Se siitä tupliksesta sitten (vesipumppu kettuilee)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vauhtipyörää pyörittää se startti. Ja vauhtipyörä on kampiakselin kylessä kiinni siellä keulan päässä.

Edit-
Ja kampiakselia pitkin menee "tieto " tietysti sinne jakopäähän ,ja jos jakopäässä ei pyöri mikään niin ei ole kuin 2 vaihtoehtoa...
Alapyörän Kiilapoikki /rikki..
Kampiakseli poikki(tuskin on)
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

En osaa neuvoa mutta otan osaa. Tollaset jutut syö miestä kuin rotta gotleria.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Breadfan86 kirjoitti:Ja tämä apu/sivuakseli. Ketjun mukanako se sitten pyörii? Taitaa se sitten olla se kiila.

Kuinkas pitkälle tuota joutuu purkamaan, jotta pääsee käsiksi jakorattaisiin? Onnistuuko ihan tavalliselta sukankuluttajalta ja miten vittumainen nuo ketjun laahaimet ja kiristimet on asetella ym?

Edit: Ja kuinka kalliiksi koko homma tulee?

Edit2: Ja minulla ei ole mahdollisuuksia nostaa konetta pois. Onnistuuko, vaikka kone on autossa kiinni?
kyllähän se vituttaa, mutta jos näin on, että se kiila on hajalla niin kone ylös jakopäänkoppa irti..

kyllä tuo onnistuu kunhan hieman remonttitaitoa löytyy.
hyvät työkalut ja korjauskirja tekee jo paljon..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tässä selventävä kuva jakopään sisällöstä, merkkasin missä kiristin ja kampiakselin kejupyörä on:

Kuva
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

älä nyt hienoa 99:ä osiksi laita yhden kiilan takia..!

edit: ja voihan olla että se ei ole se kiila, vaan esim. ketju on niin löystynyt että hyppii hampailla tai katkennut..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900i kirjoitti:Tuollahan todettiin että vauhtipyörä pyörii?
Apu/sivuakseli paskana.
Eikös b- motissa apuakseli pyöritä vesipumppua ja jakajaa yms???? Ja jos ei bensaakaan tule niin??
no, lukihäiriö tuli, kun olin lukevinani, että bensaa tulee. Eipä siinä sitten mitään. Onkos jakopään alarattaassa kiila? Jos olis vaan kiila mennyt halki. Silloinhan se pyörii tyhjää. Itellä kokemusta, kun sorvista meni kiila halki. Uusi kiila vaan ja taas mennään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

otan osaa, tosi harmillista! mitenkäs se skenaario että jos kannentiiviste oli aiemmin jo mennyt ja moottoriöljyyn päässyt jäähdytysnestettä sekaan reilummin -> voitelu kadoksissa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

99 vaiva

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Breadfan86 kirjoitti:No itsepähän otin sen riskin silloin viikko sitten. Ei voi mitään, mutta mikä piru tämän ongelman on aiheuttanut. Myllyllä ei ole ajettu kuin 211tkm.
minä veikkaisin viaksi vesipumpun käyttöakselin katkeamista.kone keitti, ja leikkasi ,kiinni .b koneiden tyyppi vika. hanki h kone niitä löytyy tai hanki kunnostus kelpoinen b kone ,niitäkin löytyy minulta
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

gls kirjoitti:tuo bensapumppu viitaisi sivuakseliin.
paisarin paine taas kannentiivisteeseen, joka saattoi hajota kun ajoit autolla 15km lämmöt tapissa sillon joku viikko sitten..
Niin, kun näillä vanhoilla autoilla ajaminen on sellainen oma taiteenlajina :P
Ei niillä voi posuuttaa vaan kaasupohjassa kuin näillä uusilla. Vanhoissa pitää seurata lämpöjä tms...

t. Nimimerkki vanhan (-77) 99:n omistaja
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Breadfan86 kirjoitti: EDIT. Hyvä kuva. Ei kai tuo paha rasti olisi, jos vain saisi motin ylös. Ilmeisesti se tappi on kuitenkin tuossa ulkopuolella, ettei missää moottorin sisuksissa?
Vaan jos ei männätkään liiku (niinkö meinasit?) mutta vauhtipyörä pyörii, ei kai tuo silloin voi olla tuossa rattaassa/ketjussa vika? Oletko kokeillut käsin pyörittää konetta hihnapyörän pultista vai onnistuuko tuo edes B-koneessa? Tai pyöriikö hihnapyörä startilla pyörittäessä?
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Luca tuossa jo mainitsikin tämän kannentiivisteskenaarion.
Eli kysytäänpä ihan selvyyden vuoksi, miltä öljyt ja jäähdytinnesteet näyttävät?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

1 sylinteri yläkuolokohtaan, vauhtipyörästä merkki 0-kohtaan ja nokka-akselin viiva 1 nokkapukin viivan kans samalle kohdalle.
tällöin 1sylinterin mäntä on yläkuolokohdassa ja venat kiinni, eli oikein.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin