http://www.dwl.fi/xls/engine.xls
volkkaripojjaat joensuussa ovat laittaneet sivuillee´n tollasen laskurin.
tosta kun laskee valmiiksi kokeilemalla eri arvoja, saa puristussuhteen just siihen mihin haluaa
-Matti
99:n kannen lasku
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Laskeskelin, että 0,25 mm poisto B-koneen (ja miksipä ei myös 8-venttiilisen H-koneen) kannesta tietää yhden kymmenyksen kasvua puristussuhteeseen. Tämä pätee laskutarkkuuden rajoissa sekä turbolle että vaparille.
Edit: Pätee vain kun puristussuhde on 7,8 (petro ja turbo ilman APC:tä)
9,5 puristussuhde kasvaa vastaavasti
0,5 mm pois -> 9,9
1,0 mm pois -> 10,3
1,3 mm pois -> 10,6
1,5 mm pois -> 10,75
Laskutarkkuus plusmiinus yksi kymmenys
Edit: Pätee vain kun puristussuhde on 7,8 (petro ja turbo ilman APC:tä)
9,5 puristussuhde kasvaa vastaavasti
0,5 mm pois -> 9,9
1,0 mm pois -> 10,3
1,3 mm pois -> 10,6
1,5 mm pois -> 10,75
Laskutarkkuus plusmiinus yksi kymmenys
Viimeksi muokannut Pekka Valtanen, Pe Helmi 16, 2007 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Korjaamokäsikirja mainitsee H-kannen koneistusrajaksi 0,4 mm.
Veikkaisin kuitenkin, että raja on lähinnä siksi, että puristussuhde ei silloin muutu liikaa ja moottori täyttää edelleen oman aikansa päästörajat.
Suomessa päästömääräykset alkavat rajoitaa rakentelua vasta -86 malleista alkaen, joten ei huolta.
Veikkaisin kuitenkin, että raja on lähinnä siksi, että puristussuhde ei silloin muutu liikaa ja moottori täyttää edelleen oman aikansa päästörajat.
Suomessa päästömääräykset alkavat rajoitaa rakentelua vasta -86 malleista alkaen, joten ei huolta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Huomenna lähtee "varakansi" Kokkolan Moottorihiomoon. Alustavasti olen sopinut, että kansi oikaistaan, lasketaan se 0,5mm, venttiilityö, säätö ja kanavista rosot pois jos niitä on.
Samalla Anni jää seisontaan ainakin joulukuuhun asti. Tarpeen vaatiessa otan ajoon. Tämä siksi, kun eilen lisäsin jäähdytysnestettä ja sitä menee jo paisuntasäiliöllinen viikossa. Tuolla tahtia ku kuluttaa niin veikkasin kannentiivistettä, kun imusarjan puolella on lohkon päällä pieniä kuivuneita nesteraitoja. Että eipä se kannata ajaa, kun noinkin vähäisellä kuin työmatka-ajolla saa ajaa tyyliin "tarkistetaan öljyt ja bensat, sekä lisätään jäähdytysnesteet".
Samalla Anni jää seisontaan ainakin joulukuuhun asti. Tarpeen vaatiessa otan ajoon. Tämä siksi, kun eilen lisäsin jäähdytysnestettä ja sitä menee jo paisuntasäiliöllinen viikossa. Tuolla tahtia ku kuluttaa niin veikkasin kannentiivistettä, kun imusarjan puolella on lohkon päällä pieniä kuivuneita nesteraitoja. Että eipä se kannata ajaa, kun noinkin vähäisellä kuin työmatka-ajolla saa ajaa tyyliin "tarkistetaan öljyt ja bensat, sekä lisätään jäähdytysnesteet".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Soittivat tänään Kokkolasta, kun viemäni kansi olikin halki. Kysyivät korjataanko vai hommanko uuden ja sanoin, että korjataan. On kuulemma helppo korjata joten mikä ettei.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001