Yhden 99:n kohtalo vaakalaudalla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Kuskin ovi näyttää olevan samassa kunnossa, kuin omassa 99:ssäni. Pakko myöntää, että olen aika yllättynyt tuon kanelikikan toimimisesta. :D
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Jokke A kirjoitti:Kuskin ovi näyttää olevan samassa kunnossa, kuin omassa 99:ssäni. Pakko myöntää, että olen aika yllättynyt tuon kanelikikan toimimisesta. :D
On tässä vielä sekin, että tuossa vaiheessahan kone oli reilusti lämmin. No, huomennahan sen sitten näkee, nimittäin voi olla, etten malta seisottaa sitä tänään niin kauaa, että kone kunnolla jäähtyy :lol:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jariha kirjoitti: On tässä vielä sekin, että tuossa vaiheessahan kone oli reilusti lämmin. No, huomennahan sen sitten näkee, nimittäin voi olla, etten malta seisottaa sitä tänään niin kauaa, että kone kunnolla jäähtyy :lol:
Kuumana mun kansivaikaiset vasta ovat poreilleetkin kun paine kasvaa, kylmäkäynnistettäessä on käynyt kolmella kun on yön aikana tihkunut vettä sylinteriin. Jos pelaa kuumana niin luultavasti myös kylmänä. Korjauksen pitkäikäisyydestä ei käsitystä mutta on kuitenkin mukavampi ajella 4:llä kuin 3:lla sylinterillä ja ilman kuplimista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Toimiiko vieläkin vai joko lensi kanelit mäelle?
Keksikääs vielä jokin jippo sököille runkolaakereille niin ei tartte kunnostaa koneita enää ollenkaan :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Eipä toimi ei. Kolmos- ja nelospytty ei lähde mukaan lainkaan. Parin kolmen tunnin tauko oli liikaa. Vaihdoin kuivat tulpat, mutta ei vaikutusta. Pitää tutkia huomenna lisää.

Mutta ehdin tutkimaan (ennen näitä uusimpia probleemeja), että kuplimista en paisarissa kyllä enää havainnut.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kokeilitko samalla tuleeko noille sylintereille kipinää, ja jos tulee, onko se kovin heikko?
Sylintereissä saattaa olla senverta vettä että kastelee tulpat samantien.
Jos päästää vettä kahteen sylinteriin niin kyseessä voi olla kannen hiushalkeama.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kipinää minä jo aloin epäilemään ja vaihdoin tulpanjohdotkin ja vielä kertaalleen tulpat. Yksin on vähän hankala tutkia tuota kipinää. Vai miten sen parhaiten vois todeta/varmistaa?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tulppa siihen sylinterikannen päälle ja starttailet kabiinista, yleensä on senverta nähnyt (ainakin satkussa) että on voinut todeta kipunoiko vaiko ei.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jariha kirjoitti:Maalipinta on todella haalistunut, joten uusilla ovilla tuo näyttäis varmaan aika kauhealta, joten pitäisi maalata koko auto
höpsis, HÖPSIS :), hae kaupasta 20 euron halpiskiillotuskone, sitten autoglym hyllystä purkki vaaleanpunaista ja purkki punaista (yht. ~30 eur) ja sen jälkeen käsittely ja auto loistaa kun uusi.
Jokke A kirjoitti:Pakko myöntää, että olen itsekin miettinyt takalamppujen kehysraidan maalamista hopealla vanhemman 99:n lookin saamiseksi. Vielä loppuun on pakko ihmetellä, miksi ihmeessä Saab päätti muuttaa 99:n maskin paremmin satkun maskin kanssa yhteensopivaksi, tuo vanhempi on ihan törkeän hieno.
takavalojen koristeraita on valkoinen (kuten myös etuvilkkujen/huomiovalojen välinen keskiraita) vanhemmissa tuplayseissä (77-81). joo, olen samaa mieltä tosta maskiaasiasta. tekis mieli vaihtaa siniseen kasineloseeni vanhempi maski kans.

toivottavasti toi kaakaonruskea auto pysys vielä hengissä. hatunnosto jarille joka on nähnyt vaivaa asian eteen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Täällä Joensuussa olis kanssa yks super special kaupan. Hinta ei pitänyt olla paha ja jos joku täkäläinen moista ihmettä kaipaa, niin mie voin kaivella yhteystiedot siitä. Ko. autosta juorunnut kaveri vaan kertoi jotain ympäripyöreitä, että ei pitäis olla "paha". No, mistäs näitä tietää. Tää kaveri on kuitenkin autoasentaja, joten ei se nyt ihan höpöhöpöjä pitäis puhua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

moi!

Tehty seuraavaa:
1) ajettu auto kolmella pytyllä lämpimäksi ja katseltu kuplien tuloa paisuntasäiliöön
2) lisätty paisuntasäiliöön hieman kanelijauhetta, mutta jossain vaiheessa kone pääsi sammumaan, eikä lähtenyt enää käyntiin
3) vaihdettu tulpat: 4. tulppa aivan öljyinen
4) vaihdettu virranjakajan kansi ja pyörijä, raaputettu katkojan pinnat
5) käynnistetty, ajettu pari kilometriä ja nostettu tyhjäkäyntiä: käy nyt tyhjäkäyntiä ihan hyvin neljällä pytyllä, mutta matalilla kierroksilla vedättäessä potkii
5) vaihdettu kaasarin kalvo (siinä oli reikä)
6) lisätty loput pussillisesta kanelijauhetta
7) rikastettu seosta, sillä edelleen potkii vedättäessä
8) nyt käy ja vetää niin kuin kunnossa olevan b-koneen kuuluukin, laskettu tyhjäkäyntiä
9) paisuntasäiliössä ei havaintoja kuplista
tässä pari viikkoa sitten tämän vinkin innostaman kokeilin tätä samaa kikkaa omaan kansivikaiseen 90:seen. Oireina oli siis nesteen hävittäminen, aamulla 2 tai 3 sylinterillä käyntiin sekä kaasukuplien / paineen kerääntyminen painesäiliöön. Viime aikoina oli ollut kaikenlaista muutakin vikaa ja ongelmaa nopan kanssa joten kansiremontti olisi tähän autoon varmaankin jäänyt tekemättä.

Jarihan ohjeiden mukaan siis ensin lämmittelin moottoria sen aikaa että tuttu perunakattila-ilmiö oli taas havaittavissa. sitten hieman kanelia säiliöön, ja pieni ajolenkki perään. Annoin moottorin jäähtyä hetken aikaa tämän jälkeen ja lisäsin vielä hieman kanelia säiliöön. Sitten käyttelin konetta vielä jonkin aikaa, että neste kerkisi hieman kiertää paisarissa.
Tulokset näkyivät jo heti seuraavana aamuna :D pirssi lähti kuin palmun alta kaikilla 4 käyntiin! Ja nyt 2 viikon päästä ei ole edes hävittänyt nestettä ja edelleenkin pelaa kuin unelma.

Katsastusmieskin palkitsi auton uudella leimalla hiljattain, joten taitaa olla vielä ainakin vuosi kovaa ajoa edessä tälläkin Saabilla :)
saab 90 -85
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

nyt alkaa jo itekkin lämmetä vanhoille 99 sabeille :oops: ei hitto joku 99 pitää saada pihaan heti kun rahaa ilmestyy tilille 8)
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Kun saan 900:sen leimattua niin 84 99:ni on ostettavissa edullisesti.
Myynti-ilmoitus on tuolla myynti-osastolla. Eikä ole kallis täysin toimivasta
käyttöautosta. Suosittelen. Kuvat yritän laittaa esille heti tänä iltana.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Joo, kesä vei mukanaan lumet pihalta ja paljasti ihan hyväkuntoisen ysiysin sieltä. Kun tarkemmin katson autoa, niin maalihan siinä on huono ja pientä (ja vähän isompaakin) kukkaa löytyy vähän joka puolelta, mutta kun oikealla asenteelle sitä syynää, niin ei tuosta oikein muuta vikaa löydä, kuin kuskin oven alahelman sekä tuon kansipahvivian.

Ajattelin koeponnistaa auton tänään käyntiin ja jos kaikki käy hyvin, niin alan suunnittelemaan tuosta vielä ajoauton tekemistä. On nimittäin edulliset ja hyväkuntoiset tuplikset aika vähissä, joten tämä projekti ei siinä valossa tunnu ollenkaan pahalta :D

Eli ensin auto käyntiin ja jos merkit on hyvät, niin sitten ovea etsimään. Sitten vaan paklausta ja uutta maalia pintaan. Kannen ehtii remppaamaan myöhemmin kesällä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jariha kirjoitti:Joo, kesä vei mukanaan lumet pihalta ja paljasti ihan hyväkuntoisen ysiysin sieltä. Kun tarkemmin katson autoa, niin maalihan siinä on huono ja pientä (ja vähän isompaakin) kukkaa löytyy vähän joka puolelta, mutta kun oikealla asenteelle sitä syynää, niin ei tuosta oikein muuta vikaa löydä, kuin kuskin oven alahelman sekä tuon kansipahvivian.

Ajattelin koeponnistaa auton tänään käyntiin ja jos kaikki käy hyvin, niin alan suunnittelemaan tuosta vielä ajoauton tekemistä. On nimittäin edulliset ja hyväkuntoiset tuplikset aika vähissä, joten tämä projekti ei siinä valossa tunnu ollenkaan pahalta :D

Eli ensin auto käyntiin ja jos merkit on hyvät, niin sitten ovea etsimään. Sitten vaan paklausta ja uutta maalia pintaan. Kannen ehtii remppaamaan myöhemmin kesällä.
oikea asenne! miksi mennä merta edemmäs kalaan :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin