Katti vintille?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Katti vintille?

Viesti Kirjoittaja tany »

Ihan tällanen peruskysymys. Jos 8-venttilisestä i:stä ottaa katalysaattorin pois niin mitä siitä seuraa=

a) On laitonta ja tulee ankara rangaistus (mistä):oops:

b) Teho nousee ja kulutus laskee :D

c) Teho laskee ja kulutus nousee :(

d) Mikään ei enää toimi :evil:

e) Jotakin mitä en älynnyt kysyä, mitä 8O

Onkos tuo katalysaattori vaikea ja/tai kallis vaihtaa jos vaikkapa särkeentyy? Ovatko yleensä kuinka kestäviä ja mikä niitä rikkoo?

Huomenna konttorille, toivotaan mahdollisimman pientä vikalistaa.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Periaatteessa vaihtoehdot a ja b. Käytännössä varmaan vain a, syyllistyt suuureen ympäristörikokseen. ;)

Katti ei pitäisi olla mahdoton vaihtaa, pultit auki ja nykäsy niin se on irti. :) Rikottua sen saa jos pakoputkeen pääsee bensaa ruiskun häiriön tai pitkän epäonnistuneen käynnistysyrityksen yhteydessä tai mojovalla kiveen tms. ajolla.
Aki Peltola #1132
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ne seuraamukset taitaa katittomuudesta riippua ihan siitä, onko auto verotettu vähäpäästöisenä? Se näkyy rekisteriotteessa merkintänä "vähäpäästöinen".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ei mene päästöistä ainakaa läpi konttorilla. Jos et vaihda siksi aikaa takas sitä. Omalla katilla on ajettu 432tkm ja on alkuperäinen. Käsitykseni mukaan sen ajan kohdan jälkeen (1990) on laatu tippunut kuin lehmän häntä, koska katti kauppa käy hyvin /tai koneissa enempi vikoja joka rikkoo sen. Tuon 8v i katin valmistaja on Eberi.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
vph2
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 17, 2003 10:56

katti päästöissä

Viesti Kirjoittaja vph2 »

eräässä kaupungissa asustelee eräs mies.Häneltä hajosi autosta katalysaattori.Hän otti ja aukaisi sen ja poisti sisuskalut ja laittoi ne takaisin ja kasasi sen uudestaan......autossa on siis katalysaattori mutta ei sen sisuskaluja.....auto katsastettiin useana vuonna ko. kaupungin konttorilla ja aina meni läpi ja kaverikin kyseli joka kerta inssiltä onhan katti kunnossa.....aina tuli leima.....Näinköhön tämä paljastaa onko konttorilla varmasti toimivat laitteet, vai onko päästöissä niin suuret erot vai onko koko katti henkilöautoissa vain rahastuskeino.että sellanen juttu katalysaattorista....kaupunki josta puhuin on lähes keskellä etelä suomea....
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

pitää huomata se asia että lukeeko otteessa vähäpäästöinen vai pelkästään varustettu katilla, vain ensimmäinen kiristää päästö vaatimuksia...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Saabeissa en ole sellaista rekkari otetta nähnyt jossa ei olis lukenut että vähäpäästöinen (suomiautot). Ladoissa ja mazdoissa on tullut vastaan jossa lukee vain jotta katalysaattorilla varustettu,niissä ei ole ollut sitten lambdaakaan.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
SD-Pekko
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 22:20
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SD-Pekko »

Katin poistosta seuraa myös karvan erilainen käyntiääni, koska katti toimii myös vaimentajana.
Todellisuus on kyllä että ilman kattia normit täyttävä auto on urbaani legenda, senverran raaka se päästöraja on katittomalle autolle... Ja JOS jostain kumman syystä saat auton käymään tyhjäkäyntiä lamdan arvolla 1 siten ettei tule hiilivetyjä putkenpäästä (eikä myöskään häkää) niin pitää vielä täyttää arvot kierroksillakin (mitataan joka kerta molemmat).

Eli jos sen katin tahtoo poistaa niin leiman ajaksi paikoilleen.

Uusi yleismallin katti maksaa karvan alle 200€ ja sen virtaus riittää tuonne 200hp asti että siittä voi päätellä tunteeko selkänojassa eroa kun sen kissan poistaa :)
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

En nyt ole sitä kattia poistamassa, mutta heräsi huoli siitä jos se hajoaa.
Motonetin n. 600 euroa on todella iso raha pöntöstä. Mutta jos sitä saa yleismallina parilla sadalla on tilanne ihan toinen.
Tähän saakka olen ajellut tupliksilla ja ruisku + katti on ihan uutta. Samoin kuin tehostinkin.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Vastaa Viestiin