Satkun vesipumppu menossa?
Satkun vesipumppu menossa?
Jokin aika sitten pisti auton käyntiäänestä korvaan ylimääräinen kahina/säksätys joka mielestäni kuului hihnapyörien seutuvilta. Hihnat on uusittu kuukausi sitten ja ehtivät jo hiljentyä uutuudeenäänistään.
Nyt sitten tuo ääni alko häiritsemään ja tuli mieleen että minkälaista ääntä viimeisiään vetelevä vesipumppu pitää? Nestettä se ei ainakaan (vielä) vuoda. Alkoi vain epäilys kalvamaan mieltä kun laitoin auton kylmänä käyntiin ja kädellä koetin pumppua niin sehän oli hetkessä tulikuuma . Siis siinä ajassa kun hetken piti pumpun kyljestä kiinni mokoma värkki oli heti kuumin osa koko koneesta. En ole ennen pumppua tullut silitelleeksi joten en tiedä minkälämpöisenä tuo käy normaalisti. Tuntuisi vaan että ei ole ihan täydessä iskukunnossa...
Pumpun vaihto ei haulla aihetta selattuani ole kait kummonenkaan homma. Tietäisi vain minkä pumpun tilalle heittää kun EPCstä saa käsityksen että 90-93 on yhtenevä kapistus mutta Motonetissa vuosihaarukka on paljon suurempi. Onko niistä joku kuitenkin passeli? Tuolle ei ylipäätänsä kait voi muuta kuin vaihtaa uuden tilalle?
Niin ja potilashan on tuo 2.1 satku.
Nyt sitten tuo ääni alko häiritsemään ja tuli mieleen että minkälaista ääntä viimeisiään vetelevä vesipumppu pitää? Nestettä se ei ainakaan (vielä) vuoda. Alkoi vain epäilys kalvamaan mieltä kun laitoin auton kylmänä käyntiin ja kädellä koetin pumppua niin sehän oli hetkessä tulikuuma . Siis siinä ajassa kun hetken piti pumpun kyljestä kiinni mokoma värkki oli heti kuumin osa koko koneesta. En ole ennen pumppua tullut silitelleeksi joten en tiedä minkälämpöisenä tuo käy normaalisti. Tuntuisi vaan että ei ole ihan täydessä iskukunnossa...
Pumpun vaihto ei haulla aihetta selattuani ole kait kummonenkaan homma. Tietäisi vain minkä pumpun tilalle heittää kun EPCstä saa käsityksen että 90-93 on yhtenevä kapistus mutta Motonetissa vuosihaarukka on paljon suurempi. Onko niistä joku kuitenkin passeli? Tuolle ei ylipäätänsä kait voi muuta kuin vaihtaa uuden tilalle?
Niin ja potilashan on tuo 2.1 satku.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Pistäppä toi käymään ilman hihnoja niin saat hieman varmistusta.
Mä ainakin laitoin motonetista samanlaisen pumpun sekä 88 i8:iin ja 92 T16:seen.
Se valurautanen on suositeltu ja sellasen itse laitoin.
Vaihto on kohtuu helppo eikä osakaan ole kallis joten ei kauheesti kannata miettii.
Mä ainakin laitoin motonetista samanlaisen pumpun sekä 88 i8:iin ja 92 T16:seen.
Se valurautanen on suositeltu ja sellasen itse laitoin.
Vaihto on kohtuu helppo eikä osakaan ole kallis joten ei kauheesti kannata miettii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Motonetin valurautainen pumppu näkyy tässä kuvassa vasemmalla:tetammi kirjoitti:Se valurautanen on suositeltu ja sellasen itse laitoin.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3776_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Samanlaisen vastikään ostin tarvikeliikkeestä. Maksoi muistaakseni vain 20 euroajus kirjoitti:Motonetin valurautainen pumppu näkyy tässä kuvassa vasemmalla: http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3776_1.JPG
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
ja sama pumppuhan taitaa kaikissa H koneissa olla, olipa sitten 8v, 16v tai 2,1.
nappaa remmit pois, jos pumppu on raskas pyörittää ja/tai klappaa niin vaihtoon vaan....
kannattaa löysätä ne siivapyörän pultit vielä kun hihnat paikallaan...
nappaa remmit pois, jos pumppu on raskas pyörittää ja/tai klappaa niin vaihtoon vaan....
kannattaa löysätä ne siivapyörän pultit vielä kun hihnat paikallaan...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
...
Pumpun vaihto on onneksi aikas kivuton operaatio ja tosiaan kannattaa löysäillä hihnapyörän pultit, kun on hihnat vielä paikallaan, on edes vähän vastusta. Muuten on ikävä pitää pumppua toisessa lapasessa ja yrittää vääntää mahdollisesti tiukalla olevia pultteja pienellä 8mm lenkillä. Ja kannattaa katsoa, mistä kohdasta (varsinaisen) pumpun pultit on otettu, osa on eri pituisia. Ja ei sitten hihnoja liian tiukalle, syövät äkkiä laakerit pilalle.
