Tuuliherkkä auto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pvii
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Touko 04, 2005 11:29

Tuuliherkkä auto

Viesti Kirjoittaja pvii »

vm 87 vinokeula ruisku, aj. 230 tkm, kaikki pallonivelet vaihdettu vuosi sitten. Jousitus on OK katsastuksen mukaan, mikä ei tietysti kerro kaikkea, renkaat hakkapeliitta 4. Mielestäni on tullut vanhemiten kiikkerämmäksi. Onkohan jotain halpaa kikkaa, jota voisi yrittää, jotain puslia tai vastaavaa? Käyttöautoon ei viitsisi hirveästi rahaa pistää.
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Samat sanat vaimon 321tkm ajeutssa OGsatussa, kaikki timmissä iskussa, 30tkm ajetut Kybin gasadjustustit, ohjauskulmat kohillaan ja talven ajetut Hakka2:et niin silti ottaa tuulenpuuskasta ja "vaeltelee". Osaksi pistän hiukka yliherkän ohjaustehostimen piikkiin (ei muuttunut vaikka vaihdettin uudet nesteet (oikeat!)). Kesällä 195-55 rengastuksella selvästi vakaampi. Nastat ynnä yli-innokas ohjaustehostin on minun arvio. Itsekin yllätyin ekana talvena 4 vuotta sitten että "kuis tämä talvella näin vaeltaa" ´99 Cordobakin kulki vakaammin talvella...
Rennompi kaksisormiote ratista vaan :D :lol:

Silti: kannattaa tarkistuttaa alusta jos jää mietityttämän, ja muista rengaspaineet, ei tarvii olla päälle 2 edessä.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Heitetään tähän vakioarvaukset (tm), eli taka-akselin reaktiotankojen puslat väljät, tai raidetankojen sisäpäissä väljää. Molemmat aiheuttivat ainakin omassani mm. sivutuuliherkkyyttä, vetelyä urissa, yms suuntavakavuus ongelmia.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie olen ite tutkiskellut rengaspaineasioita auton tuuliherkkyyteen vaikuttavana asiana. Jos takapää puslat on kunnossa ja etupäässä pyöräkulmat ja auraus on kohdallaan, niin kaikista paras ajettavuus on löytynyt ainaskin tuosta minun 900i:stä laittamalla eteen esim. 2.2bar ja taakse 2.3bar. Yleensäkin 0,1bar erolla etu/taka. Riippuu tietysti renkaastakin, mikä paine on millekin renkaalle sopiva. Yleensä sopiva paine on löytynyt 2.2...2.5väliltä ja täydellä kuormalla ajaessa 0,2bar korotus on ihan ok. Ja mulla on lisäksi aina oma painemittari mukana. Sunnuntaina tsekkasin rengaspaineita, niin huoltoaseman mittarin mukaan olisin laittanut 0,5bar vähemmän ilmaa renkaisiin!

Jos se auton perä suorastaan heilahtelee puolelta toiselle esim. kun 50km/h vauhdissa tekee jyrkkiä käännöksiä, on takapään puslissa sanottavaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Tuota paineiden nostoa suositteli myös rengasliikkeen mies. Se tehostimen öljymäärä kannattaa tarkastaa. Jos on liian vähän öljyä niin on liian herkkä ohjaus.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

Mulla on ollut kanssa tuon -92 satkun kanssa samanlaista epämääräisyyttä ja tuuliherkkyyttä. Nyt syksyllä sitten kyllästyin hommaan ja vein auton saab-pajalle ihmeteltäväksi. Kaikki pulsta on OK, pallonivelet vaihdettu viime keväänä, alusta OK, ohjauskulmat ohjearvojen sisällä. Mitään muuta sille ei lopulta tehty kun ruuvattiin aurausta hitusen lisää. Tämän seuraksena meno ihme kyllä rauhoittui kummasti. Nyt autolla ei enään pelota ajaa tuulisella säällä niinkun aiemmin kun kovempi tuulenpuuska meinasi heittää pois kaistalta. Kaikki muukin epämääräisyys hävisi aurauksen lisäyksellä. Vissiin tuo sitten vaatii reilusti aurausta kun aiemmin auraus oli alarajalla.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

no jos tämä ei vielä ollut tiedossa, niin... alle sen mitään korkeampaa, tai kapeampaa kuin 195/60 ei satkuun saa laittaa... tietääkseni tuo on muutenkin raskaimmasta päästä autoja joihin, jostain historian oikusta johtuen on -90 luvullakin vielä kirjoitettu että 175/70.... ihmekkö se on, jos rengas toimii alustana... itsellä kesäisin 205/50 zr16 ja loppu se veteleminen...

eli kunnon renkaat alle... äidilläni on käytössä kaatuvan mallin mersu eli humattavasti kevyempi ja pienempi auto, eikä siihenkään saa laittaa 185 sarjalaisia... 205 sopi nykyään suomen teille kuin valettu...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

turkkaki kirjoitti:no jos tämä ei vielä ollut tiedossa, niin... alle sen mitään korkeampaa, tai kapeampaa kuin 195/60 ei satkuun saa laittaa... tietääkseni tuo on muutenkin raskaimmasta päästä autoja joihin, jostain historian oikusta johtuen on -90 luvullakin vielä kirjoitettu että 175/70.... ihmekkö se on, jos rengas toimii alustana... itsellä kesäisin 205/50 zr16 ja loppu se veteleminen...

eli kunnon renkaat alle... äidilläni on käytössä kaatuvan mallin mersu eli humattavasti kevyempi ja pienempi auto, eikä siihenkään saa laittaa 185 sarjalaisia... 205 sopi nykyään suomen teille kuin valettu...
No mulla on tällä hetkellä 185/65:set alla kesät talvet. Edellinen suvikumit oli just 195/60, joilla meno oli kyllä selvästi jämäkämpää, mutta tuo johtui pääasiassa eri nopeusluokasta (H vs. nykyisten T), profiilinkorkeus kun nyt on melkein sama noilla käytännössä.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

korkeus on kyllä hyvinkin sama, mutta leveämpi on siitä huolimatta huomattavan paljon jämäkämpi alla, kuin 185... eikä tämä ole essolla puheltua, tai appiukon uskomuksia vaan kokeiltu ja todettu asia. itelläni oli autossa ennemmon 185/65 nokia nrh:t, ja oli kurja ajaa...

tuulenpuuskat nakkeli autoa niinkuin rasaa...
tästä tulikin mieleen, että tekeeköhän mikään firma superaero replicoita missään... tai tehdänkö niitä uusia 108 jaolle 16" olis päheet...

16" on muutenkin satkuun täydellinen koko... on vielä kumia joustamassa, mutta hieno ja vakaa ajettava...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

'82 99 oli aikoinaan todella kamala ajettava tuulessa, ja yleensäkin kovempaa kuin 80km/h. Tähän ratkaisuna :

-Uudet iskarit
-Kuormajouset taakse
-195/65-15 renkaat

Ja kyllä jämäköityi, kulki suoraan kuin juna. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kokeile pienempiä rengaspaineita talvirenkaisiin. Lähde vaikka liikkeelle semmoisista paineista kuin 2,1 eteen ja 2,2 taakse.

99:ssä oli samaa vikaa tosin kesärenkailla. Samanlaiset fiilikset oli kuin 9-3 aeron puikoissa, veteli kiihdytyksissä. Katoin 99:n käyttöohjekirjasta rengaspaineita ja varmaan sen ajan huipuille eli Pirelleille näytettiin 1,9 baria ympäri. Niillä auto asettua kummasti ja renkaatkin kuluu ihan kiitettävän tasaisesti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin