Kuinka korjata 900:n ohjausvälys?
Kuinka korjata 900:n ohjausvälys?
Katsastusmies löysi 900:ni ohjauksesta välystä vasemmalta puolelta. Välys ei näy mutta paikantuu raidetangon sisäpäähän sinne ohjausvaihteen tunneliin. Onko siellä jokin nivel jonka voi vaihtaa? Onko isokin työ?
Vai onko vika ohjausvaihteessa / hammastangossa (varmasti kallis) ja vaikea remontti.
Vai onko vika ohjausvaihteessa / hammastangossa (varmasti kallis) ja vaikea remontti.
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Juu eli raidetanko jonka sisäpään niveleen tulee välys . Itselläni kesti 400tkm.
Koko raidetanko vaihdetaan samalla.
Ei siis tarvi vaihtaa hammastankoa sen takia.
Siellä on kierre sisäpääs ja lähtee kyllä irti.
Koko raidetanko vaihdetaan samalla.
Ei siis tarvi vaihtaa hammastankoa sen takia.
Siellä on kierre sisäpääs ja lähtee kyllä irti.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ecopower kirjoitti:vanhemmissa(muistin? mukaan -85 asti) pystyy myös sisäpään kiristään tai vaihtaan korjaus sarjan(jousi/kuppi)!!kiristään pystyy, jos kuppi on terve!!
Pieni lisäys:ei koske tehostettuja tankoja!!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
ei niistä harrasteoppaista paljoa apua ole, tähänkään hommaan.
Tältä palstalta ne täsmäneuvot helpoimmin ja nopeimmin irtoaa.
eli tehostetun tangon sisänivelet pystyy vaihtaan paikoillaan, moniotepihdeillä vaan kiertelee auki ja uuden laittaa LUKITUSNESTEELLÄ kiinni ja puristelee sen lukituksen läjään.
Ammattilaisen kanta oli jotta kiertää vaan raakasti ohjausvaihdetta vasten ( siis sen lukituksen auki),
jos säälit vaihdetta niin pidä vastaan toisilla moniotepihdeillä! tai sitten laikkaa kiintoavaimen 20 mm extrakapeaksi( eli noin 4 mm se kosketuskohta ) vain ja sillä pitää vastaan.
TEHOSTAMATTOMAN sisänivelvaihdon vuoksi on otettava pois koko härdelli autosta ja porattava se sokka pois. mutta poisotto on helppoa tehostamattoman tapauksessa. Eli ulommat nivelet on puristettava irti ja ohjausvaihteen moniuranivel on vedettävä ulos ohjauksen kulmanivelestä.
aurauksen tarkistus on tarpeen vaihtojen jälkeen.
Tältä palstalta ne täsmäneuvot helpoimmin ja nopeimmin irtoaa.
eli tehostetun tangon sisänivelet pystyy vaihtaan paikoillaan, moniotepihdeillä vaan kiertelee auki ja uuden laittaa LUKITUSNESTEELLÄ kiinni ja puristelee sen lukituksen läjään.
Ammattilaisen kanta oli jotta kiertää vaan raakasti ohjausvaihdetta vasten ( siis sen lukituksen auki),
jos säälit vaihdetta niin pidä vastaan toisilla moniotepihdeillä! tai sitten laikkaa kiintoavaimen 20 mm extrakapeaksi( eli noin 4 mm se kosketuskohta ) vain ja sillä pitää vastaan.
TEHOSTAMATTOMAN sisänivelvaihdon vuoksi on otettava pois koko härdelli autosta ja porattava se sokka pois. mutta poisotto on helppoa tehostamattoman tapauksessa. Eli ulommat nivelet on puristettava irti ja ohjausvaihteen moniuranivel on vedettävä ulos ohjauksen kulmanivelestä.
aurauksen tarkistus on tarpeen vaihtojen jälkeen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saako noita tehostamattoman ohjausvaihteen raidetankoja jostain varaosana? Ainakaan Motonetti ei moisia tunne, Saabilta en viitsi edes kysyä. Olen ollut siinä käsityksessä, että purkuosa olis ainoa vaihtoehto.stara kirjoitti: TEHOSTAMATTOMAN sisänivelvaihdon vuoksi on otettava pois koko härdelli autosta ja porattava se sokka pois. mutta poisotto on helppoa tehostamattoman tapauksessa. Eli ulommat nivelet on puristettava irti ja ohjausvaihteen moniuranivel on vedettävä ulos ohjauksen kulmanivelestä.
aurauksen tarkistus on tarpeen vaihtojen jälkeen.
tehostamattomassa on sellainen pikkuruinen muovikuppi joka vaihdetaan, ja niitä kyllä saa haratsuista. ( lienee sama monissa autoissa)
se kantsii vaihtaa koska vanha on usein halki ja pelkkä kiristys ei kauaa ehkä pelitä.
se sitten kiristetään TARKKAAN PIENEEN MOMENTTIIN ja rasvataan jollain.
Momentti on määrätty siten jotta joku paino tangon päässä juuri ja juuri saa sen liikkeelle.
liika momentti voi nimenomaan halkaista)
Porataan uusi sokitus ja poraus ei saa olla liian syvä, ettei ylety karkaistuun raidetankoon ( voipi tulla väsymismurtuma!). erikoissokan saa haratsusta sen muovikupin kanssa. se on sellainen tapin pätkä johon on lyöty pykimiä kylkeen jotka toimivat ahdistussovitteena.
se kantsii vaihtaa koska vanha on usein halki ja pelkkä kiristys ei kauaa ehkä pelitä.
se sitten kiristetään TARKKAAN PIENEEN MOMENTTIIN ja rasvataan jollain.
Momentti on määrätty siten jotta joku paino tangon päässä juuri ja juuri saa sen liikkeelle.
liika momentti voi nimenomaan halkaista)
Porataan uusi sokitus ja poraus ei saa olla liian syvä, ettei ylety karkaistuun raidetankoon ( voipi tulla väsymismurtuma!). erikoissokan saa haratsusta sen muovikupin kanssa. se on sellainen tapin pätkä johon on lyöty pykimiä kylkeen jotka toimivat ahdistussovitteena.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Korjausoppaasta luin että ERITYISESTI KIELLETTY kääntää vaihdetta vasten. Et silleen.. ainakin 9000:sessa. Nää on näitä "ammattilaisia" noissa korjaamoissa.stara kirjoitti:ei niistä harrasteoppaista paljoa apua ole, tähänkään hommaan.
Tältä palstalta ne täsmäneuvot helpoimmin ja nopeimmin irtoaa.
eli tehostetun tangon sisänivelet pystyy vaihtaan paikoillaan, moniotepihdeillä vaan kiertelee auki ja uuden laittaa LUKITUSNESTEELLÄ kiinni ja puristelee sen lukituksen läjään.
Ammattilaisen kanta oli jotta kiertää vaan raakasti ohjausvaihdetta vasten ( siis sen lukituksen auki),
jos säälit vaihdetta niin pidä vastaan toisilla moniotepihdeillä! tai sitten laikkaa kiintoavaimen 20 mm extrakapeaksi( eli noin 4 mm se kosketuskohta ) vain ja sillä pitää vastaan.
TEHOSTAMATTOMAN sisänivelvaihdon vuoksi on otettava pois koko härdelli autosta ja porattava se sokka pois. mutta poisotto on helppoa tehostamattoman tapauksessa. Eli ulommat nivelet on puristettava irti ja ohjausvaihteen moniuranivel on vedettävä ulos ohjauksen kulmanivelestä.
aurauksen tarkistus on tarpeen vaihtojen jälkeen.
Ja oli erikoistyökalut just tota kiinnipitämistä varten.
"Merkkikorjaaja" veti ohjauksen pallonivelen niveltä vasten auki. Nuori sälli vianorilla piti vastaan pihdeillä/jakarilla. Voi vaan miettii minne vien seuraavan kerran fillarit suuntaukseen. Ja "Merkkikorjaaja" ei edes saanut rattia suoraan. Taisin kumminkin kehdata 70% hinnasta ruinata takas. Ja auraustakin oli liikaa.
Ja tämä merkkikorjaaja on tossa Karaportin vieressä Espoossa, vähän pohjoseen. Sen siitä saa kun yrittää tukea ...
T. Pasi
99T-museopeli
No perhana, kiitoksia tiedosta. Mietinkin joskus, että mikäs juoni tässä purettavassa sokalla lukittavassa nivelessä ylipäätään on. Pitänee alkaa suunnittelemaan remonttia tältä pohjalta.stara kirjoitti:tehostamattomassa on sellainen pikkuruinen muovikuppi joka vaihdetaan, ja niitä kyllä saa haratsuista. ( lienee sama monissa autoissa)
se kantsii vaihtaa koska vanha on usein halki ja pelkkä kiristys ei kauaa ehkä pelitä.
se sitten kiristetään TARKKAAN PIENEEN MOMENTTIIN ja rasvataan jollain.
Momentti on määrätty siten jotta joku paino tangon päässä juuri ja juuri saa sen liikkeelle.
liika momentti voi nimenomaan halkaista)
Porataan uusi sokitus ja poraus ei saa olla liian syvä, ettei ylety karkaistuun raidetankoon ( voipi tulla väsymismurtuma!). erikoissokan saa haratsusta sen muovikupin kanssa. se on sellainen tapin pätkä johon on lyöty pykimiä kylkeen jotka toimivat ahdistussovitteena.
Vasen raidetanko on vaihdettu ja ohjauskulmat säädetty. Teetin työn paikallisella korjaamolla ja hintaa työlle + osille tuli n. 100 euroa pyörien suuntauksineen (50 euroa). Ei ole välyksiä ja kulkee suoraan. En ruvennut pakkasessa taivasalla taistelemaan kun tuo pyörien suuntaus olisi kuitenkin mennyt "sinnepäin".
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329