Pienempi akku + Downpipe

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Pienempi akku + Downpipe

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Katselin Saabiin uutta akkua ja muistelin jonkun mainineen, että akun voisi mahdollisesti korvata pienemmällä ja näin saisi enemmän tilaa downpipelle. Vakio akkuhan on about 17cm leveä ja kapeimmat markkinoilla olevat n. 12-13cm leveitä. Mittailin nopeasti tuota downpipen kohtaa ja kapealla akulla voisi olla mahdollista tehdä jopa 3" lähtö turbolta, tosin alku olisi edelleen aika jyrkkä.

Kysymys liittyykin lähinnä akkuun ja tarkemmin kapasiteettiin sekä käynnistysvirtaan. Kapeat akut kun ovat noin 45Ah ja käynnistysvirtaa löytyy noin 300A. Osaako joku arvioida tuleeko tuosta käytännössä mitään ongelmia? Vanhetessaan akun kapasiteetti ilmeisesti ainakin pienenee, mutta pieneneekö myös saatava käynnistysvirta? Eli voisiko tuon pienen uuden akun ajatella toimivan kuten isomman vanhan akun (jolloin pikkuakkua joutuisi vaihtamaan useammin), vai onko mahdollista ettei tuo pienen akun käynnistysvirta riitä edes pyöräyttämään konetta? Akkukauppiaat tarjoavat kapeaa Optima Yellow Toppia, josta löytyisi iso käynnistysvirta, hinta vain on aika kova. Optiman saisi myös kyljelleen, jolloin downpipe olisi ehkä vieläkin helpompi toteuttaa.

Mielipiteitä, kommenteja ja kokemuksia saa esittää, myös koko idean järkevyydestä. Onko esim. tuosta 5cm lisätilasta loppuen lopuksi vielä mitään iloa.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Paristo peräkonttiin vaan.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Tri-Lo kirjoitti:Paristo peräkonttiin vaan.
Samaa mieltä täällä päin!

En ainakaan itse menisi akun Ah pienentään, päinvastoin.

ps.Toi Optiman yellow toppi ei olis mikään hullumpi vaihtoehto, mutta itse katson ainakin hinnan sen verran suolaseks.....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Käsittääkseni ne on jenkeissä käyttänyt moottoripyörän akkua.Oikeastaan ihan paska idea.Eipä tarvi suomessa paljoa talvella käynnistellä/stereoita soitella.Johan se menee kyykkyyn takalasin ja penkinlämmittimestä ja puhalluksesta...Kaapelinkin saa varmasti samaan hintaan kuin tuon mp:n akun.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Saabcentral

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Saabcentralin sivuilla voi kokeilla hakua, muistaakseni Hondan akkuja on käytetty. Eihän briteissä nyt samanlainen ilmasto ole kuin Suomessa, mutta onhan tuo yksi tapa säilyttää akku edessä. Jos auto tulee ns. ajoon, niin eräs vaihtoehtohan on laittaa autoon akkuvahti, pysyisi talvellakin ladattuna jos on mahdollisuus tolppapaikkaan?
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Itselläni on tulossa 99:iin 38Ah akku. Leveyttä sillä on 97mm ja oikosulkuvirta on 2,1kA. Kerron kokemuksia kunhan ehdin sen asentaa.

Erityisesti pelottaa kylmäkäynnistys, kun tolla autolla saa sahata jonkun aikaa aina... Akun valmistaja lupaa akun toimivan 68% teholla nollassa. Taulukosta voinee päätellä, että -20 asteessa teho on enää n. 36%.

Minulla on akku siirretty takakonttiin, joten pieni koko ei ole välttämättömyys. Sain tämän yksilön samaan hintaan kuin normaalin halpisakun, joten valinta oli aika selvä.
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei se akun siirto takakontiin nyt niin vaikea ja kallis operaatio ole, etteikö sitä kannattaisi tehdä. Kuluja tulee bilteman tavaroilla n. 50e. Aikaa työhön sitten pari tuntia.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

50 euroa takakonttiin siirrosta? 8O
ei keles... miten se voi maksaa niin paljon?? ei sähkömies voi millään ymmärtää...
ettei nyt taas vain sekoiteta hifiä oikeaan tekniikkaan...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

turkkaki kirjoitti:50 euroa takakonttiin siirrosta? 8O
ei keles... miten se voi maksaa niin paljon?? ei sähkömies voi millään ymmärtää...
ettei nyt taas vain sekoiteta hifiä oikeaan tekniikkaan...
Paksu hienosäikeinen johto on kallista :(
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Kiitoksia kaikille vastanneille. Takakonttiin siirto näkyy olevan suosituin vaihtoehto ja varmaankin edullisin, jos omaa käsien heiluttelua ei lasketa. Ja jos JT:n putken haluaa, taitaa akun siirto olla ainut vaihtoehto. Saako akun muuten huoletta sijoittaa suljettuunkin tilaan? Asuntovaunussa oli akku penkin alla ja ainakin sielä oli vedetty letku akusta pihalle vaunun pohjan läpi. Kyseessä oli kuitenkin tavallinen vapaa-ajan akku, ei mikään huoltovapaa starttiakku. Entäpä tuo paikka kontissa, ilmeisesti johonkin sivuun mihin hyvin sopii, vararenkaan paikalle ei taida mennä?

