Halpaa öljyä ogsatkun ohjaustehostimeen?
En olisi kauheasti kuullut että itse pumppu olisi ottanut osumaa vääristä öljyistä, mutta itse raidetanko on minulta porsinut jo muutamasta saabista. Oireilu alkaa yleensä niin että aamuisin tehostaa vain toiselle puolelle, ja kun väkisin vääntää vastakkaiseen suuntaan niin ykskaks se hirveän nytkäyksen saattelemana alkaa tehostaa sinnekin. Ja kun tätä on jatkunut tarpeeksi pitkään, puskee öljyt raidetangosta pihalle. Ja tämä on tapahtunut juuri atf:ää käytettäessä. Saabin omia öljyjä en ole vielä saanut tulemaan raidetangosta ulos tai "aamupahoinvoimaan" ohjaustehostinta.
Ei se raidetangon vaihto niin herkullista hommaa ole, että viitsisi käyttää vääriä öljyjä ihan ehdointahdoin. Mutta jos tykkää niin käyttäkää vaikka keittorasvaa.
-t-
Ei se raidetangon vaihto niin herkullista hommaa ole, että viitsisi käyttää vääriä öljyjä ihan ehdointahdoin. Mutta jos tykkää niin käyttäkää vaikka keittorasvaa.
-t-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Täällä kun asiantuntijoita riittää niin onko täällä hydrauliikka alan ammattilaisia?
He voisivat hivenen kertoa missä atf öljyä käytetään ja missä hydrauliikka öljyä.
Kuten aiemmin on mainittua niin joissain merkeissä atf on suositus ,niin mitenkä sellaisen auton tiivisteet poikkeaa saabin omista yms??
En tarvi nyt esson baarin juttuja . Faktaa kehiin.
He voisivat hivenen kertoa missä atf öljyä käytetään ja missä hydrauliikka öljyä.
Kuten aiemmin on mainittua niin joissain merkeissä atf on suositus ,niin mitenkä sellaisen auton tiivisteet poikkeaa saabin omista yms??
En tarvi nyt esson baarin juttuja . Faktaa kehiin.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
tehostimen öljy
oma kokemukseni atf.stä on negatiivinen. Vaihdoin aikoinaan Toyotaan atf.ää, ennen oli oikeaa tehostinöljyä. Eiköhän tehostimen tiivisteet pettäneet jonkun ajan päästä öljyn vaihdosta. prkl, en enää koskaan laita atf.ää tehostimen öljyksi. Muut tietysti voivat tehdä mitä lystäävät, minä taas en sitä litkua laita tehostimeen
Jaa-a. Eipä ole ysikympissä tehostajaa, mutta vanhempiin jenkkeihin ja muutamaan muuhunkin härveliin (B*W, V*lv*, Volksw*gen) on tullut aina laitettua aateeäffää ja hyvin on kelvannut. Tehostus on toiminut niinkuin pitää kesät talvet, tiivisteet pysyneet kunnossa eikä ole tulleet litkut ulos mistään.
NG 900S 3d 2.3i -98
Meikä osti tehostimen koko pakettina ja kuluja tuli 250egeä. Siinä ei 2litraa saabin tehostinöljyä enää tuntunut missään.
Huuhtelun tein simppelisti laittamalla korvatulpan säiliön paluureikään ja siihen tuleva letku kirkkaaseen pulloon. Sitten starttailin ja kääntelin rattia samalla huolehtien nestepinnan pysymisestä tarpeeksi korkealla. Seurasin pulloon kertyvän nesteen väriä ja kun se muuttui samanlaiseksi, mitä pullosta kaadoin, lopetin. Nestettä meni hitusen yli litra, vaikka osa meni hukkaan. Riitti kaverillekin myytäväksi nestettä.
Tehostin on nyt palvellut yli kaksi vuotta, eikä ole tarvinnut lisätä nestettä.
Huuhtelun tein simppelisti laittamalla korvatulpan säiliön paluureikään ja siihen tuleva letku kirkkaaseen pulloon. Sitten starttailin ja kääntelin rattia samalla huolehtien nestepinnan pysymisestä tarpeeksi korkealla. Seurasin pulloon kertyvän nesteen väriä ja kun se muuttui samanlaiseksi, mitä pullosta kaadoin, lopetin. Nestettä meni hitusen yli litra, vaikka osa meni hukkaan. Riitti kaverillekin myytäväksi nestettä.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabin hammastangossa käytetään Viton- materiaalista tehtyjä tiivisteitä ja Viton- laatu ei kestä ATF- öljyä . Asiasta oli juttua parivuotta sitte Mobilisti -lehdessä ja siinä oli selostettu juurtajaksain koko homma. Joillain autonvalmistajilla on hammastangot kasattu erimateriaalilla olevilla tiivisteillä ja ne kestävät sen takia ATF;ää esim. Mersut .
Tää on ikuisuusjuttu joittenkin osalta kuten esim. mitä öljyä vaihteistoon mutta ATF;ää ei kannata laittaa tehostimeen ja moottoriöljyjä vaihdeaskiin. Työllistää vaan korjaamoita ja saa kyllä rahansa tuhlattua sinne ja tuntuu että paska auto kun itse on sen pilannut ko. asioilla.
Itsellä ja vanhemmilla on ollut Saabeja kohta 30 vuotta ja tehostimien ja laatikoitten kanssa ei ole tarvinnut paljon painia omien autojen kohdalla kun on käyttänyt oikeita mujuja oikeissa kohteissa. Taloon on kyllä tullut autoa missä laatikko on huutanut jo 150 000 km kohdalla ( Moottoriöljyt ) mutta laakerointi laatikkoon ja nyt kohta 500 000 km lasissa rempan jälkeen ja ei vikaa kun on käyttänyt oikeita öljyjä loovassa.
Tehostettuun ohjaukseenkin on tullut "muutaman" kerran tutustuttua ja tiivistettyä kun on käytetty ko. ei hammastankoon soveltuvaa öljyä.
Enään en viitsi korjata muitten autojen tankoja vaan kylmästi hommannut vaihtotangon. Tiivisteitten vaihto ei ole mitään herkkua ja ei lyö leiville ja suoraan sanottuna v...taa korjata niitä nyrkit öljyssä ,jonkun autonomistajan tyhmyyden takia, kun on menty puskeen ATF;ää järjestelmään. Jos se ATF kävisi sinne niin kyllä sitä tehdas ja huoltokin käyttäisi, mutta jokainenhan saa vaikka virtsata mun puolesta tehostinsäiliöönsä kunhan ei tule minulle huoltoon " ku rupes tanko v..tuileen kun kusin sinne" Niin makaa kuin petaa.

