MIKSI???
Jos jotakin negatiivista täällä paljon puhutusta autosta kuitenkin sanoisin. Auto ei ole mielestäni aivan tee- se- itse - ystävällisin. Muun muassa konehuoneen kaasutin, lasinpyyhinvivuston, jäähdyttimen ja laturin remontteja tehdessä saa välillä vääntyä ties mihin asentoon, ja toivoisi omaavansa kolmannen käden jonkin pultin irroittamiseksi (ja myöhemmin kiinnittämiseksi). Kaverit on jelppineet tarvittaessa, eivätkä ole edes sen kummemmin ihmetelleet, miksi korjaan vielä 20. vuotta vanhaa autoa.
Lisäksi joissakin huoltotöissä tarvitsee erikoistyökaluja, mutta näitä ei ole onneksi montaa. Kun autoon sopivat työkalut on saanut hankinttua kasaan, on Saabin huoltaminen melko helppoa. Esimerkiksi jarruremontti sujuu melko kivuttomasti parkkipaikallakin.
Kokemukseni mukaan Saab on varma ja kestävä auto, jossa muotoilupuolikin on kohdallaan.
Lisäksi joissakin huoltotöissä tarvitsee erikoistyökaluja, mutta näitä ei ole onneksi montaa. Kun autoon sopivat työkalut on saanut hankinttua kasaan, on Saabin huoltaminen melko helppoa. Esimerkiksi jarruremontti sujuu melko kivuttomasti parkkipaikallakin.
Kokemukseni mukaan Saab on varma ja kestävä auto, jossa muotoilupuolikin on kohdallaan.
itse vähän epäilyttää tuo saab kun isälläni oli ysikymppinen joka joi bensaa hyvinkin reippaasti (enemmän kuin 15l/100km). sitä käytettiin huollossa ja siihen tehtiin vissiin vaikka mitä mutta ei se siitä kummentunu.
Tästä onkin jäänyt mielikuva että vanha, tai no keski-ikäinen saba syö paljon eikä sille voi mitään . Se tässä on suurimpana esteenä kun autolla pitäis - ihailemisen lisäksi - raaskia myös ajaa...
Tästä onkin jäänyt mielikuva että vanha, tai no keski-ikäinen saba syö paljon eikä sille voi mitään . Se tässä on suurimpana esteenä kun autolla pitäis - ihailemisen lisäksi - raaskia myös ajaa...
Itselleni auton hankinta tuli joskus viime vuoden alkulumilla, ja Saabi iski silmään jotenkin vain päässä naksahti.
Ja kun olin kuullut Saabin uskomattomista talviominaisuuksista ja matkustusmukavuudesta, piti ostaa 2d musta 900i.
Ja toden totta, auto oli lämmin, oikeastaan tukala, ellei vääntänyt alle 20 asteen pakkasella lämmönsäätöä reilusti alle puolenvälin.
Terveisiä vain sille hassulle Alfaromeo -hiirelle, joka napitti minua liikennevaloissa pitkään kun ajelin t-paidassa töihin, lämpöä oli pihalla aika niukasti...
Ja saabia sitten enemmän tutkiskeltuani, hätkähdin että tämähän on varsin nykyaikainen auto. Kaikki hallintalaitteet olivat ergonomisesti käden ulottuvilla, istuinta pystyi säätämään kallistamalla, nostamalla ja horisontaalisesti.
Lämmön ja puhalluksen ohjaus takamatkustajien jalkatilaan, ilmankierto ja kaikki muut hienot ominaisuudet, siis vm. 85 autossa.
2 litrainen ruiskukone jaksaa vääntää, ja ohittaminen ja moottoritielle liittyminen ei tuota vaikeuksia, huomaamatta saattaa ajaa 140km/h, auto on erittäin vakaa ajettava, eikä hätkähdä rekkojen tuulipyörteistä ja muista ihme pyörityksistä, joista japaniräätisköt keräilevät jo pellolla...
