Outoa kolinaa 99 vm 1984
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 76
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
- Paikkakunta: Oulu
Outoa kolinaa 99 vm 1984
Ajoa ennen ääniä noin 2 kilometriä, sitten aivan kuin ois katsastusmies paukuttanut koria alapuolelta, elikkä olisiko menossa vetoakselin nivel vai mitä muut ovat mieltä analyysistä, toisaalta onko ollut noissa 99 saabeissa jarrujen kanssa jotain ongelmaa josta tuo kolina johtuisi on pari päivää ollut laahaavaa ääntä jarruista, ja mikä olisi ensiapu?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 76
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
- Paikkakunta: Oulu
tuntuisi olevan
Kuskin puoleinen etunen josta tuo tulee, siis tasaisellakin vedolla alkaa kolluuttamaan, aiemmin ollut semmoista sirklaavaa hiissausta, huomenna pitää tunkata tuo auto ylös ja katella nuo jarrulevyt, oikealla puolella oli levyjä noin 8 mm jäljellä, oli vaan niin pimeä ettei ehtinyt huonossa valossa enää tarkistaa kuskin puolta.
mun autoissa jos tuollainen paukutus alkaa kuulumaan, tarkoittaa yleensä sitä että olen unohtanut kiristää pyöränpultit
myös sirklaavaa hiissausta oli kerran, silloin ruostunut jarrukilpi oli taittunut ja kanitti jarrulevyä vasten
myös sirklaavaa hiissausta oli kerran, silloin ruostunut jarrukilpi oli taittunut ja kanitti jarrulevyä vasten
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 76
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
- Paikkakunta: Oulu
Taitaapa olla
Tuo kiinnijäänyt jarrukilpi lähimpänä oikeaa no huomenna käyn hakemassa uudet jarrupalat ja asentelen niin eiköhän lopu kolinat ja paukkeet, näin myöhaissyntyisenä saabistina kysynkin että onko tuo etujarrupalojen käyttö- ja käsijarruun vaihto kovakin homma, itsellä lähinnä kokemusta noista japanilaisista autoista aiemmin, ja onko ne kovasti jumissa kun alkaa asentamaan. ilmoittelen sit kun olen savotan saanut ohitte et loppuiko kolinat.
käsijarru toimii `74 mallia uudemmissa samoilla paloilla kuin käyttöjarru.
palojen vaihto ei paha homma ole kun tietää vaan joitain kikkoja.
esim. mäntien pyörittämisen sisään että jarrupalat mahtuvat paikalleen, tähän tarvitset erikoistyökalun.
satulan pintojen liikuttamiseen tarviit vasaraa, tällä saadaan lisää tilaa uusille paloille jotta ne mahtuvat paikalleen..
palojen vaihto ei paha homma ole kun tietää vaan joitain kikkoja.
esim. mäntien pyörittämisen sisään että jarrupalat mahtuvat paikalleen, tähän tarvitset erikoistyökalun.
satulan pintojen liikuttamiseen tarviit vasaraa, tällä saadaan lisää tilaa uusille paloille jotta ne mahtuvat paikalleen..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Ei ole kova homma jos palat on vaihdettu tai edes herkistetty viimeisen vuoden aikana, mutta muuten saattaa olla tiukassa pelkästään jarrupalojen sokan irrottaminen. Jos männät liikkuvat kelvollisesti, niin ei tuosta isompaa ongelmaa tule. Toinen ääripää on sitten, että tuli iso ongelma eikä auto ajokunnossa.saabisti69 kirjoitti:näin myöhaissyntyisenä saabistina kysynkin että onko tuo etujarrupalojen käyttö- ja käsijarruun vaihto kovakin homma
Täältä voi lukea runsaasti ohjeita ennen kuin ryhdyt hommaan:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 285#127285
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hankaluudet jos jarrut/osat ovat jumissa:
* u-sangan irroittaminen hankalaa, voi yrittää takapuolelta naputella tuurnalla, käytä crc:tä, kampeaminen isolla vipuvarrella vuorotellen kummaltakin puolella, vaarana hajota jarrusatulan korvake! kannattaa ostaa valmiiksi uusi asennussarja (muutama euro) jonka mukana tulee uusi u-sanka, jos vanha on huono ja ruostunut turvoksiin
* ulomman jarrupalan kaulusta ei saa vedettyä ulos kun toisiomäntä jumissa. piiiiitkä vipuvarsi ja hyvät työkalut on kova sana, ärräpäillä rikkoo vain kätensä
* männänpyörittämistyökalu ei istu kunnolla mäntään, vaikea pyörittää. kannattaa tukevalla talttapäämeisselillä tukea jarrutyökalua siellä männässsä toisella kädellä ja toisella kädellä pyörittää
* joskus meinannut käydä myös sellainen moka että kaulusta vetäessä ykkösmännän on antanut tulla niin ulos ettei männänpyörittämistyökalu mahdu enää väliin. mikäs silloin neuvoksi?
mulla kun noita vanhoja ysiysejä on käynyt pihassa yksi jos toinenkin, niin joskus on käynyt niin että on joutunut laittamaan takaisin vanhat jarrupalat (tai joku käytetty jossa on karvan verran enempi pintaa) kun männät on olleet niin jumissa ettei niitä saa avattua uusille jarrupaloille.
* u-sangan irroittaminen hankalaa, voi yrittää takapuolelta naputella tuurnalla, käytä crc:tä, kampeaminen isolla vipuvarrella vuorotellen kummaltakin puolella, vaarana hajota jarrusatulan korvake! kannattaa ostaa valmiiksi uusi asennussarja (muutama euro) jonka mukana tulee uusi u-sanka, jos vanha on huono ja ruostunut turvoksiin
* ulomman jarrupalan kaulusta ei saa vedettyä ulos kun toisiomäntä jumissa. piiiiitkä vipuvarsi ja hyvät työkalut on kova sana, ärräpäillä rikkoo vain kätensä
* männänpyörittämistyökalu ei istu kunnolla mäntään, vaikea pyörittää. kannattaa tukevalla talttapäämeisselillä tukea jarrutyökalua siellä männässsä toisella kädellä ja toisella kädellä pyörittää
* joskus meinannut käydä myös sellainen moka että kaulusta vetäessä ykkösmännän on antanut tulla niin ulos ettei männänpyörittämistyökalu mahdu enää väliin. mikäs silloin neuvoksi?
mulla kun noita vanhoja ysiysejä on käynyt pihassa yksi jos toinenkin, niin joskus on käynyt niin että on joutunut laittamaan takaisin vanhat jarrupalat (tai joku käytetty jossa on karvan verran enempi pintaa) kun männät on olleet niin jumissa ettei niitä saa avattua uusille jarrupaloille.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 76
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
- Paikkakunta: Oulu
Jo loppu kolinat ja paukkeet
Vaihdoin nuo palat ja paukutus ja kolinat meni sen siliän tien, aika simppeli homma aikaa meni tunti kun oli kunnon työkalut, kiitti kaikille jotka antoivat vinkkejä jarrupalojen vaihtoon sekä äänien paikallistamiseen 
