Satkun vesipumppu menossa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Ai niin, kannattaa samalla mulkaista laturia. Vaihdoin kerran vesipumpun aivan turhaan kun vika olikin laturissa Se tsingatsingatsinga
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ajoin auton aamulla Motonetin pihaan ja heiluttelin vesipumpun pyötään, niin tokihan tuo pikkasen klonksui. Piti hakea tietysti hakea sisältä uusi vesipumppu ja litkua sisältä.

Loistavaa! Tänäkään ei tarvitse siivota kun on illaksi muuta ohjelmaa :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Vaihdoin pumpun lauantaina. Ei ollut iso homma, mutta olisi tien päällä kyllä alkanut tympiä. Olisi pitänyt hankkia myös 6 litraa vettä jostain.

Pientä klappia oli havaittavissa, vielä ei ollut vuotanut. Olisi tuolla varmaan ajanut vielä hyvän tovin. Noh, jos jollain hajoaa pumppu Keski-Suomessa kesken joulupyhien, niin tietää mistä löytyy hätäapupumppu.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Kauan teillä on menny tuon pumpun vaihtoon? Noin suunnilleen.

Onko tuo pumppu konehuoneessa aika päällimmäisenä lähellä tuulilasia? Eli yläkautta vaihto?

Itsellä tilauksessa Motonetista pumppu, 32€. :)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Vali kirjoitti:Kauan teillä on menny tuon pumpun vaihtoon? Noin suunnilleen.

Onko tuo pumppu konehuoneessa aika päällimmäisenä lähellä tuulilasia? Eli yläkautta vaihto?

Itsellä tilauksessa Motonetista pumppu, 32€. :)
Kun isän satkuun vaihdettiin viime kesänä pumppu, olisiko siihen mennyt jotain 1½ tuntia rauhallisesti tehtynä.
Kyllä tuo ainakin kaasarimallissa on "aika päällimmäisenä", eli vaihto juurikin yläkautta. Ei ole paha homma.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Helppo homma, mutta tyhjennä nesteet pois ennen pumpun vaihtoa, juu tuleehan ne nesteet pois kun pumpun irroittaa...aivan , mutta kampiakselin stefa ei tykkää hyvää ja kohta vuotaa se sitten.
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Eli vm. 1990 T16 yläkautta tuo vaihto? Onko tuosta motonetin 32€ pumpusta huonoa sanottavaa?
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

siinähän se pumppu on laturin alla eli yläkautta vaihto =ellei halua olla kirurki ja könytä auton alle ja oranki käsien kanssa operoida!
jos autossasi on letkulähtöjen kanssa pumppu niin sitten se on ok! katso pellin alle....!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hartikainen kirjoitti:Helppo homma, mutta tyhjennä nesteet pois ennen pumpun vaihtoa, juu tuleehan ne nesteet pois kun pumpun irroittaa...aivan , mutta kampiakselin stefa ei tykkää hyvää ja kohta vuotaa se sitten.
Ei se stefa mee mikskään jäähdytysnesteestä. Jäähdytysneste on paljon pliisumpaa lientä, kuin se moottoriöljy, joka sitä kampuran stefaa kovettaa paljon paljon enemmän vuosien saatossa. Olet kuitenkin oikeassa, että vesi on helpompaa laskea lohkon tyhjennyspropusta pois, mikäli se sattuu aukeamaan kohtuullisella vaivalla. Joissakin tapauksissa lohkolämppärin vastus on ollut niin iso, ettei tulppaa ole voinut edes haaveilla pyörittävänsä. (Sellaisessa mallissa, jossa lohkon vastus on kiinni erillisessä tyhjennyspropun sisältävässä alumiiniosassa.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Joku mainitsi täällä foorumilla jäähdytysnesteen haitallisista vaikutuksista kampiakselin hihnapyörän kumivulkanointiin. Tuskin se siitä hermostuu jos pumppuremontissä vesien poislaskun jälkeen viimeiset lirut menee pyörän päälle, tai vaikka kaikkikin. Enemmän haitannee, jos pitkään ajetaan liruttavalla vesipumpulla, ja hihnapyörä saa jatkuvasti kuumavesikylpyä.

Kampiakselin hihnapyörähän on kokolailla suoraan vesipumpun alla.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3773_1.jpg

Tuolla oli se keskustelu hihnapyörän kumin hajoamissyistä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4636
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Sieltä sen muistinkin ja tuli nyt sitten neuvottua.
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Hain tänään motonetistä sen letku liitännöillä olevan pumpun. Ei ollutkaan oikea.

Motonetissä kuulemma kahta mallia. Letkuliitännällä tai ilman. Ilmeisesti ilman nyt sitten kun tämä ei käynyt.

Stefa oli ihan loppu. Vesipumppu vaikutti ihan toimivalta. Motonetistä maksaa tuo pumppu päälle kakskymppiä joten ajattelin uusia samalla koko pumpun. Vai olisiko järkevää ostaa Saab dealeriltä pelkkä stefa? Taitaa maksaa samanverran. :P
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos autossasi on letkulähtöjen kanssa pumppu niin sitten se on ok! katso pellin alle....![/quote]

olis kannattanut kurkata konepellin alle ekaksi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vesipumpun stefaa en ole kuullut enää h-moottoreihinkaan vaihdettavan. B-moottorissa niitä vaihdettiin. Eikä ole edes saatavissa niitä stefoja varsinkaan merkkiliikkeestä. Pumpun hinta on muuten pompsahtanut merkkiliikkeessä huimasti. Se maksaa yli 100e nykyään. Johtuen vissii siitä että ei ole enää vaihto osana. (vanha vaihdosssa) Joten ne tulee loppumaan saabin tiskiltä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jahas..hyvä tietää onneksi on yksi varastossa , pahan päivän varalla.
Vastaa Viestiin