Saabismin mukana on itselleni kehittynyt tietynlainen asennevamma, että mihin helvetin kasvihuoneilmastoon nykyajan autoteollisuus tähtää projektejaan?
Suomessa on aina se "suomen talvi" ennemmin tai myöhemmin, lunta tulee ja pakkanen paukkuu.
Uudet muovikopperot, joita ohjaa tietokoneautomatiikka ja pelkän ajovalopolttimon tai akun latauksen vuoksi täytyy mennä merkkihuoltamoon pörssi levällään.
Tämä siis asennevammaa, mutta mielestäni aika realistista?
Saabismi on myös siitä vaarallista, että yleensä ensimmäinen saab hankkiutuu jostain syystä tiineeksi ja poikii erilaisia projekteja ja ideoita.
Uusia saabeja täytyy saada, itse olen tässä reilun vuoden sisällä hankkinut kaksi saabia, kaksi Suomalaista talviautoa.
Kesälläkin on toki saabilla eri mukava kruisailla, tippuuhan myös tuo bensankulutus, josta paljon puhutaan.
Kyllä omassani se on talvella 10 litraa saturaisella, sisältäen paljon kylmäkäynnistyksiä ja taajamanitkutusta.
Matka-ajossa kulutus jää kahdeksan litran paikkeille.
Kesällä lukemat tippuu n. litran alaspäin.
Ja kun olin kuullut Saabin uskomattomista talviominaisuuksista ja matkustusmukavuudesta, piti ostaa 2d musta 900i.
Ja toden totta, auto oli lämmin, oikeastaan tukala, ellei vääntänyt alle 20 asteen pakkasella lämmönsäätöä reilusti alle puolenvälin.
Terveisiä vain sille hassulle Alfaromeo -hiirelle, joka napitti minua liikennevaloissa pitkään kun ajelin t-paidassa töihin, lämpöä oli pihalla aika niukasti...
Ja saabia sitten enemmän tutkiskeltuani, hätkähdin että tämähän on varsin nykyaikainen auto. Kaikki hallintalaitteet olivat ergonomisesti käden ulottuvilla, istuinta pystyi säätämään kallistamalla, nostamalla ja horisontaalisesti.
Lämmön ja puhalluksen ohjaus takamatkustajien jalkatilaan, ilmankierto ja kaikki muut hienot ominaisuudet, siis vm. 85 autossa.
2 litrainen ruiskukone jaksaa vääntää, ja ohittaminen ja moottoritielle liittyminen ei tuota vaikeuksia, huomaamatta saattaa ajaa 140km/h, auto on erittäin vakaa ajettava, eikä hätkähdä rekkojen tuulipyörteistä ja muista ihme pyörityksistä, joista japaniräätisköt keräilevät jo pellolla...
Saabismin mukana on itselleni kehittynyt tietynlainen asennevamma, että mihin helvetin kasvihuoneilmastoon nykyajan autoteollisuus tähtää projektejaan?
Suomessa on aina se "suomen talvi" ennemmin tai myöhemmin, lunta tulee ja pakkanen paukkuu.
Uudet muovikopperot, joita ohjaa tietokoneautomatiikka ja pelkän ajovalopolttimon tai akun latauksen vuoksi täytyy mennä merkkihuoltamoon pörssi levällään.
Tämä siis asennevammaa, mutta mielestäni aika realistista?
Saabismi on myös siitä vaarallista, että yleensä ensimmäinen saab hankkiutuu jostain syystä tiineeksi ja poikii erilaisia projekteja ja ideoita.
Uusia saabeja täytyy saada, itse olen tässä reilun vuoden sisällä hankkinut kaksi saabia, kaksi Suomalaista talviautoa.
Kesälläkin on toki saabilla eri mukava kruisailla, tippuuhan myös tuo bensankulutus, josta paljon puhutaan.
Kyllä omassani se on talvella 10 litraa saturaisella, sisältäen paljon kylmäkäynnistyksiä ja taajamanitkutusta.
Matka-ajossa kulutus jää kahdeksan litran paikkeille.
Kesällä lukemat tippuu n. litran alaspäin.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Nyt kun tuli taas tuosta kulutuksesta juttua niin täytyy omasta kaarasta sanoa sen verran, että sillä pääsee maantiellä helposti noin 7-7.5l/100km kulutukseen. Jos oikein yrittää niin alle 7 litrankin pääsee (jopa muuttokuorman kanssa). Ei tuo mun mielestä mikään paha lukema ole, kun vertailee toisiin merkkeihin joissa on yhtä iso kone.
Noi on kyllä jo Saabillekkin kohtalaisen hyviä kulutuslukemia. Minun 900:kuilla alle seiskan lukemat on saavuttamatta. Mutta voi sanoa, että helposti niilläkin on päässyt lähelle 8 litraa, joka sekin on vertailukelpoinen lukema. Lyhyt ja varsinkin kaupunkiajo on kalliimpaa Saabilla, kuin monella muulla merkillä. Tällöin puhutaan kuitenkin niin marginaalisista osuuksista kokonaismääristä, että merkitys ainakin minulle on lähes olematon. Kyllä ne kilometrit isolla tiellä kuitenkin tulee. Kannattaa siis katsoa kokonaisuutta.jajamies kirjoitti:Nyt kun tuli taas tuosta kulutuksesta juttua niin täytyy omasta kaarasta sanoa sen verran, että sillä pääsee maantiellä helposti noin 7-7.5l/100km kulutukseen. Jos oikein yrittää niin alle 7 litrankin pääsee (jopa muuttokuorman kanssa). Ei tuo mun mielestä mikään paha lukema ole, kun vertailee toisiin merkkeihin joissa on yhtä iso kone.
Näin on, ja koskee myös kaasarikoneita, pienin tankkauksesta laskettu kulutus -88 kaasarikoneella 6,45 maantiellä eikä oltu toisten jaloissa.jajamies kirjoitti:Nyt kun tuli taas tuosta kulutuksesta juttua niin täytyy omasta kaarasta sanoa sen verran, että sillä pääsee maantiellä helposti noin 7-7.5l/100km kulutukseen. Jos oikein yrittää niin alle 7 litrankin pääsee
Kaupungissa toki mene enempi, mutta ei tuplaten ainakaan minun ajotavalla. Keskiarvo minun ajoissa alla olevilla kärryillä 7,8 - 8.2 l/100km. Aikanaan omistin nelivaihteisen Saab 90:n ja ei senkään kulutus tuosta poikennut.
Saabit on tehty nimenomaan maantielle, jopa kaasarikoneella on hauska ajaa pitkääkin matkaa, ei puudu paikat eikä krampaa hartiat.
Näin talvella ajan mieluimmin juuri kaasarilla. Paras ohjaustunto (ei tehostinta - olisi lisävaruste), lämpöä riittää ja kone on alakierroksilla sitkeä kuin mikä. Liukkaalla liikkeelle kakkosella niin ei jää sutimaan.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Ei missään nimessä voi yleistää. Haetaan heti 10 kpl ysikymppisiä riviin, arvaan keskikulutukseksi 10 litraa satasella. Tietysti taloudellista ajoa taitavalle niillä pääsee jopa kahdeksaan, mutta se on toinen tarina. Kymmenen sadalla, ei enempää, muuten on säädöissä pahasti vikaa. Ilmansuodatin tietty kannattais tarkistaa?epäröijä kirjoitti:itse vähän epäilyttää tuo saab kun isälläni oli ysikymppinen joka joi bensaa hyvinkin reippaasti (enemmän kuin 15l/100km). sitä käytettiin huollossa ja siihen tehtiin vissiin vaikka mitä mutta ei se siitä kummentunu.
Tästä onkin jäänyt mielikuva että vanha, tai no keski-ikäinen saba syö paljon eikä sille voi mitään . Se tässä on suurimpana esteenä kun autolla pitäis - ihailemisen lisäksi - raaskia myös ajaa...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Itse en ole tuohon päässyt vastaavanlaisella, eli -84 ysiysillä. Tosi varovaisella ajolla 8litraa, muuten 9.jajamies kirjoitti:Nyt kun tuli taas tuosta kulutuksesta juttua niin täytyy omasta kaarasta sanoa sen verran, että sillä pääsee maantiellä helposti noin 7-7.5l/100km kulutukseen. Jos oikein yrittää niin alle 7 litrankin pääsee (jopa muuttokuorman kanssa). Ei tuo mun mielestä mikään paha lukema ole, kun vertailee toisiin merkkeihin joissa on yhtä iso kone.
88 vuosimallin kaasarisatku 900c vei n. litran vähemmän, sillä pääsin seiskaan. Johtuiko kaasuttimen vaihtumisesta (stömberg->pierburg)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Usein kuulee sanottavan, että vanhaa Saabia en osta, kun ne on niin huonoja. Me saabistit taas sitten tiedämme, kuinka hyviä ne todellisuudessa ovat ja toisaalta myös käyttäjä/korjaajaystävällisiä.Anttulanttu kirjoitti:Kaikenlaisia vanhoja paskoja ajaneena voin sanoa että ysisatanen on kovastipaljon vähemmän paska kuin muut!
-PappaAntti 28v
Meille pojille tulee takuuvarmasti ekoiksi autoiksi vanhat Saabit
Vesku-pappa 47v et sillai
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Isäukolla olleet 5 saappia (2x99, 900, 9000 ja 9-5) sekä itselläni olleet 3 sabaa (900c, 9000i ja nyt 900 2.1i) ovat kaikki olleet vankkoja ja luotettavia pelejä joihin ei ole kulutusosien vaihtoja kummempia remontteja tarvinu tehä. Kyllä siinä jo silloin pikkuhiljaa alkaa uskomaan ettei sitä juuri parempaa kulkinetta taia aivan helpolla löytää.
Niin ja ikäähän itselläni on vasta/jo 25v ja kaveripiiriin kuuluu kolme samanikäistä saabilla ajavaa joten ei se saapas ihan pappojen yksinoikeus ole .
Niin ja ikäähän itselläni on vasta/jo 25v ja kaveripiiriin kuuluu kolme samanikäistä saabilla ajavaa joten ei se saapas ihan pappojen yksinoikeus ole .
Jotenkin semmoinen kutina, että taidan olla yhden kaverisi veli...Iskariot kirjoitti:Isäukolla olleet 5 saappia (2x99, 900, 9000 ja 9-5) sekä itselläni olleet 3 sabaa (900c, 9000i ja nyt 900 2.1i) ovat kaikki olleet vankkoja ja luotettavia pelejä joihin ei ole kulutusosien vaihtoja kummempia remontteja tarvinu tehä. Kyllä siinä jo silloin pikkuhiljaa alkaa uskomaan ettei sitä juuri parempaa kulkinetta taia aivan helpolla löytää.
Niin ja ikäähän itselläni on vasta/jo 25v ja kaveripiiriin kuuluu kolme samanikäistä saabilla ajavaa joten ei se saapas ihan pappojen yksinoikeus ole .
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Meillä pojilla on kummallekin hankittu omata harraste Saabit jo nyt. pienemmän ( melekin 13v ) museo 96 on valmis ja isomman juhlakajakki odottelee vuoroaan. Kauppasian aikoinaan jos jonkinlaista peliä = parempi korista autoa mutta ei kelvannut. Pitää olla juhlakajakki, joten ei sitten muu auta kuin harsia se kasaan.Iskariot kirjoitti: Niin ja ikäähän itselläni on vasta/jo 25v ja kaveripiiriin kuuluu kolme samanikäistä saabilla ajavaa joten ei se saapas ihan pappojen yksinoikeus ole .