Ratkaistu : Satkun lämppäri (nyt myös kuvia)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Noniin, asia etenee, tänään koitan vaihtaa tuon föönin, ja tehdä asiasta yksityiskohtaisen digikuvilla höystetyn kertomuksen, jotta joku muukin asiaa ensi kertaa tekevä voi hyötyä tästä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

puh-allin

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Viittaapi tuo diagnoosi satkun puhaltimesta siihen, että bakeliittiprikka moottorin yläpäästä olisi finito. Prikka pitää akselia päittäin paikoillaan ja nyt kun akseli pääsee valumaan liian alas eivät hiilet, elikkäs kansankielellä kekäleet, yllä enää liukurenkailleen ja moottori aloittaa mykkäkoulunsa. Tämä samainen prikka on ollut käytössä myös vanhoissa kunnon tuplayseissä, mutta niissä kuluminen on ollut vähäisempää moottorin vaaka-asennon takia(, aiheuttaa kuitenkin kuluneena "kurnutuksen" kylmänä). Risasta tuplaysin puh.moottorista siis prikka talteen ja gynekologisia taitoja käyttäen päätylätkä satkun puhaltimesta irti kajarin reiän kautta ja uusi osa viallisen tilalle. Helppoa kuin heinänteko! Luulisin, ehkä, tai jaa. Voihan tuota edes yrittää ennen kojelaudan takapenkille siirtoa.

teevee P:n Vee
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vee tarkoittaa tässä kuvassa pitkien ruuvien vieressä näkyvää prikkaa:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/puhallinmoottori3.JPG

Prikka on moottorin takapään laakerikannen keskellä olevan johtoläpiviennnin peittävän peltilipareeen alla.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/puhallinmoottori1.JPG
Viimeksi muokannut jus, Ti Marras 03, 2009 09:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

PERKELE! Nyt on äijä jäässä :lol:

Ja on sitten viimosen päälle föönit ja vehkeet, sekä roppakaupalla digikuvia, jotta voin näistä tehdä tuturoaalin "föönin vaihto for dummies", ettei kenenkään muun hommaa aloittelevan tarvitse jäätyä yhtään tarpeellista pidempään.

Kuumaa teeta kiitos :arrow: 8)

Edit: kirjoitan tutoriaalin huomenna, koska näemmä aikaakin vierähti. 2h 20min ja oli vaihdettu, tosin aikaa meni seuraaviin tarpeettomuuksiin :

-Pesurinviiksen vaihto (nyt myös pesee pyyhkimisen lisäksi)
-Repsikan puolen sivuikkunapuhalluksen letkun korjaus (väkivalta ei ole ratkaisu)
-5 savukkeen sytytystä ja nauttimista
-Naapurin viisasteluun reagointi, vastaus ja häätötoimenpiteet
-Kolli häiritsi työntekoa niin hytissä, kuin katollakin
-Lämmönsäätövipu kettuili

Nyt Essonbaariin kehuskelemaan talviautoa ja hörppimään teetä / kahvia :arrow:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

ihan kelpo ajassa selvisit, meil meni kauemmin, mut toisaalta tuli 2 katkennutta ruuviakin :lol: ja unohtuneet osat päälle..
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Eikös hyrrääkin hienosti?
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Repsikan puolen sivuikkunapuhalluksen letkun korjaus (väkivalta ei ole ratkaisu)
Ouppps....sori kun oli puhelimessa hiukka huono hahmotuskyky, vaan ei ole vaimon satussa kiinni ollut...oliskohan jonkun edellisen viritys...:evil:
Naapurin viisasteluun reagointi, vastaus ja häätötoimenpiteet
Taasko se fillaria lykkivä kummatus kävi höpöttämässä... 8O :lol:

Kuvitettu ohje on melkein palkinnon paikka! Sama homma edessä kaverin satkussa ja vaimonkin satkun puhallin pitää sitä "kurnutusta / kahvinkeittimen" ääntä kylmänä -lievästi sanottuna ärsyttävä...vai on se se bakellitiprikka. Kiitos siitäkin vinkistä. :D
Kyllä tää foorumi säästää aikaa ja paleltumilta.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

MSaab kirjoitti:Eikös hyrrääkin hienosti?
Kyllä, olen ikuisesti kiitollinen alkavan talven pelastamisesta :)
Saabsick kirjoitti:
Repsikan puolen sivuikkunapuhalluksen letkun korjaus (väkivalta ei ole ratkaisu)
Ouppps....sori kun oli puhelimessa hiukka huono hahmotuskyky, vaan ei ole vaimon satussa kiinni ollut...oliskohan jonkun edellisen viritys...:evil:
Naapurin viisasteluun reagointi, vastaus ja häätötoimenpiteet
Taasko se fillaria lykkivä kummatus kävi höpöttämässä... 8O :lol:

Kuvitettu ohje on melkein palkinnon paikka! Sama homma edessä kaverin satkussa ja vaimonkin satkun puhallin pitää sitä "kurnutusta / kahvinkeittimen" ääntä kylmänä -lievästi sanottuna ärsyttävä...vai on se se bakellitiprikka. Kiitos siitäkin vinkistä. :D
Kyllä tää foorumi säästää aikaa ja paleltumilta.
Eipä mitään, tuo oli niitattu kiinni tuo repsikan puoli, siksi näemmä hajosi, kuskin puoli oli vedettävissä pois, täytynee jossain vaiheessa korjata tuo, nyt kun ei puhku täydellä teholla.

Ohje tosiaan tulee, ja jotta se olisi mahdollisimman täydellinen, kirjoitan sen huomenna kaikessa rauhassa kuvia ihmetellen. Sitä odottaessa voitte vaikka kysyä kissalta vinkkiä :

"Täähän on ihan perseestä tää sun kojelautas.."
Kuva

Niin, ja juurikin se sama kummitus pyöräilee AINA, kun on kyse Saabin korjauksesta.

Edit: "Hiukanko herralla on rumasti roikkuva kattoverhoilu, pitäsköhän mun alkaa huoltaan näitä autoja?"

Kuva

Edit2: "No joko se on valmis... siis mitä? Täälläkin ruostetta?"
Kuva
Viimeksi muokannut lefa42, Ti Loka 25, 2005 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Heh.. On sulla remontti kaveri :lol:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Reetu kirjoitti:Heh.. On sulla remontti kaveri :lol:
Kyl, se on vaan siitä erilainen verrattuna esim. ihmiskavereihin, että tuo ei usko, että homma on hanskassa, vaan päättää itse aina tarkastaa, jolloin yleensä tavaroita tippuu. :)

Edit: lämpöä se kissakin kyllä odotteli, mittari näytti -5 remontin aikana.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kylmä tosiaan oli ruuvata 99:n pakosarjaa paikalleen.. :)

no mutta toivottavasti tuon urakan jälkeen satkun lämppäri puhaltaa kabiinin kuumaksi juonittelematta. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

gls kirjoitti:kylmä tosiaan oli ruuvata 99:n pakosarjaa paikalleen.. :)

no mutta toivottavasti tuon urakan jälkeen satkun lämppäri puhaltaa kabiinin kuumaksi juonittelematta. :)
Nyt onkin ongelmana autossa oleva patenttihana, joka päästää lämpöä liiankin kanssa, säätö ei poista edes hikeä otsalta, onneksi on tuo kattoluukku, jolla voi tasoittaa lämpöä :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

lefa42 kirjoitti:
gls kirjoitti:kylmä tosiaan oli ruuvata 99:n pakosarjaa paikalleen.. :)

no mutta toivottavasti tuon urakan jälkeen satkun lämppäri puhaltaa kabiinin kuumaksi juonittelematta. :)
Nyt onkin ongelmana autossa oleva patenttihana, joka päästää lämpöä liiankin kanssa, säätö ei poista edes hikeä otsalta, onneksi on tuo kattoluukku, jolla voi tasoittaa lämpöä :)
on siinä kylän ukoilla ihmettelemistä, kun jätkä painaa saabilla -25 asteen pakkasella kattoluukku auki.. :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

gls kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:
gls kirjoitti:kylmä tosiaan oli ruuvata 99:n pakosarjaa paikalleen.. :)

no mutta toivottavasti tuon urakan jälkeen satkun lämppäri puhaltaa kabiinin kuumaksi juonittelematta. :)
Nyt onkin ongelmana autossa oleva patenttihana, joka päästää lämpöä liiankin kanssa, säätö ei poista edes hikeä otsalta, onneksi on tuo kattoluukku, jolla voi tasoittaa lämpöä :)
on siinä kylän ukoilla ihmettelemistä, kun jätkä painaa saabilla -25 asteen pakkasella kattoluukku auki.. :lol:
Edellisellä kattoluukkuSaabilla ajelin Esson parkkiksella ympyrää ja vilauttelin kattoluukusta keskisormea autojani solvaavalle Volvomiehelle, kyllä söi miestä, kun ei Volvosta luukkua löytynyt :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tri-Lo kirjoitti:Vaihda siihen sitten se vanhempimallinen Electrolux:in vamistama, metallisilla siivillä. Ainakin minun kokemusteni perusteella nuo kestää PALJON paremmin.
No niinpä tietysti..! :x Tänään jouduin sitten itsekin samaa puuhastelemaan.. :lol: Aloin aamulla miettimään muutaman sadan metrin( :wink: ) päässä miksei sitä lämpöä oikein ala tulla, ja silloin vasta huomasin ettei puhallin pidäkään enää sitä tavanomaista ääntä kylmänä..! :)

Noh, tallin kautta Wanhaa kunnon Electroluxia hakemaan ja 20km kylmä ajelu töihin, illalla siellä sai sitten tehdä tuttu kojelauta-auki-ja-kiinni-operaatio. Spaghetti-Marelli roskikseen ja taas on lämpöä hytissä..samalla sitten polttimoremppa ja 4-puolainen rattikin vaihtui puolaa harvempaan. :wink: Kummasti tuli ratin pyörittämisestä hauskempaa kun sitä kuvittelee turboksi.. :lol:

(Ja kyseessä siis 8-ruisku)

Tulkoon talvi! Kuva Kuva
Vastaa Viestiin