99 cc:n piristäminen tbolla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuossa taannoin oli laskeskeltu eri mäntien ja kansien puristussuhteita. Jos arvioin oikein, yksi vaihtoehto voisi olla i16 männät ja muuten vakio b-motti. Jos hatusta heittämäni arvio sattuu yhtään tapetille, niin puristuksia tulisi 8-8,5 tuolla yhdistelmällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Mertmi kirjoitti:Tuossa taannoin oli laskeskeltu eri mäntien ja kansien puristussuhteita. Jos arvioin oikein, yksi vaihtoehto voisi olla i16 männät ja muuten vakio b-motti. Jos hatusta heittämäni arvio sattuu yhtään tapetille, niin puristuksia tulisi 8-8,5 tuolla yhdistelmällä.
tuo alkaa kuullostamaan jo joltain.. :) mutta sopiiko i16 männät B-myllyyn? entä kiertokanget..?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

gls kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Tuossa taannoin oli laskeskeltu eri mäntien ja kansien puristussuhteita. Jos arvioin oikein, yksi vaihtoehto voisi olla i16 männät ja muuten vakio b-motti. Jos hatusta heittämäni arvio sattuu yhtään tapetille, niin puristuksia tulisi 8-8,5 tuolla yhdistelmällä.
tuo alkaa kuullostamaan jo joltain.. :) mutta sopiiko i16 männät B-myllyyn? entä kiertokanget..?
ainakin b-männät käy h-lohkoon jos oikein muistan. kiertokanget taitaa olla samat?
onkohan ruiskun männät yhtä kestävät kuin turbon?
mulla voisi olla t8 h-moottorinkin männät!

onkos b-moottorin vesipumppu millainen korjata? miten saan tarkastettua kunnon? moottori on vielä kiinni satkussa!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

saabastelija kirjoitti:onkos b-moottorin vesipumppu millainen korjata?
On se.

Jotakin kuvausta B-koneen vesipumpun vaihdosta saa näistä:
http://saabpics.org:3000/gallery/B-motor-water-pump
http://saabpics.org:3000/gallery/albun07
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jus kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:onkos b-moottorin vesipumppu millainen korjata?
On se.

Jotakin kuvausta B-koneen vesipumpun vaihdosta saa näistä:
http://saabpics.org:3000/gallery/B-motor-water-pump
http://saabpics.org:3000/gallery/albun07
kiitos, pitää tutkia auringonvalossa tarkemmin :) muistelen että jotain erikoistyökaluja tarvitaan, saa varmaan tehtyä. mutta löytyykö osia?
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

tuo b-moottorilla varustettu suabi on seissyt kuivassa kylmässä tallissa käyttämättä ainakin 5 vuotta. joutuukohan moottorin pakosta avaamaan esim. jumiutuneiden männänrenkaiden takia? ei tainnut tulla laitettua ees sylintereihin öljyä kun piti seistä vaan hetki...
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

motonetin listalta


VESIPUMPPU SAAB 99
Tiiviste (jos tarvitaan) sisältyy yleensä toimitukseen
99 H-moottori 82--84 (lohkon takapäädyssä). . . . . . . . . 30-9071 22.90
99 H-moottori 82--84 Valurauta-siipipyörällä. . . . . . . . 30-9800 24.50
Vanhempien mallien purettavat pumput lohkon päällä:
99 2,0 "B" 1977--82 Korjaussarja ratas+akseli. . . . . . . 30-9012 88.00
99 2,0 "B" 1977--82 Tiiviste/laakerisarja. . . . . . . . . 30-9002 39.50
VAIHDOSSA VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ TIIVISTEITÄ B-moottri:
B-moottorin vesipumppukotelon kansitiiviste. . . . . . . . 30-9900 1.35
B-moottorin imusarjan tiiviste kaasutinkoneet. . . . . . . 27-1630 3.70
B-moottorin imusarjan tiiviste ruiskukoneet. . . . . . . . 27-1631 3.70
RATASSARJAA ON KÄYTETTÄVÄ, JOS VESIPYÖRÄÄN ON KULUNUT
URA TAI VESIPYÖRÄ ON SORVAUTETTAVA SUORAKSI!


itse olen ostanut tuolta tuon 88 euron korjaussarjan 78 vuotiseen b-moottoriin
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Mä menin ite aloittamaan ihan suoraan siitä, että t16 pitää olla. onhan siinä omat kommerverkkinsä, mutta luulempa, että se kyllä palkitsee, kun saan emssin liikenteeseen. Ja tietty kun ite teen nimenomaan tuossa sleeper hengessä.

Toinen vaihtoehto olis kyllä t8, ja heittää omaan 900 tuo t16, mutta sama räpeltäminen sovittamisessa (mulla vaan h-kone), niin suotta sitten tyytyy tohon t8. Ja tosiaan, onhan sitten reilusti pontentiaalia, kun alkaa meno tuntumaan liian vaivaiselta :wink:
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

onkos se t16 jotenkin olennaisesti hankalampi sovittaa kun t8 h-versio. sähkötöitä on tietysti enemmän mutta eikös esim. tulipeltiin tule ihan samat muutokset jos vielä haluaa sen ohjaustehostimenkin (tupla hihnapyörä) vai tarviiko t16 kansi vielä lisätilaa kasiventiiliseen nähden?. eli lähes samalla vaivalla sitten t16 vai? ainoa helppo ratkaisu on b-turbo ja senkin joudun varmaan avaamaan kun on seissyt pitkään.

EDIT: nythänmävastahokasin, b-turbo ja sähköinen ruisku t16:sta. ei lopu soppa kesken :)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

jos laittaa T16 moottorin joutuu muistaakseni tekemään uuden reitin vaihteensiirtäjälle.
EDIT: nythänmävastahokasin, b-turbo ja sähköinen ruisku t16:sta. ei lopu soppa kesken
mitenköhän tuohon saisi toteutettua imusarjan.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

gls kirjoitti:jos laittaa T16 moottorin joutuu muistaakseni tekemään uuden reitin vaihteensiirtäjälle.


EDIT: nythänmävastahokasin, b-turbo ja sähköinen ruisku t16:sta. ei lopu soppa kesken
mitenköhän tuohon saisi toteutettua imusarjan.. :)
outoa, lohko ja loota kuitenkin sama?

noissa rallivehkeissä olen nähnyt ihan paskaraudasta tehtyjä imusatseja ruiskuissa ja hyvin on pelannut. tarkkuutta varmaan vaaditaan että suuttimet on sopivassa kulmassa "imukanavaan" nähden.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Miten olis d-jet b-koneen imusarja, eikös tuo d-jet ollut b-koneessa. Siinähän oli sähkösuutimet....

Jaa vaihteensiirto uusiksi, enpä ollutkaan tietoinen, kuinkas näin :?:

Edit: Mun käsittääkseni lähes sama vaiva laittaa t8 tahi t16, sähvöt vaatii enemmän räpläilyä, akku pitänee vissiin ja lykätä konttiin, jos oikein muistan
Viimeksi muokannut 900turbo3d, Ti Loka 25, 2005 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Jaa vaihteensiirto uusiksi, enpä ollutkaan tietoinen, kuinkas näin
voi helvetti, nyt muistelin tonnarin konetta, sori.. :oops:

tuossa ikivanha topicci aiheesta..
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=nokalle
Miten olis d-jet b-koneen imusarja, eikös tuo d-jet ollut b-koneessa. Siinähän oli sähkösuutimet....
kyllä ensimmäisissä ruiskulla varustetuissa ysiyseissä oli B-kone D-jetronicilla..mulla yksi sellainen 99 seisoo tuossa pihalla. :)

nuo B-koneen D-jetit alkaa vaan oleen kiven alla..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabastelija kirjoitti:tuo b-moottorilla varustettu suabi on seissyt kuivassa kylmässä tallissa käyttämättä ainakin 5 vuotta. joutuukohan moottorin pakosta avaamaan esim. jumiutuneiden männänrenkaiden takia? ei tainnut tulla laitettua ees sylintereihin öljyä kun piti seistä vaan hetki...
petroolia tai vastaavaa voisi olla viisasta laittaa tulpan reijistä sylintereihin ja antaa koneen liota litkun kanssa, jos puristuksia ei löydy. Näin on saatu joistakin autoista pikeentyneet jumissa olevat männänrenkaat vielä toimintakuntoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Mun kautta voisi löytyä 99:n tehostettu ohjausvaihde edullisesti. Paikallisen Saab-korjaamon mieheltä löytyy hyllystä käytetty toimintakuntoinen. Eikä taida olla kalliskaan, muutaman kympin.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Vastaa Viestiin