90 tukehtuu?
90 tukehtuu?
Tuommosta vikaa on vähän nopassa, että ikäänkuin tuntuu tukehtuvan. Hyvin lähtee käymään, kylmänä käy, kunhan ryyppy on täysin ulkona, mutta kokoajan tuntuu ja kuulostaa siltä, että kone tukehtuisi. Kylmänä jos ryyppyä työntää sisään, tulee efekti vielä voimakkaammin esiiin, eli ei jaksa oikein käydä.
Lämpimänä ottaa kierroksia hyvin 1500rpm eteenpäin, mutta tämän alle tuntuu taas kokoajan, että kone tukehtuisi. Tyhjäkäyntiä käy lämpimänä välttävästi, mutta ei hirvittävän hyvin. Seokset on kuitenkin kohdallaan. Vaihdettu on virranjakajan kansi,pyörijä ja tulpat sekä ilmansuodatin ainakin. Tulpanjohdot olisi vielä tarkoitus vaihtaa, koska yksi niistä näytti muita huonommalta.
Auto kuitenkin tosiaankin lämpiämä käy kierroksillä erittäin nätisti, lähtee paikaltaan paremmin kuin mikään kokemani kaasari-auto ja kulkee iloisesti ainakin sen verran, mitä Suomessa saa ajaa.
Lämpimänä ottaa kierroksia hyvin 1500rpm eteenpäin, mutta tämän alle tuntuu taas kokoajan, että kone tukehtuisi. Tyhjäkäyntiä käy lämpimänä välttävästi, mutta ei hirvittävän hyvin. Seokset on kuitenkin kohdallaan. Vaihdettu on virranjakajan kansi,pyörijä ja tulpat sekä ilmansuodatin ainakin. Tulpanjohdot olisi vielä tarkoitus vaihtaa, koska yksi niistä näytti muita huonommalta.
Auto kuitenkin tosiaankin lämpiämä käy kierroksillä erittäin nätisti, lähtee paikaltaan paremmin kuin mikään kokemani kaasari-auto ja kulkee iloisesti ainakin sen verran, mitä Suomessa saa ajaa.
Mulla oli joskus yksi alipaineletku irti ja tyhjäkäynti kärsi siitä. Kaasulla ja ryypyllä pelas ok. Ei ollut niin pitkä kokemus, että osaisin sanoa mikä oli tuolloin ero lämpimällä ja kylmällä koneella.
Joskus mulla taas oli susi bensapumppu, ja siitä aiheutui, että pienillä kierroksilla toimi hyvin, mutta pitkään jos käytti 5-vaihteella täydellä kaasulla niin alkoi tukehtua.
Joskus mulla taas oli susi bensapumppu, ja siitä aiheutui, että pienillä kierroksilla toimi hyvin, mutta pitkään jos käytti 5-vaihteella täydellä kaasulla niin alkoi tukehtua.
Muistaakseni kaikki alipaineletkut oli paikallaan, en tosin tarkastellut niiden kuntoa sen tarkemmin. Satkun letkut ainakin halkeili juuresta, mutta se ei kyllä vaikuttanut käyntiin.
Sitä alipainemoloa siinä virranjakajan kyljessä en muuten muistanut testata, millainen vaikutus sen rikkoontumisella on? Sytkää ei myöskään ole säädetty, mutta ei kai se itsestään säädöistä pois lipsahda. Tarkoitus on kuitenkin säätää se hetki kun olen kotiinpäin menossa.
Sitä alipainemoloa siinä virranjakajan kyljessä en muuten muistanut testata, millainen vaikutus sen rikkoontumisella on? Sytkää ei myöskään ole säädetty, mutta ei kai se itsestään säädöistä pois lipsahda. Tarkoitus on kuitenkin säätää se hetki kun olen kotiinpäin menossa.
Alipainemolosta Sen tarkoitus on säätää sytytystä kuormituksen mukaan, eli vaikuttaa taatusti puhdittomalta, jos säätö ei pelaa (tai sitten puhtia on mutta kulutus sen mukainen). En tiedä voisko tuon vika aiheuttaa ns. tukehtumista, mutta ainakin se saa aikaan sen, että bensa syttyy sylinterissä väärään aikaan just esim kiihdytettäessä, eli vois ajatella, että kone saa tuolloin liikaa bensaa suhteessa sytkän ajoitukseen (päivän mietelause ). Silloin kun mulla oli tuo rikki, saattoi kone rytkäistä vedätettäessä, jos kone ei ollut kunnolla lämmin.akyttala kirjoitti:Muistaakseni kaikki alipaineletkut oli paikallaan, en tosin tarkastellut niiden kuntoa sen tarkemmin. Satkun letkut ainakin halkeili juuresta, mutta se ei kyllä vaikuttanut käyntiin.
Sitä alipainemoloa siinä virranjakajan kyljessä en muuten muistanut testata, millainen vaikutus sen rikkoontumisella on? Sytkää ei myöskään ole säädetty, mutta ei kai se itsestään säädöistä pois lipsahda. Tarkoitus on kuitenkin säätää se hetki kun olen kotiinpäin menossa.
Kaasarikoneen käynnistämisestä (kylmä&lämmin) oli täällä joskus juttua aikaisemminkin. Nyt kun omani on ollut kunnossa ja säädöissään, tuntuu että ryypyn saa vetää täysille vain jos on riittävän kylmä, ja silloinkin vain just käynnistymisen ajaksi. Ryyppy täysin auki ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä, koska saa liikaa bensaa, joten ryyppyä saa laittaa heti startin jälkeen selvästi pienemmälle. Kokemuksesta tietää sitten missä on sopiva alue, jolla kone käy ja ajaminen onnistuu.
ennenkun haet
niin pitäisi olla tiedossa se numeroluku siitä alipainekellon jalasta jonka näet vain irtiottamalla em osan jakajasta.
Valko-musta-arvaruusalus on kuristin, rajoittaa virtausta, alipaine säätimeen syntyy hitaammin. Liittynee lähinnä päästöjen hallintaan, kiihdytyksien aluksi sytytysennakkolisä viivästyy ja typen oksidien päästöt vähenevät. Mitään isoa ongelmaa ei synny, jos vaihdat alipainesäätimen letkun pidempään ja jätät kuristimen pois. Enemmän haittaa on tukkeentuneesta kuristimesta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Taidan nyppästä tuon mokkulan tuosta letkusta pois. Mitä vähemmän on rikkimenevää osaa, sen parempi. Samalla testailen imeskellä tuosta alipaineletkusta, onko se kello kunnossa.jus kirjoitti:Valko-musta-arvaruusalus on kuristin, rajoittaa virtausta, alipaine säätimeen syntyy hitaammin. Liittynee lähinnä päästöjen hallintaan, kiihdytyksien aluksi sytytysennakkolisä viivästyy ja typen oksidien päästöt vähenevät. Mitään isoa ongelmaa ei synny, jos vaihdat alipainesäätimen letkun pidempään ja jätät kuristimen pois. Enemmän haittaa on tukkeentuneesta kuristimesta.
Jäi tuossa vielä mainitsematta, että auton kulutus on myös aika hurja. Alle 10l/100km ei varmasti pääse, saattaa maantiekulutus olla vieläkin isompi. Käsijarrun vivut jää satulassa pikkuruisen ylemmäs kuin säätö on, mutta rengas pyörii kyllä täysin esteettä, kun tunkin päällä koettaa. Ei taida tuo automaattisäätö vetää noita kovin lähelle, kun ei palaudu loppuun asti. Millään ei jaksais alkaa tuota purkamaan, kun oli viimeksi tehtynä' niin iso homma, jospa crc hoitaisi homman ajan myötä. Jumitus tapahtuu siinä vivun sisäänmenossa, joka on ruosteessa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Taisi selvitä vika. Alipaineletkut oli joku kytkenyt ns. päin persettä.
Virranjakajan alipainesäätimestä meni letku imusarjaan, EGR letku meni kaasarissa pystysuoraan olevaan putkeen ja huohotinputkesta lähtevä meni kaasarissa vaakasuorassa olevaan putkeen.
Oikea järjestys lienee alipainesäädin->kaasarissa pystysuoraan oleva putki, EGR->kaasarin kyljessä vaakasuoraan oleva putki ja venttiilikopan päältä-> imusarjaan.
Käynti ainakin parani erittäin paljon kun letkut vaihdoin kuvaamaani järjestykseen ja samalla heitin pois sen alipainesäätimeen menevässä letkussa olleen oranssinmustan hidastin molon.
Täytyyköhän sytkää/seoksia säätää nyt uudelleen? Sytkähän voi olla paikoillaan, koska säätö pitää suorittaa ilman alipainesäätimen letkua, mutta seos voi olla väärä? Tuo imusarjaan menevä letkuhan imi kokoajan käydessä, eli sytystä säätävä alipainekello oli kokoajan imetty ihan tappiin asti. Eikö se ole käytännössä sama kuin kone olisi kokoajan käynyt isoilla kierroksilla, eli matalilla kierroksilla ei siksi käynyt.
Tuo EGR jäi vielä mietityttämään. Vihreästä venttiilistä ei kylmänä kulkenut kyllä ilmaa läpi, mutta kun imin siitä EGR alipainekellon letkusta, ilma kulki suoraan läpi ilman mitään vastusta. Lienee rikki, eli pitäisiköhän tuo kierrätysputki poistaa ja reiät tulpata?
Virranjakajan alipainesäätimestä meni letku imusarjaan, EGR letku meni kaasarissa pystysuoraan olevaan putkeen ja huohotinputkesta lähtevä meni kaasarissa vaakasuorassa olevaan putkeen.
Oikea järjestys lienee alipainesäädin->kaasarissa pystysuoraan oleva putki, EGR->kaasarin kyljessä vaakasuoraan oleva putki ja venttiilikopan päältä-> imusarjaan.
Käynti ainakin parani erittäin paljon kun letkut vaihdoin kuvaamaani järjestykseen ja samalla heitin pois sen alipainesäätimeen menevässä letkussa olleen oranssinmustan hidastin molon.
Täytyyköhän sytkää/seoksia säätää nyt uudelleen? Sytkähän voi olla paikoillaan, koska säätö pitää suorittaa ilman alipainesäätimen letkua, mutta seos voi olla väärä? Tuo imusarjaan menevä letkuhan imi kokoajan käydessä, eli sytystä säätävä alipainekello oli kokoajan imetty ihan tappiin asti. Eikö se ole käytännössä sama kuin kone olisi kokoajan käynyt isoilla kierroksilla, eli matalilla kierroksilla ei siksi käynyt.
Tuo EGR jäi vielä mietityttämään. Vihreästä venttiilistä ei kylmänä kulkenut kyllä ilmaa läpi, mutta kun imin siitä EGR alipainekellon letkusta, ilma kulki suoraan läpi ilman mitään vastusta. Lienee rikki, eli pitäisiköhän tuo kierrätysputki poistaa ja reiät tulpata?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
egr:än alipainé kello vaikuttaa rikkinäiseltä. joko hankkia ehjä romikselta joka voi olla aika moista tuuria jos löytyy tai kytkeä koko systeemi pois eli tukkii sen letku lähdön siitä imusarjasta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Kumpi kaasari tuossa on, Strömbergi vai Pierburgi? Römppäsessä pitäisi käsittääkseni olla EGR:lle menevä alipainenippa merkitty 'E':llä kaasarin päällä. Pierburgissa taas EGR:lle menee se kaasarin kyljessä oleva nippa ja virranjakajalle kaasarin päälle oleva. Joten nyt olis oikein siis nuo letkut.akyttala kirjoitti:Taisi selvitä vika. Alipaineletkut oli joku kytkenyt ns. päin persettä.
Virranjakajan alipainesäätimestä meni letku imusarjaan, EGR letku meni kaasarissa pystysuoraan olevaan putkeen ja huohotinputkesta lähtevä meni kaasarissa vaakasuorassa olevaan putkeen.
Oikea järjestys lienee alipainesäädin->kaasarissa pystysuoraan oleva putki, EGR->kaasarin kyljessä vaakasuoraan oleva putki ja venttiilikopan päältä-> imusarjaan.
Se vihreä on ns. lämpöventtiili (mikälie), jonka pitäisi päästää ilmaa läpi vain lämpimänä. Pelkästään noiden EGR:n alipainekellolle menevien letkujen tulppaus ei mielestäni auta, jos itse EGR-venttiili on jumissa, koska letkujen tulppaus poistaa vain EGR:n ohjauksen. Itse EGR-venttiilihän voi olla jumiutunut auki, joten varmempi korjaus olisi vaihtaa koko systeemi ehjään, tai sitten just heittää koko hässäkkä putkineen mäkeen ja laittaa tulpat. Jostain muistelisin, että joku olisi tulpannut tuon pelkästään laittamamma sen EGR-mötikän ja imusarjan väliin pellistä tehdyn umpinaisen lätkän.akyttala kirjoitti: Tuo EGR jäi vielä mietityttämään. Vihreästä venttiilistä ei kylmänä kulkenut kyllä ilmaa läpi, mutta kun imin siitä EGR alipainekellon letkusta, ilma kulki suoraan läpi ilman mitään vastusta. Lienee rikki, eli pitäisiköhän tuo kierrätysputki poistaa ja reiät tulpata?
Mulla ei meinaa kone käydä lämpösenäkään ilman,että ryyppy on puolessa välissä Laitoin viimeksi tänään ryypyn pois kun kone oli sen verran lämmin, että uskalsi laittaa, niin se sammu ekoihin valoihin ja siinä sai sitten tovin starttailla,että lähti Mikä neuvoksi? Ja kun sammuttaa auton niin on havaittavissa skidiä jälkikäyntiä..
Bob Marley - Jamming
Samaa vikaa, vaikka seokset on kohdillaan (säätö yläkanttiin) lämpömittarin viisari on reilusti vihreällä, jurmuuttaa ~400-600 rpm mittarin mukaan (tyhjäkäynnillä) ja ihan voimaton, ellei nykäise huikkaa vähän lisää (ja sama lämpimänäkin). On vähät letkut kuosissa, putsarit,b-pumppu,tulpat,putki laitettu. Pitäis kai vaihtaa tuon edesmenneen (-83 99) tallessa oleva Zenithi, ..tana siin ei ollu mitään, vähän viisari nousi, niin jaksoi mennä ilman kahvan nykimistä (ja kulki ). Toisaalta haaveissa on vaihtaa tuohon koriin ruutta, turailis vaan tuon muovitankin kanssa. Ruisku ei nikotellut koskaan, GLE lähti aina ja vei soppaa, mutta se oli rakas kulkine ja meni hyvään kotiin.Mulla ei meinaa kone käydä lämpösenäkään ilman,että ryyppy on puolessa välissä