Saabcentralissa on tosiaan ollut puhetta, että Honda Civicin akku voisi olla sopiva. Kokemuksia tuosta on kuitenkin aika hankala löytää, osa toteaa toimivaksi ja osa porukasta taas ei. Yhdellä hepulla oli kyllä todella pieni kisa-akku, josta kuitenkin löytyi paljon käynnistysvirtaa, eikä ongelmia ollut.

Useissa lähteissä painotetaan muuten nimenomaan akun kylmäkäynnistysvirtaa (CCA, A), kapasiteetillä (Ah) ei niinkään ole merkitystä auton käynnistyvyyteen. Vertailusta tulee kuitenkin aika hankalaa, kun CCA:a voidaan ilmoittaa eri normien mukaan. Kapean perusakun päällä kaupassa luki CCA 320A SAE, koivunen Oy sivuilta Hankook pikkuakuissa näyttäisi CCA olevan 220A DIN ja Optiman Yellow Topissa CCA 510A EN/SAE.

Itse olen päätymässä Optiman asennukseen keulalle, koska uusi akku on jokatapauksessa hankittava ja kuluja tulee myös akun siirtämisestä takakonttiin. Jos kauppiaita on uskominen mitään ongelmia ei tuolla akulla pitäisi tulla, starttikaapelit ajattelin kuitenkin pitää matkassa :D Saa nähdä kuinka hyvin downpipen saa sopimaan...

Mikä akku MadSparkille on tulossa, ei vaikuta ihan perinteiseltä auton akulta? Kerro ihmeessä kokemuksia kun saat asennettua. Tuo akku on ainakin todella kapea. Jos pituuskin on vielä alle 23cm niin tuollainen akku olisi juuri passelin kokoinen.
Viimeksi muokannut Karspa, Ke Marras 16, 2005 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Kontin sivussa on hyvä paikka, osta vaikka biltemasta akkukotelo. Itsellä ei katsastuksessa ollut mitään ongelmia. Katsari katso konehuoneeseen ja kysy missä akku, sanoin vaan että takakontissa. Ei se ees vaivautunu kattomaan asennusta. Jos optiman laittaa, niin ei varmaan tarvi ees mitään tuuletuksia väsäillä. Kannattaa ostaa paksua hitsauskaapelia, on halvempaa kuin hifi-käyttöön tarkoitettu.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Karspa kirjoitti:Mikä akku MadSparkille on tulossa, ei vaikuta ihan perinteiseltä auton akulta? Kerro ihmeessä kokemuksia kun saat asennettua. Tuo akku on ainakin todella kapea. Jos pituuskin on vielä alle 23cm niin tuollainen akku olisi juuri passelin kokoinen.
Akku on Hawker Energyn SBS40. Tarkat mitat ovat 250x97x206mm eli pituus on yli 23cm. Pitäisi keksiä jostain hyvät liittimet millä saa 30mm² tai 70mm² johdot kiinni noihin M6-pultteihin.
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

MadSpark kirjoitti:Akku on Hawker Energyn SBS40. Tarkat mitat ovat 250x97x206mm eli pituus on yli 23cm. Pitäisi keksiä jostain hyvät liittimet millä saa 30mm² tai 70mm² johdot kiinni noihin M6-pultteihin.
Äkkiseltään vaikuttaisi todella pätevältä akulta. Ilman IC-putkea tuo sopisi todennäköisesti myös minulle ja olisi vielä optimaakin kapeampi. Ilmoitetuksi kylmäkäynnistysvirraksi löysin 410A (SAE), eli senkin puolesta pitäisi riittää.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itsellä ei kokemusta kummastakaan asennusvaihtoehdosta mutta mietitty on...
En olisi välttämättä tuota pikkuakkua heti tyrmäämässä meinaan kun akku on takakontissa niin väistämättä tahtoo jännitehäviöt kasvaa mikä sekään ei välttämättä helpota kylmäkäynnistystä.
Tarvikeliikkeistä tosiaan saa halvalla noita koteloita mistä on helppo vaikka johtaa tuuletus ulkoilmaan.
Mutta se piuha on aika arvokasta, varsinkin hienosäikeinen mikä on varmasti paljon helpompi asentaa paikoilleen. Hitsauskaapeli on varmaan halvempaa kuin hifi mutta eriste usein ohuempaa.

Näistä on juteltu aiemminkin kuten myös pääsulakkeen tarpeellisuudesta...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Karspa kirjoitti:Kerro ihmeessä kokemuksia kun saat asennettua.
Nostetaan vanha aihe pinnalle. Akku on kuulemma toiminut hyvin näissä pakkaslukemissakin. Omakohtaista kokemusta ei ole, kun lainasin auton sitä enemmän tarvitsevalle.
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
Vastaa Viestiin