Mitä ihmettä?! Aero tärisee....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Kesällä kyselin ko. osaa varaosaliikkeestä. EI kuulemma enää tehdä ja maahantuojalla olisi ollut yksi enää hyllyssä. Jäi sekin sitten ostamatta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hyviä käytettyjä metsästämään vaan. Kyllä semmosia on olemassa. Vastakin yks saab 90 meni paaliin, jossa oli priimat maljat. Ei vaan ollu meikälläkään varaa ostaa siitä vaihdelaatikkoa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Cender
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:28

Viesti Kirjoittaja Cender »

Moikka,
Asiaan lotyi ratkaisu - vaihdetaan pesat puolelta toiselle ja laitan tilaukseen uuden pesan ja tripodin faijan firmasta. Onhan se ollut 13v Saabin maahantuojana Puolaan.

Hintaa n. 30% alempi kuin Lansiauton ovh. Pitaapi kysya faijalta tarjousta klubilaisille :wink:
Cender
Classic Cars are like wine:
the older the better
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pakko kysyä. Millaisella kiihdytyksellä tuo tärinä ilmenee; normaalissa vai kovassa kiihdytyksessä? Olen nimittäin Turbossa huomannut pientä "aaltoilevalta" tuntuvaa tärinää tjsp. kun kiihdytän pintakaasulla. Parhaiten tuon huomaa 2. vaihteella. Reippaassa tai kovassa kiihdytyksessä ei tunnu mitään tärinöitä jne.

Enpä itse usko, että on maljoissa ja tripodeissa mitään vikaa, kun tuo ei rattiin tunnu. Auton veto vaan aaltoilee, kytkin loppu? Se nimittäin ei ota mitenkään napakasti kiinni.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Pakko kysyä. Millaisella kiihdytyksellä tuo tärinä ilmenee; normaalissa vai kovassa kiihdytyksessä? Olen nimittäin Turbossa huomannut pientä "aaltoilevalta" tuntuvaa tärinää tjsp. kun kiihdytän pintakaasulla. Parhaiten tuon huomaa 2. vaihteella. Reippaassa tai kovassa kiihdytyksessä ei tunnu mitään tärinöitä jne.

Enpä itse usko, että on maljoissa ja tripodeissa mitään vikaa, kun tuo ei rattiin tunnu. Auton veto vaan aaltoilee, kytkin loppu? Se nimittäin ei ota mitenkään napakasti kiinni.
Ilmavuoto jossain...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jakajan alipainesäätäjän, by-passin ja bensapaineensäätimen alipaineletkut vaihdettu. Noiden vanhat letkut mureni käteen ja alipainesäätäjän letku oli poikki. Noilla oire väheni mutta ei poistunut.

Lämpötilansäätimestä kuuluu suhinaa joka muuttuu kierrosluvun tai kaasunasennon mukaan. Yleensä voimistuu, kun moottorijarruttaa ts. ku koneessa korkea alipaine. Pitänee alkaa haravoimaan vuotoa sieltä, aluksi ainakin tulpata lämmityslaitteiston alipaineletku ja kokeilla seilaako pintakaasulla veto.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko bypass ehjä? tuleeko moottorijarrutuksella lähes tyhjiö, eli -1bar paineeksi imusarjaan? Jos ei, järjestelmä vetää jostain ilmaa. Bypassin kalvon eheyden paljastaa jo sillä, että lytistät sinne menevän letkun auton käydessä. Tyhjäkäynti ei saisi muuttua, tällä toimenpiteellä, mutta jos kuulee selvän eron, siellä on jo jotain fuskua...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sen verran vielä lisää oman Turbon värinästä, että se tuntuu vain 2. vaihteella ja kevyellä kaasulla. Aika kummaa.

Olen tässä pari päivää miettinyt voisiko se johtua siitä, kun moottori Turbossa on hieman hanttarin puolelle kenollaan eli pakoputken valumutka koskee melkein akun lämpösuojaan. Siitä sitten johtuisi se, että vaihteensiirrin ei ole enään oikeassa asennossa ja jotenkin jurnuttaa kakkosvaihdetta. Helpoin tapa todeta olisi löysätä vaihteensiirtimen liitoskohta vapaalla (tarkoitan nyt vaihdetta, en työvuorojärjestelmässä olevaa) jolloin vaihdekaavio muistaakseni (nollautuu). Kalliimpi olisi tietenkin moottorin tukityynyjen vaihto.

Mitä tulee siihen by-passiin niin uskon sen toimivan. Ennen alipaineletkun vaihtoa ahtimen ääntä ei juuri kuullut, kun kaasun päästi konetilasta kaasuttamalla. Nyt siis kuuluu kunnon puhallusääni.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re:

Viesti Kirjoittaja moksu »

Eski kirjoitti:Jep, sama homma oli minun Aerossa. Tarinaa ja kuvia remontista:
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_tripodit.htm
Eski
Löytyykös Eskiltä vielä toimivaa linkkiä.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
cage
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Syys 19, 2009 12:58

Re: Mitä ihmettä?! Aero tärisee....

Viesti Kirjoittaja cage »

saab 900c -87 etukäsijarru
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Mitä ihmettä?! Aero tärisee....

Viesti Kirjoittaja moksu »

No siinähän ne :D kiitos
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Vastaa Viestiin