Q: 900 Turbo 8V IC --> Turbo 16V

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
VGBad
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:20
Paikkakunta: Koria

Q: 900 Turbo 8V IC --> Turbo 16V

Viesti Kirjoittaja VGBad »

Helou,

Mitä osia pitää olla ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, jos päivittää 1986 vuosimallisen 8-venttiilisen turbosatkun 1988 vuosimallisella 16-venttiilisellä turbotekniikalla?

Tarkoituksena olisi ostaa purkaamosta täydellinen 16-venttiilinen turbomoottori vaihdelaatikolla ja istuttaa se keulalle vanhan tekniikan tilalle!
#1599 Vesa Viljakainen
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tarvitset myös ruiskun johtosarjoineen. bensa pumppu erilainen.
taitaa olla helpompi homma että ostaa tekniikanluovuttaja auton. (olisi 900s myynnissä) http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31195
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No ei tuo nyt paha homma ole.

Sama bensapumppu käy, ei tarvitse vaihtaa. Turhaan sitä 16v ruiskun bensapumpun relettä alkaa sinne säätämään kun k-jetin pumppu ja rele hoitavat homman täysin yhtä hyvin. Itseasiassa k-jetin pumppu on jopa parempi..

Kun vuosimallit ovat noin lähellä toisiaan, niin taitaa kaasuvaijerikin sopia sama. Ruiskun johtosarja on erillään muusta auton johtosarjasta joten se on helppo siirtää moottorin mukana.

Moottorinkannakkeet ovat erilaiset (hydrauliset), etukannake on uudemmissa täyspaineisissa T16 myös erilainen, matalapaineissa kuitenkin samanlainen kuin 8v. Apukuskin puolen sivukannakkeelle joutunee poraamaan yhden reiän lisää sitä varten, toisella puolella sopii suoraan. Ohjaustehostimen pumppu ja säiliö ovat erilaiset, ne joutuu vaihtamaan.

Enemmän melkeinpä on noita vuosimallieroja kuin 8v ja 16v eroja, eli vetarien kupit, vaihdekepin keskitin, vaihteensiirrin laatikon päässä, intercoolerin olemassaolo (erilainen öljynjäähdytin vanhoissa T8 joissa ei cooleria) ovat sellaisia pikkujuttuja jotka saattavat aiheuttaa päänvaivaa.

86 ja 88 välillä ei äkkiseltään mietittynä pitäisi kuitenkaan minkään noista aiemmin mainituista aiheuttaa ongelmia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

nimenomaan toi -86 on se muutosvuosi kun vetarin koko vaihtuu...
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Vastaa Viestiin