Ruostesuojausta OG900:een

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sami
"Hölösuu"

Ruostesuojausta OG900:een

Viesti Kirjoittaja Sami »

Nyt on sitten tänne asti päästy:

Auton kanssa telmiessä on tullut katsottua jos jonnekkin ja hämmästeltyä, että nykyinen auto on harvinaisen ehjä ja jopa harmittavan hyvin säilynyt jokapaikasta. Vetaritunnelit ehjät, takapenkkien alta ehjää, ovet ehjät yms. Varmasti kuitenkin jostakin ruostetta löytyy ja kesällä kävin kaikki alkavat pintaruosteet takakontin alta ja muista perinteisistä paikoista läpi, mutta silti sen verran siisti auto on, että elämä muuttuu taas hankalammaksi:

Tein päätöksen, että ryhdyn käyttämään oikeita ruosteenesto aineita. Aikaisemmin käytin teräketjuöljyjä ja perusteena oli se, että autot oli sen verran kehnoja jo muutenkin, ettei niihin viitsinyt mitään sen kummempia tehdä ja teräketjuöljy toimii tai ainakin hidastaa ruostumista siinä tapauksessa. Vastaavassa kunnossa olevien autojen kanssa suosisin vieläkin teräketjuöljyä, mutta tän nykyisen kunto pisti minut miettimään noita oikeita ratkaisuja.

Alustavasti olen harkinnut vieväni auton tähän firmaan: http://www.korihuolto.fi/index.html

Onko kenelläkään kokemusta tästä firmasta? Vaikuttaako työvaiheiden kuvaus asialliselta?

Olisi myös mahdollisuus käyttää lämpimiä tiloja ja laitteita "tee se itse" toimenpiteitä varten. Onko itse tekeminen kannattavaa ja mitä aineita kannattaisi käyttää?
900T16
"Aero"

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Itse ainakin annan äänen omatoimiselle suojaukselle. Sottaistahan se on, mutta siinä säästää kyllä pitkän pennin. Jos auton saa tarpeeksi korkealle, sujuu pohjan käsittely melko vaivattomasti. Kaikki kotelot + ovet kannattaa tietysti ruiskuttaa myös. Hallinosturi olisi kova sana, mutta tukevilla pukeillakin homma onnistuu.
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
smuurine
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja smuurine »

Mä käytin japaninjalaisen käyttöauton siellä suojauksessa vuos takaperin. Liikkeen yleisilme ei ehkä kannusta viemään tuliterää autoa pajalle. Mulla jäi semmonen käsitys että alustan ja kotelon suojaukset olisi asiallisesti tehty. Ihmettelen etteivät tankin luukun sisäpuolelle mitään laittaneet. On kuitenkin perinteisesti aika vakiomesta. Pyysin erikseen vetämään korin sivuhelmoihin kanssa kiveniskumassaa, jottei pyöristä lentävät kivet turhaan kuluta maalipintaa. Tämä spraynä levitetty tuote ei ole pysynyt maalipinnassa vaan on lähtenyt lastuina irtoamaan. Mielestäni ei kovin kehuttava suoritus tältä osin. Toinen iso moite tulee auton luovutsesta. Mun nähden kolauttivat (ihan kunnolla) etuspoikan hallin kynnykseen kun peruuttivat autoa ulos. Kynnyksellä ja asvaltilla on hel#¤%in moinen korkeusero. Oli siinä vieressä joku lankun pätkä mitä ilmeisesti käyttävät, kun jaksavat. Näistä syistä johtuen pajan toiminnan voisi olettaa olevan ulkoasun mukaista...

Taitaa tommoset helmimestat ruostesuojaukseen olla aika kivenalla, ainakin tässä pääkaupunkiseudulla. Jossain Orimattilassa oli joku hemmetin hyväksi tekijäksi kehuttu firma, mut sen nimee en saa millään mieleeni. Jono sillä kaverilla ainakin oli pitkä. Taksatkaan ei halvimmasta päästä.

PS. Noilla ruostesuojausfirmoilla on eri aineet mitä yksityishenkilöt saa ostaa. Tiiä sitten onko ne oikeesti parempia... Ja sit noi vetarien tunnelit. Mobilin MP greasia käsi täyteen ja hieroo sitä REILUSTI noihin tunneleihin (semmonen muutaman sentin kerros) ja ei muuten ruostu!
900 T16 Aero -84
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joo, työkaverit sai minut vakuuttuneeksi, että hommaahan täytyy ehdottomasti yrittää itse. Muussa tapauksessa menee hukkaan kaikki auton kanssa valvotut yöt ja tumpeloinnit, koska tähänkin mennessä on kaikki tehty itse vaihtelevalla menestyksellä:)

Tälleen ehkä voin myös vähän soveltaa ja käyttää helposti tarkistettaviin paikkoihin tätä jo kauan käyttämääni teräketjuöljymenetelmää:

Takakontin pohja sisäpuolelta. Helppo tarkistaa ja tarvittaessa lisätä öljyä. Koteloihin sitten taas kotelosuoja-ainetta, kun niihin ei talven aikana ihan jokapäivä tule kurkattua. Samoin alustaan. Massauksen taidan jättää pois, koska tarkoitus olisi kuitenkin aika-ajoin talvenkin aikana tarkistella alustan tilannetta ja hoitaa suolat pois hankalista paikoista.

miltäs tämmöinen kuullostaa. Työnlaadustahan ei ole mitään takeita, mutta tähän mennessä on jo oppinut, että ekana vähän ajatellaan mitä tehdään ja sitten vasta ryhdytään tekemään.
smuurine
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja smuurine »

jos ite teet niin harkitse vakavasti tota MP greasia. Vetarien tunneleihin sopii todella hyvin ja muutenkin kohteisiin, joissa mekaaninen kuluminen on vähäistä. Ainoo miinus (toisaalta myös plussa) että pysyy aina "märkänä" ja kerää siksi pölyä ym. shittii.
900 T16 Aero -84
900i
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja 900i »

Smuurine kirjoitti orimattilan suojaamosta.

Jos kiinnostaa jotakuta -->>

Yhteystiedot Järvi Pentti Ky
Pukkilantie 395, 16300 ORIMATTILA 03 7797244

Kuulemani mukaan on laadussa täysin tinkimätön. Pitkään palvellut..
Dinitrol asema.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
petteri75
"Hölösuu"

Stop Rust

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Jos Helsinkiin asti matka vie, niin:
Stop Rust Oy Kyläsaarenkatu 7 00580

Aero kävi tuolla parisen vuotta sitten ja työnjälki tyydytti ainakin itseäni - ainetta oli kaikkialla minne itsekin sitä olisin keksinyt laittaa ja sitä oli riittävästi. Hinta oli 480€ (900 T16 Aero -90), eli ei halpaa mutta ei ainakaan tarvitse aihetta miettiä enää.
Vastaa Viestiin