900:sen vakaajat?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Isolohko kirjoitti:Tutkailin vähän esitteiden pohjalta, milloin ja missä malleissa
kallistuksenvakaajia on ollut.

Mallivuosi 1991
900 Turbo 16 Aero/ 900 Turbo 16/ 900 S
900i16 (vain 3- ja 5-oviset mallit)
Tämä selittää jo paljon, 4d pappasedaneita kun ovat olleet ne joita on tullut tutkittua noista uudemmista :/

Pitää toisaalta varmaan ottaa huomioon että nyt kun uusimmatkin og900:t ovat jo 11v vanhoja jne niin joku edellisistä omistajistahan on voinut jo ehtiä asentamaan vakaajia tai poistamaan jopa.. (tai uutena otettu lisävarusteena jopa)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Mitäs noi yhteen sopivuudet vm84-88 ja sitten 88-93???
Kun eri jarrut ja navat sopivatko yhteen :?
Sopiiko esim 89 vuoden saabista peräisin olevat vakaajat 84:seen?
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Ransu kirjoitti:Mitäs noi yhteen sopivuudet vm84-88 ja sitten 88-93???
Kun eri jarrut ja navat sopivatko yhteen :?
Sopiiko esim 89 vuoden saabista peräisin olevat vakaajat 84:seen?

EPC ei ainakaan tunne eroa.
Pitäisi siis sopia.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

kms kirjoitti:olisko jollakulla, esim Saab Turbo luokassa ajavalla, ensikäden tietoa onko kallistuksentakaajasta :) käytännön hyötyä?
Esim. satunnaiseen rata-ajoon.

Toisinaan on nimittäin myös niin, että nopein kierrosaika voi vaatia vaikkapa taakse umpijäykän vakaajan ja edestä keppi kokonaan pois...
Mikä on Saabiin optimi varustus?
Eipä ole rata-ajosta kokemusta, ainakin normaalissa arkiajossa jo kaupunkiliikenteessä huomaa radikaalin eron alustassa. Kori ei yksinkertaisesti kallistele kurveissa. Ennen vakaajien asennusta (vakio jouset) silloin reilu 100kg painoisen isäukkoni autoon istahtaminen kallisti autoa huomattavasti, vakaajien asennuksen jälkeen auto ei kallistunut lisäpainosta. Yksi merkittävä ero tuli maantieajoon. Ohituksissa tien keskipolanteen ylityksessä auton kori ei kallistu puolelta toiselle juuri ollenkaan verrattuna entiseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Isäukolla -89 16v.iivari, 4 ovinen, on vakaajat. Kaiffarilla -89 16v.4D, on vakaajat,Projektiturbo 16v-90, on vakaajat. -87, 8v iivari, 2D special, on vakaajat. kukaan ei taida tajuta ostaa uuteen tomoon noita vakaajia. Taitaa olla jotain spesiaalipainoksia jos löytyy jostain kaasaritomosta. :lol: :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Isolohko kirjoitti:
Ransu kirjoitti:Mitäs noi yhteen sopivuudet vm84-88 ja sitten 88-93???
Kun eri jarrut ja navat sopivatko yhteen :?
Sopiiko esim 89 vuoden saabista peräisin olevat vakaajat 84:seen?

EPC ei ainakaan tunne eroa.
Pitäisi siis sopia.
Muuten kyllä, mutta -84:sta puuttuu etuvakaajien kiinnitysreikiä pari kappaletta, siis porailemaan joutuu ennenkuin sopii.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Vakaajat

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Minulla on -93 mallinen 900i 2,1 5d, ei CLASSIG ja siinä on vakaajat.
Sitten meillä oli kaksi -91 900i 2,0 4d GLE:tä, tai toinen on vieläkin, niissä sit taas ei ollu vakaajia. Varaosa-autona on -89 900i 16v 4d ja siinä on vakaajat. Sitten taas -87 900i 8v 4d ei ole vakaajia. -86 cd 900 T16 alle
en ole kurkkinut? Ja tuossa Aerossa on vakaajat tietenkin. Joo elikkä tässä mun jutussa on just niin kuin Isolohko kirjottaakin olleen
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Vakaajat

Viesti Kirjoittaja qaw »

tUrpoEinari kirjoitti:Minulla on -93 mallinen 900i 2,1 5d, ei CLASSIG ja siinä on vakaajat.
Sitten meillä oli kaksi -91 900i 2,0 4d GLE:tä, tai toinen on vieläkin, niissä sit taas ei ollu vakaajia. Varaosa-autona on -89 900i 16v 4d ja siinä on vakaajat. Sitten taas -87 900i 8v 4d ei ole vakaajia. -86 cd 900 T16 alle
en ole kurkkinut? Ja tuossa Aerossa on vakaajat tietenkin. Joo elikkä tässä mun jutussa on just niin kuin Isolohko kirjottaakin olleen
Jep eli ideana on että vuonna -89 2.0i 16v ei ollut mikään karvalakkimalli, mutta vuonna -91 se jo oli, kun 2.1 oli tullut mallistoon yläpuolelle.

-86 CD:stä tuskin vakaajia löytyy, ainakaan -85 T16 CD:ssä niitä ei ole, eikä reikiäkään etuvakaajan kiinnikkeille.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Vakaajat

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

qaw kirjoitti:
tUrpoEinari kirjoitti:Minulla on -93 mallinen 900i 2,1 5d, ei CLASSIG ja siinä on vakaajat.
Sitten meillä oli kaksi -91 900i 2,0 4d GLE:tä, tai toinen on vieläkin, niissä sit taas ei ollu vakaajia. Varaosa-autona on -89 900i 16v 4d ja siinä on vakaajat. Sitten taas -87 900i 8v 4d ei ole vakaajia. -86 cd 900 T16 alle
en ole kurkkinut? Ja tuossa Aerossa on vakaajat tietenkin. Joo elikkä tässä mun jutussa on just niin kuin Isolohko kirjottaakin olleen
Jep eli ideana on että vuonna -89 2.0i 16v ei ollut mikään karvalakkimalli, mutta vuonna -91 se jo oli, kun 2.1 oli tullut mallistoon yläpuolelle.

-86 CD:stä tuskin vakaajia löytyy, ainakaan -85 T16 CD:ssä niitä ei ole, eikä reikiäkään etuvakaajan kiinnikkeille.
Kävin kurkkimassa, kyllä -86 900 T16 CD:ssä on vakaajat alla. :D
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin