Saappaan kylmäkäynnistymisestä.
Saappaan kylmäkäynnistymisestä.
Mulla olis nyt,tälläinen kysymys. Tänä aamuna oli -7astetta pakkasta ja alkoi taas käynnistymis ongelmat. Eli vika on seuraavanlainen: ensmäinen yritys..käy vähän huonosti..JOSKUS JOPA VAIN KOLMELLA PYTYLLÄ tai saattaa sammua.Toisella lähtee ja jää käyntiin.Viikko sitten säädettiin seokset ja ei näköjään auttanut.Talvella kun pitää lämmityksessä,niin hyvä kun kerkeää avainta kunnolla kiertää,niin jo hyrisee ilman nikotteluja!!! Ja auto on Saab 99GL -vm.84!!!
Meilläpä ei oo pakkasta ... !!!! ( Vielä... ) Sitten ne ongelmat alkaa, akut menee jne. ja autotarvikeliikkeessä on ruuhkaa...
Asiaan: Sulla taitaa olla kansipahvi loppu tai kansi halki.
Asiaan: Sulla taitaa olla kansipahvi loppu tai kansi halki.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Normaalisti ysi lähtee vielä noilla pakkasilla nikottelematta käyntiin. Et jotakin häikkää kyllä on. Vilkaise meneekö ryyppy kunnolla päälle? Katsoisin myös, että kaikki kaasarilta lähtevät ja sille tulevat letkut on varmasti kiinni ja ehjiä. Ja onko sytytystulpat ja muut syttylaitteet kunnossa. Kun käynnistät niin älä pumppaa kaasulla tms., Vedät ryypyn kokonaan päälle, starttaat ja kun käy niin vähennä ryyppyä 1/4. Joskus kone lähtee paremmin käyntiin kun ryypyn vetää vain 3/4 ulos.
Kerro kun ongelma ratkeaa, on hyvä tietää mikä on vian aiheuttaja ja mikä mihinkin vaivaan auttaa.
Vai on Nurmeksessa jo aamupakkasia, se on kohta karvalakin etsintä edessä
Kerro kun ongelma ratkeaa, on hyvä tietää mikä on vian aiheuttaja ja mikä mihinkin vaivaan auttaa.
Vai on Nurmeksessa jo aamupakkasia, se on kohta karvalakin etsintä edessä
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 08:26
- Paikkakunta: Espoo
Katsottu jo!!
No niin!! No nuo sytkän johdot,bensa letkut,ym. ryyppykin ottaa tarpeeksi,olen jo katsonut.Missään noissa ei ole häikkää. No jos kansipahvi olisi mennyt,niin eikös sitä jäähdytin-nestettä pitäisi kulua tai värjääntyä?? Tai sitten kaasutettaessa,tulla jäähdytys nesteeseen kuplia? Olen jo nyt sen verran rakkaan Saappini kanssa saanut askarrella,että tutuksi on tullut!! Kohta jo 500 000kilometriä auton mittarissa(itsellä ollut noin,140 000kilometriä). Nyt vasta tänä aamuna koin valaistuksen ja liityin lopulta Saab-klubiin!!!
Siitä kansipahvista on aika ajoin puhetta. Itselläni on ollut kolme 99:ä eikä yhdestäkään ole kannentiiviste mennyt. Ei vaikka ovat joskus keittäneetkin.
Lie ollut tuuriakin. Itse ottaisin kaasarin irti ja putsaisin, voisi olla likaa tai jumitusta jossakin tyhjäkäyntipiirissä tms. Luistin puhdistus ja voitelu tekevät joskus ihmeitä temppuilevalle koneelle.
Lie ollut tuuriakin. Itse ottaisin kaasarin irti ja putsaisin, voisi olla likaa tai jumitusta jossakin tyhjäkäyntipiirissä tms. Luistin puhdistus ja voitelu tekevät joskus ihmeitä temppuilevalle koneelle.
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
yleensä
yleensä oireilu eli kolmella pytyllä alkukäynti viittaa kannen sisäisiin ongelmiin eli pahvi sattaa päästää vettä jäähtyessään männän päälle,taikka normaalisti kansi on halki 2 pytystä.
itse jos en olisi laiska niin ottaisin aamulla tulpat irti ja stekkaisin onko nesua pytyssä ja minkäväriset ovat tulpat.
jos kansi halki niin allekirjoittaneelta löytyy muistaakseni jopa valmiiksi oikaistu kansi hyllystä.
itse jos en olisi laiska niin ottaisin aamulla tulpat irti ja stekkaisin onko nesua pytyssä ja minkäväriset ovat tulpat.
jos kansi halki niin allekirjoittaneelta löytyy muistaakseni jopa valmiiksi oikaistu kansi hyllystä.
Taas tuli uusi näkökulma asiaan. Enpä oli itte tullut asiaa ajatelleeksi.
Miksi ne kannet muuten halkeilee?
Olettamuksia (saa nähdä mikä tärppää):
- Liian laiha seos, kone käy kuumana ja jännitykset rikkoo kannen?
- Kone käy kuumana jostakin muusta syystä?
- Kansissa rakennevirhe, esim. liian suuret erot ainevahvuuksissa?
- Syöpyvät kun ei vaihdeta riittävän usein nesteitä?
Nyt jännittää
Miksi ne kannet muuten halkeilee?
Olettamuksia (saa nähdä mikä tärppää):
- Liian laiha seos, kone käy kuumana ja jännitykset rikkoo kannen?
- Kone käy kuumana jostakin muusta syystä?
- Kansissa rakennevirhe, esim. liian suuret erot ainevahvuuksissa?
- Syöpyvät kun ei vaihdeta riittävän usein nesteitä?
Nyt jännittää
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Sama vika rahikaisella
Mulla on tismalleen sama ongelma, tismalleen samanlaisessa ja saman ikäisessä vehkeessä. Lähtee kyllä käyntiin, mutta käy aluksi kolmella pytyllä ja pienen ajon jälkeen neljäskin lähtee kyllä mukaan. Saisiko liikaa bensaa ja kun vähän aikaa on ajettu, niin viimeinenkin pytty herää henkiin. Tulpan johdot ja tulpat on vaihdettu, joten niissä ei pitäisi olla vikaa. Myöskin kannen tiiviste on tarkastettu. Olen kovin kiitollinen jos joku keksii muun ratkaisun kuin auton vaihdon. Mä olen vasta pyöritellyt tätä autoa 441 000 km
Mulla taasen kävi tällainen juttu. Ostin keväällä kesäautoksi -86 vuoden 900i:n. Auto kävi kylmänä pienillä kierroksilla n. 500-600 ja heikosti, siis kolmella pytyllä. Auton lämmettyä tyhjäkäynti nousi normaaliksi ja tuntui, että kävi myös tasaisemmin. Noh tuli ajettua autolla kesän mittaan 5000 km ja huomattua, että kulutus pysyy ajotavasta huolimatta välillä 11-13,5 l/100km. Noh nyt syksyllä liityin saabclubiin ja kävin potkijaisissa ja sieltä ystävälliset saabistit vähän kattelivat autoa ja antoivat vinkkiä. Puristusten mittauksessa kävi ilmi että yhdessä pytyssä ei ole yhtään puristuspaineita lämpimänäkään. No viaksi saatiin selville pakoventtiilivika. Kansiremppa vaan saabille ja uusi käytetty kansi paikalle niin johan pelaa. Jos epäilette että käy kolmella niin biltemasta puristuspainemittari vaan n. 20 Euroa ja paineita mittailemaan. Vian missä pytyssä mättää näki myös kyllä sytytystulpista, kun kolme oli okran värisiä ja yksi täysin musta....
Nyt käy jo moottori hyvään tahtiin ja kulutuskin putosi heitolla alle 10:n...
Nyt käy jo moottori hyvään tahtiin ja kulutuskin putosi heitolla alle 10:n...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jo löytyy auttajia!!
Johan täältä löytyy apuja!! Tämä taitaa kyllä mennä jo kohta henkimaailman hommiksi... ..se joskus vain tekee sen ,että käy kolmella pytyllä(käynnistymisen jälkeen noin puoli minuuttia),muuten vain huono tulille lähtö. Tulpatkin olen katsonut(monesti)..kyllähän nuo vaalean harmaat näyttää olevan.Puristuspaineetkin mittasin jotain pari vuotta sitten: muistaakseni arvot oli jotain..8.5-9.0. Pitää joku päivä kokeilla sitä kaasaria vielä rassata!!
Kansipahvi
Kannentiivisteen vaihto tuntuu olevan jonkinlainen "peruskorjaus" vanhoissa saabukoissa. Itsekin teetin sen ensimmäiseen Saabiini (900i -85) ja sen jälkeen se toimi hyvin.
Teorioita:
-H-moottori on pitkittäin, jolloin lähimpänä tuliseinää olevan sylinteri saa huonoimman jäähdytyksen. Koneen ylikuumentuessa tämä sitten kuumenee eniten, jolloin kannentiivisteestä saattaa lähteä pala. Näin oli myös tuon yo. oman karvalakki-ruiskuni suhteen.
-H-moottorin kansi on tarkka jäähdytyksen suhteen, huhujen mukaan näin on erityisesti turboissa. Jäähdytysjärjestelmää avattaessa (nesteiden/termostaatin vaihto) on hyvä ilmaus erinomaisen tärkeää, että minnekään ei jää ilmataskuja tms. koloja, joissa jäähdytysvesi ei kierrä. T16-koneissa se termostaatin "helmi" siis ylimpään kohtaan, jotta ilma pääsee pois.
-Lohko rautaa ja kansi alumiinia - tulee erilaista lämpölaajenemaa ja kovassa puristuksessa oleva tiiviste sitten aikaa myötä kärsii tästä. Kaikki tasapainottavaan lämpökäyttäytymiseen tähtäävä on suositeltavaa, eli ei kovaa polkemista kylmällä koneella, jäähdytyskäyttö varsinkin kovan ajon jälkeen jne.
-Jäähdytysneste. Tästä on aikaisemminkin tullut mainittua, ja Townsend ainakin nettisivujensa mukaan vannoo tämän nimiin. Eli käyttämällä oikeanlaista jäähdytysnestettä vähennetään alumiinin syöpymistä ja muuta kanavien tukkeutumista, jolloin jäähdytysteho ei dramaattisesti vähene. Lisäksi jäähdytysneste tulisi sekoittaa tislattuun veteen (=akkuvesi), jotta kattilakiveä tms epäpuhtauksista tulevaa kalkkeutumaa ei muodostuisi.
-Jäähdytysjärjestelmä. Jäähdytin on kulutustavaraa tämän maan ilmastossa ja jos tähän yhdistetään huonosti toimiva termostaatti (Saabin oma 3-toiminen) ja flektikytkin, niin vaara ylikuumenemiselle on ilmeinen. Saabilla on myös omat "kirkkaat" hetkensä, esim. ilmastoinnilla varustetuissa T16-satkuissa on kaksi flektiä, mutta alkuperäiskytkennän mukaan vasemmanpuoleinen on "flekti" ja oikeanpuoleinen kytkeytyy vain ilmastoinnin käytön mukaan. Hölmöä, kun oikealla puolella olisi turbo & pakosarja, jotka kuumenevat tarvittaessa kunnolla..
Tässä näitä teorioita. Sitten on taas niitä, jotka ajavat puoli miljoonaa ja ihmettelevät mikä se "kansitiivari" on.. mokomat onnekkaat
Teorioita:
-H-moottori on pitkittäin, jolloin lähimpänä tuliseinää olevan sylinteri saa huonoimman jäähdytyksen. Koneen ylikuumentuessa tämä sitten kuumenee eniten, jolloin kannentiivisteestä saattaa lähteä pala. Näin oli myös tuon yo. oman karvalakki-ruiskuni suhteen.
-H-moottorin kansi on tarkka jäähdytyksen suhteen, huhujen mukaan näin on erityisesti turboissa. Jäähdytysjärjestelmää avattaessa (nesteiden/termostaatin vaihto) on hyvä ilmaus erinomaisen tärkeää, että minnekään ei jää ilmataskuja tms. koloja, joissa jäähdytysvesi ei kierrä. T16-koneissa se termostaatin "helmi" siis ylimpään kohtaan, jotta ilma pääsee pois.
-Lohko rautaa ja kansi alumiinia - tulee erilaista lämpölaajenemaa ja kovassa puristuksessa oleva tiiviste sitten aikaa myötä kärsii tästä. Kaikki tasapainottavaan lämpökäyttäytymiseen tähtäävä on suositeltavaa, eli ei kovaa polkemista kylmällä koneella, jäähdytyskäyttö varsinkin kovan ajon jälkeen jne.
-Jäähdytysneste. Tästä on aikaisemminkin tullut mainittua, ja Townsend ainakin nettisivujensa mukaan vannoo tämän nimiin. Eli käyttämällä oikeanlaista jäähdytysnestettä vähennetään alumiinin syöpymistä ja muuta kanavien tukkeutumista, jolloin jäähdytysteho ei dramaattisesti vähene. Lisäksi jäähdytysneste tulisi sekoittaa tislattuun veteen (=akkuvesi), jotta kattilakiveä tms epäpuhtauksista tulevaa kalkkeutumaa ei muodostuisi.
-Jäähdytysjärjestelmä. Jäähdytin on kulutustavaraa tämän maan ilmastossa ja jos tähän yhdistetään huonosti toimiva termostaatti (Saabin oma 3-toiminen) ja flektikytkin, niin vaara ylikuumenemiselle on ilmeinen. Saabilla on myös omat "kirkkaat" hetkensä, esim. ilmastoinnilla varustetuissa T16-satkuissa on kaksi flektiä, mutta alkuperäiskytkennän mukaan vasemmanpuoleinen on "flekti" ja oikeanpuoleinen kytkeytyy vain ilmastoinnin käytön mukaan. Hölmöä, kun oikealla puolella olisi turbo & pakosarja, jotka kuumenevat tarvittaessa kunnolla..
Tässä näitä teorioita. Sitten on taas niitä, jotka ajavat puoli miljoonaa ja ihmettelevät mikä se "kansitiivari" on.. mokomat onnekkaat
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Paljonkas saapikkaan h-myllystä pitäisi irrota bareja?
Kaverilla näytti carinasta 7, kun samalla mittarilla omasta saappaasta 13 luokkaa...
Tuosta mittarin asteikosta ei ole mitään hajua, ja lasi on hajonnut joten kovinkaan tarkkoja lukemia ei taida saada...
Kaverilla näytti carinasta 7, kun samalla mittarilla omasta saappaasta 13 luokkaa...
Tuosta mittarin asteikosta ei ole mitään hajua, ja lasi on hajonnut joten kovinkaan tarkkoja lukemia ei taida saada...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti