Pakoputken vaikutus moottoriin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Pakoputken vaikutus moottoriin

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä sillä Turbossakin on merkitystä mitä siellä on varhaispotun jatkona. Se on ollu toi pakoputki jo viikon alla ja olen huomannu sen, että kone käy tasaisemmin, vääntää paremmin ja veto jotenkin tuntuu. Maantienopeuksissa ero on paljon suurempi. Ohituksetki menee suorastaan heittämällä.

Eilen oli paikoin pakkasenpuolella kelit illasta (onneksi oli kuivat tiet) ja olihan tuo ylämäkeen kiihdyttäessä kiva kurkata mittariin niin punarajalla kävi 8) Se oli ripeä ohitus se. Muutenkin oli kiva ajella, kun ajoi rajoitusten mukaan, ja hitaammat ohitin ja nopeammat päästin ohi.

Matemaattinen kaava Saabille: Turbo [bar] = Voima [F] = Nopeus [km/h] = Turvallisuus [EuroNcap *****]
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Minkä merkkiseen pakoputkeen päädyt vai laitoitko orkkis putken, itsekkin melkein pitäis Ässään ennen lumentuloa putkea uusia..
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Bosalin ostin paikallisesta varaosaliikkeestä. Ihan kivat äänet, normaalikäytössä ei pahemmin pakoäänet sisälle tule.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Jep, pitää käydä tsekkaamassa paikalliset varaosaliikkeet.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Savupiipusta tulikin mieleeni, että mihinkähän asti riittää tuollainen normaali kaasari/ruiskusaabin putki ennenkuin alkaa tulla merkittäviä tehohäviöitä? Joku 120-135hv...?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No esim. 8V kaasarisatkusta aina 16V ruiskusatkuun löytyy sama lähes sama putki. Etuputket on erona joten luulisi riittävän sinne 140 hevoseen asti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

pakko kysyä :oops:

saako 88" kaasariin mistään ns. tehoputkea!? kohtuu hintasta!?
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Simonsin puolisarja. Eipä taida olla mikään tehoputkisto mutta taitaa olla vakioa parempi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

hmm eikös tollasen hinta ollu jotain parisataa?

ens kesänä vois vaik hankkia.

kai ne äänet muuttuu jotenkin :?:
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Yllättävän vähän muuttuu äänet Simonsin sarjalla. Jos haluaa lisää murinaa tyhjäkäynnillä, niin sitte irto-osista putkisto tyhjillä änkkäreillä. Putken halkaisijaa ei taida kannattaa suurentaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

sitte sen vois hankkiakkin!

tosin isäukko vois kait tehä töissä rosterista putket mut se taas kestää...

toivottavast noit saa viel ens kesään!
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Parhaat soundit saa vanhasta 99:stä, kun takapöntöstä häipyy sisukset, ja kyllä kulkee 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Hienot äänet tulee kans kun satkust irtoo just ennen ekaa änkkäriä putki kokonaan 8O

ja piti isäukon mennä viel kauppaankin kyseisellä autolla 8)

mahto ABC:n pihassa kattoo pitkään! ihan hirvee ärjyntä!
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

..ja on komian näköstä, varsinkin pimeellä kun tulee tulta putkesta moottorijarrutuksissa...! Tienpenkat välähtelee kilpaa takanaolevan poliisiauton ah-niin-ihanien sinivilkkujen kanssa... :roll:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Ajelin 99:llä juvalta Siilinjärvelle n. 150 km ihan pelkällä alkukäyrällä.
Onneksi oli autossa korvatulppia, h...in moinen meteli ja lattiakin lämpeni.
Alussa oli miehekästä ja lopussa hävetti.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Vastaa Viestiin