Joo elikkäs tässä vähän taustoja:
Auto 900 T8, Denson tulpat, Bougicordin kaikki piuhat, Bremin kansi ja pyörijä, sytytysosat n. 4kk vanhoja, paitsi puola wanha. Saabi käynnistyi lämpimänä heikosti ja suuttimien vaihto auttoi pulmaan. 2-3 kk ajoa ongelmitta, nyt kylmien kelien takia laitoin kylmäkäynnistyssuuttimen piuhan kiinni (ollut irti koska tein kokeiluja lisäbensasuuttimen käytöstä ja porailin kk-suuttimen reiän isommaksi ---> virtasi n. 600 ml/min, antaa vähän liikaa kylmäkäynnistyksessä) ja huomasin että aamulla aina kylmästartissa piti olla tarkkana, ettei kastu tulpat. Joskus kastu mutta lähti helposti kolmella käyntiin ja neljäs tuli mukaan kevyen kaasuttelun jälkeen.
Tänään:
Aamulla starttasin, sammu, joutu pyörittämään -----> sai liikaa, joten kaasu pohjaan ja starttia. Lähti käyntiin taas kolmella, mutta neljäs ei tullutkaan mukaan edes reilun koeajon jälkeen!. Siinä sitten ajattelin että yksi tulppa pimeni koska sai liikaa kaakkua. Rupesin irrottelemaan tulpanjohtoja yksitellen virranjakajan kannesta auton käydessä, jotta saisin selville mikä tulppa pimeni. Kun irrotin ykkössylinterin johdon, ei käynti muuttunut huonommaksi, joten selvä peli, ykköstulppa sökö. Kuitenkin ihmetyksekseni kun laitoin piuhaa takaisin kanteen, kohosi joutokäynti normaaliin kun johdon liitintä piti n. 2cm päässä kannen liittimestä ja välillä hyppi parin sentin kipinä!
Olin ihan wattafak ja kokeilin useaan otteeseen uudelleen; aina kun piuhanpää oli paikallaan tai yli 4cm päässä kannesta, kone kävi kolmella ja jos jätti sen hajuraon ja kipinä hyppi, kävi auto normaalisti. Kaikki kannen ja piuhojen liitinpinnat ovat kirkkaat, tulpat kevyessä mustassa noessa, paitsi ykkönen, joka oli hieman "kosteampi".
Summa summarum: onkohan vika vaan tulpassa vai tietääkö kukaan jonkun osan kettuilevan juuri tuolla tavalla? Kohta lähden hakemaan uusia tulppia ja kokeilen miten pelaa.
Erikoinen kipinäongelma
Erikoinen kipinäongelma
Saabismi iskee salakavalasti!
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
- Paikkakunta: IISALMI
käyntiongelma
Niin toi tulppien pimeneminen on tuttu ongelma tuolta 2-tahti puolelta moottorikelkoissa ym. Eli näkyy liika bensa pilaavan tulpan joskus nopeastikkin... tosin näkyy jotkut tulppa-merkit sietävän paremmin rikasta seosta



-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero