Turbon ennakosta / sytkästä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Turbon ennakosta / sytkästä

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Nonnii, rupee olee auto taas kulussa. Laimakin tuli, tosin pienen korvakkeen laiton jälkeen mutta kuitenkin.. no niin siis asiaan.
En tiedä syktistä mitään. Korvakuulolla laitoin virranjakan kiinni satkuun, tänään kun lampulla kattelin niin näytti n. 20o@~850 rpm, letku irti.
mikäs sen pitäisi olla, Ainakin tolla rupee tyhjäkäynti nousee kuumalla koneelle ~1200 rpm,

Kannattaako ohjearvoa laittaa? Vai kantsiiko vanhaa -84 T16 450tkm myllyä käyttää eri arvoilla.
Mitenkäs kun ainakin kaikissa rallipeleissä saa alaväännön/huipputehon suhdetta muutettua ennakolla. Meneekö käytännössäkin.

onkos pienempi lukema aikasempija vice versa.

nyt ainakin tuntuu et ei ois samaa potkua kun "vanhalla kannella", tiedä sitten onko perseessä mittaheitto :D .
Tnx
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ohjearvo on 16 astetta, mitä pienempi arvo niin sitä vähemmän ennakkoa.

Tuo potkun puute todennäköisesti johtuu siitä, että vakiokoneella alkaa nakuttamaan ahdoilla. Tai sitten nokista, jos laitoit ne mun kannessa olleet nokat (2.1 vaparin nokat)? Niillähän tulee alavääntöä lisää, ja vielä yhdistettynä tuohon isompaan ennakkoon on alavääntöä suhteellisen paljon mutta ahdoilla ja isoilla kierroksilla taas ei välttämättä niin paljoa voimaa (jos meinaa nakuttaa ja APC ei anna yhtäpaljoa ahtoa, ja vaparin imunokka on "löysempi"). Silloinhan ei niin isoa "potkua" tunnu, kun ei yhtäkkisesti tule paljon lisää vääntöä..

Yleisesti ottaen mitä enemmän ennakkoa, niin sitä enemmän tehoa. Nakutus kuitenkin rajoittaa isoimman mahdollisen ennakon, ja turbovehkeessä joutuukin ahdoilla myöhästämään ettei ala nakuttamaan. Yksi vaihtoehtohan on lisätä tuota perusennakkoa mutta modata sitä painekelloa jakajan kyljessä niin että se myöhäistää enempi ahdoilla jolloin ennakko ahdot päällä pysyy kuitenkin samana. Alavääntö lisääntyy, ja 98:lla ei varmasti herkästi nakuta alipaineilla vaikka ennakkoa olisi enemmän kuin vakio.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin