Koneiden sopivuus 900->99
Koneiden sopivuus 900->99
Niin, kiinnostaisi sellainen juttu että kuinka iso projekti on laittaa 70-luvun alkupuolen tuplikseen satkun kone? Onko moottorin kiinnikkeet yms. jutut täysin erit? Uudempiinhan sen pitäisi käydä melkein heittämällä, pienllä työskentelyllä ainakin...
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
onko siinä muuta kuin että h-koneeseen pitää vaihtaa toi yksinkertainen siivapyörä. Vai pitääkö varautu muuhunkin?lintta go go kirjoitti:H-kone ei mee B tai trumppa koneiseen ilman tulipellin muotoilua. On siinä vähän muutakin pientä, mutta ne selviää tehdessä.
Noita luulis tehdyn pilvin pimein.....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
H-koneisissa on siinä vesipumpun kohdalla syvennys rintapellissä, 2l B-moottoreita on paljonkin vaihdettu 1.7 ja 1,85 tilalle koska se menee ihan hyvin kun sille ei tarvi extra tilaa vesipumpun siivapyörälle kun se on lohkossa.tetammi kirjoitti:
onko siinä muuta kuin että h-koneeseen pitää vaihtaa toi yksinkertainen siivapyörä. Vai pitääkö varautu muuhunkin?
Noita luulis tehdyn pilvin pimein.....
Taitaa rintapellissä olla uudemmissa kampiakselin hihnapyörän kohdallakin pieni syvennys.
B-75: http://saabpics.org:3000/gallery/albup9 ... 022?full=1
B-73: http://saabpics.org:3000/gallery/73pain ... bay?full=1
H-84: http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 715_03.jpg
Vesipumpun pyörähän joutisi vaihtamaan ja koloamaan rintapeltiä, mutta mahtaako alhaalla riittää kampiakselin hihnapyörän vaihtaminen 99/90:n yksiriviseksi, sehän on oikeastaan yhtä syvä kuin kaksirivinen, ulompi ura vaan puuttuu. Tältä näyttää H-koneen yksirivisen hihnapyörän tilat 99:ssä -82.: http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3773_1.jpg
B-75: http://saabpics.org:3000/gallery/albup9 ... 022?full=1
B-73: http://saabpics.org:3000/gallery/73pain ... bay?full=1
H-84: http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 715_03.jpg
Vesipumpun pyörähän joutisi vaihtamaan ja koloamaan rintapeltiä, mutta mahtaako alhaalla riittää kampiakselin hihnapyörän vaihtaminen 99/90:n yksiriviseksi, sehän on oikeastaan yhtä syvä kuin kaksirivinen, ulompi ura vaan puuttuu. Tältä näyttää H-koneen yksirivisen hihnapyörän tilat 99:ssä -82.: http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3773_1.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Noissa hihnapyörissä on eroa myös "sisäänpäin", eli upotussyvyydessä. Ainakin laitettaessa 99:n h-koneen hihnapyörää -88 satkun koneeseen, jää hihnapyörä ~3cm (en muista tarkemmin, mutta ei kuitenkaan vasara riitä) liian ulos.
Onko 90:n hihnapyörä "matalampi" kuin 99:n vai tuleeko tuo ero vasta uudemmissa satkuissa?
TS. Voisi ruveta etsimään sopivaa hihnapyörää ennenkuin rälläkkäsovitus pettää...
Ja kyllähän tuonne vaikka mitä mahtuu, mutten rupea irroittelemaan konetta hihnanvaihdon yhteydessä...
Onko 90:n hihnapyörä "matalampi" kuin 99:n vai tuleeko tuo ero vasta uudemmissa satkuissa?
TS. Voisi ruveta etsimään sopivaa hihnapyörää ennenkuin rälläkkäsovitus pettää...
Ja kyllähän tuonne vaikka mitä mahtuu, mutten rupea irroittelemaan konetta hihnanvaihdon yhteydessä...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Noista 99:ssä olevista H-koneen hihnapyörä on ollut kaikissa 9355454. Öljypumpun ja jakopään alarattaan osat vaihtuivat kesken mallivuotta 83, mutta hihnapyörä pysyi samana.lordofgreed kirjoitti:Onko 90:n hihnapyörä "matalampi" kuin 99:n vai tuleeko tuo ero vasta uudemmissa satkuissa?
90:ssä on erilainen hihnapyörä, 7519382, siinä öljypumppu ja alaratas ovat erilaiset kuin 99:ssä.
Minuakin kiinnostaisi kaikki mahdollisimman tarkka tieto näistä hihnapyöristä, vanha hihnapyörä on vipannut jo useamman vuoden, seuraan tilannetta. Ja hyväkuntoista 99 -82:een sopivaa hihnapyörää saa tarjota.
Vaihtoehtoisesti - minulla on uusi 90:n hihnapyörä, pitäisi vaan löytää kone, joka sopii siihen ja laittaa sitten keulalle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Eli minulla valmiiksi olevat 90:n hihnapyörä ja 84-satkun kone ovat mahdollisimman harmittavasti epäyhteensopivat.Aksu900 kirjoitti:Satkuissa hihnapyörä on vaihtunut "matalammaksi" 84-85. Siis 84 korkea vielä ja 85 matala.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tulooko voimansiirron toteutuksessa ongelmia, vai onko sekin pulttaa kiinni hommia?
Eihän tuo tulipellin muokkaaminen oo homma eikä mikään tehä....
Tää menee oman otsikkoni ohi mutta mites jarrut? Paljoko pitää muutella että saa satkun tahi muun kikottimen uudemmat jarrut menemään, vai onko siinä edes mitään järkeä...?
Eihän tuo tulipellin muokkaaminen oo homma eikä mikään tehä....
Tää menee oman otsikkoni ohi mutta mites jarrut? Paljoko pitää muutella että saa satkun tahi muun kikottimen uudemmat jarrut menemään, vai onko siinä edes mitään järkeä...?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Koneiden sopivuus 900->99
Kas kun ei kukaan maininnut: Satkun etummainen moottorin kannake on erilainen kuin 99:ssä. Tästä selvinnee ottamalla enskan kotelon kannen 99:stä.Jorppe kirjoitti:Niin, kiinnostaisi sellainen juttu että kuinka iso projekti on laittaa 70-luvun alkupuolen tuplikseen satkun kone? Onko moottorin kiinnikkeet yms. jutut täysin erit? Uudempiinhan sen pitäisi käydä melkein heittämällä, pienllä työskentelyllä ainakin...
Satkuissa on 79-87 malleissa samat jarrut kuin 75-84 99:ssä.
88 malleista alkaen on käsijarru takapyörissä, joten niiden vaihto vaatii vähän enemmän askartelua.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11