MIKSI???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Jos jotakin negatiivista täällä paljon puhutusta autosta kuitenkin sanoisin. Auto ei ole mielestäni aivan tee- se- itse - ystävällisin. Muun muassa konehuoneen kaasutin, lasinpyyhinvivuston, jäähdyttimen ja laturin remontteja tehdessä saa välillä vääntyä ties mihin asentoon, ja toivoisi omaavansa kolmannen käden jonkin pultin irroittamiseksi (ja myöhemmin kiinnittämiseksi). Kaverit on jelppineet tarvittaessa, eivätkä ole edes sen kummemmin ihmetelleet, miksi korjaan vielä 20. vuotta vanhaa autoa.

Lisäksi joissakin huoltotöissä tarvitsee erikoistyökaluja, mutta näitä ei ole onneksi montaa. Kun autoon sopivat työkalut on saanut hankinttua kasaan, on Saabin huoltaminen melko helppoa. Esimerkiksi jarruremontti sujuu melko kivuttomasti parkkipaikallakin.

Kokemukseni mukaan Saab on varma ja kestävä auto, jossa muotoilupuolikin on kohdallaan.
saba -87
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 12:59

Viesti Kirjoittaja saba -87 »

itse vähän epäilyttää tuo saab kun isälläni oli ysikymppinen joka joi bensaa hyvinkin reippaasti (enemmän kuin 15l/100km). sitä käytettiin huollossa ja siihen tehtiin vissiin vaikka mitä mutta ei se siitä kummentunu.

Tästä onkin jäänyt mielikuva että vanha, tai no keski-ikäinen saba syö paljon eikä sille voi mitään :( . Se tässä on suurimpana esteenä kun autolla pitäis - ihailemisen lisäksi - raaskia myös ajaa...
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Itselleni auton hankinta tuli joskus viime vuoden alkulumilla, ja Saabi iski silmään jotenkin vain päässä naksahti.
Ja kun olin kuullut Saabin uskomattomista talviominaisuuksista ja matkustusmukavuudesta, piti ostaa 2d musta 900i.
Ja toden totta, auto oli lämmin, oikeastaan tukala, ellei vääntänyt alle 20 asteen pakkasella lämmönsäätöä reilusti alle puolenvälin.
Terveisiä vain sille hassulle Alfaromeo -hiirelle, joka napitti minua liikennevaloissa pitkään kun ajelin t-paidassa töihin, lämpöä oli pihalla aika niukasti... ;)
Ja saabia sitten enemmän tutkiskeltuani, hätkähdin että tämähän on varsin nykyaikainen auto. Kaikki hallintalaitteet olivat ergonomisesti käden ulottuvilla, istuinta pystyi säätämään kallistamalla, nostamalla ja horisontaalisesti.
Lämmön ja puhalluksen ohjaus takamatkustajien jalkatilaan, ilmankierto ja kaikki muut hienot ominaisuudet, siis vm. 85 autossa.
2 litrainen ruiskukone jaksaa vääntää, ja ohittaminen ja moottoritielle liittyminen ei tuota vaikeuksia, huomaamatta saattaa ajaa 140km/h, auto on erittäin vakaa ajettava, eikä hätkähdä rekkojen tuulipyörteistä ja muista ihme pyörityksistä, joista japaniräätisköt keräilevät jo pellolla...
Saabismin mukana on itselleni kehittynyt tietynlainen asennevamma, että mihin helvetin kasvihuoneilmastoon nykyajan autoteollisuus tähtää projektejaan?
Suomessa on aina se "suomen talvi" ennemmin tai myöhemmin, lunta tulee ja pakkanen paukkuu.
Uudet muovikopperot, joita ohjaa tietokoneautomatiikka ja pelkän ajovalopolttimon tai akun latauksen vuoksi täytyy mennä merkkihuoltamoon pörssi levällään.
Tämä siis asennevammaa, mutta mielestäni aika realistista?
Saabismi on myös siitä vaarallista, että yleensä ensimmäinen saab hankkiutuu jostain syystä tiineeksi ja poikii erilaisia projekteja ja ideoita.
Uusia saabeja täytyy saada, itse olen tässä reilun vuoden sisällä hankkinut kaksi saabia, kaksi Suomalaista talviautoa.
Kesälläkin on toki saabilla eri mukava kruisailla, tippuuhan myös tuo bensankulutus, josta paljon puhutaan.
Kyllä omassani se on talvella 10 litraa saturaisella, sisältäen paljon kylmäkäynnistyksiä ja taajamanitkutusta.
Matka-ajossa kulutus jää kahdeksan litran paikkeille.
Kesällä lukemat tippuu n. litran alaspäin.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Nyt kun tuli taas tuosta kulutuksesta juttua niin täytyy omasta kaarasta sanoa sen verran, että sillä pääsee maantiellä helposti noin 7-7.5l/100km kulutukseen. Jos oikein yrittää niin alle 7 litrankin pääsee (jopa muuttokuorman kanssa). Ei tuo mun mielestä mikään paha lukema ole, kun vertailee toisiin merkkeihin joissa on yhtä iso kone.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

jajamies kirjoitti:Nyt kun tuli taas tuosta kulutuksesta juttua niin täytyy omasta kaarasta sanoa sen verran, että sillä pääsee maantiellä helposti noin 7-7.5l/100km kulutukseen. Jos oikein yrittää niin alle 7 litrankin pääsee (jopa muuttokuorman kanssa). Ei tuo mun mielestä mikään paha lukema ole, kun vertailee toisiin merkkeihin joissa on yhtä iso kone.
Noi on kyllä jo Saabillekkin kohtalaisen hyviä kulutuslukemia. Minun 900:kuilla alle seiskan lukemat on saavuttamatta. Mutta voi sanoa, että helposti niilläkin on päässyt lähelle 8 litraa, joka sekin on vertailukelpoinen lukema. Lyhyt ja varsinkin kaupunkiajo on kalliimpaa Saabilla, kuin monella muulla merkillä. Tällöin puhutaan kuitenkin niin marginaalisista osuuksista kokonaismääristä, että merkitys ainakin minulle on lähes olematon. Kyllä ne kilometrit isolla tiellä kuitenkin tulee. Kannattaa siis katsoa kokonaisuutta.
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

jajamies kirjoitti:Nyt kun tuli taas tuosta kulutuksesta juttua niin täytyy omasta kaarasta sanoa sen verran, että sillä pääsee maantiellä helposti noin 7-7.5l/100km kulutukseen. Jos oikein yrittää niin alle 7 litrankin pääsee
Näin on, ja koskee myös kaasarikoneita, pienin tankkauksesta laskettu kulutus -88 kaasarikoneella 6,45 maantiellä eikä oltu toisten jaloissa.
Kaupungissa toki mene enempi, mutta ei tuplaten ainakaan minun ajotavalla. Keskiarvo minun ajoissa alla olevilla kärryillä 7,8 - 8.2 l/100km. Aikanaan omistin nelivaihteisen Saab 90:n ja ei senkään kulutus tuosta poikennut.

Saabit on tehty nimenomaan maantielle, jopa kaasarikoneella on hauska ajaa pitkääkin matkaa, ei puudu paikat eikä krampaa hartiat.
Näin talvella ajan mieluimmin juuri kaasarilla. Paras ohjaustunto (ei tehostinta - olisi lisävaruste), lämpöä riittää ja kone on alakierroksilla sitkeä kuin mikä. Liukkaalla liikkeelle kakkosella niin ei jää sutimaan.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Ant_ti kirjoitti: Taidan olla erilainen nuori :lol:
Ikää reilut 18 ja jo kaksi omaa saabia pihassa :lol:
Ehdottomasti, nyt kipin kapin vaihtamaan saabit honda civiciin! :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

epäröijä kirjoitti:itse vähän epäilyttää tuo saab kun isälläni oli ysikymppinen joka joi bensaa hyvinkin reippaasti (enemmän kuin 15l/100km). sitä käytettiin huollossa ja siihen tehtiin vissiin vaikka mitä mutta ei se siitä kummentunu.

Tästä onkin jäänyt mielikuva että vanha, tai no keski-ikäinen saba syö paljon eikä sille voi mitään :( . Se tässä on suurimpana esteenä kun autolla pitäis - ihailemisen lisäksi - raaskia myös ajaa...
Ei missään nimessä voi yleistää. Haetaan heti 10 kpl ysikymppisiä riviin, arvaan keskikulutukseksi 10 litraa satasella. Tietysti taloudellista ajoa taitavalle niillä pääsee jopa kahdeksaan, mutta se on toinen tarina. Kymmenen sadalla, ei enempää, muuten on säädöissä pahasti vikaa. Ilmansuodatin tietty kannattais tarkistaa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jajamies kirjoitti:Nyt kun tuli taas tuosta kulutuksesta juttua niin täytyy omasta kaarasta sanoa sen verran, että sillä pääsee maantiellä helposti noin 7-7.5l/100km kulutukseen. Jos oikein yrittää niin alle 7 litrankin pääsee (jopa muuttokuorman kanssa). Ei tuo mun mielestä mikään paha lukema ole, kun vertailee toisiin merkkeihin joissa on yhtä iso kone.
Itse en ole tuohon päässyt vastaavanlaisella, eli -84 ysiysillä. Tosi varovaisella ajolla 8litraa, muuten 9.

88 vuosimallin kaasarisatku 900c vei n. litran vähemmän, sillä pääsin seiskaan. Johtuiko kaasuttimen vaihtumisesta (stömberg->pierburg)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Anttulanttu kirjoitti:Kaikenlaisia vanhoja paskoja ajaneena voin sanoa että ysisatanen on kovastipaljon vähemmän paska kuin muut!

-PappaAntti 28v
Usein kuulee sanottavan, että vanhaa Saabia en osta, kun ne on niin huonoja. Me saabistit taas sitten tiedämme, kuinka hyviä ne todellisuudessa ovat ja toisaalta myös käyttäjä/korjaajaystävällisiä.

Meille pojille tulee takuuvarmasti ekoiksi autoiksi vanhat Saabit

Vesku-pappa 47v et sillai
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

vesapo kirjoitti:korjaajaystävällisiä.
8O 8O Niinpä, onneksi on kuitenki muutama homma jotka saa muistamaan kaikki mahdolliset kirosanat :lol:
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Isäukolla olleet 5 saappia (2x99, 900, 9000 ja 9-5) sekä itselläni olleet 3 sabaa (900c, 9000i ja nyt 900 2.1i) ovat kaikki olleet vankkoja ja luotettavia pelejä joihin ei ole kulutusosien vaihtoja kummempia remontteja tarvinu tehä. Kyllä siinä jo silloin pikkuhiljaa alkaa uskomaan ettei sitä juuri parempaa kulkinetta taia aivan helpolla löytää.

Niin ja ikäähän itselläni on vasta/jo 25v ja kaveripiiriin kuuluu kolme samanikäistä saabilla ajavaa joten ei se saapas ihan pappojen yksinoikeus ole :lol:.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Iskariot kirjoitti:Isäukolla olleet 5 saappia (2x99, 900, 9000 ja 9-5) sekä itselläni olleet 3 sabaa (900c, 9000i ja nyt 900 2.1i) ovat kaikki olleet vankkoja ja luotettavia pelejä joihin ei ole kulutusosien vaihtoja kummempia remontteja tarvinu tehä. Kyllä siinä jo silloin pikkuhiljaa alkaa uskomaan ettei sitä juuri parempaa kulkinetta taia aivan helpolla löytää.

Niin ja ikäähän itselläni on vasta/jo 25v ja kaveripiiriin kuuluu kolme samanikäistä saabilla ajavaa joten ei se saapas ihan pappojen yksinoikeus ole :lol:.
Jotenkin semmoinen kutina, että taidan olla yhden kaverisi veli...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

lintta go go kirjoitti:
vesapo kirjoitti:korjaajaystävällisiä.
8O 8O Niinpä, onneksi on kuitenki muutama homma jotka saa muistamaan kaikki mahdolliset kirosanat :lol:
Joo, näin on, vaan eiköhän nuita liene kaikissa.
Aika uskalias avatar muuten sulla Lintta :wink:

nimim. hengessä mukana
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Iskariot kirjoitti: Niin ja ikäähän itselläni on vasta/jo 25v ja kaveripiiriin kuuluu kolme samanikäistä saabilla ajavaa joten ei se saapas ihan pappojen yksinoikeus ole :lol:.
Meillä pojilla on kummallekin hankittu omata harraste Saabit jo nyt. pienemmän ( melekin 13v ) museo 96 on valmis ja isomman juhlakajakki odottelee vuoroaan. Kauppasian aikoinaan jos jonkinlaista peliä = parempi korista autoa mutta ei kelvannut. Pitää olla juhlakajakki, joten ei sitten muu auta kuin harsia se kasaan.
Vastaa Viestiin