Tää on ikuisuusjuttu joittenkin osalta kuten esim. mitä öljyä vaihteistoon mutta ATF;ää ei kannata laittaa tehostimeen ja moottoriöljyjä vaihdeaskiin. Työllistää vaan korjaamoita ja saa kyllä rahansa tuhlattua sinne ja tuntuu että paska auto kun itse on sen pilannut ko. asioilla.
Itsellä ja vanhemmilla on ollut Saabeja kohta 30 vuotta ja tehostimien ja laatikoitten kanssa ei ole tarvinnut paljon painia omien autojen kohdalla kun on käyttänyt oikeita mujuja oikeissa kohteissa. Taloon on kyllä tullut autoa missä laatikko on huutanut jo 150 000 km kohdalla ( Moottoriöljyt ) mutta laakerointi laatikkoon ja nyt kohta 500 000 km lasissa rempan jälkeen ja ei vikaa kun on käyttänyt oikeita öljyjä loovassa.
Tehostettuun ohjaukseenkin on tullut "muutaman" kerran tutustuttua ja tiivistettyä kun on käytetty ko. ei hammastankoon soveltuvaa öljyä.
Enään en viitsi korjata muitten autojen tankoja vaan kylmästi hommannut vaihtotangon. Tiivisteitten vaihto ei ole mitään herkkua ja ei lyö leiville ja suoraan sanottuna v...taa korjata niitä nyrkit öljyssä ,jonkun autonomistajan tyhmyyden takia, kun on menty puskeen ATF;ää järjestelmään. Jos se ATF kävisi sinne niin kyllä sitä tehdas ja huoltokin käyttäisi, mutta jokainenhan saa vaikka virtsata mun puolesta tehostinsäiliöönsä kunhan ei tule minulle huoltoon " ku rupes tanko v..tuileen kun kusin sinne" Niin makaa kuin petaa.

----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Taisipa sitten olla Mobilistissa puutaheinää.toms kirjoitti:Saabin hammastangossa käytetään Viton- materiaalista tehtyjä tiivisteitä ja Viton- laatu ei kestä ATF- öljyä . Asiasta oli juttua parivuotta sitte Mobilisti -lehdessä ja siinä oli selostettu juurtajaksain koko homma. Joillain autonvalmistajilla on hammastangot kasattu erimateriaalilla olevilla tiivisteillä ja ne kestävät sen takia ATF;ää esim. Mersut.
Elastomeereistä lähes kaikki yleiset materiaalit kestävät ATF:ää. Ainoat jotka eivät sitä kestä ovat silikoonikumit (VMQ), etyleenipropyleenit (EPDM), polyakrylaatit (ACM) ja polyesteriuretaanit (AU). Viton eli FKM kestää ATF:ää vallan mainiosti.
Ken ei usko voi tarkastaa esim http://www.busakshamban.com
Tehostimessa on venttiilin tiivisteet jotakin polymeeriä, venttiilin yläpään stefa ja pyyhkijä NBR:ää ja alapään stefa vitonia. Tehostinsylinterin männän tiiviste on jotakin polymeeriä ja varrentiivisteet vitonia. Jos noista pitäisi arpoa mikä voisi olla ATF:lle herkkää niin se olisi polymeerimateriaali, mutta sekin on äärimmäisen epätodennäköistä.
ATF on vain öljy, ei mikään outo aine jolla on mystisiä vaikutuksia, ei se syö tiivisteitä sen kummemmin kuin muutkaan tavalliset öljyt.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Näyttää olevan ylipääsemätön ongelma tehdä lista tehostimeen soveltuvista öljyistä
Eikö nyt kinastelevat leirit voisi lyödä listaa topicciin tyyliin:
En suosittele ATF:ää, mutta käytä jotain näistä:
- ......
- ......
- ......
ja toinen koulukunta:
- ATF .....
- Mineraaliöljy ....
- .......
Saataisiin edes tämä asia pysyvästi pois päiväjärjestyksestä
Sen jälkeen jokaikinen voisi mennä huoltsikan pimulta pyytämään että anna litra tällasta litkua tehostimeen.

Eikö nyt kinastelevat leirit voisi lyödä listaa topicciin tyyliin:
En suosittele ATF:ää, mutta käytä jotain näistä:
- ......
- ......
- ......
ja toinen koulukunta:
- ATF .....
- Mineraaliöljy ....
- .......
Saataisiin edes tämä asia pysyvästi pois päiväjärjestyksestä

Sen jälkeen jokaikinen voisi mennä huoltsikan pimulta pyytämään että anna litra tällasta litkua tehostimeen.

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ei siinä mitään ylitsepääsemätöntä ole. Lista on hyvin yksinkertainen:MacTurbo kirjoitti:Näyttää olevan ylipääsemätön ongelma tehdä lista tehostimeen soveltuvista öljyistä![]()
- Mikä hyvänsä mineraaliöljy jonka voiteluominaisuudet, viskositeetti ja viskositeetti-indeksi ovat oikeaa luokkaa
- Mikä hyvänsä synteettinenöljy jonka voiteluominaisuudet, viskositeetti ja viskositeetti-indeksi ovat oikeaa luokkaa ja joka on yhteensopiva samojen tiivistemateriaalien kanssa kuin mineraaliöljytkin
Jos noista kahdesta ei pysty valitsemaan jompaa kumpaa niin on ihme

ATF ei kuulu kumpaankaan noista edellä mainituista.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
No sitte ne ei ole kaikki vitonisia kun en ei vaan kestä ATF;ää vaan rupee vuotaan jokapaikasta jossain vaiheessa ATF;n käytöllä.
Original - öljyn mujulla ei ole yleensä niitä ongelmia kuin sitten vanhana jolloin tiivisteet yksikertaisesti jossain vaiheessa kuluvat loppuun, mihin kohdistuu jonkinlaista mekaanista rasitusta , liikettä tms. Mikään ei ole ikuista
paitsi minun merkkiuskollisuus .,
ja niinkuin kirjoitin että jokainen tekee valintansa itse mitä laittaa mihinkin.

Original - öljyn mujulla ei ole yleensä niitä ongelmia kuin sitten vanhana jolloin tiivisteet yksikertaisesti jossain vaiheessa kuluvat loppuun, mihin kohdistuu jonkinlaista mekaanista rasitusta , liikettä tms. Mikään ei ole ikuista
paitsi minun merkkiuskollisuus .,
ja niinkuin kirjoitin että jokainen tekee valintansa itse mitä laittaa mihinkin.

----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Onkohan siinä mitään perää että tiivisteet joutuu koville jo laittaa sinne säliöön jotain mitä siellä ei ennestään ole ollut? Puuroutuuko tms?
Vanhoissa ritsoissa mitä koti pihoilla korjaillaan näkee milloin mitäkin nestettä säiliöissä. Kuten jarruneste säiliössä moottori öljyä , sekin on nähty.
Vanhoissa ritsoissa mitä koti pihoilla korjaillaan näkee milloin mitäkin nestettä säiliöissä. Kuten jarruneste säiliössä moottori öljyä , sekin on nähty.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015