Lucas-ilmamassamittariko sökö?
Lucas-ilmamassamittariko sökö?
Vanha uskollinen, OG900 -91 matalapaineturbokoneella, on alkanut kylmänä temppuilla: varsinkin ulkoa kosteasta käynnistettäessä, veto katkeaa kiihdytyksissä hiukan yli 2000kierroksen ja röpöttää. Koneen lämmittyä kunnolla kaikki viat poistuvat täydellisesti!
Mutta jos sammuttaa koneen puolilämpimänä, ei se lupaa usein ollenkaan käynnistyä. Nyt viimeksi sahasin liki akun tyhjäksi ja sitten aloin järjestyksessä nyppiä töpseleitä konehuoneesta irti: kun irroitin ilmamassamittarin johdon, kone lähti pörisemään kuin ei mitään olisi tapahtunut.
Voiko ko värkki hajota noin, eli kuumana toimii?
Pystyykö mittarin liittimestä tekemään yleismittarilla testausmittausta?
Vai onko vika siltikin jossain muualla?
Millä perusteella koneaivo ruiskii bensaa ilman ilmamassamittaria, kun auto tuntui kulkevan ihan kohtalaisesti.
Uskaltaako silti ajaa hätätilassakaan pitkää matkaa?
Mistä saisi uuden 5 AM Airflow meterin?
Mutta jos sammuttaa koneen puolilämpimänä, ei se lupaa usein ollenkaan käynnistyä. Nyt viimeksi sahasin liki akun tyhjäksi ja sitten aloin järjestyksessä nyppiä töpseleitä konehuoneesta irti: kun irroitin ilmamassamittarin johdon, kone lähti pörisemään kuin ei mitään olisi tapahtunut.
Voiko ko värkki hajota noin, eli kuumana toimii?
Pystyykö mittarin liittimestä tekemään yleismittarilla testausmittausta?
Vai onko vika siltikin jossain muualla?
Millä perusteella koneaivo ruiskii bensaa ilman ilmamassamittaria, kun auto tuntui kulkevan ihan kohtalaisesti.
Uskaltaako silti ajaa hätätilassakaan pitkää matkaa?
Mistä saisi uuden 5 AM Airflow meterin?
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
0400-864404
tuolta uusi.
palaako ce-valo? yleensä immu sen sytyttää jossei pelitä, ainakin silloin kun ilman töpseliä kokeilee. oireina minulla oli että sammui kylmänä ja kun jonkun aikaa kävi tyhjäkäyntiä niin ce syttyi ja kierrokset notkahti, joskun sammuikin.
mielestäni voi huoletta ajella ilman töpseliäkin, itse monta kuukautta ajelin, pensaa sillon taisi hiukan enemmän mennä kun menee pelkästään karttojen mukaan. katti on ainoa joka siinä saattaisi kärsiä.
tuolta uusi.
palaako ce-valo? yleensä immu sen sytyttää jossei pelitä, ainakin silloin kun ilman töpseliä kokeilee. oireina minulla oli että sammui kylmänä ja kun jonkun aikaa kävi tyhjäkäyntiä niin ce syttyi ja kierrokset notkahti, joskun sammuikin.
mielestäni voi huoletta ajella ilman töpseliäkin, itse monta kuukautta ajelin, pensaa sillon taisi hiukan enemmän mennä kun menee pelkästään karttojen mukaan. katti on ainoa joka siinä saattaisi kärsiä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Lämpöaikakytkin
Mahtasko kuitenkin tuo lämpöaikakytkin olla eka vaihtokohde, ainakin halvempi. ![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
edit:Oon tavallinen puusilmä, ei siinä ole lämpöaikakytkintä, vaan lämpötila-anturi. Olen pahoillanin.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
edit:Oon tavallinen puusilmä, ei siinä ole lämpöaikakytkintä, vaan lämpötila-anturi. Olen pahoillanin.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Viimeksi muokannut tUrpoEinari, Pe Helmi 24, 2006 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
CE-ei pala
Valo ei siis pala missään vaiheessa. Joskus olen "korjannut" nykimistä irroittamalla lamdan johdot, silloin valo palaa, mutta usein nykimisvika on poistunut. Kattia ei ole koska auto on vanhasta rakennettu.
Selvennykseksi "nykiminen" on lievä ilmaus: tosiasiassa veto katkeaa kuin kanan lento ja vain hivuttamalla saa kiihdytettyä 80 tauluun.
Se parintonnin kierrosraja, jolloin vika iskee, voinee viitata myös läpän asentoanturiin?
Joskus tuli mieleen johdotukset, jospa joku liitin on hapettunut?
Mikähän on sen lämpöaikakytkimen yleisin vikadiagnoosi?
Tuskin sentään puolilämpimän koneen totaalinen käynnistymättömättömyys? Eikö se anna vain lisää bensaa kylmään koneeseen?
Mikäs härveli se olikaan venttiilikannen etureunassa, lisäilmaventtiilikö? Eikö sekin ole aika vikaherkkä. Sen taisi voida ohittaa laittamalla letkut tukkoon?
Aina puhutaan imuilmavuodoista, sekin on mahdollista, taitaisi olla paras poistaa välijäähdytin kokeeksi. Se on aika kovia kokenut.
Mutta silti: kone käy kuumana täydellisesti.
Selvennykseksi "nykiminen" on lievä ilmaus: tosiasiassa veto katkeaa kuin kanan lento ja vain hivuttamalla saa kiihdytettyä 80 tauluun.
Se parintonnin kierrosraja, jolloin vika iskee, voinee viitata myös läpän asentoanturiin?
Joskus tuli mieleen johdotukset, jospa joku liitin on hapettunut?
Mikähän on sen lämpöaikakytkimen yleisin vikadiagnoosi?
Tuskin sentään puolilämpimän koneen totaalinen käynnistymättömättömyys? Eikö se anna vain lisää bensaa kylmään koneeseen?
Mikäs härveli se olikaan venttiilikannen etureunassa, lisäilmaventtiilikö? Eikö sekin ole aika vikaherkkä. Sen taisi voida ohittaa laittamalla letkut tukkoon?
Aina puhutaan imuilmavuodoista, sekin on mahdollista, taitaisi olla paras poistaa välijäähdytin kokeeksi. Se on aika kovia kokenut.
Mutta silti: kone käy kuumana täydellisesti.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Hyvä kysymys. Täytyy tunnustaa tyhmyytensä: tarkoitat siis ahtopainetta, mutta mikä mittaa paineen suuruutta? Eikö paine hoideta hukkaportilla? Ei ole APC:ta.
Eilen tein koeajon, 2km ja äkkiä talliin. Sinne pääsinkin, mutta onneksi vika oli aivan kuten kerroin (eli ei ole muuttunut). Ei käynnistynyt enää, hetken kävi ilman imm:a, mutta tyhjäkäynti puuttui ja sammahtamisen jälkeen ei enää millään konstilla hörähtänyt.
Voi olla että turhaan haen vikaa bensapuolelta, voihan sytkäkin olla rikki? Sahatessa kyllä pensa kulkee, ampumisesta päätellen!
Taisi mennä korjaamokeikaksi, harmi vain että auton arvo kaksinkertaistuu sillä reissulla?
Eilen tein koeajon, 2km ja äkkiä talliin. Sinne pääsinkin, mutta onneksi vika oli aivan kuten kerroin (eli ei ole muuttunut). Ei käynnistynyt enää, hetken kävi ilman imm:a, mutta tyhjäkäynti puuttui ja sammahtamisen jälkeen ei enää millään konstilla hörähtänyt.
Voi olla että turhaan haen vikaa bensapuolelta, voihan sytkäkin olla rikki? Sahatessa kyllä pensa kulkee, ampumisesta päätellen!
Taisi mennä korjaamokeikaksi, harmi vain että auton arvo kaksinkertaistuu sillä reissulla?
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Eikös toi lämpöaikakytkin ole K-jetin vermeitä, oikea olisi tuo SININEN.
Ennen korjaamokeikkaa kannattaa kyllä kokeilla.
LÄMPÖTILA-ANTURI SAAB 900 79--93
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
900 Mittarille. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3014 4.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . 37-3128 9.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
i/Turbo Bosch-lämpöaikakytkin jos 0280130217 (ei 16V). . . 37-3588 49.90 ???
Vihje: lämpöaikakytkin on kylmäkäynnistyksen rikastinanturi
Uutenahan toi ilmamassamittari maksaa hunajaa, käytettynäkin kohtuu paljon.
Jossei keltään löydy lähempää testattavaksi niin ei paimioonkaan tule kuin sata kilsaa. Mutta ekaks kannattaa vaihtaa toi anturi.
Ennen korjaamokeikkaa kannattaa kyllä kokeilla.
LÄMPÖTILA-ANTURI SAAB 900 79--93
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
900 Mittarille. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3014 4.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . 37-3128 9.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
i/Turbo Bosch-lämpöaikakytkin jos 0280130217 (ei 16V). . . 37-3588 49.90 ???
Vihje: lämpöaikakytkin on kylmäkäynnistyksen rikastinanturi
Uutenahan toi ilmamassamittari maksaa hunajaa, käytettynäkin kohtuu paljon.
Jossei keltään löydy lähempää testattavaksi niin ei paimioonkaan tule kuin sata kilsaa. Mutta ekaks kannattaa vaihtaa toi anturi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Epäilen, että ei ole ilmavuoto. Omassa Turbossa oli nykimistä osakaasulla mutta ne poistui, kun vaihdoin seuraavia osia:
- jakajan kansi ja pyörijä
- jakajan "alipaineletku"
- puolanjohto, tulpanjohdot ja tulpat
- ylipainekatkaisijan ja by-passin letkut (eipä näillä tainnut olla mitään osaa eikä arpaa nykimiseen mutta vaihdoinpa nekin)
Voisin veikata sitä lämpöaikakytkintä vai oliko se lämpötila-anturia. Immusta en osaa sanoa mitään. Tyhjäkäyntimoottori yleensä paskottuessaan aiheuttaa seilaavaa tyhjäkäyntiä, korkeaa tyhjäkäyntiä tai sitä, että tyhjäkäynti tippuu moottorin ryntäytyksen jälkeen mutta nostaa kuitenkin kierrokset. Tyhjäkäyntimoottorin voi putsata esim. Bräckleenillä (siis sillä jarrupuhdistusaineella) ja hammasharjalla.
Itsellä on sekin edessä, kun toisinaan kiihdyttäessä tiputtaa kierrokset. Niin ja ennen kuin nuo yo. listan osat oli vaihdettu Turbo saattoi kiihdytyksissä jopa sammua.
- jakajan kansi ja pyörijä
- jakajan "alipaineletku"
- puolanjohto, tulpanjohdot ja tulpat
- ylipainekatkaisijan ja by-passin letkut (eipä näillä tainnut olla mitään osaa eikä arpaa nykimiseen mutta vaihdoinpa nekin)
Voisin veikata sitä lämpöaikakytkintä vai oliko se lämpötila-anturia. Immusta en osaa sanoa mitään. Tyhjäkäyntimoottori yleensä paskottuessaan aiheuttaa seilaavaa tyhjäkäyntiä, korkeaa tyhjäkäyntiä tai sitä, että tyhjäkäynti tippuu moottorin ryntäytyksen jälkeen mutta nostaa kuitenkin kierrokset. Tyhjäkäyntimoottorin voi putsata esim. Bräckleenillä (siis sillä jarrupuhdistusaineella) ja hammasharjalla.
Itsellä on sekin edessä, kun toisinaan kiihdyttäessä tiputtaa kierrokset. Niin ja ennen kuin nuo yo. listan osat oli vaihdettu Turbo saattoi kiihdytyksissä jopa sammua.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kiersin Huittisten korjaamoita, joka paikassa naureskeltiin Lucakselle! Pika-apuna ostin sen lämpöaika-kytkimen, 21e, Boschin osa kuulemma sopii Luukakseenkin?
Räpläsin läpän asentoanturia ym. ja vaihdoi sen anturin.
Koeajo tuskin antoi oikeaa kuvaa, moottori kun oli lämmin. Mutta ei auto mitenkään huonommaksi ainakaan tullut. Tyhjäkäynti kyllä jostain syystä nousi 1100 kierrokseen. Kun litistää sen "tyhjäkäyntimoottorin" letkun, palaa tuttu matala tyhjäkäynti.
Huomenna täytyy tutkia virranjakajapuoli, en ole koskenutkaan siihen n. 100000km:iin!![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Räpläsin läpän asentoanturia ym. ja vaihdoi sen anturin.
Koeajo tuskin antoi oikeaa kuvaa, moottori kun oli lämmin. Mutta ei auto mitenkään huonommaksi ainakaan tullut. Tyhjäkäynti kyllä jostain syystä nousi 1100 kierrokseen. Kun litistää sen "tyhjäkäyntimoottorin" letkun, palaa tuttu matala tyhjäkäynti.
Huomenna täytyy tutkia virranjakajapuoli, en ole koskenutkaan siihen n. 100000km:iin!
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
no juu, eiköhän vika löytynyt tuossa!!!?AVO96_V6 kirjoitti: Huomenna täytyy tutkia virranjakajapuoli, en ole koskenutkaan siihen n. 100000km:iin!
kokeile myös toisella pääteasteella jos ei ala toimimaan, varsikin tarvike sellaisilla on ollut taipumusta sellaiseen että tiettyihin kierroksiin asti toimii...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Pakko kiittää vastauksista jo tässä vaiheessa!
Ja pakko koputtaa puuta... Kone ei ole nykinyt vielä ollenkaan lämpöaikakytkimen vaihdon jälkeen, toisaalta olen ajellut aika ahkerasti, eli kone ei ole välillä kylmänkosteaksi oikein päässytkään.
Avasin virranjakajan ja siellä oli liki hiekaksi luokiteltavaa purua ja kontaktit kunnon karstamöykyn peittämät. Ensihätään hain siihen uuden kannen.
Vielä yksi tentattava kohde on: miksi tyhjäkäynti on noussut reilusti yli tonniin? Ennen se oli oikeastaan liiankin alhainen, mutta ei ole tämäkään kiva. Jos vaikka joku rikastuspiiri olisi "päällä" jatkuvasti?
Mistä tyhjäkäyntiä kuuluu oikeaoppisesti säätää? Kiersin äsken läpän toppariruuvia hieman ja se auttoi kyllä.
Jos käyntihäiriö vielä uusii, taidan hehkuttaa lämmityspuhaltimella esim. sytytysyksikköä tai virranjakajaa, täyslämmin konehan on aina toiminut moitteetta.
Itse en tätä Lucaksen matalapainemoottoria kyllä haukkuisi, moottorin käyttöominaisuudet ovat ihan nykyaikaisella tasolla, maantiellä tarvitsee vain viitosvaihdetta, vääntö on kohdallaan.
Saksassa otti mittarin neula trippimittarintappiin helposti (n.215), kiihtyvyys 140-190 välillä tuntuu takapuolituntumalla ihan mukavalta! (En ole oikealla urheiluautolla kyllä ikinä ajellutkaan) Ainoa viritys oli katin poisto!
Ja pakko koputtaa puuta... Kone ei ole nykinyt vielä ollenkaan lämpöaikakytkimen vaihdon jälkeen, toisaalta olen ajellut aika ahkerasti, eli kone ei ole välillä kylmänkosteaksi oikein päässytkään.
Avasin virranjakajan ja siellä oli liki hiekaksi luokiteltavaa purua ja kontaktit kunnon karstamöykyn peittämät. Ensihätään hain siihen uuden kannen.
Vielä yksi tentattava kohde on: miksi tyhjäkäynti on noussut reilusti yli tonniin? Ennen se oli oikeastaan liiankin alhainen, mutta ei ole tämäkään kiva. Jos vaikka joku rikastuspiiri olisi "päällä" jatkuvasti?
Mistä tyhjäkäyntiä kuuluu oikeaoppisesti säätää? Kiersin äsken läpän toppariruuvia hieman ja se auttoi kyllä.
Jos käyntihäiriö vielä uusii, taidan hehkuttaa lämmityspuhaltimella esim. sytytysyksikköä tai virranjakajaa, täyslämmin konehan on aina toiminut moitteetta.
Itse en tätä Lucaksen matalapainemoottoria kyllä haukkuisi, moottorin käyttöominaisuudet ovat ihan nykyaikaisella tasolla, maantiellä tarvitsee vain viitosvaihdetta, vääntö on kohdallaan.
Saksassa otti mittarin neula trippimittarintappiin helposti (n.215), kiihtyvyys 140-190 välillä tuntuu takapuolituntumalla ihan mukavalta! (En ole oikealla urheiluautolla kyllä ikinä ajellutkaan) Ainoa viritys oli katin poisto!
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti: