900S vm90 Moottori lopussa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ronska
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Sami kirjoitti:Mulla oli hinta-arvio T8 kannen koneistamisesta 700e.

Olisi pitänyt sisällään:

-Kaikki pakoventtiilit (kalliita kapistuksia T8:ssa. Venttiilivarren sisällä nestemäistä ainetta. Tarkoitus vissiin siirtää lämpöä ja järjestää hitautta lämmönvaihteluille, kuten lentokoneissa)
-Venttiilien hiomisen kanteen ja uudet istukat
-Venttiilien trimmilevyt
-Kannen suoraksi hiomisen
-Koeponnistuksen.

No, auto oli sen verran halpa, että otin venttiilin toisesta kannesta ja hioin itse paikoilleen. Jos nykyisessä autossa tulee vast. ongelmia, niin olen valmis viemään sen koneistamolle varsinkin kun pakoventtiilit ovat halvempia.

Tonni kyllä kuullostaa melko kalliilta tosiaan.
Eipä ne venat nyt niin kalliita ole, motonetistä:
VENTTIILIT SAAB 900 79--93
Hinta / 1 kpl
900/i IMU. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2080 5.40 ???
900/i PAKO. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2280 12.61 ???
900i-16V 2,0 Katso Turbo-16
Turbo-16 PAKO. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2102 14.80 ???
Turbo-16 84--88 IMU. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2101 10.90 ???
Turbo-16 88--93 IMU. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2753 16.40 ???

Tuossa 700e hinta-arviossa melkeinpä ainoa ns. kallis operaatio on tuo uusien seetipintojen tekeminen.

Pakovenat ovat natriumjäähdytteiset.
Mughs
"Kaasari"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

ah79 kirjoitti:
Mughs kirjoitti:Venttiilivarrenkumeja ei tarvinnut vaihtaa.
Kuitenkin yli 200tkm ajettu kone, eikä venavarren kumeja vaivauduta vaihtamaan kannen avaamisen yhteydessä 8O . Kuulostaa aikasta lailla harmien keräämiseltä itselleen tulevaisuutta varten... Mikähän huuhaa-paja tuollaisia remontteja edes tekee :?:
En sanonut mitään venttiilinvarren kumeista. Eivät vaihtaneet kun en ohjeistanut. Se tuntuu olevan nykyään meininki noissa huolloissa. Pitää itse tietää, mitä autolle pitää tehdä. Kyseessä ei tosiaankaan ollut mikään huuhaa-paja.
Ajan tuolla kotterolla kuitenkin aika vähän (6000-7000km vuodessa) ja pistän sen vaihdossa menemään, jos siitä saisi muutaman euron.
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

Ronska kirjoitti:
Eipä ne venat nyt niin kalliita ole, motonetistä:
VENTTIILIT SAAB 900 79--93
Hinta / 1 kpl
900/i IMU. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2080 5.40 ???
900/i PAKO. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2280 12.61 ???
900i-16V 2,0 Katso Turbo-16
Turbo-16 PAKO. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2102 14.80 ???
Turbo-16 84--88 IMU. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2101 10.90 ???
Turbo-16 88--93 IMU. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2753 16.40 ???

Tuossa 700e hinta-arviossa melkeinpä ainoa ns. kallis operaatio on tuo uusien seetipintojen tekeminen.

Pakovenat ovat natriumjäähdytteiset.
Motonetissa juuri silloin sanoivat, ettei heillä ole T8 pakoventtiileitä ja suosittelivat (myös koneistamossa) ettei normiruiskun venttiileitä kannata laittaa. T8 Pakoventiilit maksoi jotain lähemmäs 100e kipale silloin ja oli juuri sinä kesänä hankalasti saatavissa, kun ei millään firmalla tuntunut niitä olevan. T8 kansista kannattaa purkaa noita ehjiä pakoventtiileitä, vaikkei itse tarviaisikaan. Uskomattoman kalliita, kun vertaa vaikka T16 pakoventtiileihin. On siis rakenteeltaan erilainen, kuin muiden mallien venttiilit ja siksi kalliita.
Ronska
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Sami kirjoitti: Motonetissa juuri silloin sanoivat, ettei heillä ole T8 pakoventtiileitä ja suosittelivat (myös koneistamossa) ettei normiruiskun venttiileitä kannata laittaa. T8 Pakoventiilit maksoi jotain lähemmäs 100e kipale silloin ja oli juuri sinä kesänä hankalasti saatavissa, kun ei millään firmalla tuntunut niitä olevan. T8 kansista kannattaa purkaa noita ehjiä pakoventtiileitä, vaikkei itse tarviaisikaan. Uskomattoman kalliita, kun vertaa vaikka T16 pakoventtiileihin. On siis rakenteeltaan erilainen, kuin muiden mallien venttiilit ja siksi kalliita.
Öh, mun pointti juuri oli, että t8 pakovena = i8 pakovena.
Kummatkin natriumjäähdytteiset, kaasarikannessa taas ei.

