Puoltaa oikealle!!
Puoltaa oikealle!!
Perskutti, joku on nyt pielessä. -90 og ässä siis puoltaa pahasti oikealle aivan suoralla ja tasaisella tiellä (luonnollisesti myös huonommallakin)... no ei siinä sinäänsä mitään, mutta ei siitä ole kuin 3-4 viikkoa, kun siihen tehtiin aurauskulmien nelipistesuuntaus tjsp. samasta syystä! Jonkinaikaa se sitten menikin MELKEIN suoraan, mutta nyt mennään taas päin metsää.
Mikähän siellä falskaa?? Raidetangon pää??
Mikähän siellä falskaa?? Raidetangon pää??
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Sori vaan tyhmä kysymys, mutta onko rengaspaineet kaikissa kumeissa samat
Oma satku säikäytti viime keväänä, kun kampesi niin maan peijoonisti kesäkumeilla. Kampeaminen loppui, kun kävin tasaamassa rengaspaineet ~2.2bar joka nurkkaan.

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kyllähän siinä ne ilmanpaineet oli persiilleen (oikeassa eturenkaassa 0,8bar, oikea taka 1,2 ja vasemmalla 1,6-1,8bar). Nyt on kaikissa tasan 2, mutta puoltaminen ei loppunut, tosin se auttoi aika hyvinkin. Silti ihmetyttää että miten se voi puoltaa, koska ne säädettiin niin vähänaikaa sitten 

9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Kokeile nostaa vielä paineita. Sinne V.J.S:n antamaan 2,2:een tai jopa 2,4:ään.
Jos tuosta ei apua, mitä mittauksessa oikein katsottiin, vainko auraus vai muutkin kulmat, lähinnä nyt etupää. Oleellista ei nyt ole onko speksien mukaiset vaan se onko paljon eroa eri puolilla (alle 0,5 astetta). Sivukallistuman voit tarkistaa itsekin jos saat auton aivan, ja tarkoittaa AIVAN tasaiselle. Luotinaru tai vastavaa viritelmä vanteen reunaa vasten ja alapuolella pitäisi olla kummallakin puolella sama rako narun ja vanteen välillä. Onko -90 mallissa positiivinen gamber kuten vanhemmissakin? Jos negatiivinen, rako on yläreunassa. Trigonometrialla tuosta voi laskea paljonko ero pitää olla oikeilla kulmilla, tarvii vain mitata vanteen halkaisija mittauskohdasta. Takallistumaa ei oikein kotikonstein mitata helposti.
Jos tuosta ei apua, mitä mittauksessa oikein katsottiin, vainko auraus vai muutkin kulmat, lähinnä nyt etupää. Oleellista ei nyt ole onko speksien mukaiset vaan se onko paljon eroa eri puolilla (alle 0,5 astetta). Sivukallistuman voit tarkistaa itsekin jos saat auton aivan, ja tarkoittaa AIVAN tasaiselle. Luotinaru tai vastavaa viritelmä vanteen reunaa vasten ja alapuolella pitäisi olla kummallakin puolella sama rako narun ja vanteen välillä. Onko -90 mallissa positiivinen gamber kuten vanhemmissakin? Jos negatiivinen, rako on yläreunassa. Trigonometrialla tuosta voi laskea paljonko ero pitää olla oikeilla kulmilla, tarvii vain mitata vanteen halkaisija mittauskohdasta. Takallistumaa ei oikein kotikonstein mitata helposti.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Kampeaako vasemmalle jos tie on kallistettu vasemmalle - eli puoltaako oikealle vain silloin kun tie on oikealle kallistettu.
Oma tonnarini alkoi mennä suoraan vaakasuoralla tiellä kun uusin väljät taka-akselin puslat. Kaiken muun ehdinkin jo uusia aiemmin. Kuinkahan hyvin väljyyden vaikutukset tulevat esille nelipyöräsuuntauksessa?
Oma tonnarini alkoi mennä suoraan vaakasuoralla tiellä kun uusin väljät taka-akselin puslat. Kaiken muun ehdinkin jo uusia aiemmin. Kuinkahan hyvin väljyyden vaikutukset tulevat esille nelipyöräsuuntauksessa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Eipä siitä muuta tarkistettu/säädetty kuin nuo aurauskulmat.
Vasemmalle auto ei kampea missään vaiheessa. Vasemmalle saa ennemminkin kääntää kokoajan, että ei mentäisi oikeanpuolen penkkaan.
Se liike missä ne säädettiin, oli oikeastaan vähän hmm... miten sanoisin.. no mulle jäi vähän sellainen maku, että mahtoivatko ne ihan tarkkaan tietää mitä tekevät! Siihen pikkuputiikkiin en kyllä enää astu! Ehkä silti pärjään tämän lopputalven ja jos kesäkiekoilla hakee edelleen, niin sitten voi jo jotain tehdäkin. Kokeilen vielä ensihätään laittaa lisää ilmaa gummeihin.
Vasemmalle auto ei kampea missään vaiheessa. Vasemmalle saa ennemminkin kääntää kokoajan, että ei mentäisi oikeanpuolen penkkaan.
Se liike missä ne säädettiin, oli oikeastaan vähän hmm... miten sanoisin.. no mulle jäi vähän sellainen maku, että mahtoivatko ne ihan tarkkaan tietää mitä tekevät! Siihen pikkuputiikkiin en kyllä enää astu! Ehkä silti pärjään tämän lopputalven ja jos kesäkiekoilla hakee edelleen, niin sitten voi jo jotain tehdäkin. Kokeilen vielä ensihätään laittaa lisää ilmaa gummeihin.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
jos väljyyttä esim. raidetangonpäissä niin ammattitaitoinen asentaja huomaa sen heti. Esim. kulmia ei saa kunnolla kohdilleen vaan "arvot" elävät kokoajan, laitteet ovat pirun tarkkoja. Lisäksi kun ottaa välyksen johonkin reunaan niin ratti tahtoo mennä pikkasen vinoon. Mutta sehän ei rattimiehiä haittaa...jus kirjoitti: Kuinkahan hyvin väljyyden vaikutukset tulevat esille nelipyöräsuuntauksessa?
900S: Voiko jarru jäädä laahaamaan / onko pyöränlaakeri kondiksessa? Kantis ehkä sun tarkastella renkaan ilmanpaineita useammin!


Olen samaa mieltä V.J.S.:n kanssa - rengaspaineet saavat olla talvikiekoilla siinä 2.3 barin tuntumassa. Satku ei ole kokemukseni mukaan erityisen herkkä renkaille, mutta voithan kokeilla heittää takakiekot eteen. Oikean puolen jarrun laahaaminen on ihan mahdollinen selitys.
Minullakin oli yhdessä satkussa puolto-ongelmia. Aurauksen säätäminen ei riittänyt, vaan pystykallistumissa oli jotain häikkää. Jos en aivan väärin muista, säätö ei ole mikään mahdoton homma. Silloisessa Scan-autossa piti kyllä poiketa.
Minullakin oli yhdessä satkussa puolto-ongelmia. Aurauksen säätäminen ei riittänyt, vaan pystykallistumissa oli jotain häikkää. Jos en aivan väärin muista, säätö ei ole mikään mahdoton homma. Silloisessa Scan-autossa piti kyllä poiketa.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
9-3TiD: Tuo jarruvihje oli hyvä. Se täytyykin kokeilla heti kun kerkiää. Laakerin en usko olevan rikki.. luulisin (mutta en tiedä), että viallisen laakerin kyllä huomaisi ajossa jostakin epämääräisistä äänistä tjms, eikä tuo kyllä mitään ääniä pidä.
Rengaspaineet laitan illalla 2,2:een, niin näkee sitten auttaako se mitään.
Kyllähän niitä paineita tosiaan pitää ruveta tarkkailemaan. Oikeassa eturenkaassa voi olla pieni reikä, koska se oli vuotanut todella paljon.
Rengaspaineet laitan illalla 2,2:een, niin näkee sitten auttaako se mitään.
Kyllähän niitä paineita tosiaan pitää ruveta tarkkailemaan. Oikeassa eturenkaassa voi olla pieni reikä, koska se oli vuotanut todella paljon.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2