Kannen/vaihdelaatikon vaihto?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Kannen/vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Ajattelin tuossa vaihtaa kansipahvin (/kannen) tuohon 99:iin, kun sattuu olemaan ehostettu kansi nurkassa lojumassa ja entinen tihkuu jo lupaavasti nestettä ulospäin. Jospa vaikka edistyisi vaihtamaan vaihdelaatikonkin kerran laittelemaan innostutaan.
Seuraavanlaisia hommeleita tuli mieleeni:
Tuolla 99:ssä kiinniolevalla koneella (pitäisi olla) ajettu reilusti alle 250tkm ja muistelisin ettei sitä ole koskaan avattu.

-Uskaltaako kanteen laittaa jonkun muun kannen nokan ja nokkapukin+painimet? Onko noissa vm.-kohtaisia eroja (84-88 )?

-Mistä/minkä merkkistä kansipahvia (/tiivistesarjaa) kannattaa edes harkita?

-Kannattaako kansi vaihtaa koneen ollessa irrallaan/ onko tuossa jotain "need-to-know" hommeleita (ja tiedän, haku on keksitty...), meinasin yrittää venttiilvälysten säätöäkin samalla, saa nähdä mikä on lopputulos...

-Mitä kaikkia tiivisteitä/stefoja/laakereita kannattaa vaihtaa kun kerran paketti räjäytetään (kamp.aks.pään stefa? tms.)?

-Joudun ilmeisesti vaihtamaan nuo vetarikupit/mitkä onkaan laatikkoon, (tällä hetkellä joku loota joka vanhempaa mallia,isommilla tripodeilla?) tai vaihtoehtoisesti vetarit? Onnistuukos tuo noilla vetareiden vaihdolla (kun olisi tuo -87 900i purkua odottamassa, josta meinasin laatikon ja ehkäpä myös vetarit jos käy)?
Mikäli joudun vaihtamaan nuo kupit, olikos ne välilevyt laatikkokohtaisia?

Toivottavasti joku nyt ymmärtää mitä sepustin... ja mielellään on neuvomatta harhaan! :?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

-Mistä/minkä merkkistä kansipahvia (/tiivistesarjaa) kannattaa edes harkita?

-Kannattaako kansi vaihtaa koneen ollessa irrallaan/ onko tuossa jotain "need-to-know" hommeleita (ja tiedän, haku on keksitty...), meinasin yrittää venttiilvälysten säätöäkin samalla, saa nähdä mikä on lopputulos...

-Mitä kaikkia tiivisteitä/stefoja/laakereita kannattaa vaihtaa kun kerran paketti räjäytetään (kamp.aks.pään stefa? tms.)?
ihan perus tiivistesarjat(motonet) käy normi 99:iin

jos koneen meinaa muutenkin nostaa pois vaihdelaatikon vaihtoa varten, niin tottakai kansi kannattaa silloiin vaihtaa irrallaan.
jos kuitenkin vaihdat kannen koneen ollessa autossa, niin tue moottori alapuolelta ennen kuin irroitat kannessa olevan moottorin kiinnikkeen.. :wink:

jos käytät laatikon irti, niin kannattaa samalla tarkastaa kiertokangenlaakerit ja runkolaakerit, jos ovat kuluneet punametallille niin menee väkisellä vaihtoon.

jos esim. kiertokangenlaakerit on ollut 250tkm paikallaan ja avaa koneen, niin uusiminen kannattaa, koska nuo ei maksa juuri mitään..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kannen/vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

gls kirjoitti: ihan perus tiivistesarjat(motonet) käy normi 99:iin

jos koneen meinaa muutenkin nostaa pois vaihdelaatikon vaihtoa varten, niin tottakai kansi kannattaa silloiin vaihtaa irrallaan.
jos kuitenkin vaihdat kannen koneen ollessa autossa, niin tue moottori alapuolelta ennen kuin irroitat kannessa olevan moottorin kiinnikkeen.. Wink

jos käytät laatikon irti, niin kannattaa samalla tarkastaa kiertokangenlaakerit ja runkolaakerit, jos ovat kuluneet punametallille niin menee väkisellä vaihtoon.

jos esim. kiertokangenlaakerit on ollut 250tkm paikallaan ja avaa koneen, niin uusiminen kannattaa, koska nuo ei maksa juuri mitään..
Kiitoksia... melko pitkälti maalaisjärjen mukaisestihan tuo (ilmeisesti) etenee...
lordofgreed kirjoitti:
-Uskaltaako kanteen laittaa jonkun muun kannen nokan ja nokkapukin+painimet? Onko noissa vm.-kohtaisia eroja (84-88 )?

-venttiilivälysten säätö -> pitääkö varautua ihmeellisyyksiin

-Mitä kaikkia tiivisteitä/stefoja/laakereita kannattaa vaihtaa kun kerran paketti räjäytetään (kamp.aks.pään stefa? tms.)?

-Joudun ilmeisesti vaihtamaan nuo vetarikupit/mitkä onkaan laatikkoon, (tällä hetkellä joku loota joka vanhempaa mallia,isommilla tripodeilla?) tai vaihtoehtoisesti vetarit? Onnistuukos tuo noilla vetareiden vaihdolla (kun olisi tuo -87 900i purkua odottamassa, josta meinasin laatikon ja ehkäpä myös vetarit jos käy)?
Mikäli joudun vaihtamaan nuo kupit, olikos ne välilevyt laatikkokohtaisia?
Vielä jos noihin saisi lisäselkoa olisin enemmän kuin kiitollinen...
Ja taisin mennä kirjoittamaan tuon tripodihommankin väärinpäin, mutta you get the point? :oops:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Vastaa Viestiin