Ainakin näin pitäisi asian olla, tiedä sitten mitä ovat motonetissä töpeksineet.
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mughs kirjoitti:
ah79 kirjoitti:
Mughs kirjoitti:Venttiilivarrenkumeja ei tarvinnut vaihtaa.
Kuitenkin yli 200tkm ajettu kone, eikä venavarren kumeja vaivauduta vaihtamaan kannen avaamisen yhteydessä 8O . Kuulostaa aikasta lailla harmien keräämiseltä itselleen tulevaisuutta varten... Mikähän huuhaa-paja tuollaisia remontteja edes tekee :?:
En sanonut mitään venttiilinvarren kumeista. Eivät vaihtaneet kun en ohjeistanut. Se tuntuu olevan nykyään meininki noissa huolloissa. Pitää itse tietää, mitä autolle pitää tehdä. Kyseessä ei tosiaankaan ollut mikään huuhaa-paja.
Ajan tuolla kotterolla kuitenkin aika vähän (6000-7000km vuodessa) ja pistän sen vaihdossa menemään, jos siitä saisi muutaman euron.
Mulle Vaajakosken Saab-wizardi sanoi, että venttiiien karstasta näkee heti onko venttiilivarren kumit falskanneet. Jos ei ole falskanneet, niin ei tartte vaihtaakaan. Ne mitkä on kestäneet kestää jatkossakin ja ne mitkä ei ole kestäneet kaipaa uudet. Mene ja tiedä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

Ronska kirjoitti:
Öh, mun pointti juuri oli, että t8 pakovena = i8 pakovena.
Kummatkin natriumjäähdytteiset, kaasarikannessa taas ei.

Ainakin näin pitäisi asian olla, tiedä sitten mitä ovat motonetissä töpeksineet.
No, joo. En minäkään ole yhtään pakoventtiiliä halkaissut, että olisi nähnyt eroja. Näissä remonteissakin joudun aina liikkeistä ja korjaajilta kyselemään, että mitä osaa mihinkin pitää laittaa. Koneistamossa sanoivat motonetin ohella myös, että T8 venttiili on eri kuin i8 tai kaasari ja maksaa ihan tolkuttomasti. Lisäksi näin jonkin konalassa sijaitsevan koneistamon hinnaston, jossa T8 venttiili oli erikseen ja hinnaltaan 70-100e (tästä on pari vuotta), kun taas ruiskuun sai venttiileitä kympin pintaan. Ajattelin, ettei se T8 venttiili ole olemassa vaan pelkästään nimikkeen takia, vaan siinä on joku tarkoitus.

No, äkkiähän tuon saabilta kyselee, jos joku on T8 remonttia tekemässä ja on epävarmuutta. En siis vanno, että asiat olisi näin.
mikkoimp
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vähän ot mutta jouduin itse v-lopun aikana heittämään kaasarista t-kasiin kannen, katsotaan miten kestää!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Passi
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kyllä se kaasarin kansi kestää turbossa. Kohtaha se selvii. :)

Kaasarin kansi e ivaan taida olla niin virtaava, mutta pakovenat virtaa paree.

T. Pasi
Mughs
"Kaasari"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

Kohta 1000km takana remontin jälkeen. Ei ole vuotanut öljyä. Kun tonni on täynnä, täytyy tarkistuttaa toi kannen kiinnitys ettei ole löystynyt.
Aksu900
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Passi kirjoitti:Kyllä se kaasarin kansi kestää turbossa. Kohtaha se selvii. :)

Kaasarin kansi e ivaan taida olla niin virtaava, mutta pakovenat virtaa paree.

T. Pasi
Joo kaasarin kannessa on imuseeteissä ne virtausahdistukset. Ne kannattaisi/ olisi kannattanut vingauttaa pois ja ei kun kovaa ajoa. :) Suomen tieliikenneajoa kestää varmasti kaasarinkin pakovenat.

Nojoo seos laihalle ja sytkä myöhäselle nii eihän mikään kestä. :roll:
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin