Alustan parannusta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Alustan parannusta

Viesti Kirjoittaja iku »

Nyt meni hermot tuon satkun vetelevän, keinuvan ja pehmeän alustan kanssa. :evil: Kävin Motonetissä ostoksilla ja auto menee viikonloppuna hovikorjaajalle remonttiin. Listalla olisi seuraavat asiat tällä kertaa:
- Iskarit joka nurkkaan (Sachs advantage eteen ja Boge turbo taakse)
- Madallussarja (Lesjöfors)
- Reaktiotankojen puslat
- Panhard-tangon puslat
- Taakse alatukivarsien puslat

Jollei meno rauhoitu noilla, niin sitten käydään etupään puslien kimppuun. Onko arvon raadilla olemassa hyviä neuvoja, mitä muita kohtia kannattaisi käydä läpi, jotta saisi jotain tolkkua tuohon ajettavuuteen? Tavoitteena ei ole saada huippujäykkää rata-alustaa, vaan sellainen, että 100-120km/h nopeuksissa kuski päättäisi auton kulkusuunnan eikä auto itse. :D Pyörien kulmat olisi varmaan syytä käydä tarkistuttamassa/säädättämässä madallussatsin asentamisen jälkeen?
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minun Aeroon tehtiin suunnilleen samalla reseptillä alustapäivitys, tosin myös takaiskarit on Sachs Advantaget ja kaikki taka-akseliston puslat uusittiin. Ei siitä liian jäykkä tule noilla iskareilla tule, melkein olisi pitänyt laittaa samantien Bilsteinit... Iskareiden yläkiinnityskohtien ruostetilanne kannattaa tarkistaa ja tukivarsien kiinnityspaikat, etenkin takaiskarien yläpäiden uusintaan kannattaa varautua... Etujousilautaset kannattaa myös uusia samalla. Enpä ole pyöränkulmia tuon madalluksen jälkeen säädättänyt, mutta eipä se haitaksi ole.

Eski
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Alustan parannusta

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

iku kirjoitti: - Iskarit joka nurkkaan (Sachs advantage eteen ja Boge turbo taakse)
Minä lähtisin noista iskareista liikkeelle. Puslia voi tutkia paikkoja vaantelemällä.
Mites onko tietoa jos on tehtaalla asennetut vakaatangot niin onko
jouset silti normaalit, eli samat autoissa jos ei ole alunperin vakaajia?
Meinaan vaan kun tuo mun -93 menee kun juna eikä hae.:oops:
Kaarreajokin on suht mukavaa. Niin ja Aero kansssa samoin. :oops:
Tuli myös mieleen, onko taka-akseli tai navat oikeassa asennossa?
Eli kuluuko renkaat ok? Aurauskulman ollessa väärä ei auto oikein mene vakaasti suoraan eli hakee reittiänsä.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Meni muuten väärinpäin vahingossa, nuo Boget olivat eteen ja Sachsit taakse. Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä katsoin, että ainakin reaktiotankojen puslat olivat aika lailla sököt. Ei nyt sentään päivä paistanut läpi, muttei paljoa puuttunutkaan. Aattelin, että nuo panhard-tangon ja alatukivarsien puslien vaihto menee menee siinä melkein samalla vaivalla, varsinkin kun sattuivat olemaan hyllyssä valmiina.

Renkaat kuluvat suht tasaisesti ja aurauskulmat tsekattiin viime talvena, joten ei siellä mitään kovin isoa vilppiä pitäisi niiden suhteen olla enää. Auraus oli aika lailla päin helv*ttiä kun auton ostin ja sitä oli yritetty kompensoida rengaspaineilla, kun kuskinpuolen eturenkaassa oli reilusti yli 3 bar. Renkailla ei ole vaikutusta, nyt on kolmannet eri renkaat tuon auton alla ja kaikilla se on ollut lähes yhtä levoton ajettava.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Boge ja Sachsit = sama iskari , sama tehdas , ainaski nykyään...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ne on ne reaktiotankojen puslat jotka menee ja "ohjaavat" autoa. Mutta ei siitä mitään pahaa tule, jos vaihtaa muitakin puslia. Omaan 900:een pitää jossain vaiheessa vaihtaa ne reaktiotankojen alemmat eli akselinpään puslat, kun ovat silmämääräisesti huonon näköiset mutta eivät kuitenkaan ohjaile autoa. Ne ylemmät kestää pidempään. 99:ssä oli hieman ohjauksen makua niillä puslilla ja ne onkin sitten vaihdettu.

Etupään puslista taitaa alatukivarren puslat mennä nopeampaa kuin ylätukivarsien. En ole veljeltä kysellyt miten ajettavuus muuttui, kun se vaihtoi omaan satkuunsa etupään puslia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin