Satkun vesipumppu menossa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Satkun vesipumppu menossa?

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Jokin aika sitten pisti auton käyntiäänestä korvaan ylimääräinen kahina/säksätys joka mielestäni kuului hihnapyörien seutuvilta. Hihnat on uusittu kuukausi sitten ja ehtivät jo hiljentyä uutuudeenäänistään.

Nyt sitten tuo ääni alko häiritsemään ja tuli mieleen että minkälaista ääntä viimeisiään vetelevä vesipumppu pitää? Nestettä se ei ainakaan (vielä) vuoda. Alkoi vain epäilys kalvamaan mieltä kun laitoin auton kylmänä käyntiin ja kädellä koetin pumppua niin sehän oli hetkessä tulikuuma 8O. Siis siinä ajassa kun hetken piti pumpun kyljestä kiinni mokoma värkki oli heti kuumin osa koko koneesta. En ole ennen pumppua tullut silitelleeksi joten en tiedä minkälämpöisenä tuo käy normaalisti. Tuntuisi vaan että ei ole ihan täydessä iskukunnossa...

Pumpun vaihto ei haulla aihetta selattuani ole kait kummonenkaan homma. Tietäisi vain minkä pumpun tilalle heittää kun EPCstä saa käsityksen että 90-93 on yhtenevä kapistus mutta Motonetissa vuosihaarukka on paljon suurempi. Onko niistä joku kuitenkin passeli? Tuolle ei ylipäätänsä kait voi muuta kuin vaihtaa uuden tilalle?

Niin ja potilashan on tuo 2.1 satku.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pistäppä toi käymään ilman hihnoja niin saat hieman varmistusta.

Mä ainakin laitoin motonetista samanlaisen pumpun sekä 88 i8:iin ja 92 T16:seen.
Se valurautanen on suositeltu ja sellasen itse laitoin.

Vaihto on kohtuu helppo eikä osakaan ole kallis joten ei kauheesti kannata miettii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tetammi kirjoitti:Se valurautanen on suositeltu ja sellasen itse laitoin.
Motonetin valurautainen pumppu näkyy tässä kuvassa vasemmalla:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3776_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

jus kirjoitti:Motonetin valurautainen pumppu näkyy tässä kuvassa vasemmalla: http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3776_1.JPG
Samanlaisen vastikään ostin tarvikeliikkeestä. Maksoi muistaakseni vain 20 euroa 8O
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja sama pumppuhan taitaa kaikissa H koneissa olla, olipa sitten 8v, 16v tai 2,1.

nappaa remmit pois, jos pumppu on raskas pyörittää ja/tai klappaa niin vaihtoon vaan....

kannattaa löysätä ne siivapyörän pultit vielä kun hihnat paikallaan...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jusau

...

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Pumpun vaihto on onneksi aikas kivuton operaatio ja tosiaan kannattaa löysäillä hihnapyörän pultit, kun on hihnat vielä paikallaan, on edes vähän vastusta. Muuten on ikävä pitää pumppua toisessa lapasessa ja yrittää vääntää mahdollisesti tiukalla olevia pultteja pienellä 8mm lenkillä. Ja kannattaa katsoa, mistä kohdasta (varsinaisen) pumpun pultit on otettu, osa on eri pituisia. Ja ei sitten hihnoja liian tiukalle, syövät äkkiä laakerit pilalle.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on hihnojen tiukkuus ollut jatkuvasti sellainen, että jos ulahtaa startatessa, kiristän vain hitusen, että ei hihna ulahtele. Aika löysällä saa ainaskin tuplahihnoilla olla noin säädettynä. Pumppu on kestänyt pian 100tkm. Saas nähdä kauan vielä kestää? Varaosamyyjä ennusti 80tkm kestoiäksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

Sama malli ja samat äänet kun ketjun aloittajalla. Eilen sitten rupesin tutkimaan asiaa tarkemmin niin eikös se vesipumppu ollut alta märkä ja nesteen taso oli hiukan laskenut. Tuollainen motonetin valurautasiipinen pumppu se on. Pieni epäilys herää, että on tullut pidettyä hihnoja turhan tiukalla kun tuo on pyörinyt vasta vajaa 40000km. Ei kai siinä muuta kun uutta vaan tilalle. Yllättävän halvalla tuo lähtee motonetistä, joten ei varmaan kannata kauaa ihmetellä.

Mulla tuo on pitänyt sellaista vaimeaa säksätystä jo varmaan pari kuukautta, mutta nyt vasta ensimmäistä kertaa havaitsin sen vuotavan. Se käyttäytyy niin, että kun laittaa koneen kylmänä käyntiin niin ensin ei kuulu mitään ylimääräistä. Sitten kun se on hetken käynyt alkaa kahina, joka ei viimepäivinä ole hävinnyt edes koneen lämmettyä.
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Itsellä kans jotakin rahinaa kuuluu, mutta vain kylmänä. Oon ajatellu et se olis tuolta jakoketjun puolelta, niin en oo kiirettä pitäny.

Perskeles näin kesällä huvittais vain "sisäänajaa" autoa, eikä kuunnella kaikkia ääniä. Mut kai se on pakko ruveta hiukan tutkimaan, jos tulee pitempiä reissuja :(
9-5 2,3t -03
#2514
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Jepjee. Kylläpä tuo tieten sitten vaihtohon heilahtaa.

Jotenki tuli mieleen juuri noista hihnojen kireydestä että aikaisemmin mulla oli kohtuullisen löysällä hihnat mutta nyt toukokuussa kun tuohon tehtiin muutakin remppaa niin tuli tosiaan uudet hihnat ja tiukemmalla ovat kuin ennen, ei tosin ohjekireyttä tiukemmalla mutta jospa tuo sitten oli vanhalle pumpulle viimeinen niitti.

Eikun motonetistä kasa roinaa tilaten :arrow:
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Hihnojen kiljumiseen auttaa hihnavaha tai silikonispray. Ohjaustehostimen hihnapyörää kannattaa yrittää linjata löysäämällä tehostinta kiinnittävät pultit, jos hihnalla on taipumus vinkua.

Edit: Vesipumppu käy normaalistikin aika kuumana. Itselläni tuli outoa kolinaa ja kitinää juuri vesipumpun tienoilta ja hihnoista tuo tuli.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla kuuluu konetilasta tasainen shingashingashingashinga... Tein alipainelekusta stetoskoopin laittamalla toisen pään korvaan ja toisella osoittelin konetilaan shingan suuntaan. Ääni kuuluu vesipumpun pyörän ja remmin kohdalta - ei varsinaisesti pumpun kohdalta. Pitänee varmaan kuitenkin ottaa se remmi irti ja koittaa pyöriikö pumppu miten nätisti jos antaa sormella vähän vauhtia.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

peinu kirjoitti:Pitänee varmaan kuitenkin ottaa se remmi irti ja koittaa pyöriikö pumppu miten nätisti jos antaa sormella vähän vauhtia.
Kokeile myös onko pumpun akselissa mitenkä välystä..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Viallisen pumpun laakeri kyllä jykertää vastaan ihan käsin pyörittämällä. Ottaa hihnat pois ja pyörittelee hihnapyörää käsipelissä. Samalla voi kokeilla välystä, jota ei tietenkään kuulu olla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Sama vika Rahikaisella. Kun pumppu kuluu tarpeeksi niin siitä hihnapyörästä heiluttelemalla tuntuu selvä välys vaikka ei hihnoja löysääkään. Vaihto on ehkä noin parin tunnin juttu jos malttaa tupakoida välillä.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Vastaa Viestiin