Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tässä jotakin muuta tarinaa lukiessa tuli mieleen, että maaliskuussahan taas on tuolla omalla satkullakin katsastus. Oikea etuovi on alapäästään ollut pakkelilla koottu jo autoa ostaessa, nyt on pakkelit varisseet pois ja siinä on sellainen muutaman sormen mentävä reikä.

Myös tuo kotelo tuosta takaoven ja takapyöränkaaren välistä on yhä korjauttamatta, siinäkin on semmoinen useamman sormen mentävä läpi molemmilla puolilla. Reikiä ei autossa muuten olekkaan, mutta ruostepaikkoja vielä muutama.

Mutta mitä mahtavat sanoa noista rei'istä katsastuksessa? Pitääkö hitsauttaa kuntoon ennen katsastusta? Ajattelin jättää homman kesään, mutten tosiaankaan muistanut, että leimaaminen olisikin jo noin pian.

Motonetissä näkyy jotain korjauspeltiä takapyöränkoteloihin ja oviin olevan, mutta mitäs nuo eri pellit sitten käytännössä ovat? Onko joku niistä tuo oven sisäreuna ovipahvista alas asti? Entä tuota koteloa tuolla takaa?

Ennen joulua on myös tarkoitus pestä taas vetaritunnelit painepesurilla, mutta onko Saabissa jotakin muuta koloa, johon kertyy kuraa ja tarvitsisi pesua? Onko nuo iskarin yläpäät semmoiset? Itse en ole niissä havainnut mitään vikaa, mutta ilmeisesti monilla ne ovat ruostuneet puhki.

Ja pesemisesta puheeollen, mitenkäs tuo koneen päälipuolinen peseminen tehdään oikein? Alapään saa pestyä kyllä liuottimella ja pesurilla, mutta mitenkäs tuo venttiilikopan reunukset, startin ja vesipumpun ympärys yms yläpää? Painepesurilla ei ainakaan uskalla ruiskia, ettei laturi yms. kastu.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

akyttala kirjoitti:Ja pesemisesta puheeollen, mitenkäs tuo koneen päälipuolinen peseminen tehdään oikein? Alapään saa pestyä kyllä liuottimella ja pesurilla, mutta mitenkäs tuo venttiilikopan reunukset, startin ja vesipumpun ympärys yms yläpää? Painepesurilla ei ainakaan uskalla ruiskia, ettei laturi yms. kastu.
Esson Covar 5:sta tai jotain muuta rankkaa liuotinta ja raa'asti painepesurilla, näin olen tehnyt kaikille 8-venttiilisille, ja hyvin on lika lähtenyt ja autokin startannut.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Re: Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen

Viesti Kirjoittaja akyttala »

lefa42 kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Ja pesemisesta puheeollen, mitenkäs tuo koneen päälipuolinen peseminen tehdään oikein? Alapään saa pestyä kyllä liuottimella ja pesurilla, mutta mitenkäs tuo venttiilikopan reunukset, startin ja vesipumpun ympärys yms yläpää? Painepesurilla ei ainakaan uskalla ruiskia, ettei laturi yms. kastu.
Esson Covar 5:sta tai jotain muuta rankkaa liuotinta ja raa'asti painepesurilla, näin olen tehnyt kaikille 8-venttiilisille, ja hyvin on lika lähtenyt ja autokin startannut.
No saat ajaa sitten ratkaisemaan käynnistysongelmia, jos tuo ei haluakkaan enää kulkea pesun jälkeen.. ;)

Edit: Mitä muuten liuottimet ja painepesuri tekevät kumiosille, kuten vaikka vetarin kumeille?
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

akyttala kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Ja pesemisesta puheeollen, mitenkäs tuo koneen päälipuolinen peseminen tehdään oikein? Alapään saa pestyä kyllä liuottimella ja pesurilla, mutta mitenkäs tuo venttiilikopan reunukset, startin ja vesipumpun ympärys yms yläpää? Painepesurilla ei ainakaan uskalla ruiskia, ettei laturi yms. kastu.
Esson Covar 5:sta tai jotain muuta rankkaa liuotinta ja raa'asti painepesurilla, näin olen tehnyt kaikille 8-venttiilisille, ja hyvin on lika lähtenyt ja autokin startannut.
No saat ajaa sitten ratkaisemaan käynnistysongelmia, jos tuo ei haluakkaan enää kulkea pesun jälkeen.. ;)

Edit: Mitä muuten liuottimet ja painepesuri tekevät kumiosille, kuten vaikka vetarin kumeille?
Eiköhän konehuoneesta löytyvät kumit ole suunniteltu kestämään öljyt ja bensat sun muut myrkyt? Niin, satku ei välttämättä lähde heti pesun jälkeen käyntiin kuivaamatta sytkää ja puolaa, mutta tuplis starttaa aina. :wink:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eiköhän helmojen rejistä tule hylky katsastuksessa. kastastajasta riippuu se, avaako se autosta muita ovia kuin kuskin oven. toki alapuolelta näkyy jos ruostevauriot ovat oven alahelmassa, mutta sisäreunassa olevat ruosteet saattaa hyvinkin jäädä tarkistamatta muista ovista varsinkin jos kuskin ovi on siisti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

virranjakajaa, laturia ja ilmamassamittaria ei kannata pesurilla rokottaa jos ei ole valmis myös ottamaan startti ym ongelmia samaan syssyyn.
samoin tekisin ensin muita hommia sen verran, jotta pakosarja ehtii jonkun verran jäähtyä, siitä kun ei kans tiiä jos ihan kuumana vettä päähän mättää.
Minä en ahnehdi sitä pesua yläpäähän, koska kyllähän se vanha kone kohta turskuttaa uudet usvat kuitenkin pintaan. keskityn alapäähän :) koska siellä ei ole noita vaaroja ja sitä se katsarikin lähinnä kyteksii öljyvuotojen suhteen.
virranjakajalle ja startille olen vetässyt muovipussin päähän jos niiden maisemia olen ruiskinut.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen

Viesti Kirjoittaja Jussi »

akyttala kirjoitti:Edit: Mitä muuten liuottimet ja painepesuri tekevät kumiosille, kuten vaikka vetarin kumeille?
Ei kait ne tavalliset pesuliuottimet niitä syö, mutta vetarin kumeja, raidetangon kumihaitareita ym ei ihan suoraan kannata sohottaa pesurilla, riippuen tietysti hieman pesurista. Meikäläinen pääsi kerran purkamaan ja uudelleen rasvaamaan Tonnarin vetonivelen kun tuli ruiskittua turhan hulvattomasti 250bar kuumavesipesurilla.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

stara kirjoitti:virranjakajaa, laturia ja ilmamassamittaria ei kannata pesurilla rokottaa jos ei ole valmis myös ottamaan startti ym ongelmia samaan syssyyn.
samoin tekisin ensin muita hommia sen verran, jotta pakosarja ehtii jonkun verran jäähtyä, siitä kun ei kans tiiä jos ihan kuumana vettä päähän mättää.
Minä en ahnehdi sitä pesua yläpäähän, koska kyllähän se vanha kone kohta turskuttaa uudet usvat kuitenkin pintaan. keskityn alapäähän :) koska siellä ei ole noita vaaroja ja sitä se katsarikin lähinnä kyteksii öljyvuotojen suhteen.
virranjakajalle ja startille olen vetässyt muovipussin päähän jos niiden maisemia olen ruiskinut.
No enhän minäkään sinne laturiin sitä vettä ihan sentin päästä paineella päästä, mutta olettaisin kyllä, että konehuoneessakin on sen verran kosteutta muutenkin, jottei se siipeensä ota, aina pesu kylmälle koneelle, ja sitten kuivausta ja käyntiin.

Ilmamassamittari lienee 16v-mallien ongelma, itse olen pessyt vain 8-tappisia.

Niin ja 8v GSi Astra ei siedä konepesua, kyllä oli taistelua saada pois pihasta, kun kaveri halusi koneen näyttelykuntoon. :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

99 Turbosta kun koneen pesin niin laitoin muovia virranjakajan ja syttöboksin päälle, sen jälkeen mäntysuopaa ja harjaa ja lopuksi joka kolo painepesurilla..kyllä se pesua kestää! :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

itse

Viesti Kirjoittaja mestari »

kun olen pessut H-konehuoneen niin se ei ole tarvinnut kuin leipäpussin on kietassut jakajan kannen ympäri. ei mitn muuta. laturin tienoot,päällykset ja sivut olen pessyt niin läheltä laturia kuin vaan pääsee,ei se niistä mitään tiedä,kun muistaa kuivata paineilmalla paikat ennen starttausta.
koskaan ei ole vielä tullut ongelmia...näin kaasarivehkeissä
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

muistaakseni vetäisin laturinkin harjalla ja painepesurilla 10cm päästä koska oli likainen.. :lol: ei vielä ole ongelmia ilmennyt..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
TVS
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Helmi 21, 2004 20:32
Paikkakunta: Mänttä
Viesti:

Re: Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen

Viesti Kirjoittaja TVS »

lefa42 kirjoitti: Eiköhän konehuoneesta löytyvät kumit ole suunniteltu kestämään öljyt ja bensat sun muut myrkyt? Niin, satku ei välttämättä lähde heti pesun jälkeen käyntiin kuivaamatta sytkää ja puolaa, mutta tuplis starttaa aina. :wink:
Satku teki viime kesänä hauskan, pesin koneen normaalilla moottorinpesuliuottimella, viel sillai katastusta ennen et seuraavana päivänä leimalle. Noh käyttelin sen kuumaks ja totesin että eipähän se mitään tykänny. Noh seuraavana päivänä leimalle, inssi ajeli saban halliin ja aikansa kateltuaan ja todettuaan etukäteen ottamastani päästölapusta päästöt OK:ks, löi leiman lappuu ja sano että vie pois ->starttaamaan, ei meinaa lähteä, kaasua ->kaasu pohjassa juuri käy kahella, ei oikeen vedä jne. Vähän tais inssiä naurattaa kun juurijuuri jakso lähtä nosturilta liikkeelle kaasu pohjassa, ja just katto lapusta et päästöt on ok :D :lol: . Noh ehän mie päässy kun 15m siitä ni sit se pärähti käymään kaikilla, mut kyl tais olla inssillä hauskaa. Kotona tuli sit kuivattua jakaja, eihän siel ollu ku pari kolme senttiä vettä 8O

Muok: ja niin, ei mulla mitään painepesuria edes ole, pienen pumpun paineella pesin.
Patarauta on påp.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla ei tykkää 16 tappinen vedestä ollenkaan! 3v sitten kävin oikein autopesulassa ja otin parhaimman pesun sisälsi myös alusta pesun tulos työntämällä ulos hallista ja 2h kuivattelu sessio keskustassa! viime kesäne huuhtelin konehuonetta ihan vesiletkulla ja tulos sama ei käyntiin ei sit millään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tpohjose
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Loka 22, 2005 13:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tpohjose »

Jos pelottaa ettei lähde pesun jälkeen käyntiin, niin älä sammuta moottoria pesun ajaksi :lol:
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Koneita en pese ja jos pesen niin korkeintaan naftalla.

En näe mitään järkeä mennä painepesurilla konetta pesemään.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin