Mitä ihmettä?! Aero tärisee....
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Hyviä käytettyjä metsästämään vaan. Kyllä semmosia on olemassa. Vastakin yks saab 90 meni paaliin, jossa oli priimat maljat. Ei vaan ollu meikälläkään varaa ostaa siitä vaihdelaatikkoa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Moikka,
Asiaan lotyi ratkaisu - vaihdetaan pesat puolelta toiselle ja laitan tilaukseen uuden pesan ja tripodin faijan firmasta. Onhan se ollut 13v Saabin maahantuojana Puolaan.
Hintaa n. 30% alempi kuin Lansiauton ovh. Pitaapi kysya faijalta tarjousta klubilaisille![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Asiaan lotyi ratkaisu - vaihdetaan pesat puolelta toiselle ja laitan tilaukseen uuden pesan ja tripodin faijan firmasta. Onhan se ollut 13v Saabin maahantuojana Puolaan.
Hintaa n. 30% alempi kuin Lansiauton ovh. Pitaapi kysya faijalta tarjousta klubilaisille
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Cender
Classic Cars are like wine:
the older the better
Classic Cars are like wine:
the older the better
Pakko kysyä. Millaisella kiihdytyksellä tuo tärinä ilmenee; normaalissa vai kovassa kiihdytyksessä? Olen nimittäin Turbossa huomannut pientä "aaltoilevalta" tuntuvaa tärinää tjsp. kun kiihdytän pintakaasulla. Parhaiten tuon huomaa 2. vaihteella. Reippaassa tai kovassa kiihdytyksessä ei tunnu mitään tärinöitä jne.
Enpä itse usko, että on maljoissa ja tripodeissa mitään vikaa, kun tuo ei rattiin tunnu. Auton veto vaan aaltoilee, kytkin loppu? Se nimittäin ei ota mitenkään napakasti kiinni.
Enpä itse usko, että on maljoissa ja tripodeissa mitään vikaa, kun tuo ei rattiin tunnu. Auton veto vaan aaltoilee, kytkin loppu? Se nimittäin ei ota mitenkään napakasti kiinni.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ilmavuoto jossain...dimebak kirjoitti:Pakko kysyä. Millaisella kiihdytyksellä tuo tärinä ilmenee; normaalissa vai kovassa kiihdytyksessä? Olen nimittäin Turbossa huomannut pientä "aaltoilevalta" tuntuvaa tärinää tjsp. kun kiihdytän pintakaasulla. Parhaiten tuon huomaa 2. vaihteella. Reippaassa tai kovassa kiihdytyksessä ei tunnu mitään tärinöitä jne.
Enpä itse usko, että on maljoissa ja tripodeissa mitään vikaa, kun tuo ei rattiin tunnu. Auton veto vaan aaltoilee, kytkin loppu? Se nimittäin ei ota mitenkään napakasti kiinni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jakajan alipainesäätäjän, by-passin ja bensapaineensäätimen alipaineletkut vaihdettu. Noiden vanhat letkut mureni käteen ja alipainesäätäjän letku oli poikki. Noilla oire väheni mutta ei poistunut.
Lämpötilansäätimestä kuuluu suhinaa joka muuttuu kierrosluvun tai kaasunasennon mukaan. Yleensä voimistuu, kun moottorijarruttaa ts. ku koneessa korkea alipaine. Pitänee alkaa haravoimaan vuotoa sieltä, aluksi ainakin tulpata lämmityslaitteiston alipaineletku ja kokeilla seilaako pintakaasulla veto.
Lämpötilansäätimestä kuuluu suhinaa joka muuttuu kierrosluvun tai kaasunasennon mukaan. Yleensä voimistuu, kun moottorijarruttaa ts. ku koneessa korkea alipaine. Pitänee alkaa haravoimaan vuotoa sieltä, aluksi ainakin tulpata lämmityslaitteiston alipaineletku ja kokeilla seilaako pintakaasulla veto.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Onko bypass ehjä? tuleeko moottorijarrutuksella lähes tyhjiö, eli -1bar paineeksi imusarjaan? Jos ei, järjestelmä vetää jostain ilmaa. Bypassin kalvon eheyden paljastaa jo sillä, että lytistät sinne menevän letkun auton käydessä. Tyhjäkäynti ei saisi muuttua, tällä toimenpiteellä, mutta jos kuulee selvän eron, siellä on jo jotain fuskua...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sen verran vielä lisää oman Turbon värinästä, että se tuntuu vain 2. vaihteella ja kevyellä kaasulla. Aika kummaa.
Olen tässä pari päivää miettinyt voisiko se johtua siitä, kun moottori Turbossa on hieman hanttarin puolelle kenollaan eli pakoputken valumutka koskee melkein akun lämpösuojaan. Siitä sitten johtuisi se, että vaihteensiirrin ei ole enään oikeassa asennossa ja jotenkin jurnuttaa kakkosvaihdetta. Helpoin tapa todeta olisi löysätä vaihteensiirtimen liitoskohta vapaalla (tarkoitan nyt vaihdetta, en työvuorojärjestelmässä olevaa) jolloin vaihdekaavio muistaakseni (nollautuu). Kalliimpi olisi tietenkin moottorin tukityynyjen vaihto.
Mitä tulee siihen by-passiin niin uskon sen toimivan. Ennen alipaineletkun vaihtoa ahtimen ääntä ei juuri kuullut, kun kaasun päästi konetilasta kaasuttamalla. Nyt siis kuuluu kunnon puhallusääni.
Olen tässä pari päivää miettinyt voisiko se johtua siitä, kun moottori Turbossa on hieman hanttarin puolelle kenollaan eli pakoputken valumutka koskee melkein akun lämpösuojaan. Siitä sitten johtuisi se, että vaihteensiirrin ei ole enään oikeassa asennossa ja jotenkin jurnuttaa kakkosvaihdetta. Helpoin tapa todeta olisi löysätä vaihteensiirtimen liitoskohta vapaalla (tarkoitan nyt vaihdetta, en työvuorojärjestelmässä olevaa) jolloin vaihdekaavio muistaakseni (nollautuu). Kalliimpi olisi tietenkin moottorin tukityynyjen vaihto.
Mitä tulee siihen by-passiin niin uskon sen toimivan. Ennen alipaineletkun vaihtoa ahtimen ääntä ei juuri kuullut, kun kaasun päästi konetilasta kaasuttamalla. Nyt siis kuuluu kunnon puhallusääni.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re:
Löytyykös Eskiltä vielä toimivaa linkkiä.Eski kirjoitti:Jep, sama homma oli minun Aerossa. Tarinaa ja kuvia remontista:
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_tripodit.htm
Eski
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Re: Mitä ihmettä?! Aero tärisee....
Eskin sigussa on linkki josta taitaa löytyä.
http://users.jyu.fi/~esjuny/
http://users.jyu.fi/~esjuny/900Aero_tripodit.htm
http://users.jyu.fi/~esjuny/
http://users.jyu.fi/~esjuny/900Aero_tripodit.htm
saab 900c -87 etukäsijarru