Saab 900 kone käy viileänä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Vilma
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Marras 09, 2005 12:18

Saab 900 kone käy viileänä

Viesti Kirjoittaja Vilma »

Onkohan termostaatti juntturissa vai mikä kiikastaa? Lämmöt ei nouse lähellekkään puolta väliä. Bensaa kuluu yli 15 litraa satasella 8O ja nykimistä tuntuu pienillä kierroksilla. Jotenkin koko koneesta tuntuu puhti olevan pois, ainakin kenkää joutuu antamaan, että liikahtaa edes jonkin verran. Mistä moinen voisi johtua?Käyntiin lähtee eka startista ilman sahausta. Koneessa kilometrejä 250 tuhatta.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

mikä malli ?
Vilma
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Marras 09, 2005 12:18

Viesti Kirjoittaja Vilma »

8-venanen vm. 1988.Ei turboa eikä kattia yms.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

vaihda nyt ensiksi se termostaatti, ja katotaan sitte paremmin, josko se toimis... hinta... käytännössä ilmainen, ja laita samantien se kuumempi malli

ja kun vaihdat, niin voit varovasti varautua siihen, että se mukana tuleva tiivisterengas termon ympärillä ei pidä... pikkusen tiivisteliimaa väliin ja hyvä tulee.. tämä siis, jos on sattunu termostaatin koppa syöpyilemään..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mulla oli vähän samanlaisia oireita 900c -89, kun yli 16 vuotta vanha alipaineletku irtosi kesken ajon.

Letku irti kone sai liikaa ilmaa --> tyhjäkäynnistä tuli epätasaista ja tehot katos. Lämmötkin pysyi normaalia alempana.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Termari saabin varaosamyynnistä ja kannattaa tsekata virranjakajan alipainekellon kunto. Sen voi testata irroittamalla siihen menevän ilmaletkun imusarjasta ja koittamalla puhaltaa/imeä letkusta. Jos tuntuu vastusta, eli umpinaiselta, homma ok. Jos testin tekee koneen käydessä, moottorin kierrosluku muuttuu isommaksi imemällä letkusta. Jos taasen tuntuu, että saa hengitellä läpi siitä letkusta, silloin kalvo on rikki.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Termari.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mun 900i:stä oli termari rikki silloin, kun ostin sen. Ei sitä vikaa huomannut, kuin vasta -20 pakkasella, kun lämpöhanaa ei tarvinnutkaan enää kääntää pienemmälle. Kulutukseen se ei ainaskaan tuosta lämpimämmillä keleillä juurikaan havaittavasti vaikuttanut...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin