OG900 T16, -84 Alkoi pätkimään kuormitatteassa aluksi yli 3000r/min ja myöhemmin myös pienemmillä kierroksilla, kunnes jopa liikkeellelähtö alkoi tuottamaan paikoitellen vaikeuksia.
Ensin vaihdoin puolan ja virranjakajan väliseen sytytys johtimen, jonka jälkeen toimi moitteettomasti muutama kilometri, kunnes tuli lakko. Viranjakajan keskikontakti oli irronnut ja rikkonut pyörijän. Nyt olen vaihtanut kaikki sytytysjohtimet, virranjakajan kaneen ja -pyörijän. Kävi normaalisti 5 metriä, kunnes ei enää inahdakkaan.
Sen verran on pakkasta ulkona että haluaisin hyviä vinkkejä mistä lähteä etsimään vikaa.
- Tulppien ympärillä on vähän öljyä, valunut venttiilikopasta. Onko tässä läpilyönti mahdollisuus?
- Aluksi vika liittyi selvästi kuormitukseen, pienellä kaasulla moottori kävi pätkimättä, kunnes lisäsi kaasua. Konetta pystyi kierrättämään maksimi kierroksille pintakaasulla, mutta kaasua lisättäessä alkoi pätkiminen. Viittaako APC järjestelmään?
- Miten tarkistaa puola?
- Miten tarkistaa sytytyksen ohjaus yksikkö?
t. Vinkeistä kiitollinen.
og900T16, pätkii
og900T16, pätkii
Jarmo
Hmm, ei varmaankaan liity tähän, mutta tuosta rikkoutuneesta pyörijästä tuli mieleen että onhan kone kunnolla kiinni etupäästä?
Itsellä kävi joskus niin, että liikkeellelähdettäessä kone nousi ylöspäin ja virranjakajan kansi osui konepeltiin. Seurauksena oli pyörijän hajoaminen. Pyörijöitä meni kolme ennekuin keksittiin missä vika on. Mystiseksi homman teki se, että virranjakajan kansi palautui aina paikalleen, joten vikaa ei nähnyt päältäpäin.
Vika oli moottorin etummaisessa tukikumissa ja pultissa.
Itsellä kävi joskus niin, että liikkeellelähdettäessä kone nousi ylöspäin ja virranjakajan kansi osui konepeltiin. Seurauksena oli pyörijän hajoaminen. Pyörijöitä meni kolme ennekuin keksittiin missä vika on. Mystiseksi homman teki se, että virranjakajan kansi palautui aina paikalleen, joten vikaa ei nähnyt päältäpäin.
Vika oli moottorin etummaisessa tukikumissa ja pultissa.
Hall-anturin testausohje: http://68.18.132.103/electrical_system_ ... cttest.htm
Anturinvaihto-ohje:
http://68.18.132.103/engine_folder/ignrebuildpg5.htm
Kytkentäkaaviota:
http://68.18.132.103/electrical_system_ ... ignwir.htm
Anturinvaihto-ohje:
http://68.18.132.103/engine_folder/ignrebuildpg5.htm
Kytkentäkaaviota:
http://68.18.132.103/electrical_system_ ... ignwir.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Olen nyt mitannut oheiden mukaisesti sytytyksenohjainyksikön, puolan, hall anturin ja johdotukset. Ainoat erot löytyivät puolasta ja Hall jännitteestä.
Puolan sytytys johtimen ja napojen 1 ja 15 välinen resistanssi oli ~6,3kOhm kun se olisi ohjeiden mukaan pitänyt olla 7-8kOhm.
Hall anturilta tulee jännite ~0,06V-8,3V. Ohjeen mukaan se pitäisi olla alle 0,4V ja yläarvo 3V tai enemmän. Ohjain yksikön napojen 5 ja 3 väilillä on on jännite 11,3V ja ohjeen mukaan se pitäisi olla 7,5V. Hall tieto näyttää olevan kunnossa.
Tulpille tulee näkyvä kipinä mutta ei ilmeisesti ole riittävän vahva että voisin käyttää ennakon säätö mittaria.
Taitaa olla puola sitten rikki?
Puolan sytytys johtimen ja napojen 1 ja 15 välinen resistanssi oli ~6,3kOhm kun se olisi ohjeiden mukaan pitänyt olla 7-8kOhm.
Hall anturilta tulee jännite ~0,06V-8,3V. Ohjeen mukaan se pitäisi olla alle 0,4V ja yläarvo 3V tai enemmän. Ohjain yksikön napojen 5 ja 3 väilillä on on jännite 11,3V ja ohjeen mukaan se pitäisi olla 7,5V. Hall tieto näyttää olevan kunnossa.
Tulpille tulee näkyvä kipinä mutta ei ilmeisesti ole riittävän vahva että voisin käyttää ennakon säätö mittaria.
Taitaa olla puola sitten rikki?
Jarmo