Satkujen erot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

Teemu kirjoitti:

900c-mallikin oli aikahyvin varusteltu:tehostin, sävylasit ja keskuslukko.
Joo ois joku saanu tulla ettimään nuo mun autosta ,sillä mä en ainakaan 2 vuodessa löytäny mitään niistä.

Oikeastaan ainoat "lisävarusteet" , mitä oli vanhassa 900c:ssä ja ei uudessa 900SE T:ssä on tupakansytytin sekä tuhkakuppi edessä ja takana.

Sori, en huomannu cc: kommentteja
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Oikeastaan ainoat "lisävarusteet" , mitä oli vanhassa 900c:ssä ja ei uudessa 900SE T:ssä on tupakansytytin sekä tuhkakuppi edessä ja takana.

Olen näköjään antanut kertoa itselleni väärää tietoa :oops:
pnusu
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:47

Viesti Kirjoittaja pnusu »

Jostain (tältä foorumilta, kuinkas muuten) muistaisin lukeneeni että on olemassa Scan-Auton juhlamalli-C vuodelta -89, jossa on ohjaustehostin ja keskuslukitus. Tehty ilmeisesti 200 kpl.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

cc kirjoitti:
-88 900c:ssä keskuslukitus ja ohjaustehostin taisi olla lisävarusteita. Ainakaan minun C:stä ei moisia löydy ja on kyllä aito C.
Okei! Myönnetään. Olikos sitten niin, että vuonna 1989 myytiin 900C-juhlamallia Ukin tehtaan 20-vee taipaleen kunniaksi, jossa nuo varusteet olivat mukana? Joka tapauksessa aika monessa C:ssä minusta on tehostin ja myös keskuslukko...

Isäukko ajoi todella pitkään pelkkä-900:lla (ei edes C siis) vuodelta 1988, jossa ei todellakaan ollut mukana yhtikäs mitään herkkuja. Kun itsellä oli vuotta nuorempi i16, ero varustelussa oli melkoinen sen ajan mittapuun mukaan.

Mutta C tarkoitti siis periaatteessa vain i:n uudempia puskureita ja etumaskia!
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Toby kirjoitti:Mutta C tarkoitti siis periaatteessa vain i:n uudempia puskureita ja etumaskia!
Jep, ja keskikonsoli :D . Mainitsemassasi juhlamallissa oli sitten kaikki mukana.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Eivätkös välijäähyt menneet turbokoneissa seuraavasti:

- B-turbo, ei välijäähyä 145hp
- H-turbo, 8v, vuoteen -85 asti ei välijäähyä (145hp), siitä eteenpäin välijäähy ja 155hp
- H-turbo, 16v (175hp), aina vuodesta -84 eteenpäin välijäähy.

-tuomas-
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Ja -90->H-turbo16v, S (matalapaineturbo) ei välijäähdytintä :wink:
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

pnusu kirjoitti:Jostain (tältä foorumilta, kuinkas muuten) muistaisin lukeneeni että on olemassa Scan-Auton juhlamalli-C vuodelta -89, jossa on ohjaustehostin ja keskuslukitus. Tehty ilmeisesti 200 kpl.
Isälläni on juuri tuollainen juhlamallin '89 900c combi, jossa on ohjaustehostin, keskuslukitus, takaspoileri, heijastinpaneeli takavalojen välissä ja keskikonsoli.

Mites muuten, pitääkö sellainen paikkansa, että 80-luvun lopulta lähtien kaikki satkut olisi varustettu peltisarjoilla? Tuossa isäni satkussa nimittäin on peltisarja, samoin kuin omassa '88 900 ("pelkkä" 900).
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aika helppo tuo muutos kaasarista iivariksi.
Tankki pitää vaihtaa ja lisätä pumppu.
Imusarja vaihtoon, montaa sähköjohtoa ei joudu vetään lisää.
Kattoo vaan että saa kaikki hilut mukana, jos tuollaista meinaa ostaa.
Jos ruiskuosat on vielä luovuttaja-autossa paikallaan, niin kannattaa testata ohjauspainesäätimen toiminta ja suuttimien ruiskutuskuvio.
Ja katsoa että saa mukaan paineenvaraajan tankin luota.

Kansikin on kaiketi eri(kaasareilla kuristuksia), mutta toimii kyllä kaasarin kansikin ruiskulla vain muutama heppa jää karkuteille.
Näin olis tarkoitus ysinopalle tehä kuhan muilta projekteilta aikaa jää.

Ja loppupään 8v iivarit ovat tosiaan kaikki peltipakosarjalla.

Mun C oli 89 ja siinä löytyi ohjaustehostin, keskuslukko, keskikonsoli, spoilerit edessä ja takana.


T:Teemu paimiosta
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Miksi hitossa pitäisi vaihtaa 900c -> i-malliksi. Hintaeroa ei käytännössä ole lainkaan, joten valitsee vain valmiiksi kumman ostaa. Aivan turhaa hommaa 8O

Hyväkuntoinen kaasutinkone pesee väsyneen 118 hv:n ruiskun mennen tullen. Käyttöautona 900c on varmasti Saabin kaikkien aikojen edullisin ja onnistunein malli. 100 euroa tiskiin ja kaasutin on käytännössä uusi kun vaihtaa sisuskalut. Vanhassa ruiskussa tuolla hinnalla vasta aletaan ihmetellä, että mikäs tässä nyt tällä kertaa mahtaa olla vikana.

Tuo Saabin mallisto ei ollut kyllä aivan yksiselitteinen. Minulla oli ennen nykyistä 1/89 rekisteröity Saab 900, aivan, 2d pystykeula ilman MITÄÄN ylimääräistä. Kyllä minäkin ihmettelin, miten tuo oli mahdollista, mutta kai se oli jotain varaston pohjia.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Classic 900 kirjoitti:Miksi hitossa pitäisi vaihtaa 900c -> i-malliksi. Hintaeroa ei käytännössä ole lainkaan, joten valitsee vain valmiiksi kumman ostaa. Aivan turhaa hommaa
Samaa ihmetellyt. Iivari tietty vaikuttaa modernimmalta, mutta käyttännössä ajettavuudessa ei juuri eroa ole, ja nyt puhun 8v iivarista. Kaasarikone jopa tuntuu aivan alakierroksilla sitkeämmältä. No pääseehän siinä eroon ryyppyvivusta.
Varsinkin Pierburgin kaasari on niin yksinkertainen ja varma laite - oisko paljon vanhan Jawan kaasaria kummempi. Muuta säätöä ei ole kuin seos, tyhjäkäynti ja "nopea tyhjäkäynti" ryypyn kanssa. Eihän se Stromberikaan juuri monimutkaisempi ole, seossäätö vain tarvii oman meisselinsä.
Kaasareissa joutuu joskus vaihtamaan kalvon (a' 3€) ja aikaa menee tuohon 5 minuuttia, ja parinsadan tuhannen välein kohon neula ja mahdollisesti seossuutin ja -neula. Kaikkea saa tarvikkeena muutamalla kympillä.

Jos haluaa iivarin niin se kannattaa tosiaan ostaa valmiina ellei nyt välttämättä halua harrastaa.

Käyttöautona kaasarikone on aivan kelpo vehje, baaritiskillä se tietenkin on vähän alamittainen :D :D

Onko kokemuksia paljonko c:n polttoainepumppu (Pierburg) kestää kilometrejä?
Omassani mittarissa 315tkm ja pumppua ei ole vaihdettu.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Tässä on listaa näistä vakiovarusteista, sekä lisävarusteita kyseisiin malleihin:

Saab 900i (malli -89)
Vakiovarusteet:

- 5-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto
- Ohjaustehostin
- Sävylasit
- Ajovalopyyhin
- Sisältä säädettävät ulkoiset taustapeilit
- Lapsilukot takana
- Sähkölämmitteiset etuistuimet
- Kuljettajanistuimen istuintyynyn korkeus ja kallistuskulma säädettävissä
- Laskettava kyynärtuki
- Plyysiverhoilu
- Käyntinopeusmittari
- Matkustamoilman suodatin (puuttuu, jos auto varustetaan ilmastointilaitteella)
- Lisäjarruvalo

Lisävarusteet

- Automaattivaihteisto
- Vakionopeussäädin
- Sähkötoimiset ulkoiset taustapeilit
- Sähkötoimiset sivuikkunat
- Keskuslukitus
- Kattoluukku
- Ilmastointilaite
- Metalliväri


Saab 900c (malli -89)
Vakiovarusteet

- Käsivalintainen 5-vaihteinen vaihteisto
- Ajovalopyyhin
- Sisältä säädettävät ulkoiset taustapeilit
- Lapsilukot takana
- Sähkölämmitteiset etuistuimet
- Kuljettajanistuimen istuintyynyn korkeus ja kallistus säädettävissä
- Plyysiverhoilu
- Matkustamoilman suodatin
- Lisäjarruvalo

Lisävarusteet

- Ohjaustehostin
- Keskuslukitus
- Sähkötoimiset sivuikkunat
- Kattoluukku
- Metalliväri

Suorituskyky

900i (-89)

Huippunopeus 175km/h, automaatilla 165km/h
[katalysaattorilla 170km/h, automaatti+katalys. 160km/h]
Kiihtyvyys 0-100km/h 12 s, automaatilla 15 s
[katalysaattorilla 13 s, automaatti + katalys. 16 s

900c (-89)

Huippunopeus 165km/h
Kiihtyvyys 0-100km/h 14 s


Liekkö nämä tiedot ketään kiinnosti. Ajattelin vaan kirjoittaa parin koffin voimin.. :wink:
Ja mistäkö tämä tieto on? Otin nämä suoraan Saab 900 62-sivuisesta myyntiesitteestä vuodelta -89.
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Jortsu kirjoitti:
Mites muuten, pitääkö sellainen paikkansa, että 80-luvun lopulta lähtien kaikki satkut olisi varustettu peltisarjoilla? Tuossa isäni satkussa nimittäin on peltisarja, samoin kuin omassa '88 900 ("pelkkä" 900).
Ei pidä. Ainakin porukoitten 900i8 kat -90 on valusarjat.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Oma mielipiteeni: älä vaihda c:tä i:hin. Sain katsella vierestä, kun tuttavaperheen 900i muuttui nuhaiseksi kuin mikä jossain 250000 paikkeilla. Tämän jälkeen se rempattiin kaasarivehkeeksi, muttei se silti mitenkään juhlallisesti ole toiminut.

Kaasarimalli omien kokemusteni mukaan paljon luotettavampi (pitemällä aikavälillä siis halvempi!)
"SaabAna"
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Eero »

[quote="Turbo16"]Eli onko paha homma vaihtaa kaasarin tilalle sen ruiskun ?


Kannessa on eroja kuten EGR kanava joten siihen ei voi laittaa kaasarin imusarjaa.
Vastaa Viestiin