900 turbo jarrusatulat
900 turbo jarrusatulat
Mietin yhteen toisenmerkkiseen projektiin takajarrujen vaihtamista. Alkoi kiinnostamaan Saabin jarrusatulat, joissa käsijarru on siis etupyörille.
Noistahan varmaan saisi hyvät takajarrusatulat aikaiseksi. Tarkoistus olisi käyttää jäähdytettyjä levyjä, joten ainoo sopiva satula lienee vanhan 900 turbon satula?
Olisko kenelläkään tietoa onko noita miten saatavilla ja mahdollisesti kuvia miltä ne näyttää?
Noistahan varmaan saisi hyvät takajarrusatulat aikaiseksi. Tarkoistus olisi käyttää jäähdytettyjä levyjä, joten ainoo sopiva satula lienee vanhan 900 turbon satula?
Olisko kenelläkään tietoa onko noita miten saatavilla ja mahdollisesti kuvia miltä ne näyttää?
Käsijarru on etupyöriin 900 vuosimalleissa 79-87. Uudemmissa eli 88-93 se ottaa takapyöriin.
Nuo jarrusatulat on identtiset kaikissa 900:ssa, eli ruiskuissa ja kaasareissakin on yhtä tehokkaat jarrut kuin turbossa.
Jäähdytettyjä levyjä noihin ei kuitenkaan ole Suomessa ollut saatavilla, ulkomailla kai jossain 16v turbomalleissa, harvinaista tavaraa..
Uudemmissa jarruissa taas on aina edessä jäähdytetyt levyt (ja jarrut myöskin taas samat kaikissa malleissa), mutta niissä tosiaan käsijarru ottaa takapyöriin.
Tuollaiset ovat vanhanmalliset etusatulat: http://900aero.com/images/tech/thumb/br_f_cal_oldt.jpg
Nuo jarrusatulat on identtiset kaikissa 900:ssa, eli ruiskuissa ja kaasareissakin on yhtä tehokkaat jarrut kuin turbossa.
Jäähdytettyjä levyjä noihin ei kuitenkaan ole Suomessa ollut saatavilla, ulkomailla kai jossain 16v turbomalleissa, harvinaista tavaraa..
Uudemmissa jarruissa taas on aina edessä jäähdytetyt levyt (ja jarrut myöskin taas samat kaikissa malleissa), mutta niissä tosiaan käsijarru ottaa takapyöriin.
Tuollaiset ovat vanhanmalliset etusatulat: http://900aero.com/images/tech/thumb/br_f_cal_oldt.jpg
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Isoissakin autoissa yleisesti takana on jäähdyttämättömät nk. tavalliset jarrulevyt. Etujarruillahan sitä käytännössä kuitenkin jarrutetaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sen verran on nyt pakko kommentoida, että vanhanmallin jarruihin ON saatavilla jäähdytettyjä etulaikkoja. Löysin esim. Motonet Pori ja Turun Jarrutyö. Itellä finukassa on juuri jäähdytetyt etulaikat ja tiedän, että löytyy.jcarlson kirjoitti: Jäähdytettyjä levyjä noihin ei kuitenkaan ole Suomessa ollut saatavilla, ulkomailla kai jossain 16v turbomalleissa, harvinaista tavaraa..
Harvinaiset on kyllä myönnetään. Löytyy myös alkuperäisenä, kuten myös jäähdytettyyn paloja.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
siinä on vanhanjaon jäähdytetyt satulat ja levyt mitkä onnistuin f-19:n avustuksella metsästämään. Ovat nykyään jo autossa kiinni, eli pienellä virittämisellä kyllä sopivat ihan norminapoihinkin eteen.
http://www.saab.1g.fi/jarrut/index.html
En sitten tiedä miten onnistuu taakse nuo sovittaa, mutta ilmeisesti kaikki on mahdollista.
-t-
http://www.saab.1g.fi/jarrut/index.html
En sitten tiedä miten onnistuu taakse nuo sovittaa, mutta ilmeisesti kaikki on mahdollista.
-t-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Kiitti tiedoista!
Taitaapa olla liian harvinaista herkkua! Nämä on tulossa harrasteautoon, jolla ajetaan radalla. Takana sais olla kyllä myös tehokkaat jarrut, kun auto on takamoottorinen VW 412. Käsijarru sais olla mekaaninen, varsinkin jos tuo vielä aiotaan laittaa kilpiin.
Luulinpa motonetin tietojen perusteella, että tuo Saabin satula olis ollut kaksimäntäinen (vastakkaispuristeinen), kun mäntiä oli saatavilla kahdenlaisia;
900 78--8.87 Eteen/sisempi. . . . . . . . . . . . . . . . . 22-8017 21.53 ???
900 78--8.87 Eteen/ulompi. . . . . . . . . . . . . . . . . 22-8047 18.16 ???
Tässä muita vastaavia käsijarrullisia etusatuloita kun etsiskelen (nimenomaan jäähdytetyille levyille) niin vastaan on tullut BX sitikan (16v) ja Subaru Leonen jarrusatulat.
Tuleeko kenelläkään muita autoja mieleen?
Taitaapa olla liian harvinaista herkkua! Nämä on tulossa harrasteautoon, jolla ajetaan radalla. Takana sais olla kyllä myös tehokkaat jarrut, kun auto on takamoottorinen VW 412. Käsijarru sais olla mekaaninen, varsinkin jos tuo vielä aiotaan laittaa kilpiin.
Luulinpa motonetin tietojen perusteella, että tuo Saabin satula olis ollut kaksimäntäinen (vastakkaispuristeinen), kun mäntiä oli saatavilla kahdenlaisia;
900 78--8.87 Eteen/sisempi. . . . . . . . . . . . . . . . . 22-8017 21.53 ???
900 78--8.87 Eteen/ulompi. . . . . . . . . . . . . . . . . 22-8047 18.16 ???
Tässä muita vastaavia käsijarrullisia etusatuloita kun etsiskelen (nimenomaan jäähdytetyille levyille) niin vastaan on tullut BX sitikan (16v) ja Subaru Leonen jarrusatulat.
Tuleeko kenelläkään muita autoja mieleen?
Jos et muuta keksi, niin yksi mahdollisuus on ostaa esim. tehdaskunnostetut tavalliset satulat ja levennät levyn aukkoa vastaamaan jäähdytettyä mallia. Tuo leveämpi kita on ainoa ero, mitä satuloissa on. Sitten palat ja jäähdytetyt laikat esim. Pro-Carserviceltä.
On siinä tavallaan kaksi mäntää, suoraan ja epäsuoraan vaikuttava. Mutta satula on kuitenkin liukuvaa mallia.
On siinä tavallaan kaksi mäntää, suoraan ja epäsuoraan vaikuttava. Mutta satula on kuitenkin liukuvaa mallia.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Aivan, voishan noista yrittää väsätä, vaikka vaikutaakin aika painavilta =). Löytysköhän jostain nettisivuilta kuvia, miten alkuperäinen kiinnitys autoon on toteutettu?
Jos jollakin löytyy toimivat ja edulliset satulat niin voisin olla kiinnostunut ostamaan sellaiset.
Onko noi Saabin käsijarrusysteemit olleet noissa miten luotettavia?
9000 saabissa varmaankin kaikissa ottaa käsijarru taakse?
Jos jollakin löytyy toimivat ja edulliset satulat niin voisin olla kiinnostunut ostamaan sellaiset.
Onko noi Saabin käsijarrusysteemit olleet noissa miten luotettavia?
9000 saabissa varmaankin kaikissa ottaa käsijarru taakse?
Luotettavuus sanan voisi oikeastaan liittää siihen, että vanhemmiten saa luottaa siihen, että katsastukseen saa aina ropata sitä käsijarrua... Pitää vaan koputtaa puuta, kun omassa 99:ssä on tuo etukäppäri. Jospa sen kanssa ei tartteis tapella ens katsastukseen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Minä laitoin viimevuoden katsastukseen käppärin iskuun (tuli ensin hylsy kun ei ottanut kun toiseen pyörään), eikä tarvinnut ropata tän vuoden katsastukseen ja läpi meniMertmi kirjoitti:Luotettavuus sanan voisi oikeastaan liittää siihen, että vanhemmiten saa luottaa siihen, että katsastukseen saa aina ropata sitä käsijarrua... Pitää vaan koputtaa puuta, kun omassa 99:ssä on tuo etukäppäri. Jospa sen kanssa ei tartteis tapella ens katsastukseen...

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
onko tämä fakta? eli puhutaan ns. "kauluksen" aukon leveydestä? mielenkiintoista. ja eikä mistään autotallifirmasta ole putkahtanut uusiotuotantoa tällaisille modifioiduille kauluksille? voisiko kuvitella että on työnä ja kustannuksiltaan kohtuullisen vaatimaton?900T16 kirjoitti:yksi mahdollisuus on ostaa esim. tehdaskunnostetut tavalliset satulat ja levennät levyn aukkoa vastaamaan jäähdytettyä mallia. Tuo leveämpi kita on ainoa ero, mitä satuloissa on.
millaiset satulat sinulla on? itse-modifioidut 900T16-nimimerkin ehdotuksen mukaisesti?JugiBoy kirjoitti: Itellä finukassa on juuri jäähdytetyt etulaikat ja tiedän, että löytyy.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Alkuperäiset. Ei autotallissa ranetetut. Niissä on muitakin muutoksia jäähdyttämättömiin verrattuna. Esim. jarrukilpi ja napa ovat erilaiset.lucaf kirjoitti:millaiset satulat sinulla on? itse-modifioidut 900T16-nimimerkin ehdotuksen mukaisesti?JugiBoy kirjoitti: Itellä finukassa on juuri jäähdytetyt etulaikat ja tiedän, että löytyy.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85