Juu, että oliskohan joku viisas tällä foorumilla tietään mitä kaikkee kommervenkkejä vaatii vanha 99 -75 jotta sen laittais museorekisteriin, tai ainakin katsastas semmoseen. Tietoa mm. siitä kuinka paljon saa olla pintaruostetta, tarviiko ajovalopesimien toimia. Mitä noin niinkun yleensä autolta vaaditaan ennen museokatsastusta??
Nimim. olenko vähän tyhmä
käytännössä 60-lukuiset ja uudemmat; katsastajasta riippuen joko juuri sellaisia kuin tuote oli tehtaalta lähtiessään, tai jos autolla on esim. kisahistoriaa, tai joidenkin osien saanti on mahdotonta, menee läpi helpommallakin.
Sitten 50-lukuiset ja vanhemmat; aika useasti osat ja niiden saatavuus ovat heikentyneet huomattavasti, jolloin myös itse "tuote" läpäisee mr-leiman.
Olen tuttavapiirissäni myös törmännyt 60-lukuiseen mersuun, joka oli alkujaan bensakoneinen ja vaihdettu sittemmin 70-luvun dieselkoneiseksi, läpäisi mr-katsastuksen, vaikka omista itse kysyi, miten homma on; tässä on tyyliin 10 vuotta uudempi kone, johon katsastaja totesi: täähän on mersu,pitäähän se leimaan saada.
Eli nyrkkisääntönä voisi pitää:mahdollisimman alkuperäinen, tai aikakautensa lisävarusteilla höystetty (niistäkin voivat vaatia lisäselvityksiä), tai käyttöentisöity mahdollisimman paljon alkuperäisyyttä vaalien..
(viimeinen on melko tarkkaan kaverini suusta tullutta tekstiä, joka kävi sahk:in museoajoneuvotarkastajan tutkinnon suorittamassa muutama vuosi sitten)
Koita tuosta sepustuksesta saada selkoa, mutta voithan aina koittaa onneasi, ja käydä näyttämässä josko menisi läpi, se ei ole kuin jokunen kymppi nykyrahaa, ja kertovat vielä mitä vaativat jotta menisi läpi.
Voi vehviläinen, Sallisen Matin selostus anto jotain toivoo.....Oikeat ohjeet ja muut sepustukset masensivat täysin...Kauheesti loppujen lopuksi tarvis mun saabiini tehdä niinsanottuja kauneus töitä ulko/sisäpuolelle, puhumattakaan alustasta. Siis toisin sanoen, täydellinen ulkokuoren paklaus/hionta/maalaus projeksti...Empä taida ruveta hommaan.
Mulla on sama tilanne moottoripyörän kanssa.
Paikallinen alan harrastaja ja usean pyörän museoija lupasi antaa neuvot, joten sama kannattaa tehdä myös autollesi. Ne ovat niin tapauskohtaisia ja tarkastajienkin vaatimustaso vaihtelee.