Helou,
Mitä osia pitää olla ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, jos päivittää 1986 vuosimallisen 8-venttiilisen turbosatkun 1988 vuosimallisella 16-venttiilisellä turbotekniikalla?
Tarkoituksena olisi ostaa purkaamosta täydellinen 16-venttiilinen turbomoottori vaihdelaatikolla ja istuttaa se keulalle vanhan tekniikan tilalle!
Q: 900 Turbo 8V IC --> Turbo 16V
Q: 900 Turbo 8V IC --> Turbo 16V
#1599 Vesa Viljakainen
tarvitset myös ruiskun johtosarjoineen. bensa pumppu erilainen.
taitaa olla helpompi homma että ostaa tekniikanluovuttaja auton. (olisi 900s myynnissä) http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31195
taitaa olla helpompi homma että ostaa tekniikanluovuttaja auton. (olisi 900s myynnissä) http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31195
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
No ei tuo nyt paha homma ole.
Sama bensapumppu käy, ei tarvitse vaihtaa. Turhaan sitä 16v ruiskun bensapumpun relettä alkaa sinne säätämään kun k-jetin pumppu ja rele hoitavat homman täysin yhtä hyvin. Itseasiassa k-jetin pumppu on jopa parempi..
Kun vuosimallit ovat noin lähellä toisiaan, niin taitaa kaasuvaijerikin sopia sama. Ruiskun johtosarja on erillään muusta auton johtosarjasta joten se on helppo siirtää moottorin mukana.
Moottorinkannakkeet ovat erilaiset (hydrauliset), etukannake on uudemmissa täyspaineisissa T16 myös erilainen, matalapaineissa kuitenkin samanlainen kuin 8v. Apukuskin puolen sivukannakkeelle joutunee poraamaan yhden reiän lisää sitä varten, toisella puolella sopii suoraan. Ohjaustehostimen pumppu ja säiliö ovat erilaiset, ne joutuu vaihtamaan.
Enemmän melkeinpä on noita vuosimallieroja kuin 8v ja 16v eroja, eli vetarien kupit, vaihdekepin keskitin, vaihteensiirrin laatikon päässä, intercoolerin olemassaolo (erilainen öljynjäähdytin vanhoissa T8 joissa ei cooleria) ovat sellaisia pikkujuttuja jotka saattavat aiheuttaa päänvaivaa.
86 ja 88 välillä ei äkkiseltään mietittynä pitäisi kuitenkaan minkään noista aiemmin mainituista aiheuttaa ongelmia.
Sama bensapumppu käy, ei tarvitse vaihtaa. Turhaan sitä 16v ruiskun bensapumpun relettä alkaa sinne säätämään kun k-jetin pumppu ja rele hoitavat homman täysin yhtä hyvin. Itseasiassa k-jetin pumppu on jopa parempi..
Kun vuosimallit ovat noin lähellä toisiaan, niin taitaa kaasuvaijerikin sopia sama. Ruiskun johtosarja on erillään muusta auton johtosarjasta joten se on helppo siirtää moottorin mukana.
Moottorinkannakkeet ovat erilaiset (hydrauliset), etukannake on uudemmissa täyspaineisissa T16 myös erilainen, matalapaineissa kuitenkin samanlainen kuin 8v. Apukuskin puolen sivukannakkeelle joutunee poraamaan yhden reiän lisää sitä varten, toisella puolella sopii suoraan. Ohjaustehostimen pumppu ja säiliö ovat erilaiset, ne joutuu vaihtamaan.
Enemmän melkeinpä on noita vuosimallieroja kuin 8v ja 16v eroja, eli vetarien kupit, vaihdekepin keskitin, vaihteensiirrin laatikon päässä, intercoolerin olemassaolo (erilainen öljynjäähdytin vanhoissa T8 joissa ei cooleria) ovat sellaisia pikkujuttuja jotka saattavat aiheuttaa päänvaivaa.
86 ja 88 välillä ei äkkiseltään mietittynä pitäisi kuitenkaan minkään noista aiemmin mainituista aiheuttaa ongelmia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com