessa on kaksi erimallista kiristintä, toisesta en tiedä että voiko löysätä, mutta tämän kuvassa näkyvän uudemman mallin voi.
paina meisselillä tuota ympyröityä nipukkaa tuohon nuolen osottamaan suuntaan. jos kiristin on uuden mallinen niin pitäs löysätä!
tuo on uuden malli kiristin. H-koneessa on kaksi erimallista kiristintä, toisesta en tiedä että voiko löysätä, mutta tämän kuvassa näkyvän uudemman mallin voi.
paina meisselillä tuota ympyröityä nipukkaa tuohon nuolen osottamaan suuntaan. jos kiristin on uuden mallinen niin pitäs löysätä!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99:n kannentiiviste/jakoketjun kiristin
No voi tokkiisa, Kiitos vaan hirveesti tosta kuvasta ja ohjeista. Nyt näen selvästi, koska omani oli öljyn ja noen likaama,joten en ymmärtänyt kiristimen logiikkkaa.KIITOS
T. SAABO, jota vielä havittelen!!!!
T. SAABO, jota vielä havittelen!!!!
99:n kannentiiviste/jakoketjun kiristin
PETROMIES HOI!petromies kirjoitti:Ja jos kannen haluat irrottaa ei ketjua tarvi mitenkään löysätä. Nokkaakselinpyörän tulipellinpuolella on sellainen peltiviritys jossa reikä johoin kierät 8 mm pultin jolloin nokkapyörä lukittuu peltiin. Sitten pyörän pultit irti ja se on siinä. Kasaus päinvastaisessä järjestyksessä.
Jos löysäät nokkapyörän lukitsematta sitä peltiin saattaa koko kiristin hajota jakokopan pohjalle (tai sitten ei)
Tätä neuvoa ihmettelen, että mitä tarkoitat,kun sanot tulipellinpuollla olevan peltivirityksen johon pultilla sais ton pöyrän lukittua, en ainakaan löydä itse sellaista??? Jos toi pyörä jäisi tohon kiinnityskiekkoonsa ,kun pultit irroitetaan, niin missä kohtaa kantta tai tuliseinää kiekko olisi kiinni..........?
http://members.surfeu.fi/caseyman/Kuva%20008.jpg
http://members.surfeu.fi/caseyman/Kuva%20007.jpg
katso myös muita kuviani SAABOSTA.
http://members.surfeu.fi/caseyman/
t.SAABO
ps. en osannut linkittää kuvia tälle foorumin sivulle,mutta eiköhän sekin jossain vaiheessa onnistu!