900 sammuu!?!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tuomask
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 14:39
Paikkakunta: Kankaanpää

900 sammuu!?!

Viesti Kirjoittaja tuomask »

Eli on tuommonen ongelma, että autoni, vm-89 ysisatku sammuu kesken ajon :cry: Jos jollain on hajua mistä voisi johtua viittitkö sanoo sen mullekkin :lol:
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Hmm, tohtorin on vaikea vielä tuon perusteella tietää, mistä on kysymys. Muutama tarkentava vastakysymys eli jääkö se sinne tien varteen pitkäksikin aikaa, pitääkö hinata pois vai lähteekö kuitenkin uudelleen käyntiin?

Uskon, että bensaa on tankissa, mutta onko jäänestoa? Onko laturi kunnossa? Milloin huollettu? Tulpat, virranjakan kansi & pyörijä? Eli ensin jos selvittäis, saako bensaa ja lyökö kipinää?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
tuomask
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 14:39
Paikkakunta: Kankaanpää

juup..

Viesti Kirjoittaja tuomask »

Eli se lähtee kyl käyntiin samantien...Siinä on kyllä vapaavirtaus-suodatin, eli onko mahdollista, että kone saa liian kylmää ilmaa? Jäänestoa en ole kyllä hoksannu =)
Liian
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 25, 2003 11:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Liian »

Mun Saaba rupes tos yhen äkkiä jäätän kaasaria.
Asiaa tutkittuani huomasin että se säädin joka säätää talvi ja kesä asennon oli menny mykäksi.

Otin vaan ja kiilasin sen läpykän sieltä sisältä sellaseen asentoon että ilmanputsariin tulee vaan lämmintä ilmaa ja laittelin jäänestoo vielä lisäks tankkiin. Toistaiseksi on eteenpäin päästy.


(katsastuskin meni tänään läpi ekalla yrittämällä heh hee)
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Minulle iski samanlainen ongelma. Saab 900 t8 kyseessä. Eli kesken ajoa vain päättää sammua. Jos heti hyytymisen jälkeen koittaa startata ei varmasti lähde käyntiin. 5-10 Min odotuksen jälkeen saa käyntiin, tai ainkakin tähän mennessä on lähtenyt. Kuitenkin jos sammuu esim 80kmh vauhdissa, jos pitää vaihteen päällä, ei paina kaasua, ja virrat on päällä n. 50 metriä niin taas hörähtää käyntiin. Sammuminen tapahtuu niin että tuntuu aivan kuin joku katkaisisi autosta virrat. Virtaa kuitenkin piisaa, kaikki sähkölaitteet toimivat vaikka auto sammuu. Laturi pelasi kohtalaisesti kun taannoin liikkeessä mittasivat samalla kun ostin akun.
Ajetulla matkalla ei ole mitään suhdetta siihen milloin auto sammuu, vaan sammu silloin kun itseään huvittaa, ei kuitenkaan ole kertaakaan sammunut kahta kertaa peräkkäin, vaan aina on vaatinut sen että on pysähtynyt käynyt esim kahvilla ja jatkanut matkaa... tosin en ole ovin pitkiä matkoja ajellut sattuneusta syistä. 95% todennäköisyydellä sammuu jossain vaiheessa kun ajamaan lähtee ja matka väh. semmoset 5km.

Kerran havaitsin mielestäni myös kun tarkemmin kuuntelin että bensabumbbu olisi lopettanut pyörimisen mutta sitten kun merkkivalot syttyy pyörähtää samalla tavalla kun laittaisi virrat päälle.

Ensin ajateltiin että sähköt, sähköt mutta mistä moinen säännönmukaisuus. Sammuu odota 5-10 minuutta ja sitten toimii. Vaikuttaisi kun kastelisi tulpat. Mutta mistäs moinen voisi johtua?
Vai loppuuko bensa. Vai... :cry:

Jos joku tietäisi taas neuvoa mistä voisin aloittaa, tai kenties missä vika voisi piileä. kiitti jo etukäteen...
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Mimmi: olenko nyt oikeassa osassa eli se jota mm motonet kauppaa myös nimellä ohjausyksikkö,pääteaste... siellä vsaemmassa lokarissa majailee, sytytyksen ohjausyksikkö tai mikä lie. Mulla olis yksi ehjä tommonen varalla mutta tuota rasvaa ei ole, saako sitä jostain ihan huoltsikalta jos kerta on tärkeää sitä sinne laittaa?
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

en usko että huoltsikalta saa, mutta ainakin elektroniikka liikkeet myy tommosia "rasvoja". 10g putkilo piitahnaa makso viimeks muistaakseni reilu pari egeä kun ostin..
saab 90 -85
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Täytyypi sitten ihan varmuuden vuoksi laittaa sitä tuohon toiseen osaan. No kunhan nyt vielä sen aikaa kiikuttaisi minua edes takaisin että saisi jonkun toisen pikkukopin alle ja saabin halliin, kun vaatii hivenen fiksailua... koskahan keksivät sähkölaitteet jotka toimisivat ilman sähkösavua, kun sen takaisinlaitto on niin vaikeaa... :D
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Kiitokset, taisi vika olla juuri tuossa sytyksen ohjausyksikössö. Semmoinen kysymys vielä että voiko tuon yksikön huono kunto vaikutta esim. ahtojen nousuun? Kun omassani ei paineet tahtonut kunnolla nousta. Epäiltiin että turbo on ihan loppu. Nyt kun sitten tuon ohjausboksin vaihdoin niin omasta mielestä tuntuu että ahdot nousee paremmin kuin hyvin (tosin vielä vakio boksilla), vaika sytytys ei ole ihan kohdallaan. Ja ilmeisesti tuosta boksista johtui myös se että sytytys oli milloin mitäkin. Ihan vaan mielenkiinnosta olisi kiva tietää oliko vika siinä, kun onhan se boksi halvempi kuin turbo :D
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Piitahna/lämpörasva:
Laitetaan pirun ohut kerros, koska sen tarkoituksena on VAIN täyttää kahden pinnan väliin jäävät epätasaisuudet, toisin kun yleensä kuvitellaan.
Piitahnaa EI laiteta "reilusti", vaan hyvin ohut kerros.

Piitahnan lämmönjohtavuus on n. 1W/mK, kun taas metallien lämmönjohtavuus on luokaa satoja W/mK (esim. kupari 393W/mK, rauta 67W/mK).
Tästä johtuen, jos pääteasteen väliin laitetaan reilu kerros piitahnaa, niin että pääteaste "kelluu" tahnan varassa (joka on yleistä piitahnaa laitettaessa) niin lämpö siirtyy varmasti 50kertaa huonommin kuin ilman mitään väliaineita.

Oletetaan että pääteaste asennetaan huonosti, ilman piitahnaa:
20% metalli/metalli kosketuspinnalla asennus ilman piitahnaa on edelleen monta kertaa parempi kun liiallisella piitahnan käytöllä.

Mikä sitten on maalipinnan vaikutus, siihen en ota kantaa. Ei ainakaan paranna lämmönjohtavuutta.

Siis, piitahnaa jos käytätte, käyttäkää maltillisesti!
Sama pätee tietenkin myös tietokoneiden jäähdytysrivoissa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin