Tuuliherkkä auto
Tuuliherkkä auto
vm 87 vinokeula ruisku, aj. 230 tkm, kaikki pallonivelet vaihdettu vuosi sitten. Jousitus on OK katsastuksen mukaan, mikä ei tietysti kerro kaikkea, renkaat hakkapeliitta 4. Mielestäni on tullut vanhemiten kiikkerämmäksi. Onkohan jotain halpaa kikkaa, jota voisi yrittää, jotain puslia tai vastaavaa? Käyttöautoon ei viitsisi hirveästi rahaa pistää.
Samat sanat vaimon 321tkm ajeutssa OGsatussa, kaikki timmissä iskussa, 30tkm ajetut Kybin gasadjustustit, ohjauskulmat kohillaan ja talven ajetut Hakka2:et niin silti ottaa tuulenpuuskasta ja "vaeltelee". Osaksi pistän hiukka yliherkän ohjaustehostimen piikkiin (ei muuttunut vaikka vaihdettin uudet nesteet (oikeat!)). Kesällä 195-55 rengastuksella selvästi vakaampi. Nastat ynnä yli-innokas ohjaustehostin on minun arvio. Itsekin yllätyin ekana talvena 4 vuotta sitten että "kuis tämä talvella näin vaeltaa" ´99 Cordobakin kulki vakaammin talvella...
Rennompi kaksisormiote ratista vaan
Silti: kannattaa tarkistuttaa alusta jos jää mietityttämän, ja muista rengaspaineet, ei tarvii olla päälle 2 edessä.
Rennompi kaksisormiote ratista vaan
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Silti: kannattaa tarkistuttaa alusta jos jää mietityttämän, ja muista rengaspaineet, ei tarvii olla päälle 2 edessä.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Mie olen ite tutkiskellut rengaspaineasioita auton tuuliherkkyyteen vaikuttavana asiana. Jos takapää puslat on kunnossa ja etupäässä pyöräkulmat ja auraus on kohdallaan, niin kaikista paras ajettavuus on löytynyt ainaskin tuosta minun 900i:stä laittamalla eteen esim. 2.2bar ja taakse 2.3bar. Yleensäkin 0,1bar erolla etu/taka. Riippuu tietysti renkaastakin, mikä paine on millekin renkaalle sopiva. Yleensä sopiva paine on löytynyt 2.2...2.5väliltä ja täydellä kuormalla ajaessa 0,2bar korotus on ihan ok. Ja mulla on lisäksi aina oma painemittari mukana. Sunnuntaina tsekkasin rengaspaineita, niin huoltoaseman mittarin mukaan olisin laittanut 0,5bar vähemmän ilmaa renkaisiin!
Jos se auton perä suorastaan heilahtelee puolelta toiselle esim. kun 50km/h vauhdissa tekee jyrkkiä käännöksiä, on takapään puslissa sanottavaa...
Jos se auton perä suorastaan heilahtelee puolelta toiselle esim. kun 50km/h vauhdissa tekee jyrkkiä käännöksiä, on takapään puslissa sanottavaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mulla on ollut kanssa tuon -92 satkun kanssa samanlaista epämääräisyyttä ja tuuliherkkyyttä. Nyt syksyllä sitten kyllästyin hommaan ja vein auton saab-pajalle ihmeteltäväksi. Kaikki pulsta on OK, pallonivelet vaihdettu viime keväänä, alusta OK, ohjauskulmat ohjearvojen sisällä. Mitään muuta sille ei lopulta tehty kun ruuvattiin aurausta hitusen lisää. Tämän seuraksena meno ihme kyllä rauhoittui kummasti. Nyt autolla ei enään pelota ajaa tuulisella säällä niinkun aiemmin kun kovempi tuulenpuuska meinasi heittää pois kaistalta. Kaikki muukin epämääräisyys hävisi aurauksen lisäyksellä. Vissiin tuo sitten vaatii reilusti aurausta kun aiemmin auraus oli alarajalla.
no jos tämä ei vielä ollut tiedossa, niin... alle sen mitään korkeampaa, tai kapeampaa kuin 195/60 ei satkuun saa laittaa... tietääkseni tuo on muutenkin raskaimmasta päästä autoja joihin, jostain historian oikusta johtuen on -90 luvullakin vielä kirjoitettu että 175/70.... ihmekkö se on, jos rengas toimii alustana... itsellä kesäisin 205/50 zr16 ja loppu se veteleminen...
eli kunnon renkaat alle... äidilläni on käytössä kaatuvan mallin mersu eli humattavasti kevyempi ja pienempi auto, eikä siihenkään saa laittaa 185 sarjalaisia... 205 sopi nykyään suomen teille kuin valettu...
eli kunnon renkaat alle... äidilläni on käytössä kaatuvan mallin mersu eli humattavasti kevyempi ja pienempi auto, eikä siihenkään saa laittaa 185 sarjalaisia... 205 sopi nykyään suomen teille kuin valettu...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
No mulla on tällä hetkellä 185/65:set alla kesät talvet. Edellinen suvikumit oli just 195/60, joilla meno oli kyllä selvästi jämäkämpää, mutta tuo johtui pääasiassa eri nopeusluokasta (H vs. nykyisten T), profiilinkorkeus kun nyt on melkein sama noilla käytännössä.turkkaki kirjoitti:no jos tämä ei vielä ollut tiedossa, niin... alle sen mitään korkeampaa, tai kapeampaa kuin 195/60 ei satkuun saa laittaa... tietääkseni tuo on muutenkin raskaimmasta päästä autoja joihin, jostain historian oikusta johtuen on -90 luvullakin vielä kirjoitettu että 175/70.... ihmekkö se on, jos rengas toimii alustana... itsellä kesäisin 205/50 zr16 ja loppu se veteleminen...
eli kunnon renkaat alle... äidilläni on käytössä kaatuvan mallin mersu eli humattavasti kevyempi ja pienempi auto, eikä siihenkään saa laittaa 185 sarjalaisia... 205 sopi nykyään suomen teille kuin valettu...
korkeus on kyllä hyvinkin sama, mutta leveämpi on siitä huolimatta huomattavan paljon jämäkämpi alla, kuin 185... eikä tämä ole essolla puheltua, tai appiukon uskomuksia vaan kokeiltu ja todettu asia. itelläni oli autossa ennemmon 185/65 nokia nrh:t, ja oli kurja ajaa...
tuulenpuuskat nakkeli autoa niinkuin rasaa...
tästä tulikin mieleen, että tekeeköhän mikään firma superaero replicoita missään... tai tehdänkö niitä uusia 108 jaolle 16" olis päheet...
16" on muutenkin satkuun täydellinen koko... on vielä kumia joustamassa, mutta hieno ja vakaa ajettava...
tuulenpuuskat nakkeli autoa niinkuin rasaa...
tästä tulikin mieleen, että tekeeköhän mikään firma superaero replicoita missään... tai tehdänkö niitä uusia 108 jaolle 16" olis päheet...
16" on muutenkin satkuun täydellinen koko... on vielä kumia joustamassa, mutta hieno ja vakaa ajettava...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Kokeile pienempiä rengaspaineita talvirenkaisiin. Lähde vaikka liikkeelle semmoisista paineista kuin 2,1 eteen ja 2,2 taakse.
99:ssä oli samaa vikaa tosin kesärenkailla. Samanlaiset fiilikset oli kuin 9-3 aeron puikoissa, veteli kiihdytyksissä. Katoin 99:n käyttöohjekirjasta rengaspaineita ja varmaan sen ajan huipuille eli Pirelleille näytettiin 1,9 baria ympäri. Niillä auto asettua kummasti ja renkaatkin kuluu ihan kiitettävän tasaisesti.
99:ssä oli samaa vikaa tosin kesärenkailla. Samanlaiset fiilikset oli kuin 9-3 aeron puikoissa, veteli kiihdytyksissä. Katoin 99:n käyttöohjekirjasta rengaspaineita ja varmaan sen ajan huipuille eli Pirelleille näytettiin 1,9 baria ympäri. Niillä auto asettua kummasti ja renkaatkin kuluu ihan kiitettävän tasaisesti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001