![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Syksyllä omistukseni loppuaikoina rupes soppaa maistumaan helposti yli kymmenen litraa ja syynä oli termari. Uutta peliin ja kulutus tippu.
Olen kuullut, että sillä olis jotain tekemistä kannen kanssa, vaurioituisko herkemmin, kun ei saa jäähdytystä??? Mene ja tiedä. B-mallin turbojahan on säretty mm. ns. talvitermostaatilla, oliko jotain pääle 90 asteisia. En tiä, ku en oo ikinä käyttäny.Ant_ti kirjoitti:niinhän siinä kielletään, mikähän lienee syy?
Useimmissa poikittaismoottorisissa autoissa ajoviima jäähdyttää moottoria ja öljypohjaa voimakkaasti, vaikka termostaatti on täysin kiinni. Keulan peittäminen auttaa asiaa, kun konehuone ei jäähdy niin tehokkaasti. Pohjapanssari voi auttaa asiaa huomattavasti. Rikkinäisen termarin kanssa tietysti jäähdyttimen peittäminen nostaa moottorinlämpöjä. Yksi keino välttää keittäminen on laittaa pahvi/keulapeite siten, ettei se ole jäähdytintä vasten. Ajoviiman vaikutus estetään, mutta flekti käynnistyessään jäähdyttää syyläriä, kun ilman virtaus ei ole estetty.Ant_ti kirjoitti:niinhän siinä kielletään, mikähän lienee syy?
Flekti kun ei pyöri kun tietyssä lämpötilassa niin onko sitä järkeä peittää?
Tosin jos olisi remmivetoinen tuulettaja niin sittenhän sitä voisi peitellä..
Nuo ohjekirjan kulutuslukemat ovat enemmän tai vähemmän yläkanttiin ilmoitettuja. Itse olen päässyt kohtuullisen helposti kaasarisatkulla 8 litraan sadalla. Tuossa on vielä aavistuksen verran kaupunkiajoa mukana.petrite kirjoitti:Käyttöohjekirjassa lukee että kaasari 900 kuluttaa vähemmän kuin ruiskumoottori!! kaasari 8,5L/100km ja ruisku jotain 9,0L/100km eli on hölynpölyä väittää, että kulutus olisi 6,5L/100km!! mittaappa kaveri kulutus uudestaan ja anna bensan mennä tyhjäksi niin että punainen merkkivalo syttyy!! itselläni on muuten sellanen vika, että punainen valo palaa koko ajan vaikka tankkaisi 45 litraa tankkiin!! oisko joku piuha takakontissa irti?