900i 16V -89 sytytysennakon säätö
900i 16V -89 sytytysennakon säätö
Yritin strobolla säätää sytysennakkoa, mutta jakajaa liikuttamalla ei ennakko säätynyt järjelllisesti. Toisin sanoen sytkä heilui parin kolmen asteen verran puoleensa koko ajan ja kohdalleen 14 asteeseen sitä ei saanut. Jakaja on ilman alipainesäädintä oleva malli.
Onko jakajassa sisällä mekaaninen ennakon säätö (limput?) vai tapahtuuko se ohjelmallisesti sytytysyksiköstä. Pitääkö joku letku irroittaa jostain säädön ajaksi? Vai joku liitin sähköjärjestelmästä?
Ajossa kone vetää hyvin, mutta tuntuu aikasempiin 8-venttiilisiin nähden vähän puutuneelta ja odotin sen pomppaavan "raikkaammin" kaasua poljettaessa.
Antakaa viisaammat neuvoja.
Terv. Pekka
Onko jakajassa sisällä mekaaninen ennakon säätö (limput?) vai tapahtuuko se ohjelmallisesti sytytysyksiköstä. Pitääkö joku letku irroittaa jostain säädön ajaksi? Vai joku liitin sähköjärjestelmästä?
Ajossa kone vetää hyvin, mutta tuntuu aikasempiin 8-venttiilisiin nähden vähän puutuneelta ja odotin sen pomppaavan "raikkaammin" kaasua poljettaessa.
Antakaa viisaammat neuvoja.
Terv. Pekka
Isäukon auto myös 89vm ja ennakkoa ei pysty säätämään. Jakajaa voi käännellä vaikka miten. Lisäilmaventtiili löytyi uusi nurkista ja päätettiin kokeilla ihan vaan tyhjäkäynnin korjaamiseksi ja oho rupesi kiihtymään paremmin, tutkimattomat ovat herran tiet..
Co säädöllä sai myös lisäpotkua. Voi säätää jos ei kattia.
Jakajan sisällä ei ole mitään muuta kuin pyörijä. Kaikki muu on siis ihan ohjelmoitua.
Niistä tehoista sen verran että ei se raketti ole vaikka olis uusi. 8v ruisku timmissään niin ei suurta eroa ole. Paperilla voi niitä hevosia kirjoitella.
Co säädöllä sai myös lisäpotkua. Voi säätää jos ei kattia.
Jakajan sisällä ei ole mitään muuta kuin pyörijä. Kaikki muu on siis ihan ohjelmoitua.
Niistä tehoista sen verran että ei se raketti ole vaikka olis uusi. 8v ruisku timmissään niin ei suurta eroa ole. Paperilla voi niitä hevosia kirjoitella.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Minun käsityksen mukaan sitä ennakkoa voi säätää sieltä kuskinpuolen lokarissa olevasta mustasta laatikosta. Siellä pitäisi olla sisällä kaksi ruuvia joita pyörittämällä säätö tapahtuu mutta sitä en muista kuinka se säädetään ja mihin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Eikös toi i16:n ezk-sytytys mittaa moottorin asentoa kampiakselilta sieltä hihnapyörästä? Ei siihen vaikuta jakoketju pätkääkään. Paitsi, jos se olisi niin pitkäksi venynyt, että virranjakajan pyörijä jakaa kipinän väärään sylinteriin, hehheh.shaft kirjoitti:Juu, ennakkoa ei pysty säätämään, mutta venynyt jakoketju saattaa aiheuttaa siihen tuollaista epätarkkuutta. Muistaakseni omassa näyttää olevan sellaiset 15-16 astetta tyhjäkäynnillä, 98:a tankissa.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Nokka-akselin ennakon muuttuminen tietysti voi vaikuttaa moottorin käyntiin muulla tapaa. Vaikea on tietysti kiistää, jos ezk-sytytys reagoi jollain tapaa muuta kautta nokka-akselin ajoituksen aiheuttamaan moottorin huonompaan käyntiin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
..aivan jos vaikka ketju on venynyt niin paljon, että ei riitä kiristysvara.900i kirjoitti:Eikä ketjussa ole manuaali tiukkausta. Automaattikiristin jos toimii...
Ei mullakaan tuo oma -89 16i ollut mikään pirteyden esikuva, mutta ny reagoi kaasuun aivan eritavalla tuon rvs-käsittelyn jälkeen.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Sitähän voi tiukata Ykän ohjeiden mukaan itsekin, vastuuta en tosin tästä vihjeestä sitten ota. Otetaan siis kiristin pois oikeaoppisesti, eli ensin jousi ja sitten itse kiristin. Tämän jälkeen vedetään kiristimen keskellä olevaa hammastuksella olevaa tappia yksi pykälä ulommas, kierretään kiristin takaisin reikäänsä ja laitetaan jousi pultin kera takaisin. Näin ketjua on siis kiristetty "manuaalisesti". Ykän kertoman mukaan tämä kikka toimii, kun kiristin ei enää kiristä automaattisesti enempää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
En tajua mitä toi "rvs" tarkottaa. Kertositko? Kiinnostaa oikeesti.Ahtopaine kirjoitti:..aivan jos vaikka ketju on venynyt niin paljon, että ei riitä kiristysvara.900i kirjoitti:Eikä ketjussa ole manuaali tiukkausta. Automaattikiristin jos toimii...
Ei mullakaan tuo oma -89 16i ollut mikään pirteyden esikuva, mutta ny reagoi kaasuun aivan eritavalla tuon rvs-käsittelyn jälkeen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Faijan iivari aika laiska mielestäni... tosin niin on kaik iivarit turbon jälkeen.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
T. Pasi
99T-museopeli
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=rvs ..tuolta löytyy omia kokemuksiani kys. aineesta.
http://www.rvs.fi
http://www.rvs.fi
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Kilpurissa lisättiin sytkän ennakkoa tekemällä siimapyörän lätkään uudet reiät. Keväällä saa ehkä penkissä jo oikeata tietoa muutoksen vaikutuksesta, perstuntumalla ei huomannut kuin herkemmän käyntiin pörähtämisen. Monta muuta asiaa oli pielessä menneellä kaudella ja sillä saattoi sytkän muutoksen merkitys jäädä valjuksi persdynossa...