Johtuisko keleistä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Johtuisko keleistä?

Viesti Kirjoittaja esko »

Ihmetellen taas... Eilen auto meni tasaseen, ettei mitään. Tänään heti jälkeen 80km/h, täristää niin perkuleesti koko auto, rattia ei kyllä täristä. Oisko nyt suojakelien jälkeen jäätynyt vanteisiin tai johonkin ylimääräisiä "painotuksia"? Ei kyllä näy ihan maassa ollessa, vaikka kuin kuikuilis. Pitäs kai viedä nosturille, pelottaa että wunderbaumin kuminauha ei kauaa tällästä rynkytystä kestä:)
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

No, hei tuo wunderi oli (olevinaan) vitsi. Oon kyllä jo 36v. perheellinen. Että se niistä "harrastuksista". Pitäs päästä varmaan johonkin lämpöseen sulattelemaan. Säikäytti vaan, toivottavasti aiheetta.
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Mimmille vielä...

Viesti Kirjoittaja esko »

Kun tunnut olevan tosi hyvin perillä näistä saabin ominaisuuksista (vioista) osaisitko valaista hieman tohon jo ketjussa aiemmin kysymääni keskuslukitus ongelmaan? Mistä voi johtua että saabin piirikorteissa muka olisi miltei joka toisella "kylmäjuotoksia". Olisiko kolvit olleet vaikkapa 10- 15v. sitten kylmempiä saabin komponentti valmistajilla kuin muilla?. Silloinhan jäljet johtaisivat ihan eri sylttytehtaalle, kuin äkkiseltään haluaisi uskoa.
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Juotokset

Viesti Kirjoittaja esko »

Näin se varmaan käytännössä menee. Se vaan on hienoa, että moneen (kaikkiin) ongelmiin täältä saa yleensä asialliset neuvot. Ei muuta kun hyvää viikonloppua vaan kaikille "harrastusten" parissa.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mimmi kirjoitti:Ei ole kylmäjuotoksia sen enempää kuin muillakaan merkeillä. Senverran on eroa, että Saabistit korjaavat itse tuollaiset ja niistä puhutaan julkisesti.
Niin, ja saabistit sitäpaitsi vielä jeesivät toisiaan, toisin kun erään japsimerkin foorumin käyttäjät joita olen seuraillut.

Eli, jos vika on saabissa ja piirilevyn kylmäjuotoksissa sekä asut joensuun lähistöllä eikä tinaus itseltä onnistu niin asialla saa vaivata minua.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kylmäjuotokset voi syntyä tietenkin tinausvirheen takia, mutta yleensä tuollaiset teollisesti valmistetut piirikortit tinataan sellaisella tekniikalla, jossa kylmäjuotoksia ei pitäisi syntyä.

Tärinä ja lämpötilanvaihtelut on yksi selkeä kylmäjuotosten syy. Komponenttien lämpötilavaihtelut voivat muuttaa komponentin mittoja ja se eläessään vääntelee juotospinnejä, kunnes tinaus pettää. Kylmäjuotoksia löytyy muualtakin, olen korjannut automankankin, jossa oli kylmäjuotos. Niitä vikoja on televisioissa ja muissakin kodinelektroniikkalaitteissa.

Luulenpa että vähitellen nuo autoelektroniikan todelliset viat alkaa paljastumaan ja harrastelijat alkaa päästä jyvälle missä viat ovat. Uskallanpa väittää että rikkoutuneiden ruiskuohjausyksiköidenkin korjaaminen on mahdollista. Komponentit ikääntyy ja rikkoutuvat. Onhan nykyisin tietokoneidenkin emolevyissä kondensaattorivikoja, joita harrastelijat korjaa tinaamalla levylle uudet kondensaattorit. Kuivunut kondensaattori kuulostaisi hyvinkin todennäköiseltä vialta, jos auton ruiskuboksi lopettaa toimintansa ilman mitään mekaanista vikaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:Uskallanpa väittää että rikkoutuneiden ruiskuohjausyksiköidenkin korjaaminen on mahdollista.
Kyllä on. Kaverilla on Opel AsconaGT (pakko kirjoittaa tuo Opel kokonaan, sensuroimatta, on se GT sen verran hyvä kulkuneuvo). Kuitenkin, asiaan. Kaverin Ascona nyki ja pätki, sammuili ihme paikkoihin kaikilla moottorin lämpötila ja -kierrosalueilla. Sitä tutkittiin välistä vaikka ja mistä. Loppujen lopuksi vikalöytyi siitä Boschin Motronicista, siellä hanttarin puolen kick-panelissa, kuten OGsatasessa. Ruiskuboxin liitin oli hapettunut, yleismittarilla piipatessa muutamassa pinnissä oli kylmäjuotos. Ei muuta hyvä puhdistus, liittimen pinnien uudelleen juotos ja kiinni tulevan liittimen puhdistus. Lopputuloksena auto rupes rokkaan siihen malliin, että oltiin tyytyväisiä :lol: Paremmin ku ostettaessa. Ja kaveri otti ja osti siihen vielä GT:n oman pakoputken, tietenkin "kivijalka_liikkeestä", niin johan rupes sounditkin oleen kohdallaan.

P.S. Voin omasta kokemuksesta sanoa, että Opel AsconaGT on Opelin ensimmäinen ja viimeinen auto. Kaverikin on todennut saman moneen kertaan, selviltäpäinkin. Paras mitä on käynyt, niin kaveri kävi koeajamassa sen uuden Vectran. Viimeisen päälle Opel-miehenä tuntema kaveri loppujen lopuksi haukkui uuden Vectran alimpaan ***vettiin, vaikka sen piti olla "niin_hyvä_auto_että" :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Tuo paikka missä lukituksen boxi sijaitsee, on varmaan aika epäedullinen sähköisille komponenteille. Talvella on joko pakkasella jäässä ,sitten kuumassa tai/jai "höyrysaunassa", kun matoilta nousee kosteus. Toisaalta missäs sitten parempi paikka olisi. Pitää ottaa alkuviikosta boxi pois ja ruveta tinailemaan. Toivottasti en pilaa koko kapinetta. Sen tietysti huomaa viimeistään sitten kun "esko" rupeaa kyselemään joutavia boxeja"(halvalla) :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käsittääkseni tarvikekeskulukkojen releitä saa jollain parilla kympillä (euroja), joten ei kannata menettää hermojaan sen orggiksen kanssa, vaan marssia autovaraosaliikkeeseen. Johdot joudut tietysti soveltamaan, kun liitin ei ole sama.
Vastaa Viestiin