Veneen kaksitahtibensat ruiskusaabiin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Veneen kaksitahtibensat ruiskusaabiin?

Viesti Kirjoittaja oju »

Hei!

Aiempina vuosina on syksyisin veneen ylijäämäbensat poltettu ympäristöystävällisesti :oops: kaverin kaasariysisatasessa. Nyt mietin tulisiko ruiskusaabin (-87) kanssa ongelmia jos bensassa olisi hieman öljyä seassa. Tietenkään sitä ei kerralla kipattaisi joukkoon vaan vähäisen esim. 1/4 jolloin seossuhde oli jotain 0,5% luokkaa. Veneesä on 98 oktaanista, autossa 95. Lähinnä suuttimet ja suodattimet mietityttävät, koneen käynti tuosta tuskin merkittävästi heikkenee.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Suosittelen, että poltat ennemmin pappatunturissa, tai myyt naapurin pojille mopohin, jossei itseltä tunturia tallista löydy. :)

Itse laitoin joskus satkun tankkiin (kaasari) vanhoja aineita (joiden seassa tosin oli muutakin kuin öljyä) ja siihen loppui auton menohalut. Karstaahan tuollaisesta sotkusta tulee.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

i8 kaks'tahtari?

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

K-Jet suorastaan tykkää, että menoveden lisukkeena olisi silloin tällöin loraus 2-tahtiöljyä. Suuttimet toimivat iloisemmin ja tuskin siitä muutenkaan suurempaa haittaa on. Oikein kun kuvitteli vanhalla -86 i8 satkulla ajellessa niin voi väittää autoa nöyremmäksi ja tottelevaisemmaksi tahtiöljykäsittelyn jälkeen.

teevee P:n Vee
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Olen samaa mieltä tuosta kaksitahtiöljyn sopivuudesta K-jettiin. Oma kulkine on ollut jotenkin aina miellyttävämmin toimiva tuollaisen öljykäsittelyn jälkeen.

Pumppu ainakin tuosta käsittelystä tykkää ja määränjakaja.
#1890
TVS
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Helmi 21, 2004 20:32
Paikkakunta: Mänttä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVS »

Myös positiivisiä kokemuksia, toi keljujetti(tm) alkoi pelaamaan vähemmän heikosti puolilämpösenä kun heitti ennen tankkausta (pohjattomaan) tankkiin jonku desin verta 2t öljyä.
Patarauta on påp.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä tässä on vinha perä. Itsekin olen voidellut tuota mekaanista k-jetronic ruiskua silloin tällöin kakstahtibensalla. Hyvin pelittää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kysymys sitten, että kannattaako laittaa ilmajäähdytteisen vai neste vehkeen öljyä sekaan?
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Itse olen poltellut kaikenlaisia ylijäämäbensoja ruohonleikkurin tankissa. Ja B&S:han käy kaikilla kevytmaitoa ärhäkämmillä aineilla... 8)

Mutta kyllä joskus tulee K-Jettiä voideltua lorauksella 2-T -öljyä.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Vai näin, että ruisku tykkää moponbensasta, pitäisiköhän kaataa viimevuotiset moottorisahanbensat tankkiin, kun ei noilla enää saha käynnisty, naapurin mopo hyrisi kyllä. :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

EDIT: sama viesti kolmesti
Viimeksi muokannut Svc, Ke Marras 09, 2005 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

EDIT: sama viesti kolmesti
Viimeksi muokannut Svc, Ke Marras 09, 2005 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Vanhaa bensaa ei kannata kaataa tankkiin sellaisenaan vaan sekoittaa suunnilleen vastaavaan määrään tuoretta bensaa.
Bensasta tahtoo vuoden mittaan haihtua osa kevyimmistä jakeista, jolloin mm. käynnistyminen vaikeutuu varsinkin talvella.
Jos tulee käyntihäiriöitä, lisätään tuoretta bensaa.

Bensan säilömiseen löytyy tarvikeliikkeistä aineita, joka ilmeisesti vähentää haihtumista. Googleen hauksi Fuel stabilizer.
Kannattaa käyttää myös autoissa talvisäilytyksen aikana.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

Mä imutin veneestä bensat (veden erottajan läpi) ja ajoin 9-5 aerolla pois kuleksimasta. tosin oli aivan "raakaa" 95 oktaanista..
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kattihan siitä oljystä ei ainakaan suuremmissa määrin tykkää....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Onneksi harvassa K-jetissä on katti.
Tähän mennessä olen suomiautoista tavannut katti-K-jettejä vain Audeissa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin