Paljonko pitäis kuluttaa / 100 km

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

Itelläkin kulutus pysyi 900c:llä kaupungissa noin 10 litraa maantiellä alle 8 litraa, pois lukien kiireelliset kyydit joista vauhdeista poliisit ei tykkäisi (kyllä,on mahdollista ajaa kaasari-saabilla yli 120 :lol: ).
Syksyllä omistukseni loppuaikoina rupes soppaa maistumaan helposti yli kymmenen litraa ja syynä oli termari. Uutta peliin ja kulutus tippu.
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
Jim Goose
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 21:08

Viesti Kirjoittaja Jim Goose »

Toi termari vois olla mullaki osasyy bensansyöntiin. Tuo korkea kulutuskin ilmeni vasta pakkasilla. Lämpömittari ei mulla nouse edes lähelle puoliväliä vaikka ajaisi kaupungissa, taitaa olla termari kokoajan auki ja huijaa kai ruiskua luulemaan konetta kylmemmäksi kun onkaan. Auttaiskohan pahvi syylärin edessä pikakonstina, paljonkos siitä arvaa mennä peittämään, kokemuksia?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Paras korjaus on tietysti uusi termari. Mulla on Saabin orggis 89asteinen ja se riittää talvikäyttöönkin mainiosti. maksoi 3vuotta sitten 141mk. Mikä lie nykyinen eurohinta? Ehjällä 89 termarilla lämpöviisari nousee asteikon puoliväliin 5-7km ajon aikana. 92 termarilla viisari nousee jopa hiukan yläviistoon.

Minun kokemuksilla og900:n keulalle ei tarvii laitaa pahveja koskaan. -40pakkasella olen ollut liikenteessä ja moottori nostaa lämpönsä ylös maantieajossa ihan normaalisti, mutta hiukan hitaammin. Kaupunkiajossa tuppaa lämpöviisari hiukan jopa laskemaan, samoin tyhjäkäynnillä paikallaan. Ilmeisesti lämmityslaite vetää niin paljon lämpöä moottorista?
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Eikös satkun ohjekirjassa oikein kielletä laittamasta pahvia keulalle...
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

niinhän siinä kielletään, mikähän lienee syy?
Flekti kun ei pyöri kun tietyssä lämpötilassa niin onko sitä järkeä peittää?
Tosin jos olisi remmivetoinen tuulettaja niin sittenhän sitä voisi peitellä..
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ant_ti kirjoitti:niinhän siinä kielletään, mikähän lienee syy?
Olen kuullut, että sillä olis jotain tekemistä kannen kanssa, vaurioituisko herkemmin, kun ei saa jäähdytystä??? Mene ja tiedä. B-mallin turbojahan on säretty mm. ns. talvitermostaatilla, oliko jotain pääle 90 asteisia. En tiä, ku en oo ikinä käyttäny.

-50 pakkasessa en pitäny pahvia keulalla, ja hyvin meni. Sisällä oli ***vetin kylmä, mutta ikkunat oli sulana :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ant_ti kirjoitti:niinhän siinä kielletään, mikähän lienee syy?
Flekti kun ei pyöri kun tietyssä lämpötilassa niin onko sitä järkeä peittää?
Tosin jos olisi remmivetoinen tuulettaja niin sittenhän sitä voisi peitellä..
Useimmissa poikittaismoottorisissa autoissa ajoviima jäähdyttää moottoria ja öljypohjaa voimakkaasti, vaikka termostaatti on täysin kiinni. Keulan peittäminen auttaa asiaa, kun konehuone ei jäähdy niin tehokkaasti. Pohjapanssari voi auttaa asiaa huomattavasti. Rikkinäisen termarin kanssa tietysti jäähdyttimen peittäminen nostaa moottorinlämpöjä. Yksi keino välttää keittäminen on laittaa pahvi/keulapeite siten, ettei se ole jäähdytintä vasten. Ajoviiman vaikutus estetään, mutta flekti käynnistyessään jäähdyttää syyläriä, kun ilman virtaus ei ole estetty.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

900 Urpo -83ekr. vei näemmä 9.9litraa satkulle tämänpäiväisen laskelman mukaan.
Saattaisi hieman vielä tipahtaa kun vaihtaisi termarin jolla lämmöt nousisivat ylemmäksikin kun vihreän alalaitaan.. tietty tulpat ja polttoainesuodatinkin on ajalta ennen kuin tuo jäi seisomaan vuosikausiksi eli ikää niilläkin on jo yli 10 vuotta. :roll: Ilmanputsari ei sentään ole kuin 1.5 vuotta vanha ja tottakai välillä putsaamaton.. :lol:
petrite
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2004 20:42
Paikkakunta: Helsinki

Kiitokset kaikille!

Viesti Kirjoittaja petrite »

Vika löytyi, bensaa vuosi tankin juuressa olevasta paineensäätimestä. Nyt vika on korjattu ja auto starttaa taas normaalisti :)
Kiitos kaikille!
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

En viitsinyt uutta aihetta pistää, joten pistetään tähän.

Oli melko positiivinen yllätys oman saappaani kulutus. Ajoin eilen välin Pori-Tre-Hki edestakaisin, n.580km. Pori-Tampere välillä nopeus oli luokkaa 100 ja Tampere-Helsinki välillä taas n.120km/h. Kulutukseksi laskin 9,3l/100km! Ei mielestäni kovin paha!? Voisi helposti kuvitella, että juuri tuossa motarinopeudessa tulee kauhea bensanvientipiikki verrattuna n.100:n vauhtiin. Autona toimi og 900S.
9-5 2,3t Wagon `06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muistelen että 900i 8-tappiselle tehdas olisi luvannut 120km/h matkanopeudessa 10litraa/100km kulutuksen. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Kesäkeli ja puolikuorma, Karjalasta Helsinkiin nopeusrajoituksia mukaillen, eli ei yli eikä alinopeuksia, normaalisti ajamalla 6,95 l/100km.
Tavoite on 6,5 litran vajaus satasella, montakohan vuotta menee ennenkuin tavoite on saavutettu. 8O Autona siis 8 venttiilinen i.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
petrite
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2004 20:42
Paikkakunta: Helsinki

Kulutus

Viesti Kirjoittaja petrite »

Käyttöohjekirjassa lukee että kaasari 900 kuluttaa vähemmän kuin ruiskumoottori!! kaasari 8,5L/100km ja ruisku jotain 9,0L/100km eli on hölynpölyä väittää, että kulutus olisi 6,5L/100km!! mittaappa kaveri kulutus uudestaan ja anna bensan mennä tyhjäksi niin että punainen merkkivalo syttyy!! itselläni on muuten sellanen vika, että punainen valo palaa koko ajan vaikka tankkaisi 45 litraa tankkiin!! oisko joku piuha takakontissa irti?
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Kulutus

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

petrite kirjoitti:Käyttöohjekirjassa lukee että kaasari 900 kuluttaa vähemmän kuin ruiskumoottori!! kaasari 8,5L/100km ja ruisku jotain 9,0L/100km eli on hölynpölyä väittää, että kulutus olisi 6,5L/100km!! mittaappa kaveri kulutus uudestaan ja anna bensan mennä tyhjäksi niin että punainen merkkivalo syttyy!! itselläni on muuten sellanen vika, että punainen valo palaa koko ajan vaikka tankkaisi 45 litraa tankkiin!! oisko joku piuha takakontissa irti?
Nuo ohjekirjan kulutuslukemat ovat enemmän tai vähemmän yläkanttiin ilmoitettuja. Itse olen päässyt kohtuullisen helposti kaasarisatkulla 8 litraan sadalla. Tuossa on vielä aavistuksen verran kaupunkiajoa mukana.

Miksi tankin pitäisi antaa mennä tyhjäksi? Itse olen mitannut kulutuksen niin, että tankki täyteen ja trippimittari nolliin, ja seuraavalla tankkauksella tankki täyteen ja lasken kulutuksen kaavalla (tankattu määrä litroina)/(ajetut kilometrit) *100.

edit:
Lisättäköön vielä, että yleensä kuitenkin tankkaan vasta, kun mittari näyttää punaista.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Jos haluaa, että keskikulutukset reissuilla pysyvät kohtuullisina, kannattaa välttää yli 100 km/h:n nopeuksia. Mulla on tallella TM:n aikoinaan eri Saabin malleille mittaamat tasaisen nopeuden kulutukset ja kun se esim. 8v ruiskulla 100 km/h:n nopeudessa on reilut 9 litraa niin kympin lisäys nopeuteen vaikuttaa 1 litran keskikulutukseen eli 120 km/h:n vauhdissa Saapas imee jo yli 11 litraa sadalla. Pois motarilta vaan :lol:

Kannattaa tosiaan vaihtaa se termostaatti, jos lämmöt on alhaalla. Halpa korjaus (omaan 16v vaihdettuna 20 euroa) ja dramaattinen vaikutus. Lämmöt nousi viallisella 13 km matkalla hädin tuskin vihreän alalaidan ja puolenvälin välimaastoon ja maantienopeutta pitempää ajamalla lämmöt laski normaalin alarajalle. Uudella termarilla 6 km:n jälkeen viisari on karvan verran alla puolenvälin missä sen kuuluu ollakin nousten liikennevaloissa tasan puoleenväliin, mutta ei yhtään yli. Lämpöä sisään nopeammin, kulutus pienemmäksi ja konekin säästyy. Ei todellakaan ole mikään säästökohde tuo termari, ja vika on helppo tunnistaa.

Ja todellakin, unohtakaa ne perhanan pahvit, Saab on suunniteltu Suomen talveen eikä se tarvitse sellaista IKINÄ. Citroen Xantia on asia erikseen...
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Vastaa Viestiin