Mittarissa häikkää

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Cender
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:28

Mittarissa häikkää

Viesti Kirjoittaja Cender »

Moi,
Ensinnäkin haluasin morjenstaa kaikkia Foorumin ja Klubin uutena jäsenenä.

Mutta asiaan: minulla on aika erikoinen (mutta kuulemma tyypillinen onglema) - Aerossani matkamittarit eivät toimi mutta nopeusmittari toimii. Toisin sanoen näen kuinka nopeasti ajelen mutta kilometrejä mittariin ei tule lisää. Välillä mittarit rupee laskemaan kilsoja mutta n. 50-70km ajon jälkeen jysähtää paikalleen.

Onko miten vaikeaa korjata kyseistä vikaa? Onko kellään kokemuksia tämmöisen ilmiön kanssa?
Cender
Classic Cars are like wine:
the older the better
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

99:n mittarista ainakin tyypillisesti halkeaa matkamittarista muovinen pikkuratas. Saattaa saada liimattua tai sulatettua puoliskot yhteen. Voi myös yrittää vaihtaa toisesta mittarista ehjän rattaan tilalle.

Varmimmin toimivaksi saisi varmaankin vaihtamalla koko nopeusmittarimodulin. Mittarilukema tosin ei sitten täsmää, ellei vaihtomittari ole samoilla kilometreillä tai jos et sitten laita kilometrejä kohdalleen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tervetuloa Cender! kokeile myös foorumin mainota haku-toimintoa. 'matkamittari' -hakusanalla löytyy mm. nämä aiheet:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2362
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=6804
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

VDO

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ilmeisesti satkuissa käytössä olevat VDO-mittarit ovat suunnilleen samoja alusta lähtien. Näin olleen iän & käytön myötä niihin tulee samoja "tyyppivikoja", ajonopeus ei näy, matka ei lisäänny tai nopeusmittarin neula hyppii alemmilla nopeuksilla.

Itse vein auton VDO-korjaamoon, Vistema Oy:hyn täällä pk-seudulla. Ei halpaa, mutta nyt se on hyvä (vaihtoivat neulankin).
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

OT: Sellanen ongelma on että mun nopeusmittari näyttää liikaa. eli kun ajan n.60km/h niin mittari on melkein 80 kohdalla ja kun ajan 80km/h niin mittari taitaa jo olla reilusti päälle sadan.... Eli pystyykös tuollaista vikaa korjauttamaan?

En viittiny uutta topiccia tehä kun on näin vähäinen ongelma 8)
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Suosittelisin sille mittarille mitä petteri75 teetätti eli huoltoa jos toimii, siis toisinaankin.

Eipä se ole paha vaihtaa tai huoltaa itsekään. Käytin omasta Turbosta mittariston irti, kun nopeusmittari näytti 10km/h liikaa. Aika hyvin sain kohdalleen. Tuossa vaan oli paha, kun ei ollut sitä kohdistusmerkkiä mikä on ilmeisesti niissä joissa on vanhalla fontilla numerot mittaristossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Entäpä kun ysikympin mittari näyttää väärin prosentteja, ei km/h. Eli tuommosen tienvarressa olevan nopeusnäytön avulla olen testaillut ja kun mittarin mukaan ajaa 110, näyttää tienvarsinäyttö 100. Kun mittarin mukaan testaa ajaa 66km/h, niin tienvarren pömpeli näyttää 60. Tosiaankin siis heitto on 10% luokkaa ja tuommosta prosenttiheittoahan ei neulan siirtäminen korjaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Prosenttiheitto on vähän pahempi rasti. Tuo mittari kun on muutenkin melkoisen herkkä hienomekaaninen laite. Yksi keino voisi olla lisätä prikkoja etu ja takarungon väliin siten, että alumiininen kuppi, joka on viisariakselin jatkona tulee käytännössä kauemmas vaijerin jatkona pyörivästä magneetista. Tämä muutos vaatii käytännössä mittarin lähes totaalisen purkamisen, koska runkojen väliset ruuvit on mittaritaulun takana. Jos virhe ei ole 10% suurempi, niin en lähtisi moiseen rumbaan.

Meikkuhan pisti nopeusmittariasiat täysin uuteen uskoon 900i:ssä. Sähköisen mittarin laitto 900:aan
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin