Kannentiivisteen vaihto tuntuu olevan jonkinlainen "peruskorjaus" vanhoissa saabukoissa. Itsekin teetin sen ensimmäiseen Saabiini (900i -85) ja sen jälkeen se toimi hyvin.
Teorioita:
-H-moottori on pitkittäin, jolloin lähimpänä tuliseinää olevan sylinteri saa huonoimman jäähdytyksen. Koneen ylikuumentuessa tämä sitten kuumenee eniten, jolloin kannentiivisteestä saattaa lähteä pala. Näin oli myös tuon yo. oman karvalakki-ruiskuni suhteen.
-H-moottorin kansi on tarkka jäähdytyksen suhteen, huhujen mukaan näin on erityisesti turboissa. Jäähdytysjärjestelmää avattaessa (nesteiden/termostaatin vaihto) on hyvä ilmaus erinomaisen tärkeää, että minnekään ei jää ilmataskuja tms. koloja, joissa jäähdytysvesi ei kierrä. T16-koneissa se termostaatin "helmi" siis ylimpään kohtaan, jotta ilma pääsee pois.
-Lohko rautaa ja kansi alumiinia - tulee erilaista lämpölaajenemaa ja kovassa puristuksessa oleva tiiviste sitten aikaa myötä kärsii tästä. Kaikki tasapainottavaan lämpökäyttäytymiseen tähtäävä on suositeltavaa, eli ei kovaa polkemista kylmällä koneella, jäähdytyskäyttö varsinkin kovan ajon jälkeen jne.
-Jäähdytysneste. Tästä on aikaisemminkin tullut mainittua, ja Townsend ainakin nettisivujensa mukaan vannoo tämän nimiin. Eli käyttämällä oikeanlaista jäähdytysnestettä vähennetään alumiinin syöpymistä ja muuta kanavien tukkeutumista, jolloin jäähdytysteho ei dramaattisesti vähene. Lisäksi jäähdytysneste tulisi sekoittaa tislattuun veteen (=akkuvesi), jotta kattilakiveä tms epäpuhtauksista tulevaa kalkkeutumaa ei muodostuisi.
-Jäähdytysjärjestelmä. Jäähdytin on kulutustavaraa tämän maan ilmastossa ja jos tähän yhdistetään huonosti toimiva termostaatti (Saabin oma 3-toiminen) ja flektikytkin, niin vaara ylikuumenemiselle on ilmeinen. Saabilla on myös omat "kirkkaat" hetkensä, esim. ilmastoinnilla varustetuissa T16-satkuissa on kaksi flektiä, mutta alkuperäiskytkennän mukaan vasemmanpuoleinen on "flekti" ja oikeanpuoleinen kytkeytyy vain ilmastoinnin käytön mukaan. Hölmöä, kun oikealla puolella olisi turbo & pakosarja, jotka kuumenevat tarvittaessa kunnolla..
Tässä näitä teorioita. Sitten on taas niitä, jotka ajavat puoli miljoonaa ja ihmettelevät mikä se "kansitiivari" on.. mokomat onnekkaat
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)