Outoa kolinaa 99 vm 1984

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabisti69
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
Paikkakunta: Oulu

Outoa kolinaa 99 vm 1984

Viesti Kirjoittaja saabisti69 »

Ajoa ennen ääniä noin 2 kilometriä, sitten aivan kuin ois katsastusmies paukuttanut koria alapuolelta, elikkä olisiko menossa vetoakselin nivel vai mitä muut ovat mieltä analyysistä, toisaalta onko ollut noissa 99 saabeissa jarrujen kanssa jotain ongelmaa josta tuo kolina johtuisi on pari päivää ollut laahaavaa ääntä jarruista, ja mikä olisi ensiapu?
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tuo koriin hakkaus voi olla joku liikkumaan pääsevä osa, esim. pakoputki.

99:ssä jarrut kolisee ylennsä pakilla jarrutettaessa..
laahaukseen ensiapuna on jarrumäntäntien jumppaaminen..

mistäpäin koria tuo kolina kuuluu??
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Meikäläisellä katsastusmies rummutti 99:ssä vasemmalle kääntyessä, ilmeisesti pakoputki, kun mitään muuta liikkuvaa tai rikkonaista ei löytynyt.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
saabisti69
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
Paikkakunta: Oulu

tuntuisi olevan

Viesti Kirjoittaja saabisti69 »

Kuskin puoleinen etunen josta tuo tulee, siis tasaisellakin vedolla alkaa kolluuttamaan, aiemmin ollut semmoista sirklaavaa hiissausta, huomenna pitää tunkata tuo auto ylös ja katella nuo jarrulevyt, oikealla puolella oli levyjä noin 8 mm jäljellä, oli vaan niin pimeä ettei ehtinyt huonossa valossa enää tarkistaa kuskin puolta.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mun autoissa jos tuollainen paukutus alkaa kuulumaan, tarkoittaa yleensä sitä että olen unohtanut kiristää pyöränpultit

myös sirklaavaa hiissausta oli kerran, silloin ruostunut jarrukilpi oli taittunut ja kanitti jarrulevyä vasten
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saabisti69
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
Paikkakunta: Oulu

Taitaapa olla

Viesti Kirjoittaja saabisti69 »

Tuo kiinnijäänyt jarrukilpi lähimpänä oikeaa no huomenna käyn hakemassa uudet jarrupalat ja asentelen niin eiköhän lopu kolinat ja paukkeet, näin myöhaissyntyisenä saabistina kysynkin että onko tuo etujarrupalojen käyttö- ja käsijarruun vaihto kovakin homma, itsellä lähinnä kokemusta noista japanilaisista autoista aiemmin, ja onko ne kovasti jumissa kun alkaa asentamaan. ilmoittelen sit kun olen savotan saanut ohitte et loppuiko kolinat.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

käsijarru toimii `74 mallia uudemmissa samoilla paloilla kuin käyttöjarru.

palojen vaihto ei paha homma ole kun tietää vaan joitain kikkoja.

esim. mäntien pyörittämisen sisään että jarrupalat mahtuvat paikalleen, tähän tarvitset erikoistyökalun.

satulan pintojen liikuttamiseen tarviit vasaraa, tällä saadaan lisää tilaa uusille paloille jotta ne mahtuvat paikalleen..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

saabisti69 kirjoitti:näin myöhaissyntyisenä saabistina kysynkin että onko tuo etujarrupalojen käyttö- ja käsijarruun vaihto kovakin homma
Ei ole kova homma jos palat on vaihdettu tai edes herkistetty viimeisen vuoden aikana, mutta muuten saattaa olla tiukassa pelkästään jarrupalojen sokan irrottaminen. Jos männät liikkuvat kelvollisesti, niin ei tuosta isompaa ongelmaa tule. Toinen ääripää on sitten, että tuli iso ongelma eikä auto ajokunnossa.

Täältä voi lukea runsaasti ohjeita ennen kuin ryhdyt hommaan:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 285#127285
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hankaluudet jos jarrut/osat ovat jumissa:

* u-sangan irroittaminen hankalaa, voi yrittää takapuolelta naputella tuurnalla, käytä crc:tä, kampeaminen isolla vipuvarrella vuorotellen kummaltakin puolella, vaarana hajota jarrusatulan korvake! kannattaa ostaa valmiiksi uusi asennussarja (muutama euro) jonka mukana tulee uusi u-sanka, jos vanha on huono ja ruostunut turvoksiin
* ulomman jarrupalan kaulusta ei saa vedettyä ulos kun toisiomäntä jumissa. piiiiitkä vipuvarsi ja hyvät työkalut on kova sana, ärräpäillä rikkoo vain kätensä
* männänpyörittämistyökalu ei istu kunnolla mäntään, vaikea pyörittää. kannattaa tukevalla talttapäämeisselillä tukea jarrutyökalua siellä männässsä toisella kädellä ja toisella kädellä pyörittää
* joskus meinannut käydä myös sellainen moka että kaulusta vetäessä ykkösmännän on antanut tulla niin ulos ettei männänpyörittämistyökalu mahdu enää väliin. mikäs silloin neuvoksi?

mulla kun noita vanhoja ysiysejä on käynyt pihassa yksi jos toinenkin, niin joskus on käynyt niin että on joutunut laittamaan takaisin vanhat jarrupalat (tai joku käytetty jossa on karvan verran enempi pintaa) kun männät on olleet niin jumissa ettei niitä saa avattua uusille jarrupaloille.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saabisti69
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
Paikkakunta: Oulu

Jo loppu kolinat ja paukkeet

Viesti Kirjoittaja saabisti69 »

Vaihdoin nuo palat ja paukutus ja kolinat meni sen siliän tien, aika simppeli homma aikaa meni tunti kun oli kunnon työkalut, kiitti kaikille jotka antoivat vinkkejä jarrupalojen vaihtoon sekä äänien paikallistamiseen :D
Vastaa Viestiin