Satkun vesipumppu menossa?
Ajoin auton aamulla Motonetin pihaan ja heiluttelin vesipumpun pyötään, niin tokihan tuo pikkasen klonksui. Piti hakea tietysti hakea sisältä uusi vesipumppu ja litkua sisältä.
Loistavaa! Tänäkään ei tarvitse siivota kun on illaksi muuta ohjelmaa
Loistavaa! Tänäkään ei tarvitse siivota kun on illaksi muuta ohjelmaa
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vaihdoin pumpun lauantaina. Ei ollut iso homma, mutta olisi tien päällä kyllä alkanut tympiä. Olisi pitänyt hankkia myös 6 litraa vettä jostain.
Pientä klappia oli havaittavissa, vielä ei ollut vuotanut. Olisi tuolla varmaan ajanut vielä hyvän tovin. Noh, jos jollain hajoaa pumppu Keski-Suomessa kesken joulupyhien, niin tietää mistä löytyy hätäapupumppu.
Pientä klappia oli havaittavissa, vielä ei ollut vuotanut. Olisi tuolla varmaan ajanut vielä hyvän tovin. Noh, jos jollain hajoaa pumppu Keski-Suomessa kesken joulupyhien, niin tietää mistä löytyy hätäapupumppu.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kun isän satkuun vaihdettiin viime kesänä pumppu, olisiko siihen mennyt jotain 1½ tuntia rauhallisesti tehtynä.Vali kirjoitti:Kauan teillä on menny tuon pumpun vaihtoon? Noin suunnilleen.
Onko tuo pumppu konehuoneessa aika päällimmäisenä lähellä tuulilasia? Eli yläkautta vaihto?
Itsellä tilauksessa Motonetista pumppu, 32€.
Kyllä tuo ainakin kaasarimallissa on "aika päällimmäisenä", eli vaihto juurikin yläkautta. Ei ole paha homma.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Ei se stefa mee mikskään jäähdytysnesteestä. Jäähdytysneste on paljon pliisumpaa lientä, kuin se moottoriöljy, joka sitä kampuran stefaa kovettaa paljon paljon enemmän vuosien saatossa. Olet kuitenkin oikeassa, että vesi on helpompaa laskea lohkon tyhjennyspropusta pois, mikäli se sattuu aukeamaan kohtuullisella vaivalla. Joissakin tapauksissa lohkolämppärin vastus on ollut niin iso, ettei tulppaa ole voinut edes haaveilla pyörittävänsä. (Sellaisessa mallissa, jossa lohkon vastus on kiinni erillisessä tyhjennyspropun sisältävässä alumiiniosassa.)Hartikainen kirjoitti:Helppo homma, mutta tyhjennä nesteet pois ennen pumpun vaihtoa, juu tuleehan ne nesteet pois kun pumpun irroittaa...aivan , mutta kampiakselin stefa ei tykkää hyvää ja kohta vuotaa se sitten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Joku mainitsi täällä foorumilla jäähdytysnesteen haitallisista vaikutuksista kampiakselin hihnapyörän kumivulkanointiin. Tuskin se siitä hermostuu jos pumppuremontissä vesien poislaskun jälkeen viimeiset lirut menee pyörän päälle, tai vaikka kaikkikin. Enemmän haitannee, jos pitkään ajetaan liruttavalla vesipumpulla, ja hihnapyörä saa jatkuvasti kuumavesikylpyä.
Kampiakselin hihnapyörähän on kokolailla suoraan vesipumpun alla.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3773_1.jpg
Tuolla oli se keskustelu hihnapyörän kumin hajoamissyistä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4636
Kampiakselin hihnapyörähän on kokolailla suoraan vesipumpun alla.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3773_1.jpg
Tuolla oli se keskustelu hihnapyörän kumin hajoamissyistä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4636
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hain tänään motonetistä sen letku liitännöillä olevan pumpun. Ei ollutkaan oikea.
Motonetissä kuulemma kahta mallia. Letkuliitännällä tai ilman. Ilmeisesti ilman nyt sitten kun tämä ei käynyt.
Stefa oli ihan loppu. Vesipumppu vaikutti ihan toimivalta. Motonetistä maksaa tuo pumppu päälle kakskymppiä joten ajattelin uusia samalla koko pumpun. Vai olisiko järkevää ostaa Saab dealeriltä pelkkä stefa? Taitaa maksaa samanverran.
Motonetissä kuulemma kahta mallia. Letkuliitännällä tai ilman. Ilmeisesti ilman nyt sitten kun tämä ei käynyt.
Stefa oli ihan loppu. Vesipumppu vaikutti ihan toimivalta. Motonetistä maksaa tuo pumppu päälle kakskymppiä joten ajattelin uusia samalla koko pumpun. Vai olisiko järkevää ostaa Saab dealeriltä pelkkä stefa? Taitaa maksaa samanverran.
Groovy whistler
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vesipumpun stefaa en ole kuullut enää h-moottoreihinkaan vaihdettavan. B-moottorissa niitä vaihdettiin. Eikä ole edes saatavissa niitä stefoja varsinkaan merkkiliikkeestä. Pumpun hinta on muuten pompsahtanut merkkiliikkeessä huimasti. Se maksaa yli 100e nykyään. Johtuen vissii siitä että ei ole enää vaihto osana. (vanha vaihdosssa) Joten ne tulee loppumaan saabin tiskiltä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015