Kuskin puolen pyyhin jäi käteen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Kuskin puolen pyyhin jäi käteen

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Tänään se sitten tapahtui 20vuotiaalle kybälle.
Pyyhkimen sulka runkoineen jäi käteen. Booriakseli mennyt tietysti poikki.
Irrotin mekanismin pellin alta ja totesin, ettei korjattavaa ole.
Mistä uusi mekanismi? Onko romis ainoa vaihtoehto?
Apparin puoli ok, eli vain kuskin puolen mekanismi tarvitaan.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

heikosti löysin haku-toiminnolla tästä aiheesta. mitkä on yleisimmät viat että satkun pyyhin "kuolee", booritko siinä useimmiten menee? mikä on edullisin lääke? mitä pitää purkaa/vaihtaa, työn vaativuusaste? voimankäytön tarve?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mikäli satkun pyyhkijän mekanismia tarvitaan , löytyy minulta niitä.
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

"se sitten tapahtui 20vuotiaalle kybälle"

oisko nooppa kyseessä?
saab 99 -83 GL"S"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

[quote="lucaf"]mitkä on yleisimmät viat että satkun pyyhin "kuolee", booritko siinä useimmiten menee?/quote]
Jos ei ole boorit, niin sitten vaan yksinkertaisesti moottorilta tuleva linkkivipu irronnut pyyhkijän varren akselilta. Yksinkertaisimmillaan saattaisi riittää painaa nivel takaisin paikalleen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Satkun pyyhkijäkoneistossa on semmonen vaijeri, joka voi vanhemmiten lipsahtaa paikoiltaan. Koko hoito muuten lähtee melko iisisti irti moottoreineen päivineen. 0maan 900i:hin pitäisi vaihtaa jo tallissa odottava napakampi koneisto. Vanhassa pyyhkijät huitoo hyvällä luistolla ollessaan ikkunan tiivisteiden päälle asti...

Sitten takaisin 99/90 vehkeisiin. 99:ssä pyyhkijöissä välystä. Liikerata suppenee, jos sulat "pitää" liian hyvin. Sopivalla sadesäällä sulat tekee paljon laajempia liikkeitä. Missä tuo välys voisi olla? Koneisto vaan mennyt väljäksi vai?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:99:ssä pyyhkijöissä välystä. Liikerata suppenee, jos sulat "pitää" liian hyvin. Sopivalla sadesäällä sulat tekee paljon laajempia liikkeitä. Missä tuo välys voisi olla? Koneisto vaan mennyt väljäksi vai?
99:ssä välys ei kai oikein voi olla muualla kuin pyyhkijävarsien juuren akseliholkissa tai akselin päässä olevassa rattaassa, jota moottorin liikuttama hammastanko liikuttaa edestakaisin. Lienee sentyyppistä kulumavikaa, että ainoa mahdollinen korjaus on vaihtaa tuoreempi hammastankopaketti. Moottorin päässä tuskin vika on, siellä on vain iso epäkeskopyörä. Moottorin päittäisvälyksen voisi ehkä tarkistaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jus kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:99:ssä pyyhkijöissä välystä. Liikerata suppenee, jos sulat "pitää" liian hyvin. Sopivalla sadesäällä sulat tekee paljon laajempia liikkeitä. Missä tuo välys voisi olla? Koneisto vaan mennyt väljäksi vai?
99:ssä välys ei kai oikein voi olla muualla kuin pyyhkijävarsien juuren akseliholkissa tai akselin päässä olevassa rattaassa, jota moottorin liikuttama hammastanko liikuttaa edestakaisin. Lienee sentyyppistä kulumavikaa, että ainoa mahdollinen korjaus on vaihtaa tuoreempi hammastankopaketti. Moottorin päässä tuskin vika on, siellä on vain iso epäkeskopyörä. Moottorin päittäisvälyksen voisi ehkä tarkistaa.
Välys löytyi! Heiluttelin pyyhkijää ja kurkin konehuoneeseen, että missäs se moottori luuraa. Sittenpä se välys paljastuikin! Koko moottori heiluu kiinnikkeessään, joka on metallipanta kumisella vaimennuksella. Kumi näyttäisi aika kovettuneelta ja moottori heiluu tuon pannan sisällä yllättävän paljon. Useita millejä. Katsotaan, josko saisin välystä pienemmäksi vaihtamalla uutta kumia sinne väliin. ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin