Öljyt häviää, mutta mihin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Se kylmänä kalkatus on tietääkseni ihan 2.1: sen "ominaisuus".
Toivottavasti olet oikeassa....

Aluksi syksyllä kun olin auton hommannut niin en edes heti huomannut sitä. Vasta kun rupesi kelit viilenemään niin pisti korvaan. Ja tottakai sen jälkeen kalinan on jatkuvasti huomannut. Jos on yön ollu tallissa (lämmin) niin kuuluu paljon heikommin. Eikä pitäisi ajomäärästä johtua (167tkm), lisäksi (melko) säännöllisesti huollettu.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Kylläpä tuo omaki 2.1 -92 aika härskiltä kylmänä kuulostaa mutta kuhan se siitä lämpenee niin kehrää niin nätisti että siivompaa tyhjäkäyntiä saa hakea...

Ja mitä tuohon mörkönä pidetyn 2.1sen "ominaisuuksiin" miellettyyn reippaaseen öljynkulutukseen tulee niin en allekirjoita. Omaani ei ole tarvinnut öljynvaihtojen välillä pisaraakaan lisätä vaikka mittarissa kuitenki 357tkm. Nyt olisi vaihto (10 000km) ajankohtainen ja pinta on tikun viivojen puolivälissä, ellei päällekki...
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Eipä tehdä nyt kärpäsestä härkästä. Eivät kaikki 2.1 toki ole öljynsyöjiä, mutta ne ainoat tapaamani öljysyöpöt ovat olleet juuri noita 2.1-litraisia. Kahdeksan yksilön kanssa olen ollut tekemisissä tavalla tai toisella ja kolme niistä on ollut syömäreitä. Kaikki ovat kalkattaneet kylmänä. "Tavallisia" kaksilitraisia on käsien kautta liikkunut reilut 20 kpl ja niistä ei valituksia ole koskaan tullut, kuusi on ollut omaa.

Kyllähän tuon nykyisen 2.0 16v:n kone kilistää kylmänä myös, mutta se on selvä mäntien/venttiilinnostimien kulumisesta johtuva ääni, 2.1 soundit ovat täysin erilaiset. Sen takia tosin autossa on radio, että laittamalla sen tarpeeksi kovalle soimaan peittyy parin minuutin kilkatus mainiosti. Ja kesän tullen ongelma siirtyy loitommalle muutenkin. Sitä paitsi Saabissa se ääni saattaa kuulua samanlaisena vielä viiden vuoden kuluttua ilman, että siitä on aiheutunut ongelmia.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

En tiedä oliko kyseessä tuo naputtava ääni konehuoneesta (kuulostaa lähes samalta kuin jälkiasennetut bensapumput) niin voin vain todeta, että on aina kuulunut ja kuuluu edelleenkin. Ja siihen kylmänä "kalkattavaan" koneeseen neuvoksi, että laita hyvät öljyt koneeseen. Jos kalkatus johtuu venttiilin-nostajista (hydrauli) ja se häiritsee niin joutuu niitä vaihtamaan. Sama koskee pääasiassa kaikkia automerkkejä joissa vastaavan tyyppinen itsesäätyvä koneisto. Audeissa (esim. A4) ei ole mikään ihme jos on nostajia vaihdettu jo ennen 150tkm. Olen istunut Saabissa sisällä (ja seissyt ulkona) uudesta asti 900 i 2,1 -92/91 ja tuo "kiisselin" naputus on kuulunut aina ja kalkatus muistuttaa mukavasti syksyllä öljynvaihdon tarpeesta. Omalla Saabilla ajettu siis n.250tkm ilman ihmeempiä ongelmia. Koneella on tullut ikää myöden tavaksi kuluttaa jonkin verran öljyä, mutta itse en ole vielä törmännyt h-moottoriin joka ei kastelisi koneen kylkeä. Kanattaisi varmaan käydä kuuntelemassa toista Saabia, että onko äänet samanlaisia. En sitten tiedä onko nuo äänet ominaisia vain tuossa mallissa, mutta voisi olettaa, että muutkin 16v koneet "kalahtaa" heti käynnistyttyään.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
Vastaa Viestiin