Mulla on hihnojen tiukkuus ollut jatkuvasti sellainen, että jos ulahtaa startatessa, kiristän vain hitusen, että ei hihna ulahtele. Aika löysällä saa ainaskin tuplahihnoilla olla noin säädettynä. Pumppu on kestänyt pian 100tkm. Saas nähdä kauan vielä kestää? Varaosamyyjä ennusti 80tkm kestoiäksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sama malli ja samat äänet kun ketjun aloittajalla. Eilen sitten rupesin tutkimaan asiaa tarkemmin niin eikös se vesipumppu ollut alta märkä ja nesteen taso oli hiukan laskenut. Tuollainen motonetin valurautasiipinen pumppu se on. Pieni epäilys herää, että on tullut pidettyä hihnoja turhan tiukalla kun tuo on pyörinyt vasta vajaa 40000km. Ei kai siinä muuta kun uutta vaan tilalle. Yllättävän halvalla tuo lähtee motonetistä, joten ei varmaan kannata kauaa ihmetellä.
Mulla tuo on pitänyt sellaista vaimeaa säksätystä jo varmaan pari kuukautta, mutta nyt vasta ensimmäistä kertaa havaitsin sen vuotavan. Se käyttäytyy niin, että kun laittaa koneen kylmänä käyntiin niin ensin ei kuulu mitään ylimääräistä. Sitten kun se on hetken käynyt alkaa kahina, joka ei viimepäivinä ole hävinnyt edes koneen lämmettyä.
Mulla tuo on pitänyt sellaista vaimeaa säksätystä jo varmaan pari kuukautta, mutta nyt vasta ensimmäistä kertaa havaitsin sen vuotavan. Se käyttäytyy niin, että kun laittaa koneen kylmänä käyntiin niin ensin ei kuulu mitään ylimääräistä. Sitten kun se on hetken käynyt alkaa kahina, joka ei viimepäivinä ole hävinnyt edes koneen lämmettyä.
Itsellä kans jotakin rahinaa kuuluu, mutta vain kylmänä. Oon ajatellu et se olis tuolta jakoketjun puolelta, niin en oo kiirettä pitäny.
Perskeles näin kesällä huvittais vain "sisäänajaa" autoa, eikä kuunnella kaikkia ääniä. Mut kai se on pakko ruveta hiukan tutkimaan, jos tulee pitempiä reissuja
Perskeles näin kesällä huvittais vain "sisäänajaa" autoa, eikä kuunnella kaikkia ääniä. Mut kai se on pakko ruveta hiukan tutkimaan, jos tulee pitempiä reissuja
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
Jepjee. Kylläpä tuo tieten sitten vaihtohon heilahtaa.
Jotenki tuli mieleen juuri noista hihnojen kireydestä että aikaisemmin mulla oli kohtuullisen löysällä hihnat mutta nyt toukokuussa kun tuohon tehtiin muutakin remppaa niin tuli tosiaan uudet hihnat ja tiukemmalla ovat kuin ennen, ei tosin ohjekireyttä tiukemmalla mutta jospa tuo sitten oli vanhalle pumpulle viimeinen niitti.
Eikun motonetistä kasa roinaa tilaten
Jotenki tuli mieleen juuri noista hihnojen kireydestä että aikaisemmin mulla oli kohtuullisen löysällä hihnat mutta nyt toukokuussa kun tuohon tehtiin muutakin remppaa niin tuli tosiaan uudet hihnat ja tiukemmalla ovat kuin ennen, ei tosin ohjekireyttä tiukemmalla mutta jospa tuo sitten oli vanhalle pumpulle viimeinen niitti.
Eikun motonetistä kasa roinaa tilaten
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Hihnojen kiljumiseen auttaa hihnavaha tai silikonispray. Ohjaustehostimen hihnapyörää kannattaa yrittää linjata löysäämällä tehostinta kiinnittävät pultit, jos hihnalla on taipumus vinkua.
Edit: Vesipumppu käy normaalistikin aika kuumana. Itselläni tuli outoa kolinaa ja kitinää juuri vesipumpun tienoilta ja hihnoista tuo tuli.
Edit: Vesipumppu käy normaalistikin aika kuumana. Itselläni tuli outoa kolinaa ja kitinää juuri vesipumpun tienoilta ja hihnoista tuo tuli.
Saab 9000 CS2.3 -92 automaatti
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
Mulla kuuluu konetilasta tasainen shingashingashingashinga... Tein alipainelekusta stetoskoopin laittamalla toisen pään korvaan ja toisella osoittelin konetilaan shingan suuntaan. Ääni kuuluu vesipumpun pyörän ja remmin kohdalta - ei varsinaisesti pumpun kohdalta. Pitänee varmaan kuitenkin ottaa se remmi irti ja koittaa pyöriikö pumppu miten nätisti jos antaa sormella vähän vauhtia.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Viallisen pumpun laakeri kyllä jykertää vastaan ihan käsin pyörittämällä. Ottaa hihnat pois ja pyörittelee hihnapyörää käsipelissä. Samalla voi kokeilla välystä, jota ei tietenkään kuulu olla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sama vika Rahikaisella. Kun pumppu kuluu tarpeeksi niin siitä hihnapyörästä heiluttelemalla tuntuu selvä välys vaikka ei hihnoja löysääkään. Vaihto on ehkä noin parin tunnin juttu jos malttaa tupakoida välillä.
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329