99 cc:n piristäminen tbolla
Tuossa taannoin oli laskeskeltu eri mäntien ja kansien puristussuhteita. Jos arvioin oikein, yksi vaihtoehto voisi olla i16 männät ja muuten vakio b-motti. Jos hatusta heittämäni arvio sattuu yhtään tapetille, niin puristuksia tulisi 8-8,5 tuolla yhdistelmällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tuo alkaa kuullostamaan jo joltain.. mutta sopiiko i16 männät B-myllyyn? entä kiertokanget..?Mertmi kirjoitti:Tuossa taannoin oli laskeskeltu eri mäntien ja kansien puristussuhteita. Jos arvioin oikein, yksi vaihtoehto voisi olla i16 männät ja muuten vakio b-motti. Jos hatusta heittämäni arvio sattuu yhtään tapetille, niin puristuksia tulisi 8-8,5 tuolla yhdistelmällä.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
ainakin b-männät käy h-lohkoon jos oikein muistan. kiertokanget taitaa olla samat?gls kirjoitti:tuo alkaa kuullostamaan jo joltain.. mutta sopiiko i16 männät B-myllyyn? entä kiertokanget..?Mertmi kirjoitti:Tuossa taannoin oli laskeskeltu eri mäntien ja kansien puristussuhteita. Jos arvioin oikein, yksi vaihtoehto voisi olla i16 männät ja muuten vakio b-motti. Jos hatusta heittämäni arvio sattuu yhtään tapetille, niin puristuksia tulisi 8-8,5 tuolla yhdistelmällä.
onkohan ruiskun männät yhtä kestävät kuin turbon?
mulla voisi olla t8 h-moottorinkin männät!
onkos b-moottorin vesipumppu millainen korjata? miten saan tarkastettua kunnon? moottori on vielä kiinni satkussa!
On se.saabastelija kirjoitti:onkos b-moottorin vesipumppu millainen korjata?
Jotakin kuvausta B-koneen vesipumpun vaihdosta saa näistä:
http://saabpics.org:3000/gallery/B-motor-water-pump
http://saabpics.org:3000/gallery/albun07
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
kiitos, pitää tutkia auringonvalossa tarkemmin muistelen että jotain erikoistyökaluja tarvitaan, saa varmaan tehtyä. mutta löytyykö osia?jus kirjoitti:On se.saabastelija kirjoitti:onkos b-moottorin vesipumppu millainen korjata?
Jotakin kuvausta B-koneen vesipumpun vaihdosta saa näistä:
http://saabpics.org:3000/gallery/B-motor-water-pump
http://saabpics.org:3000/gallery/albun07
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
motonetin listalta
VESIPUMPPU SAAB 99
Tiiviste (jos tarvitaan) sisältyy yleensä toimitukseen
99 H-moottori 82--84 (lohkon takapäädyssä). . . . . . . . . 30-9071 22.90
99 H-moottori 82--84 Valurauta-siipipyörällä. . . . . . . . 30-9800 24.50
Vanhempien mallien purettavat pumput lohkon päällä:
99 2,0 "B" 1977--82 Korjaussarja ratas+akseli. . . . . . . 30-9012 88.00
99 2,0 "B" 1977--82 Tiiviste/laakerisarja. . . . . . . . . 30-9002 39.50
VAIHDOSSA VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ TIIVISTEITÄ B-moottri:
B-moottorin vesipumppukotelon kansitiiviste. . . . . . . . 30-9900 1.35
B-moottorin imusarjan tiiviste kaasutinkoneet. . . . . . . 27-1630 3.70
B-moottorin imusarjan tiiviste ruiskukoneet. . . . . . . . 27-1631 3.70
RATASSARJAA ON KÄYTETTÄVÄ, JOS VESIPYÖRÄÄN ON KULUNUT
URA TAI VESIPYÖRÄ ON SORVAUTETTAVA SUORAKSI!
itse olen ostanut tuolta tuon 88 euron korjaussarjan 78 vuotiseen b-moottoriin
VESIPUMPPU SAAB 99
Tiiviste (jos tarvitaan) sisältyy yleensä toimitukseen
99 H-moottori 82--84 (lohkon takapäädyssä). . . . . . . . . 30-9071 22.90
99 H-moottori 82--84 Valurauta-siipipyörällä. . . . . . . . 30-9800 24.50
Vanhempien mallien purettavat pumput lohkon päällä:
99 2,0 "B" 1977--82 Korjaussarja ratas+akseli. . . . . . . 30-9012 88.00
99 2,0 "B" 1977--82 Tiiviste/laakerisarja. . . . . . . . . 30-9002 39.50
VAIHDOSSA VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ TIIVISTEITÄ B-moottri:
B-moottorin vesipumppukotelon kansitiiviste. . . . . . . . 30-9900 1.35
B-moottorin imusarjan tiiviste kaasutinkoneet. . . . . . . 27-1630 3.70
B-moottorin imusarjan tiiviste ruiskukoneet. . . . . . . . 27-1631 3.70
RATASSARJAA ON KÄYTETTÄVÄ, JOS VESIPYÖRÄÄN ON KULUNUT
URA TAI VESIPYÖRÄ ON SORVAUTETTAVA SUORAKSI!
itse olen ostanut tuolta tuon 88 euron korjaussarjan 78 vuotiseen b-moottoriin
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Mä menin ite aloittamaan ihan suoraan siitä, että t16 pitää olla. onhan siinä omat kommerverkkinsä, mutta luulempa, että se kyllä palkitsee, kun saan emssin liikenteeseen. Ja tietty kun ite teen nimenomaan tuossa sleeper hengessä.
Toinen vaihtoehto olis kyllä t8, ja heittää omaan 900 tuo t16, mutta sama räpeltäminen sovittamisessa (mulla vaan h-kone), niin suotta sitten tyytyy tohon t8. Ja tosiaan, onhan sitten reilusti pontentiaalia, kun alkaa meno tuntumaan liian vaivaiselta
Toinen vaihtoehto olis kyllä t8, ja heittää omaan 900 tuo t16, mutta sama räpeltäminen sovittamisessa (mulla vaan h-kone), niin suotta sitten tyytyy tohon t8. Ja tosiaan, onhan sitten reilusti pontentiaalia, kun alkaa meno tuntumaan liian vaivaiselta
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
onkos se t16 jotenkin olennaisesti hankalampi sovittaa kun t8 h-versio. sähkötöitä on tietysti enemmän mutta eikös esim. tulipeltiin tule ihan samat muutokset jos vielä haluaa sen ohjaustehostimenkin (tupla hihnapyörä) vai tarviiko t16 kansi vielä lisätilaa kasiventiiliseen nähden?. eli lähes samalla vaivalla sitten t16 vai? ainoa helppo ratkaisu on b-turbo ja senkin joudun varmaan avaamaan kun on seissyt pitkään.
EDIT: nythänmävastahokasin, b-turbo ja sähköinen ruisku t16:sta. ei lopu soppa kesken
EDIT: nythänmävastahokasin, b-turbo ja sähköinen ruisku t16:sta. ei lopu soppa kesken
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
outoa, lohko ja loota kuitenkin sama?gls kirjoitti:jos laittaa T16 moottorin joutuu muistaakseni tekemään uuden reitin vaihteensiirtäjälle.
mitenköhän tuohon saisi toteutettua imusarjan..EDIT: nythänmävastahokasin, b-turbo ja sähköinen ruisku t16:sta. ei lopu soppa kesken
noissa rallivehkeissä olen nähnyt ihan paskaraudasta tehtyjä imusatseja ruiskuissa ja hyvin on pelannut. tarkkuutta varmaan vaaditaan että suuttimet on sopivassa kulmassa "imukanavaan" nähden.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Miten olis d-jet b-koneen imusarja, eikös tuo d-jet ollut b-koneessa. Siinähän oli sähkösuutimet....
Jaa vaihteensiirto uusiksi, enpä ollutkaan tietoinen, kuinkas näin
Edit: Mun käsittääkseni lähes sama vaiva laittaa t8 tahi t16, sähvöt vaatii enemmän räpläilyä, akku pitänee vissiin ja lykätä konttiin, jos oikein muistan
Jaa vaihteensiirto uusiksi, enpä ollutkaan tietoinen, kuinkas näin
Edit: Mun käsittääkseni lähes sama vaiva laittaa t8 tahi t16, sähvöt vaatii enemmän räpläilyä, akku pitänee vissiin ja lykätä konttiin, jos oikein muistan
Viimeksi muokannut 900turbo3d, Ti Loka 25, 2005 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
voi helvetti, nyt muistelin tonnarin konetta, sori..Jaa vaihteensiirto uusiksi, enpä ollutkaan tietoinen, kuinkas näin
tuossa ikivanha topicci aiheesta..
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=nokalle
kyllä ensimmäisissä ruiskulla varustetuissa ysiyseissä oli B-kone D-jetronicilla..mulla yksi sellainen 99 seisoo tuossa pihalla.Miten olis d-jet b-koneen imusarja, eikös tuo d-jet ollut b-koneessa. Siinähän oli sähkösuutimet....
nuo B-koneen D-jetit alkaa vaan oleen kiven alla..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
petroolia tai vastaavaa voisi olla viisasta laittaa tulpan reijistä sylintereihin ja antaa koneen liota litkun kanssa, jos puristuksia ei löydy. Näin on saatu joistakin autoista pikeentyneet jumissa olevat männänrenkaat vielä toimintakuntoon.saabastelija kirjoitti:tuo b-moottorilla varustettu suabi on seissyt kuivassa kylmässä tallissa käyttämättä ainakin 5 vuotta. joutuukohan moottorin pakosta avaamaan esim. jumiutuneiden männänrenkaiden takia? ei tainnut tulla laitettua ees sylintereihin öljyä kun piti seistä vaan hetki...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01