900i 16V -89 sytytysennakon säätö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Aalto
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Loka 26, 2005 12:43
Paikkakunta: Helsinki

900i 16V -89 sytytysennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Aalto »

Yritin strobolla säätää sytysennakkoa, mutta jakajaa liikuttamalla ei ennakko säätynyt järjelllisesti. Toisin sanoen sytkä heilui parin kolmen asteen verran puoleensa koko ajan ja kohdalleen 14 asteeseen sitä ei saanut. Jakaja on ilman alipainesäädintä oleva malli.

Onko jakajassa sisällä mekaaninen ennakon säätö (limput?) vai tapahtuuko se ohjelmallisesti sytytysyksiköstä. Pitääkö joku letku irroittaa jostain säädön ajaksi? Vai joku liitin sähköjärjestelmästä?

Ajossa kone vetää hyvin, mutta tuntuu aikasempiin 8-venttiilisiin nähden vähän puutuneelta ja odotin sen pomppaavan "raikkaammin" kaasua poljettaessa.

Antakaa viisaammat neuvoja.

Terv. Pekka
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Isäukon auto myös 89vm ja ennakkoa ei pysty säätämään. Jakajaa voi käännellä vaikka miten. Lisäilmaventtiili löytyi uusi nurkista ja päätettiin kokeilla ihan vaan tyhjäkäynnin korjaamiseksi ja oho rupesi kiihtymään paremmin, tutkimattomat ovat herran tiet..

Co säädöllä sai myös lisäpotkua. Voi säätää jos ei kattia.

Jakajan sisällä ei ole mitään muuta kuin pyörijä. Kaikki muu on siis ihan ohjelmoitua.

Niistä tehoista sen verran että ei se raketti ole vaikka olis uusi. 8v ruisku timmissään niin ei suurta eroa ole. Paperilla voi niitä hevosia kirjoitella.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Oletko kokeillut 98E bensalla?
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Aalto
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Loka 26, 2005 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aalto »

98 E:tä (+Masinol) on juuri tankki täysi ja uudet tulpat vaihdettu, joiden avulla nykiminen poistui. Laitteessa ei ole katalysaattoria.

T. Pekka
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Juu, ennakkoa ei pysty säätämään, mutta venynyt jakoketju saattaa aiheuttaa siihen tuollaista epätarkkuutta. Muistaakseni omassa näyttää olevan sellaiset 15-16 astetta tyhjäkäynnillä, 98:a tankissa.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Minun käsityksen mukaan sitä ennakkoa voi säätää sieltä kuskinpuolen lokarissa olevasta mustasta laatikosta. Siellä pitäisi olla sisällä kaksi ruuvia joita pyörittämällä säätö tapahtuu mutta sitä en muista kuinka se säädetään ja mihin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juu, tuo on tärkeää että on 98 tankissa, ainakin minulla heitteli +/-3 astetta kun oli 95, 98 rauhoittua lähes kokonaan.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Aalto
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Loka 26, 2005 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aalto »

Se voisikin olla sitten tuo löysä nokkaketju. Tässähän taisi olla se mekaaninen kiristys...? Mites tuo säätö tapahtuikaan. Manuaali on kovin lyhytsanainen näissä ohjeissa..

T. Pekka
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

shaft kirjoitti:Juu, ennakkoa ei pysty säätämään, mutta venynyt jakoketju saattaa aiheuttaa siihen tuollaista epätarkkuutta. Muistaakseni omassa näyttää olevan sellaiset 15-16 astetta tyhjäkäynnillä, 98:a tankissa.
Eikös toi i16:n ezk-sytytys mittaa moottorin asentoa kampiakselilta sieltä hihnapyörästä? Ei siihen vaikuta jakoketju pätkääkään. Paitsi, jos se olisi niin pitkäksi venynyt, että virranjakajan pyörijä jakaa kipinän väärään sylinteriin, hehheh. :lol:

Nokka-akselin ennakon muuttuminen tietysti voi vaikuttaa moottorin käyntiin muulla tapaa. Vaikea on tietysti kiistää, jos ezk-sytytys reagoi jollain tapaa muuta kautta nokka-akselin ajoituksen aiheuttamaan moottorin huonompaan käyntiin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eikä ketjussa ole manuaali tiukkausta. Automaattikiristin jos toimii...
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

900i kirjoitti:Eikä ketjussa ole manuaali tiukkausta. Automaattikiristin jos toimii...
..aivan jos vaikka ketju on venynyt niin paljon, että ei riitä kiristysvara.

Ei mullakaan tuo oma -89 16i ollut mikään pirteyden esikuva, mutta ny reagoi kaasuun aivan eritavalla tuon rvs-käsittelyn jälkeen.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sitähän voi tiukata Ykän ohjeiden mukaan itsekin, vastuuta en tosin tästä vihjeestä sitten ota. Otetaan siis kiristin pois oikeaoppisesti, eli ensin jousi ja sitten itse kiristin. Tämän jälkeen vedetään kiristimen keskellä olevaa hammastuksella olevaa tappia yksi pykälä ulommas, kierretään kiristin takaisin reikäänsä ja laitetaan jousi pultin kera takaisin. Näin ketjua on siis kiristetty "manuaalisesti". Ykän kertoman mukaan tämä kikka toimii, kun kiristin ei enää kiristä automaattisesti enempää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Ahtopaine kirjoitti:
900i kirjoitti:Eikä ketjussa ole manuaali tiukkausta. Automaattikiristin jos toimii...
..aivan jos vaikka ketju on venynyt niin paljon, että ei riitä kiristysvara.

Ei mullakaan tuo oma -89 16i ollut mikään pirteyden esikuva, mutta ny reagoi kaasuun aivan eritavalla tuon rvs-käsittelyn jälkeen.
En tajua mitä toi "rvs" tarkottaa. Kertositko? Kiinnostaa oikeesti. :)

Faijan iivari aika laiska mielestäni... tosin niin on kaik iivarit turbon jälkeen. ;)

T. Pasi
99T-museopeli
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=rvs ..tuolta löytyy omia kokemuksiani kys. aineesta.

http://www.rvs.fi
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ketsa
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 08:57

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

Kilpurissa lisättiin sytkän ennakkoa tekemällä siimapyörän lätkään uudet reiät. Keväällä saa ehkä penkissä jo oikeata tietoa muutoksen vaikutuksesta, perstuntumalla ei huomannut kuin herkemmän käyntiin pörähtämisen. Monta muuta asiaa oli pielessä menneellä kaudella ja sillä saattoi sytkän muutoksen merkitys jäädä valjuksi persdynossa...
Vastaa Viestiin