Paljonko pitäis kuluttaa / 100 km
Itelläkin kulutus pysyi 900c:llä kaupungissa noin 10 litraa maantiellä alle 8 litraa, pois lukien kiireelliset kyydit joista vauhdeista poliisit ei tykkäisi (kyllä,on mahdollista ajaa kaasari-saabilla yli 120 ).
Syksyllä omistukseni loppuaikoina rupes soppaa maistumaan helposti yli kymmenen litraa ja syynä oli termari. Uutta peliin ja kulutus tippu.
Syksyllä omistukseni loppuaikoina rupes soppaa maistumaan helposti yli kymmenen litraa ja syynä oli termari. Uutta peliin ja kulutus tippu.
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
Toi termari vois olla mullaki osasyy bensansyöntiin. Tuo korkea kulutuskin ilmeni vasta pakkasilla. Lämpömittari ei mulla nouse edes lähelle puoliväliä vaikka ajaisi kaupungissa, taitaa olla termari kokoajan auki ja huijaa kai ruiskua luulemaan konetta kylmemmäksi kun onkaan. Auttaiskohan pahvi syylärin edessä pikakonstina, paljonkos siitä arvaa mennä peittämään, kokemuksia?
Paras korjaus on tietysti uusi termari. Mulla on Saabin orggis 89asteinen ja se riittää talvikäyttöönkin mainiosti. maksoi 3vuotta sitten 141mk. Mikä lie nykyinen eurohinta? Ehjällä 89 termarilla lämpöviisari nousee asteikon puoliväliin 5-7km ajon aikana. 92 termarilla viisari nousee jopa hiukan yläviistoon.
Minun kokemuksilla og900:n keulalle ei tarvii laitaa pahveja koskaan. -40pakkasella olen ollut liikenteessä ja moottori nostaa lämpönsä ylös maantieajossa ihan normaalisti, mutta hiukan hitaammin. Kaupunkiajossa tuppaa lämpöviisari hiukan jopa laskemaan, samoin tyhjäkäynnillä paikallaan. Ilmeisesti lämmityslaite vetää niin paljon lämpöä moottorista?
Minun kokemuksilla og900:n keulalle ei tarvii laitaa pahveja koskaan. -40pakkasella olen ollut liikenteessä ja moottori nostaa lämpönsä ylös maantieajossa ihan normaalisti, mutta hiukan hitaammin. Kaupunkiajossa tuppaa lämpöviisari hiukan jopa laskemaan, samoin tyhjäkäynnillä paikallaan. Ilmeisesti lämmityslaite vetää niin paljon lämpöä moottorista?
Olen kuullut, että sillä olis jotain tekemistä kannen kanssa, vaurioituisko herkemmin, kun ei saa jäähdytystä??? Mene ja tiedä. B-mallin turbojahan on säretty mm. ns. talvitermostaatilla, oliko jotain pääle 90 asteisia. En tiä, ku en oo ikinä käyttäny.Ant_ti kirjoitti:niinhän siinä kielletään, mikähän lienee syy?
-50 pakkasessa en pitäny pahvia keulalla, ja hyvin meni. Sisällä oli ***vetin kylmä, mutta ikkunat oli sulana
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Useimmissa poikittaismoottorisissa autoissa ajoviima jäähdyttää moottoria ja öljypohjaa voimakkaasti, vaikka termostaatti on täysin kiinni. Keulan peittäminen auttaa asiaa, kun konehuone ei jäähdy niin tehokkaasti. Pohjapanssari voi auttaa asiaa huomattavasti. Rikkinäisen termarin kanssa tietysti jäähdyttimen peittäminen nostaa moottorinlämpöjä. Yksi keino välttää keittäminen on laittaa pahvi/keulapeite siten, ettei se ole jäähdytintä vasten. Ajoviiman vaikutus estetään, mutta flekti käynnistyessään jäähdyttää syyläriä, kun ilman virtaus ei ole estetty.Ant_ti kirjoitti:niinhän siinä kielletään, mikähän lienee syy?
Flekti kun ei pyöri kun tietyssä lämpötilassa niin onko sitä järkeä peittää?
Tosin jos olisi remmivetoinen tuulettaja niin sittenhän sitä voisi peitellä..
900 Urpo -83ekr. vei näemmä 9.9litraa satkulle tämänpäiväisen laskelman mukaan.
Saattaisi hieman vielä tipahtaa kun vaihtaisi termarin jolla lämmöt nousisivat ylemmäksikin kun vihreän alalaitaan.. tietty tulpat ja polttoainesuodatinkin on ajalta ennen kuin tuo jäi seisomaan vuosikausiksi eli ikää niilläkin on jo yli 10 vuotta. Ilmanputsari ei sentään ole kuin 1.5 vuotta vanha ja tottakai välillä putsaamaton..
Saattaisi hieman vielä tipahtaa kun vaihtaisi termarin jolla lämmöt nousisivat ylemmäksikin kun vihreän alalaitaan.. tietty tulpat ja polttoainesuodatinkin on ajalta ennen kuin tuo jäi seisomaan vuosikausiksi eli ikää niilläkin on jo yli 10 vuotta. Ilmanputsari ei sentään ole kuin 1.5 vuotta vanha ja tottakai välillä putsaamaton..
Kiitokset kaikille!
Vika löytyi, bensaa vuosi tankin juuressa olevasta paineensäätimestä. Nyt vika on korjattu ja auto starttaa taas normaalisti
Kiitos kaikille!
Kiitos kaikille!
En viitsinyt uutta aihetta pistää, joten pistetään tähän.
Oli melko positiivinen yllätys oman saappaani kulutus. Ajoin eilen välin Pori-Tre-Hki edestakaisin, n.580km. Pori-Tampere välillä nopeus oli luokkaa 100 ja Tampere-Helsinki välillä taas n.120km/h. Kulutukseksi laskin 9,3l/100km! Ei mielestäni kovin paha!? Voisi helposti kuvitella, että juuri tuossa motarinopeudessa tulee kauhea bensanvientipiikki verrattuna n.100:n vauhtiin. Autona toimi og 900S.
Oli melko positiivinen yllätys oman saappaani kulutus. Ajoin eilen välin Pori-Tre-Hki edestakaisin, n.580km. Pori-Tampere välillä nopeus oli luokkaa 100 ja Tampere-Helsinki välillä taas n.120km/h. Kulutukseksi laskin 9,3l/100km! Ei mielestäni kovin paha!? Voisi helposti kuvitella, että juuri tuossa motarinopeudessa tulee kauhea bensanvientipiikki verrattuna n.100:n vauhtiin. Autona toimi og 900S.
9-5 2,3t Wagon `06
Kesäkeli ja puolikuorma, Karjalasta Helsinkiin nopeusrajoituksia mukaillen, eli ei yli eikä alinopeuksia, normaalisti ajamalla 6,95 l/100km.
Tavoite on 6,5 litran vajaus satasella, montakohan vuotta menee ennenkuin tavoite on saavutettu. Autona siis 8 venttiilinen i.
Tavoite on 6,5 litran vajaus satasella, montakohan vuotta menee ennenkuin tavoite on saavutettu. Autona siis 8 venttiilinen i.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä *
-1797-
-1797-
Kulutus
Käyttöohjekirjassa lukee että kaasari 900 kuluttaa vähemmän kuin ruiskumoottori!! kaasari 8,5L/100km ja ruisku jotain 9,0L/100km eli on hölynpölyä väittää, että kulutus olisi 6,5L/100km!! mittaappa kaveri kulutus uudestaan ja anna bensan mennä tyhjäksi niin että punainen merkkivalo syttyy!! itselläni on muuten sellanen vika, että punainen valo palaa koko ajan vaikka tankkaisi 45 litraa tankkiin!! oisko joku piuha takakontissa irti?
Re: Kulutus
Nuo ohjekirjan kulutuslukemat ovat enemmän tai vähemmän yläkanttiin ilmoitettuja. Itse olen päässyt kohtuullisen helposti kaasarisatkulla 8 litraan sadalla. Tuossa on vielä aavistuksen verran kaupunkiajoa mukana.petrite kirjoitti:Käyttöohjekirjassa lukee että kaasari 900 kuluttaa vähemmän kuin ruiskumoottori!! kaasari 8,5L/100km ja ruisku jotain 9,0L/100km eli on hölynpölyä väittää, että kulutus olisi 6,5L/100km!! mittaappa kaveri kulutus uudestaan ja anna bensan mennä tyhjäksi niin että punainen merkkivalo syttyy!! itselläni on muuten sellanen vika, että punainen valo palaa koko ajan vaikka tankkaisi 45 litraa tankkiin!! oisko joku piuha takakontissa irti?
Miksi tankin pitäisi antaa mennä tyhjäksi? Itse olen mitannut kulutuksen niin, että tankki täyteen ja trippimittari nolliin, ja seuraavalla tankkauksella tankki täyteen ja lasken kulutuksen kaavalla (tankattu määrä litroina)/(ajetut kilometrit) *100.
edit:
Lisättäköön vielä, että yleensä kuitenkin tankkaan vasta, kun mittari näyttää punaista.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Jos haluaa, että keskikulutukset reissuilla pysyvät kohtuullisina, kannattaa välttää yli 100 km/h:n nopeuksia. Mulla on tallella TM:n aikoinaan eri Saabin malleille mittaamat tasaisen nopeuden kulutukset ja kun se esim. 8v ruiskulla 100 km/h:n nopeudessa on reilut 9 litraa niin kympin lisäys nopeuteen vaikuttaa 1 litran keskikulutukseen eli 120 km/h:n vauhdissa Saapas imee jo yli 11 litraa sadalla. Pois motarilta vaan
Kannattaa tosiaan vaihtaa se termostaatti, jos lämmöt on alhaalla. Halpa korjaus (omaan 16v vaihdettuna 20 euroa) ja dramaattinen vaikutus. Lämmöt nousi viallisella 13 km matkalla hädin tuskin vihreän alalaidan ja puolenvälin välimaastoon ja maantienopeutta pitempää ajamalla lämmöt laski normaalin alarajalle. Uudella termarilla 6 km:n jälkeen viisari on karvan verran alla puolenvälin missä sen kuuluu ollakin nousten liikennevaloissa tasan puoleenväliin, mutta ei yhtään yli. Lämpöä sisään nopeammin, kulutus pienemmäksi ja konekin säästyy. Ei todellakaan ole mikään säästökohde tuo termari, ja vika on helppo tunnistaa.
Ja todellakin, unohtakaa ne perhanan pahvit, Saab on suunniteltu Suomen talveen eikä se tarvitse sellaista IKINÄ. Citroen Xantia on asia erikseen...
Kannattaa tosiaan vaihtaa se termostaatti, jos lämmöt on alhaalla. Halpa korjaus (omaan 16v vaihdettuna 20 euroa) ja dramaattinen vaikutus. Lämmöt nousi viallisella 13 km matkalla hädin tuskin vihreän alalaidan ja puolenvälin välimaastoon ja maantienopeutta pitempää ajamalla lämmöt laski normaalin alarajalle. Uudella termarilla 6 km:n jälkeen viisari on karvan verran alla puolenvälin missä sen kuuluu ollakin nousten liikennevaloissa tasan puoleenväliin, mutta ei yhtään yli. Lämpöä sisään nopeammin, kulutus pienemmäksi ja konekin säästyy. Ei todellakaan ole mikään säästökohde tuo termari, ja vika on helppo tunnistaa.
Ja todellakin, unohtakaa ne perhanan pahvit, Saab on suunniteltu Suomen talveen eikä se tarvitse sellaista IKINÄ. Citroen Xantia on asia erikseen...
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713