Saab 900 vm89 ääni

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Saab 900 vm89 ääni

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Mikähän on kun mun Saabi ääntää 4 ja 5 vaihteella kun on veto päällä? Kuuluu sellainen tasainen vonkuminen vaimeasti, kun vedon löysää se lakkaa heti ja kun polkee kasua se alkaa taas. Onks vika mahdollisesti laatikossa tai
jakopäässä? Autolla ajettu n.290tkm
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Laatikko pitää satkuissa usein ääntä, varsinkin 4. ja 5. vaihteet, luultavasti vedelty kärryä paljon :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Sama vika allekirjoittaneella, en kyllä tiedä mistä johtuu... :(
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Alko vastikään

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Kärryä ei oo kyl vedetty ollenkaan ja ei oo isoilla vaihteilla vedätetty! Mut hyvin toi muuten pelaa! :lol:
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Pääakselin laakeri siellä huutaa, kestää kyllä mut pahenee ajan myötä.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Alko vastikään

Viesti Kirjoittaja ah79 »

arnoldi kirjoitti: Mut hyvin toi muuten pelaa! :lol:
Vaan miten pitkään, onkin jo eri asia :? . Kannattaa seurailla sitä ääntä (ilmeisesti laakeriääni) ja ryhtyä ajoissa toimenpiteisiin, jos se alkaa pahenemaan.
#1970
kheikkil
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kheikkil »

Perän murikan laakeri se siellä vinkuu. Ääni kovenee pikkuhiljaa. Itte kuuntelin vonkumista n.100tkm ja vaihdoin sen jälkeen kolariautosta vaihtokoneen ja laatikon pakettina.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Vaihteiston vonkuminen / Saab 900 vm89 ääni

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Mikähän on kun mun Saabi ääntää 4 ja 5 vaihteella kun on veto päällä? Kuuluu sellainen tasainen vonkuminen vaimeasti, kun vedon löysää se lakkaa heti ja kun polkee kasua se alkaa taas. Onks vika mahdollisesti laatikossa tai
jakopäässä? Autolla ajettu n.290tkm
Reetu kirjoitti:Pääakselin laakeri siellä huutaa, kestää kyllä mut pahenee ajan myötä.
Eli on kyseessä pienen vetopyörän laakeroinnista.
Jos vonkuu jo nelosella niin tuskin saa korjaamalla enää äänettömäksi.
Vetopyörän (=murikan) ja lautaspyörän hammastus kuluu väärään asentoon.

On kaks vaihtoehtoa: Korjaa heti tai aja niin kauan kun kulkee ja vaihda toinen aski.( Jossa voi olla sama vika).
Jos korjaa heti niin hyvällä säkällä voi tulla lähes äänetön.
Minun -87:lla oli jotain 230tkm mittarissa ja tuli äänetön mutta sen korjauksen teki expertti.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Kaikki saabin laatikot vollaa vähän. Jokainen on yksilö millä kierroksilla / nopeudella vollaa. Perän rattaat ei kulu pilalle jos laakerit ei oo ihan loput = rohisee ja ei pysty enään kunnolla ajaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Neljäpykäläinen manuaaliaski ulvoo vedossa nelosella tuossa -85 kaasarisatkussa, ulvonut koko perheessäoloajan (oisko joku kolme-neljä vuotta ja 70tkm). Tälle on valittu "ajetaan kunnes hajoaa" taktiikka. Pahimmillaan ulvonta on n. 90km/h vauhdissa vedätettäessä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kannattaa aina välillä tsekata öljyt laatikosta, äiteellä hajosi laatikko juuri tuon takia kun oli päässyt kuivana pyörimään :(

Oli laatikon vaihdossa jotain hyvääkin, pääsi helposti hitsaamaan vetarin tunnelit :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ceeässä
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 22:10
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Ceeässä »

Toi pääakselin laakeri on tollainen standardivika satkulla, oon joutunut vaihtaa jokaisella satkulla millä oon ajanut (4 kpl nyt). Ei oo kallis osa mutta toi vaihtaminen ei oo kiva.....helposti kuluu 5 tuntia autotallissa (ja sitten töihin prässäämään välillä). :lol:
Yleensä se riippuu kaasujalasta kauanko se kestää ennenkuin se hajoaa kokonaan, meikäläisen on-off kaasulla kuukausi riittää. :lol:
#2597

Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

kheikkil kirjoitti:Perän murikan laakeri se siellä vinkuu. Ääni kovenee pikkuhiljaa.
Näin oli mullakin. Toiminta juuri tuota vetopäällä jurinaa ja lopuksi aika sietämättömän kuuloista. Noin 1000mk maksoi kaikki laakerit laatikkoon. Halpa remppa jos on loota irti ja tekijälle ei tarvi maltaita maksaa....

Kiitokset Jarkolle (jo toisesta) sikahyvästä laatikosta...... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Vastaa Viestiin