900 i:n ilmansuodattimen vaihto.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

900 i:n ilmansuodattimen vaihto.

Viesti Kirjoittaja tany »

Nyt se alkoi taas kysely, onneksi on foorumi. Miten saan ilmansuodattimen vaihdettua ettei tarvitse koko helkkarin pakettia purkaa? Siinä putsarin päällä on tavaraa enemmän kuin tarpeeksi. Itse putsarin koppakin näyttäisi olevan aika ahtaassa paikassa. Pitääkö kaikki olettamani putsarin kannessa olevat ruuvit avata, entäpä se putsarin kotelon ympärillä oleva panta?
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Höylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 11:18

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Eikös pitäisi ainakin vapaastihengittävässä mallissa onnistua aika helpolla, kansihan sopii aukeemaan letkuineen päivineen? Turboista en tiedä mennä sanomaan
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Varoituksen sana . Ruiskun putkia kannattaa varoa ,ovat vanhemmiten haperoita.
Pannan voi ottaa vaikka kokonaan irti ja tiputtaa pöntön pois tai tarpeeksi alas ja sivuun että saat filsun pois. Kyllä se tietty tulee sieltä lievää väkivaltaa käyttäen ja suutin putket uhkaavasti "solmussa" ollen.. Jos yksikin putkista poikki menee ,niin ainakin uutena maksaa mukavasti..


Suutin putkien hinnat markka aikana
SYL NRO 1 =260MK
SYL NRO 2 =430MK
SYL NRO 3 =418MK
SYL NRO 4 =430MK
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Tämän vuoksi asiaa kyselenkin. Jos joku olisi jonkin näppärän keinon keksinyt. Toki näyttää siltä, että varovasti kääntelemällä se putsari sieltä
voisi tullakkin. Mutta sen näkee sitten kun kokeilee.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

vaihdoin tossa viimeviikolla suodattimen kansirempan jälkeen. Kannattaa varovasti irrottaa ne bensaletkut siitä päältä ja sit siirtää niitä sivuun ennen kuin ruuvaat ne (olisko ollut) 6 ruuvia irti päältä ja saat sen suodattimen kannen pois tieltä. Itse en ainaskaan sitä pantaa löysännyt ollenkaan. Ja kun otat niitä bensaletkuja auki niin kieli keskellä suuta ettei avain luiskahda ja katkaise naapuriputkea :?
Meni aikaa vaihtoon joku 15 min. kun varovasti irrotteli ja kiinnitteli bensaletkut. Ei mikään helpoin ja mukavin suodattimen vaihto mutta ei nyt mikään mahdotonkaan.
sit kun oot laittanut kaikki paikalleen on syytä tarkastaa koneen käydessä että ne bensaletkut on kunnolla kiinni jotta ne ei tihku pensaa konehuoneeseen...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ei tarvitse mitään bensaletkija irroittaa, eikä mielestäni kannata. Kyllä se pönttö mahtuu alakautta pois, vaikka turhan hankalaa onkin.. :?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

... Ja jos putki katkeaa ruiskun suuttimen päästä ihan juuresta, niin itse olen korjaillut menestyksekkäästi sillä, että katkaisen murtuneen putken lopullisesti liittimen juuresta, poistan vanhan katkenneen (n.1cm) pätkän metalliholkin pillin päältä esim sulattamalla tai silppuamalla pihdeillä.

Yhdistämisen olen suorittanut kuumentamalla kuumailma puhaltimella "metalliholkin/pillin" kuumaksi ja sen jälkeen painanut kuuman metalliholkin muoviputkeen sisään. (eli siis muoviputken kuuman metallipillin päälle :idea: )

Painaminen pohjaan pitää suorittaa reippaasti kertalaakista, suoraan, keskelle ja riittävän kuumalla metalliholkilla, tai muuten ei mene pohjaan, ennenkuin ehtii jäähtyä&jämähtää. Sen jälkeen pidettävä hetki paikallaan, että jäähtyy kohdalleen. jäähtymisen jälkeen sitä ei sitten enää voi korjailla edes kuumailma puhaltimella, kun tuo muoviputki ei tykkää kuumasta puhalluksesta.

Onneksi pukessa riittää noin 4cm "ylimääräsistä" suuttimen luona, joten 2-3 yritystä annetaan ennen tiukkaa kurvia :)

Mitään takuuta en ohjeilleni anna :wink: ja kannattaa tarkistaa että putki ei ole "sulanut" sisältä tukkoon kuuman pillin tunkemisen aikana. Avaus tarvittaessa esim. pienellä poranterällä.
Niin, JA se kiristysmytteri pitää olla siellä putkessa helisemässä valmiiksi kun yhdistelee tota pilliä putken sisään.. :)


Hyvin on toistaiseksi pitäneet ja virranneet, ja tuo 1cm lyhentyminen ei mitään haitanne.

Jos "ylimääräinen" pääsee vähiin, eikä toimivaa liitosta ole saanut itselleen aikaseksi, niin putkia voi teettää ainakin Helsingissä alppilan autohuollossa (Bosch huolto), jossa tekevät noita putkia mittojen mukaan, ainakin kun päätyliittimet ovat olemassa.
Hintakin on murto osa saabin alkuperäisiin verrattuna, joita ei muuten sitten enää saabilta (Laakkosen mukaan) saa ainakaan 900i -88 malliin, kun hintaa uteliaana tiedustelin :wink:
Putkista tulee sitten mustia,hieman alkuperisiä taipuisampia, joissa ei ole valmiita teräviä mutkia, vaan oikoo hieman kaaressa, mutta ajavat saman asian.

Jos jollakulla on parempia/virallisempia ohjeita tai kokemusta noiden korjailuun ja liittämiseen, niin ovat tervetulleita.

nimimerkillä: "Jokunen yritys ennekun mä hokasin.. " :lol:
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Kiitoksia ohjeista. Suodattimen vaihto onnistui. Pikkasen uutta suodatinta kokoon puristamalla meni nätisti paikoilleen. Jos olisin irrottanut putsarin kyljessä olevan imuilmaputken, olisi putsarin vaihto ollut melkein leikkiä.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Vastaa Viestiin