En tiedä miten yleisesti tiedossa oleva asia, mutta minulle tämä tuli täytenä yllätyksenä. Autosta 900c -89 hävisi edestä valot, töötti, vilkut ja tiedä mitä. Vikaa etsittiin mm. valoreleestä- tuloksetta.
No sitten eräs "fiksu" asentaja merkkiliikkeessä kertoi monesti tullut vastaan etupalkiin tulevan maadoitus piuhanipun (oisko 11 piuhaa) hapettuneisuuden.
Asiaa kun ruvettiin tutkimaan niin havaittiin, että suurin osa johdoista oli poikki ja nimen omaan hapettuneisuuden takia. Kannattanee varmaan itse kunkin ainakin vilkaista miltä näyttää, ettei iske pimeys tien päällä.
Johto nippu on täysin suojaamaton, joten on kyllä altis suolalle, lialle yms. "myrkyille".
Korjaushan on sinänsä helppo, muutama sentti päistä pois ja uudet liittimet ja kunnon suojaus jollain sopivalla rasvalla.
Yllätys!
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 22:36
- Paikkakunta: Nurmijärvi
piuha nippu
joo se kannattaa kattoo, Suurin osa magneetti venan toiminta häiriöistä johtuu juuri tuosta seikasta 

Jarru on vauhdin surma!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Juu kyllä tiedetään, lisäksi se lattakaapeli kannattaa vaihtaa parempaan.
Muutenki olen ihmetelly tuota että maatot on pitäny vetää tuonne, kaikista järkevintä mun mielestä olis maattaa aina sähkölaitteen lähelle.
Kaipa sillä on aikoinaan haettu jotain tuotantoteknistä helppoutta, kun auto tehdään niin että siihen vain pultataan valmiit osat niin se tietää yleensä myöhemmässä vaiheessa jonkin asteisia ongelmia.
(nimim:Kädet verillä ja ravassa/pura puoli autoa jonku mitättömän mutta tärkeän osan takia)
Muutenki olen ihmetelly tuota että maatot on pitäny vetää tuonne, kaikista järkevintä mun mielestä olis maattaa aina sähkölaitteen lähelle.
Kaipa sillä on aikoinaan haettu jotain tuotantoteknistä helppoutta, kun auto tehdään niin että siihen vain pultataan valmiit osat niin se tietää yleensä myöhemmässä vaiheessa jonkin asteisia ongelmia.
(nimim:Kädet verillä ja ravassa/pura puoli autoa jonku mitättömän mutta tärkeän osan takia)
Paitsi häiriösuojauksen/siedon puolesta "tähtimaadoitus" on se ainoa oikea tapa.lintta go go kirjoitti: ...kaikista järkevintä mun mielestä olis maattaa aina sähkölaitteen lähelle.
Tämän hyödyt näkyvät esim. mankan asennuksessa poissaolollaan loistavalla laturin ulinalla.. tähtimaadoituksen täydelliset vastakohdat eli jotkut riisikipot, niin joissain tapauksissa saat maadoittaa kaiken ovista konepeltiin ennenkuin häiriöt katoavat..
Myrkky puhuu vähän, mutta asiaa. Eipä ole ollut Saabissa mankkojen kanssa ongelmia, toisin kuin monissa muissa kinnereissä, joissa maadotukset on tehty miten sattuu. Onhan tuon edessä olevan maadoituspisteen tarkkailu helppo juttu. Ei tarvii purkaa puolta autoa, että pääsee sen silloin tällöin puhdistamaan ja voi vahtia liitosten kuntoa.
Re: Yllätys!
Niin siis missä kohtaa konehuonetta tuo kyseinen maadoitusnippu sijaitsee ja mahtaako olla vastaavanlainen johdotus -86 ja -92 malleissa. Ei meinaan tuolla pakkasessa viitsisi kovin kauaa etsiä. Jos vaan joku ystävällisesti antaisi koordinaatit.esko kirjoitti:En tiedä miten yleisesti tiedossa oleva asia, mutta minulle tämä tuli täytenä yllätyksenä. Autosta 900c -89 hävisi edestä valot, töötti, vilkut ja tiedä mitä. Vikaa etsittiin mm. valoreleestä- tuloksetta.
No sitten eräs "fiksu" asentaja merkkiliikkeessä kertoi monesti tullut vastaan etupalkiin tulevan maadoitus piuhanipun (oisko 11 piuhaa) hapettuneisuuden.
Asiaa kun ruvettiin tutkimaan niin havaittiin, että suurin osa johdoista oli poikki ja nimen omaan hapettuneisuuden takia. Kannattanee varmaan itse kunkin ainakin vilkaista miltä näyttää, ettei iske pimeys tien päällä.
Johto nippu on täysin suojaamaton, joten on kyllä altis suolalle, lialle yms. "myrkyille".
Korjaushan on sinänsä helppo, muutama sentti päistä pois ja uudet liittimet ja kunnon suojaus jollain sopivalla rasvalla.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
9-3 ss 2,0t -03